Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" of 28" fiets in ierland ? - Forum Wereldfietser

26" of 28" fiets in ierland ?

voor volgende zomer plannen wij een fietsvakantie te ierland, we hebben het boekje van luc oteman reeds aangeschaft en het eerste wat we tijdens het doorbladeren lezen is dat de staat van de wegen soms ronduit slecht zijn,
mijn vraag is dus: is een 26 inch fiets hiervoor beter geschikt dan de 28 inch die we momenteel gebruiken?
want vaak lees je op sites dat de 26 inch robuuster is, ook meen ik te denken dat je daar dikkere banden op kan leggen.

misschien is dit een stomme vraag, maar ook die moeten gesteld worden :twisted:
bedankt voor de tips :wink:

Ik ben jaren terug door ierland gefietst aan de hand van het boekje van Luc. Ik kan me niet herinneren dat ik niet uit de voeten kon met m'n 28" wielen. Het blijft wel een gewoon West-Europees land met de daarbij behorende wegen.
Ik zou de keuze voor de wielmaat meer laten afhangen van wat je algemeen met je fiets wilt gaan doen dan ophangen aan één vakantieland.

Persoonlijk vind ik 26# überhaupt geschikter voor vakanties dan 28# vanwege het comfort (dikkere banden, inderdaad(en mensen: nu niet gaan zeiken over stijfheid van alu versus staal etc. :D )).

Ik heb Ierland echter wel eens op 28# gedaan en dat ging prima. Dit is al weer 15 jaar geleden, en sindsdien is Ierland "opgestoten in de Vaart der Volkeren", met daarbij, neem ik aan, navenante wegkwaliteit.

Niets veranderen dus.
frank en diane schreef:voor volgende zomer plannen wij een fietsvakantie te ierland, we hebben het boekje van luc oteman reeds aangeschaft en het eerste wat we tijdens het doorbladeren lezen is dat de staat van de wegen soms ronduit slecht zijn,
mijn vraag is dus: is een 26 inch fiets hiervoor beter geschikt dan de 28 inch die we momenteel gebruiken?
want vaak lees je op sites dat de 26 inch robuuster is, ook meen ik te denken dat je daar dikkere banden op kan leggen.

misschien is dit een stomme vraag, maar ook die moeten gesteld worden :twisted:
bedankt voor de tips :wink:
ik zou me drukker maken over regen dan over de bandenmaat. Stel je in op ruw asfalt, en zorg voor een comfortabel zadel,

Ook voor 28" kun je banden krijgen die breder zijn dan je nu in je frame kwijt kan.;) De wielen worden alleen dan niet allen breed maar ook erg groot, wat niet goed uitkomt bij frames voor mensen < 1.8m
frank en diane schreef:Ierland --- is een 26 inch fiets hiervoor beter geschikt dan de 28 inch die we momenteel gebruiken?
Zou kunnen, maar om voor een landje als Ierland een nieuwe fiets te gaan kopen? Wat ik met mijn 28"aan het doen ben is wachten tot ik aan een nieuwe fiets toe ben en dan kijken welke landen ik op het wensenlijstje hebt staan.
Leon

In het boekje van Luc Oteman is vaak sprake "erbarmelijk slechte wegen". Het boekje is op dit punt echter duidelijk gedateerd. Ierland heeft er veel aan gedaan om de kwalitieit van de wegen te verbeteren. Het land is dus zowel met 26 als 28 inch goed befietsbaar.

Ik ben een groot voorstander van 26 inch wielen voor beladen vakantiefietsen. Ik zou echter zeker geen nieuwe fiets kopen als ik een goede 28 inch fiets had. Wel zou ik zo breed mogelijke banden monteren. Op veel normale Nederlandse hybride fietsen zit standaard 37 mm, maar meestal past 42 mm ook wel, en dat maakt een heel verschil.
Wim

Ik ben een dikke maand geleden gedurende 2 weken gaan fietsen in Ierland. Een zeer mooi land, en zeker de moeite waard. Mijn fiets had 28" banden, en heb er geen problemen mee gehad. Ook kan ik niet zeggen dat de wegen erg slecht waren (ook de kleinere niet). Heel af en toe krijg je wel een "cattle grid", doch daar moet je dan maar voor vertragen, dit is enkel in afgelegen gebieden.
Ik heb geen bandenpech gehad, enkel een kapotte ketting (gelukkig bleek de fietsenmaker in de buurt een giant-handelaar te zijn, en had hij dus quick links voor mijn ketting liggen) en versleten remblokjes (ook in stok bij de eerste fietsenhandelaar; na en week met beladen fiets op de hellingen moest ik ze al vervangen, en bij terugkomst waren ze weer afgesleten).

Als jullie nog vragen hebben over routes, logies,... stel je ze maar!
aan allen bedankt voor de reacties,
aan GoDiva : ben je met de vlieger gegaan en vanop hetzelfde vliegveld terug gevlogen, of geland op het ene vliegveld en terug via het andere?

ons eerste plan is om naar shannon airport te vliegen en van daaruit een tweetal weken rond te fietsen om dan van daaruit terug te vliegen,
welke was jouw gemiddelde dagafstand dat je fietste?
thx voor reactie :wink:
[quote="frank en diane"]aan allen bedankt voor de reacties,
aan GoDiva : ben je met de vlieger gegaan quote]

Een vlieger is Vlaams voor vliegtuig of vliegmachine.

