door
Wim » wo 26 sep, 2007 09:01
Je moet twee keuzes maken: geveerd of ongeveerd, en hoe breed?
Geveerd is zwaarder, maar toch ook wel comfortabeler. Van breed naar smal heb je dan de B67 (en de oude B66), de Champion Flyer, en de Conquest (die bezig is vervangen te worden door een speciale smallere versie van de Champion Flyer). Ongeveerd zijn er de B17 (de ongeveerde versie van de Champion Flyer), de Team pro ( een soort ongeveerde Conquest), en nog wat smallere racezadels, deels met titanium onderstel.
Op een racefiets of brevetfiets zou ik een ongeveerd zadel zetten, omdat dat wat strakker rijdt. Op een vakantiefiets waarop je langzamer over slechtere wegen rijdt zou ik altijd een geveerd zadel monteren. Hoe breed dat zadel dan moet zijn hangt af van je je fietshouding en je anatonomie. Hoe lager je stuur, hoe smaller het zadel moet zijn. Zelf rijdt ik op mijn vakantiefiets met een racestuur op zadelhoogte, en gebruik ik een Conquest. Op mijn race/brevet fiets (met stuur op zadelhoogte) heb ik een ongeveerde Team Pro. Op onze tandem met wat hoger recht stuur had ik een Champion Flyer. Anderen gebruiken dan echter op de vakantiefiets met racestuur al een Champion Flyer, en op de fiets met recht stuur een B67. Dat hangt nu eenmaal af van je anatomie: hoe verder je zitbotjes uit elkaar staan, hoe breder je zadel moet zijn (mijn zitbotjes staan niet ver uit elkaar). Een te breed zadel zit in de weg, en bij een te smal zadel zit je niet op je zitbotjes, maar op, hoe zullen we het zeggen, de weke delen ertussen.
Zie ook:
http://sheldonbrown.com/harris/saddles.html en
http://www.wallbike.com/#
Wim