Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Licht lopende band - Forum Wereldfietser

Licht lopende band

Ik heb een Giant X-sport 2.0.

Na 4000km op 2 jaartjes zijn mijn banden versleten , mede door het hard moeten remmen voor een wagen die voor me inreed vorige week.
Ik rijd vaak met de Bobyak achter mijn fiets . Meest van de tijd met max 5 kg .

Nu zoek ik dus bandjes die licht lopen maar niet lekgevoelig zijn. Ik fiets regelmatig met aanhanger tussen de wielertouristen dus zou graag niet teveel van mijn snelheid willen opofferen :lol:
Ikzelf weeg 86kg en op het achterwiel komt normaal niet veel gewicht door het gebruik van de bobyak. Ik rij over asfalt . Voor offroad heb ik andere velgen met banden.
Volgend jaar zou ik graag een maandje wegwillen en dan zouden de banden toch kwalitatief moeten zijn om in totaal een 4000km te rollen.

Iemand suggesties ??

Ik heb zelf schwalbe marathon racer om de velgen liggen. Ondanks dat ze niet heel breed zijn, 35mm, houden ze het bij mij al 5000km vol. En dat zonder een enkele lekke band. Van de 5000km heb ik ongeveer 1000km met bagage gereden. Ik weeg zelf zo'n 70kg. Ik rijdt zelf op een koga miyata lightrunner. Ook met bagage kan ik gezellig meefietsen met wielertoeristen.

gr. Jaron
4000km en 2 jaar is wel erg weinig km, ik doe met mijn bandjes minimaal het dubbele aantal km, waarvan de helft bepakt. Ik heb conti,s type weet ik nu even niet
Overigens staat erop dit formum ontzettend veel beschreven over banden rolweerstand en duurzaamheid ,, even zoek maar.

Hier is al veel over geschreven. Ik heb nu al 4000km silento 2 en nog geen lekke band gehad en 1200km offroad in de spaanse pyreneëen achter de rug. Achterband is wel duidelijk aan het verslijten maar voor 12 euro is dit echt een koopje.

Voor jou doel lijkt me de Panaracer Pasela erg geschikt. Ik gebruik 'm meestal op m'n randonneuse in 700x28c, op de vakantiefiets als ik zonder bagage fiets in 700x32c. Alternatief zou de Schwalbe Stelvio 700x28c kunnen zijn. De Marathon racer vindt ik zonder bagage wat teveel herrie maken.

Ivo

Ivo Miesen schreef:Voor jou doel lijkt me de Panaracer Pasela erg geschikt. Ik gebruik 'm meestal op m'n randonneuse in 700x28c, op de vakantiefiets als ik zonder bagage fiets in 700x32c. Alternatief zou de Schwalbe Stelvio 700x28c kunnen zijn. De Marathon racer vindt ik zonder bagage wat teveel herrie maken.

Ivo
Maar waar vindt je die Pasela's nog nu er geen importeur is? Ik heb geprobeerd op de eurobike die informatie aan hun export manager te ontfutselen, maar mijn Japans was niet goed genoeg ;)

Herrie van de Marathon racers was mij nog niet opgevallen, ik vind het tot nu toe een hele fijne band

m-gineering schreef:
Ivo Miesen schreef:Voor jou doel lijkt me de Panaracer Pasela erg geschikt. Ik gebruik 'm meestal op m'n randonneuse in 700x28c, op de vakantiefiets als ik zonder bagage fiets in 700x32c. Alternatief zou de Schwalbe Stelvio 700x28c kunnen zijn. De Marathon racer vindt ik zonder bagage wat teveel herrie maken.

Ivo
Maar waar vindt je die Pasela's nog nu er geen importeur is? Ik heb geprobeerd op de eurobike die informatie aan hun export manager te ontfutselen, maar mijn Japans was niet goed genoeg ;)
Velo in Aken levert ze op bestelling. Diverse Britse verzendhuizen voeren ze ook nog.
Herrie van de Marathon racers was mij nog niet opgevallen, ik vind het tot nu toe een hele fijne band
Ik heb 'm sinds kort in gebruik. De herrie en de lichte trillingen van het profiel hebben me al doen besluiten de marathon racer alleen op vakantie te gebruiken en niet hier in de buurt.

