Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waterhoen in mijn fiets - Forum Wereldfietser

waterhoen in mijn fiets

Mijn fiets maakt een zeer raar geluid. Het klinkt alsof er een waterhoen in mijn trapas zit. Daarmee bedoel ik dat zeer hoge schriek geluid.
Het is niet constant, wel eerder aanwezig bij zwaarder trappen.
Iemand een idee??

Was al bang dat hij tussen je spaken zat ;)
zondraak schreef:Mijn fiets maakt een zeer raar geluid. Het klinkt alsof er een waterhoen in mijn trapas zit. Daarmee bedoel ik dat zeer hoge schriek geluid.
Het is niet constant, wel eerder aanwezig bij zwaarder trappen.
Iemand een idee??
www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Typisch geluid voor loszittende trapas-krankset. Krankset + borgmoeren moeten muurvast staan.

Voor een vlotte montage helpt het als u de krankset er eerst even af haalt en de conische vlakjes van de trapas schoon maakt en wat invet.

Gebruikt een krank trekker. Dat ding kost ongeveer 7 euro, maar dat is het zeker waard. Probeer vooral niet om de kranks los te meppen. U zal ze zeker beschadigen.

Ben je geen handige fietsensleutelaar, ga dan onmiddellijk naar een goede fietsenzaak.

He Bert

waarom stuur jij iedereen die een vraag stelt over zijn fiets naar de fietsenmaker???

Wendy1 schreef:He Bert

waarom stuur jij iedereen die een vraag stelt over zijn fiets naar de fietsenmaker???
Terechte opmerking. Valt me op dat hier vaak naar de fietsenmaker wordt verwezen. Maar het hele idee achter een techniekforum is zelf kennis opdoen en toepassen. Mensen die geen zin hebben te sleutelen gaan uit zich zelf wel naar de fietsenmaker.

Berre schreef:Typisch geluid voor loszittende trapas-krankset. Krankset + borgmoeren moeten muurvast staan.

Voor een vlotte montage helpt het als u de krankset er eerst even af haalt en de conische vlakjes van de trapas schoon maakt en wat invet.

Gebruikt een krank trekker. Dat ding kost ongeveer 7 euro, maar dat is het zeker waard. Probeer vooral niet om de kranks los te meppen. U zal ze zeker beschadigen.
RTFM.

De vlakken van vierkante trapassen NIET invetten (tenzij je denkt dat je er meer verstand van hebt dan alle ingenieurs van Shimano, Campagnolo etc) . De contactvlakken van een veeltandsas (=vormgesloten, dus geen perspassing) vet je wel in.

piep en gekraak bij een crankstel is meestal de loszittende trapascartridge, maar denk ook aan de bladboutjes en de (invetten) pedaalschroefdraad

Crankbouten goed vastzetten met 30Nm, ie met een gewone korte inbussleutel lukt dat niet

Er zijn ook diverse sleutelcursussen voor vakantiefietsers ( in Amsterdam, Utrecht, Capelle, Belgie, Kiel Windeweer niemand vergeten?....) om wat praktijkervaring te kunnen opdoen, en ook redelijke sleutelboeken (= NIET dat prul van vd Plas dat in iedere boekhandel ligt).