Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [zelfbouw] fiets voor stad & (langere) tourtochten - Forum Wereldfietser

[zelfbouw] fiets voor stad & (langere) tourtochten

Ik heb in het verleden al meerdere fietsen vanaf scratch opgebouwd (meerdere mtb's en racers) en mijn volgende projectje wordt een nieuwe fiets voor algemeen gebruik en/of tourtochten. Niet echt een wereldfietser maar daar kom ik zo op.

Momenteel gebruik ik hiervoor een racefiets:

Afbeelding
Een Peugeot PFN10 uit begin jaren 80.

voordelen:
- snel
- rank
- licht
- de flatbar (ipv de dropbar) maken hem ook lekker stuurbaar en je zit goed rechtop.

nadelen:
- geen bagage
- door vele gescheur door de stad hebben de velgen en dunne bandjes enorm te lijden
- elke keer als het regent en hij staat niet droog krijgt hij het zwaar te voorduren
- remmen doen het nog maar matig (oude typen race remmen)

Mijn idee was om een soort tourfiets achtig iets te maken. Een soort hybride achtige. Daarom kom ik hier ook uit. Voor mtb ga ik meestal naar mountainbike.nl forums en voor racefietsdingen naar fiets.nl

Ik heb al gekeken op marktplaats naar een (donor)fiets. Maar er staan er in het segment waar ik zoek (lees: cheap) niet bijster veel op. Zag wel een mooie Snel Safari, maar die is te klein.

Mijn voorkeur gaat uit naar een fiets qua rankheid uit de jaren 90. Qua kleur wil ik hem dan denk ik zo stealth mogelijk maken (term uit het fixed gear circuit: veel (mat)zwart en niet te veel decals). Ik heb al een keer een mtb met succes opnieuw gespoten en met de juiste techniek ziet dat er super uit (kreeg complimenten van de LBS).

Aangezien ik nog bakken onderdelen heb en het leuk vind om te sleutelen en ik daarbij totaal geen haast heb (dat is echt een vereiste als je zelf je fiets bij elkaar wilt zoeken/sparen) ga ik voor zelfbouw.

Doel: een enigszins robuuste fiets met v-brakes, low-budget, voor gebruik in de stad, tourtochtjes en evt op termijn ook lange tourtochten. Ik race/mtb al voor de kilometers en krijg mijn vriendin helaas niet aan de fiets dus een fietsvakantie zit er niet in (met haar in ieder geval).

Basisopties:

1) (rank) mtb (frame) met starre vork
2) racefiets(frame) met oogjes om naar tour om te bouwen
3) tourfiets(frame)
4) cyclecrossfiets (frame)

ik denk dat 2) afvalt omdat je dan nog steeds met racebanden zit en racefietsremmen ipv v-brakes. Ook heb je niet genoeg 'clearance' op diverse plekken. Blijft over mtb/tour/cross

Crossframe spreekt me zeker aan, kunnen ook v-brakes op (desnoods canti's), maar ik denk dat het wielen verhaal te exotisch wordt. Wil niet eindigen met tubes oid.

Dan zou het dus (ranke) mtb of oude tourfietser worden.

Opbouw wordt dan:
frame (evt overgespoten)
stuur: flatbar met commandeurs of mtb shifters, korte bar-ends
wielen: tja of mtb wielen met semislicks of eh stadswielen? Ik zit niet meer zo in de stadsfietsen. 28" zal dat wel zijn.. Of nee dat kan helemaal niet want ik wil een achterderailleur (open techniek).
aandrijving: 2x 7 (of meer), maar 3 voor kan ook
shifting: mtb schakelsysteem. Heb nog wel een STX achter en XT voorderrie over

rest onderdelen volgt nog wel.

Dit zijn zo even mijn eerste gedachten. Zou het leuk vinden als jullie er een mening over hebben. Heb laatste dagen al flink rondgelezen hier en vind het leuk hoe hier met fietsen omgegaan wordt!

edit: Hebben jullie verder nog namen van tourfietsen uit 1985-2000 met een goede naam die je nu goedkoop kan krijgen? Al dat nieuwe spul is prachtig maar voor mij niet te betalen (althans, daar ligt mijn prioriteit niet).