Ivo Miesen schreef:
m-gineering schreef: Herrie van de Marathon racers was mij nog niet opgevallen, ik vind het tot nu toe een hele fijne band
Ik heb 'm sinds kort in gebruik. De herrie en de lichte trillingen van het profiel hebben me al doen besluiten de marathon racer alleen op vakantie te gebruiken en niet hier in de buurt.
kan het nog steeds niet reconstrueren. Pomp je de banden soms heel hard op?
Had je het profiel achterstevoren (Racers hebben een vaste draairichting)

Ivo Miesen schreef: Ik heb 'm sinds kort in gebruik. De herrie en de lichte trillingen van het profiel hebben me al doen besluiten de marathon racer alleen op vakantie te gebruiken en niet hier in de buurt.
Ik heb zelf de 40mm Marathon Racer (op 5 bar) als opvolger van de Marathon Slick en als zodanig bevallen ze goed (snelheid, wegligging). Het enige geluid wat ik ervaar is een zoevend geluid op heel glad asfalt, maar dat heeft imo wel wat.
Afgelopen mei heb ik de groene valleien route op deze banden afgelegd, en ook vol bepakt door de Ardennen met 60 naar beneden gaven ze geen krimp.
Johan

m-gineering schreef:
Ivo Miesen schreef:
m-gineering schreef: Herrie van de Marathon racers was mij nog niet opgevallen, ik vind het tot nu toe een hele fijne band
Ik heb 'm sinds kort in gebruik. De herrie en de lichte trillingen van het profiel hebben me al doen besluiten de marathon racer alleen op vakantie te gebruiken en niet hier in de buurt.
kan het nog steeds niet reconstrueren. Pomp je de banden soms heel hard op?
Had je het profiel achterstevoren (Racers hebben een vaste draairichting)
Als je 6 bar hard vindt wel ja. Op de draairichting heb ik niet gelet. Is trouwens wel een stuk minder dan met de Marathon XR. Die gebruik ik daarom zelfs met bagage niet.

Ik moet toegeven dat marathon racers niet geheel stil zijn, maar het geluid blijft bij mij beperkt tot een zoevend geluid op lagere snelheden en een hoog fluittoontje bij snelheden boven de 50 km/h. dit is dan inderdaad op vlak asfalt. op ruw asfalt maakt de band geen vreemde geluiden

Jaron schreef:Ik moet toegeven dat marathon racers niet geheel stil zijn, maar het geluid blijft bij mij beperkt tot een zoevend geluid op lagere snelheden en een hoog fluittoontje bij snelheden boven de 50 km/h. dit is dan inderdaad op vlak asfalt. op ruw asfalt maakt de band geen vreemde geluiden
Kom je vanuit een achtergrond van geprofileerde banden zul je dit zoevende geluid geen probleem vinden, kom je vanuit een achtergrond van racebanden vindt je dit geluid dus wel een probleem ;)

Ivo Miesen schreef:
m-gineering schreef:
Ivo Miesen schreef: Ik heb 'm sinds kort in gebruik. De herrie en de lichte trillingen van het profiel hebben me al doen besluiten de marathon racer alleen op vakantie te gebruiken en niet hier in de buurt.
kan het nog steeds niet reconstrueren. Pomp je de banden soms heel hard op?
Had je het profiel achterstevoren (Racers hebben een vaste draairichting)
Als je 6 bar hard vindt wel ja.
voor 5 maten is dat de maximum druk, 3 smallere mag je nog iets harder oppompen
Op de draairichting heb ik niet gelet.
foei :D

Ivo Miesen schreef:
Jaron schreef:Ik moet toegeven dat marathon racers niet geheel stil zijn, maar het geluid blijft bij mij beperkt tot een zoevend geluid op lagere snelheden en een hoog fluittoontje bij snelheden boven de 50 km/h. dit is dan inderdaad op vlak asfalt. op ruw asfalt maakt de band geen vreemde geluiden
Kom je vanuit een achtergrond van geprofileerde banden zul je dit zoevende geluid geen probleem vinden, kom je vanuit een achtergrond van racebanden vindt je dit geluid dus wel een probleem ;)
tegen de tijd dat de 35mm racers hoorbaar worden, worden ze bij mij door windgeruis overstemd. Maar Heine in Bicycle Quarterly vond ze (in 30mm) vandaag ook al stug

/Marten (rijdt altijd op racebandjes)