Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bliksem! - Forum Wereldfietser

Bliksem!

Twee weken geleden was ik aan't fietsen in Spanje en kwam in een flinke onweersbui terecht - regen, wind en bliksem.

Ik stond bovenop een berg met heel weinig schuilplaats - bloody scary!

Gelukkig heb ik door kunnen fietsen en vond iets verder op een verlaten huisje waar ik binnen kon staan terwijl de bliksem insloeg geen 100m verderop.

Stel dat ik dat huisje niet kon gebruiken als schuilplaats - wat had ik moeten doen?

Blijven fietsen (mijn banden zijn van rubber en zou me veilig houden want ik aard niet)?

Plat liggen (en heel erg nat / bang worden!)?

Iets anders?

Wie heeft hier verstand van en zou me uit kunnen leggen wat ik voklgende keer moet doen om te voorkomen dat ik een levend kebab wordt?

Er staat genoeg over op internet waarschijnlijk.

Heel kort gezegd:
Op vlak terrein: hurken met voeten bij elkaar. Niet onder (eenzame) bomen. Niet gaan liggen iig.

Niet op een heuvel/berg blijven, zo snel mogelijk de top verlaten.

In de bergen liefst een diepe spelonk zoeken, en vooral niet in de ingang blijven staan/zitten.

Maar een huisje zoals jij gedaan hebt is wel het handigst, en ook het best voor de gemoedsrust. Je banden geven helaas niet genoeg isolatie om inslag te vermijden.
Gerooststerde kikkerbilletjes kunnen best lekker zijn.

Op de fiets is niet slim, de tig-duizend volt die je hersenpan raken trekken zig niet echt veel aan van je rubber banden, de stroom moet toch ergens naartoe en er zit geen aarde op je fiets.

Een beetje beschutting zoeken is dus het devies. In het ergste geval, als je op een hoogvlakte zit, kan je fiets voor wat afleiding zorgen. Als je dan zelf 10 meter verderop gaat zitten, op je knieen met de voeten van de grond en op je ellebogen, met je handen in je nek. De bliksem zoekt altijd de kortste weg naar de grond, en in dit geval loopt het dus via je rug naar ellebogen en knieen. De kortste weg door je lichaam, heb je het gelijk niet meer koud.

Dat wordt dus bibberen in een onhandige positie tot de ellende voorbij is.

Dit is wat ze mij ooit geleerd hebben,

Gegroet Harm Jan

Als je even googlet vind je inderdaad veel info. Hier een artikel van onze (berg)wandelende vrienden.
Speakers vol open en dan de volgende link

http://www.lightningsafety.com/

veel plezier.
plok schreef:Als je dan zelf 10 meter verderop gaat zitten, op je knieen met de voeten van de grond en op je ellebogen, met je handen in je nek. De bliksem zoekt altijd de kortste weg naar de grond, en in dit geval loopt het dus via je rug naar ellebogen en knieen. De kortste weg door je lichaam, heb je het gelijk niet meer koud.
De kans dat je zelf geraakt wordt is gering als je jezelf laag houdt. Als de bliksem in de omgeving inslaat (zoals op je fiets die iets verderop ligt) vloeit de stroom af in de bodem, waardoor naar buiten toe een aflopend potentiaalverschil ontstaat.

Om verschillen tussen de punten waarmee je de grond raakt te vermijden (hierdoor kan anders de lading via je lijf lopen) moet je alles zo dicht mogelijk bij elkaar houden. Knieën en ellebogen staan verder van elkaar dan 2 voeten die naast elkaar staan. Laatste is dus veiliger.

He Fedor,

Ik geloof dat in mijn verhaal de bliksem de hersenpan iets meer ontziet, als je op je hurken zit is je hoofd al snel het hoogste punt. Verder klinkt het wel zinnig.
Misschien een idee voor een weekendje, hoe vang je de minste bliksem.
Valt vast een leuke weddenschap op af te sluiten. :lol:

Harm Jan, je hebt het fout geleerd!

Nee, gewoon op je hurken zitten met de voeten zo dicht mogelijk bij elkaar. De meeste kans om slachtoffer te worden van bliksem is door de stromen door de grond. Dat je fiets op tien meter afstand de bliksem wel zal afleiden is helaas niet waar. Stel je staat op 20 meter naast een kerktoren, de kans dat de bliksem inslaat op jou of op de toren is dan al even groot. Dat uitstekende stuur van 50 cm maakt dus weinig indruk als bliksemafleider!

De meeste bliksems slaan overigens niet in maar beginnen op de grond. Ze beginnen op een plek waar het elektrisch veld zo hoog is dat er "doorslag" optreedt. Dit gebeurt op de plekken waar het veld het meest verstoord wordt. metaal maar ook gewone objecten zorgen voor verstoring. Hoekigheid zorgt dat veldlijnen heel dicht bij elkaar komen, een scherpe punt zorgt voor een hele grote vervorming en een goede methode om bliksem te laten beginnen om een puntige metalen stok te gebruiken. Door te hurken maak je je bol en verstoor je het veld het minst.

