Additionally, paste this code immediately after the opening tag: super led licht - Forum Wereldfietser

super led licht

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Lumotec IQ Fly led koplamp van B&M? Naar verluid geeft deze zo'n twee keer zoveel licht als een goede halogeenlamp, en een heel mooi lichtbeeld.
Wim
Willem Jongman schreef:Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Lumotec IQ Fly led koplamp van B&M? Naar verluid geeft deze zo'n twee keer zoveel licht als een goede halogeenlamp, en een heel mooi lichtbeeld.
Wim
Nee, de eerste exemplaren worden pas eind oktober uitgeleverd als het goed gaat. (Maar bij SON zijn ze enthousiast over het voorserie exemplaar)

Geen ervaring met de Lumotec IQ Fly led koplamp van B&M.
Wel ervaring met de Supernova e3.
www.supernova-lights.com/produkte/e3
Deze dynamo led verlichting geeft vooral in het stikken donker een mooie verre lichtbundel :lol: .
Helaas valt bij straatverlichting deze mooie licht bundel voor een groot gedeelte weg :cry: .
Ik weet niet of dit voor elke led koplamp geld.
Groetjes, Roger.

Ik heb geen ervaring met de Lumotec IQ Fly led koplamp van B&M, maar wel met de D'Lumotec Oval met powerled van B&M en deze geeft heel veel licht met een mooie bundel, veel meer licht dan mijn oude lamp met halogeen lampje van 3 Watt. Vooral het snel rijden over polderwegen zonder straatverlichting is nu veel prettiger.

groet Ronald

Een vriend van mij heeft zelf een led voorlicht gemaakt. Mijn ervaring als ik met hem fiets is dezelfde:

Straatverlichting, en je hebt geen effect meer. Maar uiteraard is het dan ook niet meer nodig... Op slecht terrein gaf het in ieder geval genoeg licht om aan volle snelheid te blijven doorgaan.

Klein pittig detail: hij heeft er achteraf nog een kapje op gemonteerd om de autobestuurders niet te verblinden.

Bij mijn volgende fiets (rij nu nog niet met dynamo) zou ik het volgende willen proberen ineensteken:

SON + supernova E3 + zelfgemaakte batterijoplader in een drinkbus met een massa aan herlaadbare AA batterijen. Ik hoop het dan te kunnen klaarspelen om de supernova E3 eventueel ook op die batterijen te kunnen laten draaien. (ideaal om bij donker te koken of tent op te zetten)

Als dat nog niet genoeg energie zou leveren zou ik er nog een zonnepaneeltje durven aan toe te voegen. In ieder geval kan een fietser wel vrij veel gebruiken...
ik reed laatste reis al rond met een ipod en 2 fototoestellen. Als daar een GPS zou bijkomen wordt het misschien wat veel. ik rij nu rond met een Solio zonnepaneel wat eigenlijk maar nipt genoeg energie leverde.

In ieder geval lijk Supernova mij de beste fabrikant als je op vlak van bouwkwaliteit kijkt...

Blijkt dat die LED lamp in Duitsland verboden is. Waarom? Verblinding van tegenliggers?

Deze Super Nova e3 led lamp is in Duitsland verboden omdat hij zijwaarts geen licht geeft. De fietser wordt hierdoor in donker van op zij minder goed gesignaleerd. Hij geeft uitsluitend een mooie lichtbundel aan de voorzijde van fietser. Ook het kleine achterlicht van Super Nova valt van op zij niet op. Overigens denk ik dat deze lamp ook in Nederland niet toegestaan is :roll: . Neemt niet weg dat ik het een mooie bijzondere fietsverlichting vindt :wink: .

Voor zover als ik weet zijn er geen eisen voor voorlampen, behalve dat ze wit licht uitstralen. Vroeger had je voor een achterlicht een NL-keurmerk, maar of dat sinds de invoering van de reflectoren (achterlicht en wiel) nog zo is durf ik niet te zeggen. Ze hebben toen ook de verplichting van een wit achterspatbord laten vallen.

Als die lamp inderdaad de tegenliggers verblind, dan zou je natuurlijk wel een bekeuring kunnen krijgen wegens het in gevaar brengen van andere weggebruikers.

