Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebroken bout low rider - Forum Wereldfietser

gebroken bout low rider

Vorig jaar een Santos Travelmaster 28 alu gekocht. Deze laten voorzien van een travelpakket.
Hierbij is op de Tubus Low-rider een standaard gemonteerd.

In Engeland fietsend op de High-Peaktrail in de eerste klim (18%) kies ik ervoor om aan de linkerkant van een diepe modderige plas langs te gaan. In het weinige licht dat er was, zag ik niet dat deze bestond uit enorme keien.
Met een enorme klap kom ik tot stilstand. Dat was dus één of meerdere gebroken spaken dacht ik. Maar er was niks aan de hand. Goed voorwiel dus.
Maar enige tijd later zie ik een vreemde beweging in mijn voortassen. Blijkt het boutje aan de linkerzijde onder te zijn gebroken. Zat er dus midden in de wereld daar een fietsenmaker. We zijn er in geslaagd het restant te verwijderen en een nieuw boutje er in te draaien.
In Nederland er weer een goede bout in gedraaid.

Wijs geworden nam ik dit jaar een reserveboutje mee.

Na een week fietsen in Schotland was het boutje op dezelfde plek weer gebroken. Gelukkig was het gebroken exemplaar te lang, zodat het restant nu makkelijker kon worden verwijderd.

Veel later realiseerde ik me dat het weer de linkerkant was. Toeval, of heeft het op een of andere manier te maken met de standaard die uiteraard ook aan de linkerkant zit en bij gebruik verkeerde belastingen geeft op de betreffend bout.

1. Is dit een ervaring van meerdere mensen en wat is er aan te doen.
2. Als je ook zo’n combinatie hebt is het verstandig altijd reserveboutjes bij je te hebben.

Peter

Tijdens mijn fietstocht deze zomer naar Tallinn had ik precies hetzelfde, alleen dan aan de rechterkant. Omdat ik geen reserve boutje mee had, ben ik maar zonder doorgereden. Gelukkig ging dat goed, al moet dan wel het andere boutje aan de rechterkant vaak aangedraaid worden, omdat deze in zn eentje snel lostrilt. Thuis ging er meteen weer een nieuwe in.
Ik heb geen idee waardoor de bout brak, ik ontdekte het op een avond toen ik mijn voortassen van de drager haalde. Ik heb geen standaard aan de drager (Old man mountain lowrider).
Ook ik zal voortaan reserveboutjes meenemen.

Dat alleen het boutje van een lowrider afbreekt, is in mijn beleving een enorme vooruitgang. Sinds ik stalen Tubus dragers heb, is er ook éen keer een boutje afgebroken. Voorheen was het zo'n beetje één keer in de twee jaar dat de lowrider zélf afbrak, meestal ergens in de buurt van het bevestingspunt. Ik heb geen standaardje vooraan, dus waarschijnlijk krijgt de dragen sowieso nogal wat klappen te verwerken.

Maar misschien is er een ingenieur in de buurt die één en ander beter kan verklaren.

Groetjes,

Astrid

Standaard wordt alles (ook de tubus) bevestigd met RVS A2 imbusbouten.
RVS A2 is prima bestand tegen "zuiver water" maar onder normale omstandigheden niet langdurig corrosie-bestendig. Inbus-titaan bouten zijn moeilijk verkrijgbaar maar RVS A4 vrij makkelijk. A4 is zeewaterbestendig en verkrijgbaar bij de goedgesorteerde ijzerwaren(groot)handel.
Belangrijk is de gewenste lengte want A4 is handmatig moeilijk in te korten.

Sinds een maand heb ik een nieuwe fiets (met tubus-dragers) en wat me opviel is dat er enkel RVS sluitringen worden gebruikt ipv veerringen of zelfborgende moeren. Een bout breekt sneller af als de moer wat is losgetrild, dus op alle sluitringen een veerring (of zelfborgende moer) zetten is een gegarandeerde oplossing.