Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Martinair - Forum Wereldfietser

Martinair

Gevlogen traject: Amsterdam - Puerto Plata (Dominicaanse Republiek) retour
Datum: 22 augustus 2007 – 13 september 2007
Vervoerstarief fiets: gratis binnen bagagelimiet van 2 * 23 kg (2 piece concept)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: heen in een doos (volgens hun site: “Martinair beschouwt een kartonnen fietsdoos als een geschikte verpakking voor een fiets”), terug in plastic
Fiets tevoren aangemeld?: eerst via internet vlucht geboekt, vervolgens telefonisch doorgegeven dat ik een fiets meenam (er kunnen slechts een beperkt aantal fietsen mee) (voor absolute zekerheid dat de fiets mee kan dient de vlucht telefonisch geboekt te worden, dat is iets duurder)
Ervaringen: bij aankomst op heenreis was even mijn fiets zoek, daardoor met taxi naar hotel, toen fiets een uur later gevonden was is deze bij het hotel afgeleverd, verder geen schades

Van baggageclaims@nl.martinair.com

Geachte heer Leeuw,

mocht u over een deugdelijke en stevige fietshoes beschikken, dan is dit een prima verpakking. Bij vertrek zelf zoudt u ook een kartonnen fietsdoos bij Martinair kunnen aanschaffen voor ongeveer 15 euro. In ieder geval is het belangrijk om de uitstekende onderdelen zoveel mogelijk los te draaien (stuur, trappers) en de banden leeg te laten lopen. Hoewel wij uiteraard de grootst mogelijke zorg zullen betrachten, gaat de fiets in het ruim van het vliegtuig: de fiets moet daarom wel zodanig zijn beschermd, dat-ie tegen een stootje kan. Kwestbare onderdelen (derailleur!) kunnen daarom wellicht het beste met een doek of iets dergelijke verpakt worden.
Een fijne vakantie teoegewenst,

met vriendelijke groeten,

Gevlogen traject: Amsterdam - Varadero (Cuba) retour
Datum: 9 januari 2008 – 29 januari 2008
Vervoerstarief fiets: gratis binnen bagagelimiet van 2 * 23 kg (2 piece concept)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fietshoes (fietspyjama)van Halfords die we al jaren gebruiken en onverslijtbaar is.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, telefonisch na boeken vlucht via website. Fietsen in Cuba is populair dus verzeker je tevoren van een plek voor de fiets in het vliegtuig!
Ervaringen: Heen geen probleem, terug werd ons op Varadero door de heer bij de checkin gevraagd of we al in AMS voor de terugreis voor de fiets betaald hadden. Op mijn reactie dat bij Martinair fietsvervoer van en naar Cuba gratis is, antwoordde hij zonder veel overtuiging dat iedereen altijd en bij alle maatschappijen voor een fiets moest betalen, en wel 60 CUC (€ 50). Na een korte discussie vond de checkin-meneer het allemaal wel best en zei hij "te hopen dat de fietsen zouden meegaan". Hetgeen geschiedde.
Heb hem nog wel even een uitdraai van de website van Martinair getoond waarop duidelijk staat dat de fiets gratis was.
Aangezien er op elke Martinair-vlucht vanuit Varadero wel fietsen vervoerd worden, is het natuurlijk vreemd dat de afhandeling niet weet of veinst niet te weten dat fietsen gratis zijn. Vraag blijft in wiens zak de bij onwetende fietsreizigers geïncasseerde bedragen vloeien...

Gevlogen traject: Amsterdam - Vancouver v.v.
Datum: 23 juni - 14 juli 2008
Vervoerstarief fiets: gratis binnen bagagelimiet van 2 * 23 kg (2 piece concept)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: heen: fietsdoos gekocht op Schiphol, terug: zonder bescherming, wel pedalen eraf en sturen gedraaid.
Fiets tevoren aangemeld?: Gebeld met Martinair met de mededeling dat we 2 fietsen mee wilden nemen, maar omdat deze binnen het 2 piece concept vielen werd gezegd dat ze niet apart aangemeld hoefden te worden.
Ervaringen: Zeer goed, maar terug vanaf Vancouver konden we geen fietsdoos meer kopen en was het even lichte paniek. Wij gingen ervan uit dat een fietsdoos verplicht was, maar dat was niet zo volgens het luchthavenpersoneel van de odd-size luggage. We hoefden alleen de banden leeg te laten lopen en de fietsen werden "gescand". Verder hadden we de pedalen verwijderd en de sturen gedraaid, maar er werd niet speciaal gezegd dat dat moest. Op wat kleine krassen na geen noemenswaardige schade gehad.