Groetjes,
Frank

De minimumeisen voor Nederlandse fietskoplampen zijn gelijk aan de maximumeisen voor Duitse fietskoplampen.

Hallo Ivo,
Ivo Miesen schreef:De minimumeisen voor Nederlandse fietskoplampen zijn gelijk aan de maximumeisen voor Duitse fietskoplampen.
Ik heb het volgende van de site van de fietsersbond:

link naar verlichting

"Aan de voorverlichting worden geen nadere eisen gesteld, behalve dat de kleur van het licht wit of geel moet zijn."

Ook op de site van 3VO staat een dergelijk verhaal. Dus als er geen eisen in NL zijn hoe kunnen die dan de maximum eis in Duitsland zijn? Of mag je daar zonder licht in het donker rondrijden?

Groetjes,
Frank

3W is voor dynamoverlichting (die het merendeel van het Nederlandse fietsenpark aandrijft) in Nederland het minimum, in Duitsland (op enkele dure uitzonderingen na) het maximum.
Voor gewone fietsen is batterijverlichting in Duitsland niet toegestaan. Dat is gereserveerd voor fietsen onder de 11 kilo.

Ivo Miesen schreef:3W is voor dynamoverlichting (die het merendeel van het Nederlandse fietsenpark aandrijft) in Nederland het minimum
waar staat dat?

§10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.9.51
Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen;
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
2. Fietsen op meer dan twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. een naar voren gerichte witte retroreflector indien de fiets breder is dan 0,75 m en is voorzien van één voorwiel;
c. witte of gele retroreflectoren aan de wielen;
d. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
Artikel 5.9.52
Zijspanwagens, verbonden aan een fiets, moeten zijn voorzien van:
a. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b een witte of gele retroreflector aan het wiel.
Artikel 5.9.54
1. De rode retroreflector moet zijn aangebracht:
a. bij fietsen met één achterwiel tussen de bagagedrager en het spatbord, dan wel bij afwezigheid van een bagagedrager
op het spatbord op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek, dan wel
onder het zadel;
b. bij fietsen met twee achterwielen aan de uiterste linkerzijde, op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer
dan 0,90 m boven het wegdek;
c. bij zijspanwagens aan de uiterste buitenzijde, op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m.
2. De in artikel 5.9.51, tweede lid, onderdeel b, genoemde witte retroreflector moet zijn aangebracht aan de uiterste
linkerzijde van het voertuig.
3. De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk
bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.
Artikel 5.9.55
1. De in de artikelen 5.9.51 en 5.9.52 bedoelde retroreflectoren mogen niet zijn afgeschermd.
2. De in de artikelen 5.9.51 en 5.9.52 bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie
be‹nvloeden.
3. De niet-driehoekige rode retroreflectoren en de witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten zijn voorzien
van een door Onze Minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk.
Artikel 5.9.57
1. Fietsen op twee wielen en fietsen op drie wielen met één voorwiel mogen zijn voorzien van een licht aan de
voorzijde.
2. Fietsen op meer dan twee wielen met twee voorwielen mogen zijn voorzien van twee lichten aan de voorzijde.
3. Fietsen mogen zijn voorzien van een achterlicht dat is voorzien van een door Onze Minister bekendgemaakt
goedkeuringsmerk.
4. Fietsen mogen zijn voorzien van: a. een naar voren gerichte witte retroreflector indien deze niet reeds ingevolge
artikel 5.9.51 verplicht is; b. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
5. Zijspanwagens, verbonden aan een fiets, mogen zijn voorzien van: a. een naar voren gerichte witte retroreflector;
b. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
6. Fietsen en zijspanwagens mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde,
extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
Artikel 5.9.60
De witte retroreflector op de zijspanwagen moet zijn aangebracht aan de uiterste buitenzijde.
Artikel 5.9.64
1. Fietsen mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Fietsen mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting.
Artikel 5.9.65
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52 en
5.9.57 is voorgeschreven of toegestaan.

te vergelijken met:

Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO)
Werbung:

B. Fahrzeuge

III. Bau- und Betriebsvorschriften

§67 Lichtechnische Einrichtungen an Fahrrädern

(1) Fahrräder müssen für den Betrieb des Scheinwerfers und der Schlußleuchte mit einer Lichtmaschine ausgerüstet sein, deren Nennleistung mindestens 3 W und deren Nennspannung 6 V beträgt (Fahrbeleuchtung). Für den Betrieb von Scheinwerfer und Schlußleuchte darf zusätzlich eine Batterie mit einer Nennspannung von 6 V verwendet werden (Batterie-Dauerbeleuchtung). Die beiden Betriebsarten dürfen sich gegenseitig nicht beeinflussen.

(2) An Fahrrädern dürfen nur die vorgeschriebenen und die für zulässig erklärten lichttechnischen Einrichtungen angebracht sein. Als lichttechnische Einrichtungen gelten auch Leuchtstoffe und rückstrahlende Mittel. Die lichttechnischen Einrichtungen müssen vorschriftsmäßig und fest angebracht sowie ständig betriebsfertig sein. Lichttechnische Einrichtungen dürfen nicht verdeckt sein.

(3) Fahrräder müssen mit einem nach vorn wirkenden Scheinwerfer für weißes Licht ausgerüstet sein. Der Lichtkegel muß mindestens so geneigt sein, daß seine Mitte in 5 m Entfernung vor dem Scheinwerfer nur halb so hoch liegt wie bei seinem Austritt aus dem Scheinwerfer. Der Scheinwerfer muß am Fahrrad so angebracht sein, daß er sich nicht unbeabsichtigt verstellen kann. Fahrräder müssen mit mindestens einem nach vorn wirkenden weißen Rückstrahler ausgerüstet sein.

(4) Fahrräder müssen an der Rückseite mit

einer Schlußleuchte für rotes Licht, deren niedrigster Punkt der leuchtenden Fläche sich nicht weniger als 250 mm über der Fahrbahn befindet,

mindestens einem roten Rückstrahler, dessen höchster Punkt der leuchtenden Fläche sich nicht höher als 600 mm über der Fahrbahn befindet, und

einem mit dem Buchstaben "Z" gekennzeichneten roten Großflächen-Rückstrahler

ausgerüstet sein. Die Schlußleuchte sowie einer der Rückstrahler dürfen in einem Gerät vereinigt sein. Beiwagen von Fahrrädern müssen mit einem Rückstrahler entsprechend Nummer 2 ausgerüstet sein.

(5) Fahrräder dürfen an der Rückseite mit einer zusätzlichen, auch im Stand wirkenden Schlußleuchte für rotes Licht ausgerüstet sein. Diese Schlußleuchte muß unabhängig von den übrigen Beleuchtungseinrichtungen einschaltbar sein.

(6) Fahrradpedale müssen mit nach vorn und nach hinten wirkenden gelben Rückstrahlern ausgerüstet sein; nach der Seite wirkende gelbe Rückstrahler an den Pedalen sind zulässig.

(7) Die Längsseiten müssen nach jeder Seite mit

mindestens zwei um 180° versetzt angebrachten, nach der Seite wirkenden gelben Speichenrückstrahlern an den Speichen des Vorderrades und des Hinterrades oder

ringförmig zusammenhängenden retroreflektierenden weißen Streifen an den Reifen oder in den Speichen des Vorderrades und des Hinterrades

kenntlich gemacht sein. Zusätzlich zu der Mindestausrüstung mit einer der Absicherungsarten dürfen Sicherungsmittel aus der anderen Absicherungsart angebracht sein. Werden mehr als zwei Speichenrückstrahler an einem Rad angebracht, so sind sie am Radumfang gleichmäßig zu verteilen.

(8) Zusätzliche nach der Seite wirkende gelbe rückstrahlende Mittel sind zulässig.

(9) Der Scheinwerfer und die Schlußleuchte nach Absatz 4 dürfen nur zusammen einschaltbar sein. Eine Schaltung, die selbsttätig bei geringer Geschwindigkeit von Lichtmaschinenbetrieb auf Batteriebetrieb umschaltet (Standbeleuchtung), ist zulässig; in diesem Fall darf auch die Schlußleuchte allein leuchten.