Schuilen in kleine grotten is af te raden. Je weet niet hoe de stromen door de aarde lopen en jij, als grote zak gevuld met zout water, kan wel eens de weg van de minste weerstand zijn. Dan toch maar lekker in de regen voor de grot de onweersbui afwachten. Door te tellen tussen bliksem en donder weet je of een bui voorbij is.

Het beste is trouwens om het weer goed in de gaten te houden je niet te laten "overvallen".

Sjirk

In hoeverre zouden fietsbanden goed genoeg isoleren om blikseminslag te voorkomen?

Tja een simpele google query gaf antwoord op de vraag hoe goed banden isoleren:

Jonge fietser dodelijk door bliksem getroffen
Een 15-jarige jongen uit Alpharetta, in de Amerikaanse staat Georgia, is zondag dodelijk door de bliksem getroffen toen hij in de buurt van zijn huis fietste. Dat heeft de politie gemeld. Een buurvrouw had de bliksem zien inslaan en alarm geslagen. De jongen werd levenloos naast zijn fiets aangetroffen, zei de politie.

En dan is er nog de spreekbeurt van Anneloes Boer
http://www.spreekbeurten.info/bliksem.html

"Als je op je fiets door een open veld rijdt, doe dan dit:
- spring zo snel mogelijk van je fiets. Je fiets is van metaal!
- leg je fiets op de grond
- ren meer dan tien meter weg"

Al weer heel wat jaren geleden fietste ik met onweer en zware regen door de Ardennen op de zuidflank van de Haute Fagne, niet ver van Trois Vierges. Het landschap was open (akkers en hooiland, een enkele boom), de weg was tweebaans, dus pakweg 8 meter breed. Er stond een verkeersbord aan de andere kant van de weg, dat werd getroffen door de bliksem toen ik passeerde. De afstand van mij tot het bord was zo'n 7 meter en het natte wegdek knetterde onder mijn fiets. Zelf heb ik niets gevoeld, maar door de schrik kan ik wat gemist hebben. Uiteindelijk was mijn fiets ook nat, dus een goede stroomgeleider. Gelukkig is mijn fietscarriere toen niet abrupt geeindigd.
Onweer is gevaarlijk in open terrein. Maar in open terrein zie je onweer van verre aankomen, dus kun je tijdig maatregelen nemen. Het beste is een kooi van Farraday, dus een auto of andere metalen omhulling. Anders een kuil of greppel zoeken en hurken met de voeten tegn elkaar en diep bukken. En de seconden tellen tussen bliksem en donder. Een grote onweerswolk kan een tiental kilometers doorsnee hebben, dus een afstand van de laatste bliksem tot jezelf van enkele kilometers geeft dan geen garantie dat de volgende niet net boven je hoofd zit.
Een goede beschermengel heb je het meeste aan. Zorg voor een goed contact.
Als we dan toch bezig zijn over onweer hoe gaan we dan om wanneer het 's nachts is en we in ons tentje liggen. De neiging is toch erg groot om diep in je slaapzak te kruipen en het niet te willen horen. De natte tent zal misschien wel als een kooi kunnen dienen maar een matje zal weinig issoleren.

Zijn er mensen die op hun hurken de nacht doorbrengen ???

Wouter Hagedoorn

Wij zijn ook erg beducht voor onweer: indien overdag, dan krijgt Robertien "vleugels" om het volgende dorp te kunnen halen. Met ongekende snelheid stormen wij dan voor de bui uit.
's Nachts hebben we al heel wat tijd doorgebracht op of onder de pingpong tafel in de recreatieruimte of in de wc-hokken: we gaan de tent uit!

Veel koeien sterven inderdaad door het potentiaalverschil tussen hun poten!
Er is hierdoor ooit ook een keeper (staan ook vaak wijdbeens) gestorven..
Sterkte,
Wouter en Robertien Bazen

Hallo allemaal.

Indien men met SPD c,q, een ander klik-systeem fietst is het raadzaam deze schoenen uit te doen. Je doet alles volgens het boekje, zoals hierboven beschreven, maar ondertussen zitten er wel twee metalen plaatjes onder je schoenen. :shock:
Bliksem heeft een voltage tot 300.000 U en een amperage tot 50.000 A.
Nu is niet het voltage dodelijk maar het amperage.
Even voor de duidelijkheid, een stroom van 9 mA kan al dodelijk zijn.

Groeten

Ger

nogmaals, het gaat om de verstoring van het elektrisch veld. Die minieme ijzeren plaatjes maken echt geen indruk. Straks wil je ook nog dat de dames hun beugel-BH uitdoen. Wel maken ze dat je makkelijker stroom geleidt naar de grond. Dus er is een grotere kans dat je last krijgt van die stromen door de grond. Dat zou een reden kunnen zijn om andere schoenen aan te doen.

Al die tijd die besteedt om een veiligheidsspeld ergens uit te krijgen, kun je beter gebruiken om een goede schuilplaats te vinden.