Ik denk niet dat een crossframe meer ruimte voor banden heeft als wat je nu hebt. Hoe je op tubes komt snap ik niet, in crossframes zet je nomale racefiets/ hybride velgen met draadbanden, tenzij je een sponsor voor handgemaakte Dugast tubes hebt ;)

Wat is er mis met de fiets die je hebt? Als je huidige remmen je niet bevallen kun je altijd cantinokken op je frame laten bakken. Een dragertje kun je er ook zo opschroeven.

wat is je budget voor een frame? Kijk eens bij diverse Britse verzendhuizen onder de noemer 'audax bike'. Daar staan soms frames bij in de uitverkoop en dat zijn zo ongeveer precies de frames die jij zoekt.

deze fiets is eigenlijk te klein (57 a 58 terwijl ik 60 a 61cm moet hebben). Verder wil ik deze origineel houden.

En mijn lol zit erin om van handig bij elkaar gesprokkelde spullen links en rechts iets te bouwen. Het oplasssen van nokjes klinkt als moeilijk moeilijk (en duur).

Verder vind ik de peugeot net te fragiel.

Ik zal die audax bikes eens nader bekijken. Denk dat ik toch uitkom bij een ranke mtb donorfiets of een oudere randonneur.

Jazzper schreef: Verder vind ik de peugeot net te fragiel.
Ik heb een zwak voor Peugeot (toen ik 13 was kocht ik zo'n racefiets), maar later is het frame van een Peugeot toerfiets bezweken onder de last van de bagage. :?

Mijn suggestie voor een goedkope toerfiets: Giant Expedition. Wel een 15 jaar oude natuurlijk, maar aan het frame mankeert zelden iets. Er staat er eentje op marktplaats van 60 cm. Anders: oude Koga's. Er staat een erg mooie Koga Randonneur van 60 cm op Marktplaats voor 105 euro.

Ja Peugeot is een leuk merk. Ik zit veel op de classic en vintage sectie van bikeforums.net (USA) en daar doe ik veel mee aan Peugeot topics. Ik had zelfs een complete site over peugeot vintage bikes met alles erop en eraan. Deze is echter een tijd geleden compleet gehacked. Had wel deels backups maar deels ook niet. Toen heb ik er maar even de brui aan gegeven.

Voor een randonneur kom je toch meer uit bij andere merken ben ik bang.

Die fietsen die jij noemt zit ik inderdaad wel aan te denken.

Ik vind (en weet, vind ik) dat de dagwaarde van die fietsen onder de 100 euro ligt. Het zijn prachtmachines, ze hebben vast veel gekost, maar we hebben het wel over fietsen van 15 jaar oud. De restwaarde ligt dan echt lager. Ik zag ze ook voor 25 a 50 euro maar die waren dan weer niet mijn maat. Die ene bike van 105 euro heeft trouwens de zogenaamde 'suicide levers". Van die plastic stadsremmen. Daar wil je echt geen noodstop mee maken, dan heb je ze los in je hand ;)

Die peugeot van mij is in redelijke mint condition en heeft me 30 euro gekost op MP. Als ik zie wat sommige durven te vragen, dat is ronduit genant. Vooral de klassieker (als het die intentie ook heeft): "ik heb er toendertijd 1200 gulden voor betaald" etc, jeukt me. Ja de muur stond toen ook nog inderdaad, we zijn nu in de nieuwe eeuw, wake up haha.

Ik ga gewoon MP volgen en er komt vanzelf wel wat voorbij. Heb er ook geen haast mee. Wat voor wielen eten die Giant Expedition en Koga Randonneur eigenlijk? Standaard racewielen? Of mtb wielen? Ik gok op de eerste. Wilde eigenlijk naar dikkere banden.

Jazzper schreef:Wat voor wielen eten die Giant Expedition en Koga Randonneur eigenlijk?
Er kunnen 32 mm banden op.

Het maximum wat ik op racevelgen heb gelegd is 40mm. 28 of 32 mm is zelfs standaard bij mij.