(10) In den Scheinwerfern und Leuchten dürfen nur die nach ihrer Bauart dafür bestimmten Glühlampen verwendet werden.

(11) Für Rennräder, deren Gewicht nicht mehr als 11 kg beträgt, gilt abweichend folgendes:

für den Betrieb von Scheinwerfer und Schlußleuchte brauchen anstelle der Lichtmaschine nur eine oder mehrere Batterien entsprechend Absatz 1 Satz 2 mitgeführt werden;

der Scheinwerfer und die vorgeschriebene Schlußleuchte brauchen nicht fest am Fahrrad angebracht zu sein; sie sind jedoch mitzuführen und unter den in § 17 Abs. 1 der Straßenverkehrs-Ordnung beschriebenen Verhältnissen vorschriftsmäßig am Fahrrad anzubringen und zu benutzen;

Scheinwerfer und Schlußleuchte brauchen nicht zusammen einschaltbar zu sein;

anstelle des Scheinwerfers nach Absatz 1 darf auch ein Scheinwerfer niedrigerer Nennspannung als 6 V und anstelle der Schlußleuchte nach Absatz 4 Nr. 1 darf auch eine Schlußleuchte nach Absatz 5 mitgeführt werden.

(12) Rennräder sind für die Dauer der Teilnahme an Rennen von den Vorschriften der Absätze 1 bis 11 befreit.


/Sjirk

In België is sinds kort ook knipperende verlichting toegestaan.
Ook kleine lichtjes op bijvoorbeeld een rugzak mogen nu als volwaardig licht doorgaan.

De Duitse eisen (waar men zich ook in Nederland voor het gemak meestal aan conformeert) zijn een mix van heel verstandige regels zoals over verblinding, en ouderwetse die nog stammen uit de tijd dat het nauwelijks lukte om genoeg licht uit een dynamo en koplamp te krijgen. Het gevolg is wel dat zulke dynamo's al bij lage snelheid vrij veel moeten presteren, en dat zulke halogeen koplampen het licht heel gericht sturen naar de plek waar je dat licht vooral nodig hebt. Het meeste licht zit bovenin (dat moet het verste komen) maar daarboven is het dan meteen weer scherp afgeschermd om verblinding te voorkomen. Dat is optisch een moeilijke combinatie, en lukt zoals bekend het beste met de Schmidt E 6 lamp. Die geeft een smalle heel ver reikende bundel. Het volledige tegenovergestelde is wat je bij veel Amerikaanse accu verlichting aantreft: veel breder, en omdat ze rotatiesymetrisch zijn geven ze dichtbij meer licht dan veraf, en zijn ze naar boven niet goed afgeschermd. Voor mtb gebruik is dat niet verkeerd, maar voor gebruik bij hogere snelheden op de gewone weg is het verspillend.
Natuurlijk willen we altijd alles, en led verlichting kan daarbij helpen. Het eerste voordeel is dat die meestal al bij heel lage snelheden veel licht geeft (maar harder rijden helpt weinig). Het tweede voordeel is dat het heel mooi egaal en diffuus licht geeft. Het nadeel is dat het bij hogere snelheden weinig meer wordt, en dat het licht onvoldoende gebundeld kan worden. Kortom, je hebt er prima licht aan bij lagere snelheden, en in wat ruwer terrein, maar het is minder geschikt voor het snelle werk waar je ver vooruit veel licht wilt hebben.
Op mijn fiets heb ik nu een DLumotec Oval led koplamp, en die geeft prachtig licht, dat ook nog eens automatisch aangaat en met een ingebouwd standlicht. Op de terugreis uit Xanten anderhalve week geleden had ik nogal last van werkzaamheden bij de NS en moest ik nog totaal 50 km extra fietsen in plaats van met de trein reizen (het werd zo ineens een dagje van 140 km). Het laatste gedeelte was ruim 25 km van Meppel naar Hoogeveen, over onverlichte bospaadjes en landweggetjes in het donker, met een opkomende mist. Het was prachtig, maar ik was blij dat ik goede dynamo verlichting had en goed zichtbaar was. Ook was duidelijk dat de koplamp eigenlijk toch gewoon niet ver genoeg reikt voor snel fietsen in het echte donker.
Het plan was geweest de DLumotec voor lage snelheden en dichtbij te combineren met een Schmidt E6Z als tweede koplamp die pas bij hogere snelheden een bijdrage gaat leveren voor veraf. Dat is bij de SON Naaf een combinatie die wel vaker gebruikt wordt, maar waar soms ook om onverklaarbare redenen problemen mee zijn. Bij mij dus ook: het werkt niet, en de E6 is voorlopig buiten gebruik.
De Lumotec IQ FLy is nu het nieuwste led licht van B&M, en dat belooft de oplossing te geven. Deze lamp schijnt veel meer licht te geven (tot 40 lux ipv de 15 lux van de dlumotec oval), met een twee keer zo brede bundel (ook nooit weg op een vakantiefiets), en naar het schijnt een modernere electronica die zich makkelijker lijkt te laten combineren met de E6Z als tweede lamp voor veraf. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze lamp ook zonder E6Z voor velen meer dan genoeg licht geeft op een langzame vakantiefiets. Dit lijkt het langverwachte moment waarop led verlichting zijn potentie voor fietskoplampen helemaal waar maakt, en behalve voor heel snel rijden de halogeenlamp voorbij is gestreefd.
Ik was geintereseeerd in praktijkervaringen, maar ik moet dus nog even wachten, en zal misschien wel zelf een van de proefkonijnen worden. Dit wordt vast vervolgd.
Wim

