Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Carbon in crankstellen. - Forum Wereldfietser

Carbon in crankstellen.

Hallo allemaal,

Over een tijdje is mijn ketting aan vervanging toe. Naar de site van Shimano en daar Deore XT versie 2008 aangeklikt. Informatie over de ketting opgehaald en nieuwsgierig verder geklikt op de site.
Omdat ik de meeste tijd op het middelste kettingblad rij, keek ik naar info over de crankstellen. Dit in verband met het op termijn vervangen van het middelste kettingblad.
Naast een hoop reclame kreten kwam ik uit op het volgende:
Crankstel FC-M770.
Mooi, echter het middelste blad zou gemaakt worden uit staal en carbon een composiet.
Volgens de fabrikant zou de duurzaamheid verbeteren, beter schakelen etc..
Verder “gegoogled” kwam ik alleen maar twee soorten commentaar tegen: De carbon liefhebber en de carbon haters.
Echter mij niet duidelijk wat de meerwaarde is van het maken van een kettingblad uit dit composiet.

Voor carbon spreekt:
Lage dichtheid.
Goed geconstrueerd zeer sterk.
Demping van trillingen.
Geen corrosie.
Vrijheid van design.

Tegen:
Breekt zonder waarschuwing en meestal niet mee te maken.
Zeer kwetsbaar oppervlakte.
Duur.

Vooral het breken en de kwetsbaarheid roepen bij mij vragen op over de keuze voor dit materiaal in crankstellen.

Of ben ik zo’n oude, eigenzinnige en vastgeroeste techneut die weigert de vooruitgang te omarmen.


Groeten

Ger
ger1 schreef: Naast een hoop reclame kreten kwam ik uit op het volgende:
Crankstel FC-M770.
Mooi, echter het middelste blad zou gemaakt worden uit staal en carbon een composiet.
de 50 gram zwaardere variant met 48-36-26 doet het met normale alu bladen. Probleem bij kleine bladen is dat de tanden plastisch vervormen door de hoge druk, grotere bladen hebben het dan veel makkelijker. Ofneem een harder materiaal (staal ) dat gaat dan ook langer mee. Als je je vreselijk druk over 25 gram (= 3 twee_euro munten) maakt kun je de ster van het stalen blad vervangen door carbon. Zolang de lijm niet loslaat maakt dat verder niet uit, als je het betalen kunt ;) (nee met 6E red je het niet) Het na een ongelukje weer recht timmeren kun je uiteraard schudden.
In dit licht is het wel aardig om eens naar cassettes te kijken: Shimano maakt ze licht door aluminium en titanium op elkaar te nieten, Sram wint door met een blok ijzer te beginnen en alles weg te frezen waar ze last van hebben. Verbindingen (lijm, klinken, boutjes) wegen er altijd in en met slim nadenken kan het vaak ook zonder. Maar Shimano kan in XT natuurlijk geen puur stalen middenblad verkopen, want dat zien die hijgerige MTB kopers die over al die features moeten kunnen opscheppen als een stap achteruit


/Marten (registered member of the Luddite society ;) )