Ik ga van 4-20 september fietsen in Ierland. Ik heb een retour geboekt naar Shannon vanaf Niederrhein met Ryanair en ga de zuid-west routes fietsen uit het boekje van luc Oteman. "Gewoon" met 28" banden. Als we terug zijn wil ik je wel mijn bevindingen mailen.
En nu maar hopen dat het er niet zo regent.
frank en diane schreef:aan allen bedankt voor de reacties,
aan GoDiva : ben je met de vlieger gegaan en vanop hetzelfde vliegveld terug gevlogen, of geland op het ene vliegveld en terug via het andere?

ons eerste plan is om naar shannon airport te vliegen en van daaruit een tweetal weken rond te fietsen om dan van daaruit terug te vliegen,
welke was jouw gemiddelde dagafstand dat je fietste?
thx voor reactie :wink:
Ik ben idd van Charleroi naar Dublin gevlogen en terug. Van Dublin heb ik dan wel de bus genomen naar Donegal (town), om van daar de noordkust te beginnen fietsen. Op het einde heb ik van Newry een bus trug naar Dublin (rechtstreeks luchthaven) genomen. Echter ik zie, zeker met Ryan air, geen probleem om van een andere luchthaven te vertrekken/aan te komen. Je betaalt toch voor je fiets per vlucht. Als je echter wat tijd tekort komt, is een bus een eenvoudige manier om een afstand te overbruggen. Prijs voor de fiets hangt af van de maatschappij en uiteraard ook van hoeveelheid bagage dat de bussen al aan boord hebben (goldliner/usterbus was gratis, Bus Eirean 10 euro voor fiets van dublin naar Donegal Town).

Mijn daggemiddelde zal rond de 70-80 km hebben gelegen. Ik heb op 11 fietsdagen een kleine 900 km gefietst, maar de laatste 2 dagen heb ik flink doorgetrapt (2 x 100 km bepakt maar vlakke wegen), en in het midden heb ik ook een lange dag gemaakt (100 km), maar de eerste 40 km was toen zonder bagage. Overnachten deed ik in de hostels (zalig als je koud en vochtig aankomt, en je krijgt een kop warme thee of zelfs soep in je handen geduwd, inbegrepen in de service omdat je "the hard way" komt, zoals ik op sommige plaatsen meemaakte). Eerste paar dagen was echter zonder kilometerteller doordat ik een vallende fiets wou tegenhouden, maar enkel het kabeltje van de computer vasthad. En die kan dat gewicht blijkbaar niet aan... :roll: Nadien vergat ik gewoon altijd mijn kilometers te noteren.

Mijn route:
Bus Dublin-Donegal
Donegal-Malinbeg (met uitstapje naar viewpoint van slieve league): +/- 80 km
Malinbeg-Ardara (korte trip: 40 km, maar daarna nog een ritje van 20-30 km gemaakt op een schiereiland zonder bagage)
Ardara-Croillie (80 km geloof ik, als je de kustlijn volgt)
Croillie-Dunfanaghy (80 km?)
Dunfanaghy-Buncrana (60 km?)
Buncrana-Malinhead (met eerst een uitstapje naar de Grianan of Aeliach zonder bagage)
In Malinhead een dagje rust (totaal 20 km gefietst?)
Malinhead-Portrush (80-tal km)
Portrush-Ballintoy (40-tal km, dan de bus terug naar Giants causeway en te voet over de cliffs terug)
Ballintoy-Cushendall (Glen Ballyeamon; 70 km)
Cushendall-Belfast (100 km)
Belfast-Newry (100 km)
Bert thx om er me ff aan te herinneren dat ons taalgebruik hier en daar verschilt van jullie, was het ff vergeten :lol:
ps: tevreden van je snel fiets ?

Mia alvast bedankt, we lezen graag je wedervaren als je terug bent,
we zullen mee hopen op weinig regen :wink:

Godiva bedankt voor de uitleg,
ps: tevreden over ryan air?
ik hoorde laatst dat hun vliegtuigen nogal daveren

Ik had niet direct klachten van Ryan AIR. Je moet ook altijd in je achterhoofd houden dat je krijgt waar je voor betaalt. Je weet gewoon dat als je met Ryan Air vliegt, je niets van luxe moet verwachten: geen eten of drinken inbegrepen, kale wachtruimtes, en risico dat je vlucht niet op tijd vertrekt. Ik zou ook nooit iemand aanraden om met Ryan Air te vliegen als ze daarna ergens anders aansluiting willen (andere vlucht, cruise boot,...). Dat is gewoon te veel risico's nemen ivm vertraging of afgelaste vluchten.
De vliegtuigen zelf zullen wel veilig zijn zeker? Ze zijn aan dezelfde veiligheidsmaatregelen onderworpen als andere Europese maatschappijen, lijkt me, dus ik kan moeilijk geloven dat het gevaarlijker vliegen is.
RyanAir vluchten zijn ook over het algemeen redelijk kort: een uurtje of 2 is zo voorbij, zeker als je onderweg in slaap valt of een boek leest en wat muziek beluistert (met dat laatste heb je ook meteen minder last van gepraat en andere lawaai om je heen). Ik was op de heenweg zelfs verbaasd toen de piloot al voorbereidingen trof om te gaan landen: ik had het gevoel dat we nog niet eens vertrokken waren!