Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belgische/Luxemburgse spoorwegen (NMBS-SNCB/CFL) - Forum Wereldfietser

Belgische/Luxemburgse spoorwegen (NMBS-SNCB/CFL)

Spoorwegmaatschappij: NMBS/CFL
Traject: Rivage (Comblain-au-Pont, B)-Ettelbrück (L)
Datum: juli 2005
Vervoerstarief fiets: € 12,- officieel. Wij kochten de kaartjes apart op het loket in Rivage (tot aan de grens) en in de trein (vanaf de grens). Een internationaal kaartje kon je daar niet kopen, dan moest je terug naar Luik (30 km terug). Terwijl het gewoon een doorgaande trein betrof van Luik naar Luxemburg.

Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: we werden gemaand alles eraf te halen, toen de trein aankwam bleek waarom dat maar goed was ook: de deuren van de fietswagon lagen hele ver boven de grond en dat kon de conducteur niet tillen met bagage en al natuurlijk.
Fiets tevoren aangemeld?: nee, wel heeft men het treinpersoneel gewaarschuwd dat er een paar fietsreizigers aankwamen.
Ervaringen: Het personeel wist duidelijk niet zo goed raad met zwaarbeladen fietsen. Desondanks werd het goed en snel opgelost. De conducteur zette alle tassen en de fietsen in razend tempo in de fietswagon. Toen bleek dat de trein afgeladen vol was met Vlaamse padvinders en mochten wij dus 1e klas zitten :). Vervolgens onderhandeld over hoe we nu een geldig kaartje konden krijgen: we hadden dus maar kaartjes tot aan de grens. De conducteur regelde dat verder onderhands met zijn Luxemburgse collega en zo kwam alles goed. De Luxemburgse conducteur kwam op het eind langs en hield vervolgens een heel reclameverhaal over fietsen en treinen in Luxemburg wat we met waardering aangehoord hebben.

Kortom: van ons zeker geen klachten over de NMBS, in elk geval niet over hun Franstalige medewerkers.

Houd er wel rekening mee dat deze trein van Luik naar Luxemburg V.V. slechts een keer in de twee uur rijdt. In Luxemburg verkopen ze op kleinere stationnetjes, zoals Klierf/Clervaux wel internationale fietskaartjes: ook geldig tot je bestemming in Nederland. In Luxmburg snappen ze echter niets van een Nederlands kortingkaart. Neem dus een fietskaartje tot je bestemming in Nederland en een gewoon treinkaartje tot aan de Nederlandse grens. Je mag als je Nederland per trein binnenkomt bij de Nederlandse conducteur een zonder bijbetaling een treinkaartje kopen.
In Belgie (Vlaamse Gewest en Waalse Gewest) is het mij uiteindelijk altijd wel gelukt om mijn Nederlandse treinkilometers met korting te kopen. Kost wel wat tijd: chef erbij, of bellen naar Brussel.

Ik was met Pasen in Luxemburg. De lokale spoorwegmaatschappij kent maar één kaartje, een dagkaart voor het hele net. Dat kost € 4.- en de fiets mag gratis mee. Wel een wat hoge instap in de trein naar het noorden, maar de trein om Luxemburg stad uit te komen naar het zuiden is met lage (modern Duitse) instap.

Net even nagekeken; als je maximaal twee uur binnenlands reist kost het maar € 1.50

Ik ben van Mersch naar Bettembourg gereden om de stad te vermijden.

