Additionally, paste this code immediately after the opening tag: RVS velgen Van Schothorst - Forum Wereldfietser

RVS velgen Van Schothorst

Heb voor een prikje een oude damesfiets gekocht om op te knappen.

Het beschadigde frame is voor de sloop. Maar er zitten nog interessante wisselstukken op en de wielen zijn prima: RVS 18/10 velgen (Van Schothorst 28" x 1 5/8) + RVS spaken. Achterwiel met SACHS Torpedo 3V, dat ik heb gereviseerd. Het is als nieuw.

Nu lees ik op de website van een betrouwbare fietsenhandel dat dit type velg niet zou geschikt zijn voor velgremmen... Dat valt tegen, er zitten geen terugtraprem of trommelremmen op deze wielen. Die fiets heeft dus wel degelijk velgremmen... Mijn zwager heeft een Gazelle, met dezelfde velgen + trommelremmen. Dat stemt tot nadenken.

Nu vermoed ik dat het niet de wielen zijn die origineel in dit frame zaten. Wellicht zijn ze ooit vervangen door iemand die, zoals ik, niet beter wist.

Toch vraag ik me af waarom deze velgen (die er nochtans zeer solide uitzien) geen velgremmen zouden verdragen. De velgrand is niet vlak, staat dus enigzins bol. Misschien maakt een remblokje daarmee niet goed contact? Maar vermits zo'n blokje zich door slijtage snel aanpast zou dat toch geen probleem mogen zijn. Of is die (holle) velgrand gewoon te zwak om aan de knijpkracht van een velgrem te kunnen weerstaan? Weet iemand hier het fijne van?
Hoi,
Remblokjes hebben op geschikte RVS-velgen al weinig grip. De bolle randen van deze velgen zijn waarschijnlijk niet opgeruwd of zo maar spiegelglad. Het effect in de regen is dat je dan nagenoeg geen remmen hebt. Bovendien vergroot de bolle rand de kans dat het blokje ontsteld wordt en de band gaat raken.
Leon

Bedankt voor het antwoord Leon.

Het bizarre is: die velgrand heeft toch wel een profiel, alsof hij bedoelt is voor velgremmen. (Hij is gegroefd in een soort kruispatroon en voelt beslist niet glad aan.) Betekent dit dat er RVS velgen bestaan die toch geschikt zijn voor velgremmen? Anderzijds heb ik dan weer wielen gehad met alumiumvelgen met gladde zijkant die prima remmen met velgremmen. Dat maakt het niet eenvoudiger om uit te maken waardoor die RVS velgen niet met velgremmen kunnen.

Die bolle zijkant zou inderdaad een probleem kunnen geven, vooral als er een hoogteslagje in het wiel zit (wat bij mijn zelfgebouwde wielen niet het geval is). Dat zou dan, in theorie, een verticale kracht geven op het remblokje, waardoor het los zou kunnen komen te zitten, met alle nare gevolgen vandien.

Ik heb op een website een foto gevonden met een doorsnede van dat velgprofiel. Het is dubbelwandig en hol en het RVS materiaal lijkt me niet bijzonder dik. Ik vermoed dat het de knijpkracht van een velgrem niet aankan, maar daarvan ben ik niet zeker. Een velg "platknijpen" lijkt me wat sterk, (letterlijk)...

Of is dat dunne RVS materiaal niet genoeg slijtvast, zodat het remblokje zich er binnen de kortste keren doorheen slijpt?

RVS velgen krijgen inderdaad wel eens een patroon mee om ze iets geschikter te maken voor gebruik met velgremmen. Toch is dat maar ietsje. In de praktijk (en ik heb ervaring) blijft het een gevaarlijke combinatie die eigenlijk verboden zou moeten zijn. Alu velgen remmen ook minder goed in de regen, maar de teruggang is daar veel en veel minder. De ene materiaalcombinatie geeft nu eenmaal meer frictie dan de andere.
RVS velgen waren populair omdat ze langer mee zouden gaan. Moderne goede alu velgen zijn echter veel beter dan de oude, en hebben een hoge (doch niet onbeperkte) levensduur.
Wim