Sjirk

Ik ben niet duidelijk genoeg geweest bij het beantwoorden.
Ik heb het niet over een directe blikseminslag. Dan heeft mijn voorganger duidelijk gelijk en zijn die twee metalen plaatsjes irrelevant.
Echter de meeste doden of zwaargewonden vallen niet door direct maar door indirecte blikseminslag.
Dus op enige afstand slaat de bliksem en via de (vochtige) grond bereikt de stroom je. Indien door (ondeugdelijk) schoeisel de stroom via een voet het lichaam bereikt en via de ander voet het lichaam weer verlaat heeft men een groot probleem.

Ditzelfde vindt men ook bij werken aan electrische installatie en bij electrisch lassen. Hierbij wordt er duidelijke eisen gesteld aan het schoeisel

Groeten

Ger

ger1 schreef:Dus op enige afstand slaat de bliksem en via de (vochtige) grond bereikt de stroom je. Indien door (ondeugdelijk) schoeisel de stroom via een voet het lichaam bereikt en via de ander voet het lichaam weer verlaat heeft men een groot probleem.
Klopt,
Met SPD-schoenen heb je een veel beter electrisch contact met de grond dan met schoenen met volrubberen zolen zoals gewone sportschoenen.
Des te meer reden om per fiets te blijven zoeken naar een goede schuilplaats. Het frame zal verhinderen dat er een spanningsverschil zal zijn tussen voeten, achterwerk en handen, dus tenzij de bliksem in je kop slaat is er geen probleem. :shock:
Leon (die ook eens een sprint van 15 km heeft getrokken in midden Spanje wegens geen schuilplaats en naderende bliksems)

Leon schreef:Des te meer reden om per fiets te blijven zoeken naar een goede schuilplaats. Het frame zal verhinderen dat er een spanningsverschil zal zijn tussen voeten, achterwerk en handen, dus tenzij de bliksem in je kop slaat is er geen probleem. :shock:
Leon (die ook eens een sprint van 15 km heeft getrokken in midden Spanje wegens geen schuilplaats en naderende bliksems)
jammer Leon, maar dat werkt toch niet. Als een bliksem in de buurt in slaat veroorzaakt dit een grote sprong in het magnetisch veld. Dit veroorzaakt dat er juist in een gesloten elektrische geleidend lus een stroom gaat lopen (hoe groter het oppervlak van de lus hoe meer stroom er gaat lopen).

Om het nog enger te maken: bliksems treden niet alleen maar op onder de wolk. Het kan ook kilometers daarbuiten zijn (onder de blauwe hemel). Het is toch voornamelijk een kwestie van kansberekening. Hoe luguber de hoofdprijs ook is.

Wegwezen van graten en bergtoppen. Schuilen of hurken en afwachten. Geniet van de special effects.

Sjirk

SjirkM schreef:
Leon schreef:Het frame zal verhinderen dat er een spanningsverschil zal zijn tussen voeten, achterwerk en handen, dus tenzij de bliksem in je kop slaat is er geen probleem. :shock:
jammer Leon, maar dat werkt toch niet. Als een bliksem in de buurt in slaat veroorzaakt dit een grote sprong in het magnetisch veld. Dit veroorzaakt dat er juist in een gesloten elektrische geleidend lus een stroom gaat lopen (hoe groter het oppervlak van de lus hoe meer stroom er gaat lopen).
[oeps. vage herinneringen aan Systematische Natuurkunde voor bovenbouw VWO/HAVO door Drs. JW Middelink, pp 138-173 8) ] M.a.w. een fiets met een electrisch onderbroken zitbuis/onderbuis/horizontale buis zou veiliger zijn. Een gat in de markt :wink:
Leon

Hallo allemaal.

Eerst wat statistische gevens. De gegevens wijken af van mijn studieboeken maar laten we zeggen voortschrijdend inzicht.

En let op niet wikipedia.

De bliksemstraal beweegt met een snelheid van gemiddeld zestigduizend kilometer per seconde, en is meestal ongeveer 6 kilometer lang. Anders gezegd: de afstand van de wolk naar de grond wordt overbrugd in 1 tienduizendste (0.0001) van een seconde
Een bliksemstraal is ongeveer 2,5 centimeter in doorsnede.
De spanning kan oplopen tot honderd miljoen volt.
De stroomsterkte in de bliksemstraal kan oplopen tot zestigduizend ampère.
De bliksemstraal duurt over het algemeen niet meer dan 1 seconde.
In de bliksem worden temperaturen tot maximaal 30.000 graden Celsius bereikt, dat is warmer dan de oppervlakte van de zon.
De gemiddelde bliksemflits heeft een energie van honderd kWh. De eenheid kWh staat voor kilowatt-uur. Honderd kWh is gelijk aan de energie die nodig is om honderd lampen van 1.000 Watt gedurende 1 uur te laten branden

Tevens is het zo dat bliksem kan overspringen.
Overspringen van bliksem is meestal te wijten aan de weg van de minste weerstand.

Leon een sprint van 15 km. Chapeau. Ik zou het zelfde gedaan hebben; weg van hoogtes en uit de beurt van metaal. Tevens het wereldrecord 15 kilometer sprint met vakantiefiets en 12 kilo bepakking breken. :lol:
Echter ik zit wel op een metalen fiets en met voorgenoemde waardes?
Beter is het een goed contact met je beschermenegel te onderhouden.


Groeten

Ger