Terug naar Gouvry (grensplaats in België) was geen enkel probleem. Daarna gewoon weer gaan fietsen. (naar St. Vith)

Gr Hans
Ik ben in april 1976 per Fokker-27 van Groningen Airport Eelde naar Luxemburg gevlogen, fiets mee. Op de terugreis per trein van Luxemburg via Liège en Maastricht naar Baflo. Helemaal prima en geen probleem gehad! :lol:
Kijk maar naar de foto's op http://www.mijnalbum.nl/Album=MPJZO3HL
Klik op de kleine foto's voor groter formaat. De fototitels vind je in de grijze linkerkolom.
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben in mei 1976 per Fokker-27 van Groningen Airport Eelde naar Luxemburg gevlogen, fiets mee. Op de terugreis per trein van Luxemburg via Liège en Maastricht naar Baflo. Helemaal prima en geen probleem gehad! :lol:

Hoort dit niet bij fiets en vliegveld :-) > bestaat de GLM (groninger luchtvaartmij) nog? Dan bij de maatschappijen? Fietshoes, doos, of mocht ie op het imperiaal :-)

Gr Hans
aandegracht schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben in mei 1976 per Fokker-27 van Groningen Airport Eelde naar Luxemburg gevlogen, fiets mee. Op de terugreis per trein van Luxemburg via Liège en Maastricht naar Baflo. Helemaal prima en geen probleem gehad! :lol:

Hoort dit niet bij fiets en vliegveld :-) > bestaat de GLM (groninger luchtvaartmij) nog? Dan bij de maatschappijen? Fietshoes, doos, of mocht ie op het imperiaal :-)

Gr Hans
Dit past wel bij Bel./Lux. spoorwegen vanwege mijn terugreis. In de neuskegel van de Fokker-27 zat een luik, mijn fiets kon zonder doos zo erin! De maatschappij was NLM. Namelijk in de jaren '70 en begin '80 kon mijn fiets "naakt" meevliegen. In een Russische Tupolev-134 stond mijn fiets gewoon achterin de passagierscabine! Pas vanaf 1982 heb ik een fietsdozen voor het eerst gebruikt.

Interessant, het zal vast te maken hebben met het deze jaren meer voorkomende fietsvervoer wat vroeger echt een unicum was.
Toen ik in 2004 met Air Baltic naar Letland vloog was het grondpersoneel ook dusdanig onbekend met fietsvervoer dat wij de speciale behandeling (in positieve zin) kregen.

Leuk om te lezen hoe dat toen ging. Waar vloog je naartoe (vandaan) in de Tupolev?

Groet, Hans

Tot 2001 reed van eind juni tot eind augustus op zaterdag en zondag de Ardennen Expres van Amsterdam naar Luxemburg V.V. via Maastricht, Luik, Trois Ponts, Gouvy en Clervaux. In deze trein konden veel fietsen mee in een speciaal rijtuig.
Helaas werd van deze trein in het laatste jaar steeds minder gebruik van gemaakt. De marketing was wel slecht: bij meer naamsbekendheid en meer samenwerking met reisorganisaties en fietsclubs was het beter gegaan met deze interessante verbinding.
Ook de dienstverlening was teruggelopen. De catering was ooit goed, met ruime keuze aan hapjes en koude drankjes en koud biertje wil er na een fietstocht in de Ardennen wel in.
Doorslaggevend was echter de aankondiging dat het station van Luik jarenlang op de schop zou gaan en een kopstop van deze trein niet meer zou kunnen.

Nu het station van Luik bijna gereed is zou zo'n Ardennen-Expres weer kunnen.
Wie willen er meedoen een lobby op te zetten?

aandegracht schreef: Leuk om te lezen hoe dat toen ging. Waar vloog je naartoe (vandaan) in de Tupolev?

Groet, Hans
Van Schiphol naar Praag met een overstap op Okeçie in Warschau op 18 juli 1981. De rechtstreekse vlucht naar Praag was nl. volgeboekt. Dus toen nog in de communistische periode. Ik mocht in Warschau mijn fiets het vliegtuig zelf binnen dragen. Die goeie ouwe tijd, want met al die veiligheidsregels van tegenwoordig is het nu niet meer mogelijk.
Kijk hier maar voor mijn foto van het vliegveld Okeçie in Warschau. Het betreffende toestel staat links op de voorgrond.
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZTLNWUQF en klik voor groter formaat.