Hoi Willem,

Zoals ik al schreef heb ik ook goede ervaring met de DLumotec Oval led koplamp, maar de Lumotec IQ FLy geeft wel heel wat meer licht. Zodra deze lamp verkrijgbaar is wil ik hem wel aanschaffen. Misschien kan je mij (ons) op de hoogte houden. Ik zal ook regelmatig informeren naar de beschikbaarheid en het resultaat hier vertellen.

Groetjes Ronald

Hier een tussenbericht. Ik vond dit rapport met ervaringen van Andreas Oehler, de technicus van Schmidt: http://www.fahrradzukunft.de/fz-0704/0704-05.htm
Mijn conclusie is dat de vakantiefietser die het meeste licht wil hebben het beste af is met een Son naaf voor 28 inch wiel, gecombineerd met een B&M IQ Fly voor dichtbij en lagere snelheden (plus achterlicht vanaf de dynamo), samen met een Schmidt E6Z met 3 watt lampje voor veraf en hogere snelheden.
Wie minder weerstand wil hebben en niet noodzakelijk heel veel licht ook in de verte nodig heeft (bijvoorbeeld omdat je niet super snel rijdt) is het beste af met een SON 20, gecombineerd met een B&M IQ Fly.
Wie het gewoon een beetje goedkoop wil houden op een bestaande fiets kan ook simpel met een goede gewone dynamo en een B&M IQ Fly zonder automatische schakeling een zee van licht hebben met een mooie brede bundel, ook bij lage snelheden.
Eigen ervaringen volgen later.
Wim

Wat denken jullie ervan gewoon aan alle regels maling te hebben en gewoon je led hoofdlamp op te zetten voor de twee keer dat je als vacantiefietser in het donker rijd? Mij scheelt het een halve kilo gewicht en bevalt me uitstekend.

HG
Opa Leen

Zoiets kan, maar wat mij betreft echt alleen in noodgevallen (en dan niet zonder een net batterijachterlicht met grote reflector). Het overkomt ons best vaak dat we in het duister rijden. Bovendien heb ik in de mist of met slecht weer ook graag heel goed licht, en gebruik ik mijn vakantiefiets ook voor ritjes in het weekend of op een lekkere avond.
Wim

Ik zit op dezelfde lijn als Leen. Op vakantie fiets ik zelden in het donker. Af en toe een tunnel ofzo. Dan voldoen eenvoudige led lampjes plus een hoofdlamp ook wel.

Althans, dit topic gaat toch over fietsvakantiefietsverlichting?