Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingen ik word er niet goed van - Forum Wereldfietser

Versnellingen ik word er niet goed van

Hoi Allemaal, Kan iemand mij vertellen wat ik nou fout doe. Ik heb vandaag mijn fiets schoon gemaakt. Want er zat wel wat zand op plekken waar het niet hoort. Na de schoonmaak beurt wilde mijn achter versnelling niet meer naar het kleinste kransje (shimano acera) Dus ik geprobeerd met de kabelspanner bij te regelen maar dat hielp niet.

Afijn ik dus de kabel los gemaakt om hem maar weer is opnieuw af te stellen. Gekeken of de derri recht onder het kleinste kransje staat. En natuurlijk ook netjes onder de grootste. Dat staat naar mijn mening nu goed.

Ik zet de kabel netjes vast terwijl de ketting op het kleinste blad ligt. Dus ook de versnellingshendel staat op 8. Op schakelen gaat prima. Naar benden doet hij tot de 5de versnelling goed. Daarna gaat het niet meer goed.

Ik heb bij dit gebeuren de kabelspanner helemaal in gedraaid. Dus ik probeer de kabel straker te zetten. Dit help 1 kransje maar verder wil hij nog niet. Zet ik hem nog straker schakelt hij inplaats van naar het benden naar boven.

Wat doe ik fout...??? Is de kabelspanning te hoog. Dus moet hij minder strak. Of doe ik iets anders niet goed???

Gr Wendy
Wendy1 schreef:Hoi Allemaal, Kan iemand mij vertellen wat ik nou fout doe. Ik heb vandaag mijn fiets schoon gemaakt. Want er zat wel wat zand op plekken waar het niet hoort. Na de schoonmaak beurt wilde mijn achter versnelling niet meer naar het kleinste kransje (shimano acera) Dus ik geprobeerd met de kabelspanner bij te regelen maar dat hielp niet.

Afijn ik dus de kabel los gemaakt om hem maar weer is opnieuw af te stellen. Gekeken of de derri recht onder het kleinste kransje staat. En natuurlijk ook netjes onder de grootste. Dat staat naar mijn mening nu goed.

Ik zet de kabel netjes vast terwijl de ketting op het kleinste blad ligt. Dus ook de versnellingshendel staat op 8. Op schakelen gaat prima. Naar benden doet hij tot de 5de versnelling goed. Daarna gaat het niet meer goed.

Ik heb bij dit gebeuren de kabelspanner helemaal in gedraaid. Dus ik probeer de kabel straker te zetten. Dit help 1 kransje maar verder wil hij nog niet. Zet ik hem nog straker schakelt hij inplaats van naar het benden naar boven.

Wat doe ik fout...??? Is de kabelspanning te hoog. Dus moet hij minder strak. Of doe ik iets anders niet goed???

Gr Wendy
Klinkt alsof de veer in de derailleur niet sterk genoeg is om de wrijving in de scharnieren of deraileurkabel te overwinnen: kabel en derailleur dus schoonmaken & smeren, of de kabel vervangen

Ga morgen verder klooien ermee... het weer sloeg ineens om... en om nou in de regen te staan...

Oh voordat ik aan de schoonmaak begon deed hij het wel beter...

rara politiepet... :?
Heb je misschien de twee schroefjes aan de achterzijde verdraaid of is er een stuk poetslap/smeer in de derri terecht gekomen. Kun je wel naar het laatste tandje als je de derri iets naar buiten trekt? Zie ergens wat tussen zitten?

Lijkt erop dat er ergens iets tussen gekomen is waardoor hij niet goed in de "opgetrokken" stand komt. Kan ook aan de veer liggen die wat ouder is geworden of een roestige stugge ketting of.....of....

Succes!

Eric

Wendy1 schreef:Oh voordat ik aan de schoonmaak begon deed hij het wel beter...

rara politiepet... :?
Kabel uit de geleider onder het bracket laten vallen?
Eric op de Fiets schreef:Kan ook aan de veer liggen die wat ouder is geworden
Het kan dat die roestig is of dat er wrijving is, maar veren worden niet slapper door ouderdom. Ik zou bijna een webpagina http://www.hoekomthettochdatdeeiffeltor ... opstaat.nl beginnen...
Leon

Vandaag weer aan het prutsen geweest.. hij doet alle versnellingen goed. Behalve de kleinste (8). Als ik de kabel los heb dan gaat hij keurig naar het kleinste blad toe. Maar met kabel vast krijg ik hem daar niet.

Ik weet het niet meer...

iemand nog tips? Alles is schoongemaakt en ingevet. Trouwens als ik een beetje mee help om hem naar de kleinste te krijgen gaat hij wel. Voel dan een klein beetje tegenwerking van iets. Maar ik kan echt niet vinden waarvan..

Wellicht dat dan de derri versleten is???

Het is moeilijk om advies te geven via het internet. Dat de derailleur versleten is lijkt mij onwaarschijnlijk. Eerder zullen de kabels versleten zijn.

Laatst had ikzelf ook zoiets. Bij mij was het busje waarin de kabel geschoven zit bij het schakelapparaat, uit het schakelapparaat geschoten. Zodoende kon ik dus niet meer naar de kleinste versnelling schakelen. Na het ding er terug ingestopt te hebben deed hij het weer.

Hoe maak je overigens de schakelmechanismen schoon. Water doet daar weinig goed. Alles wat wrijving oplevert moet schoon en gesmeerd zijn, dat geldt voor de kabels en ook voor de derailleur.

Je moet het hele schakelmechanisme nalopen en controleren of alles goed werkt. Zelf je fiets onderhouden is af en toe puzzelen, maar dat hoort erbij en maakt het leuk.

Busjes zitten goed...

Tja hoe maak ik dat schoon... Ik probeer idd met water het zand en dergelijk er tussen uit te krijgen. Daarna smeer ik hem weer met vet.

Ga denk ik maar is nieuwe kabels halen.. Zo duur zijn die niet... kijken of dat helpt... anders toch maar een andere achter derri... Vervang ik die wel mee met de rest

:wink:

Bedankt iedereen voor het mee denken... Het lijkt zo makkelijk versnellingen af stellen.. maar het lukt me eigenlijk nooit echt goed... maar daar hebben er meer last van volgens mij :?

Het probleem met het kleinste kransje komt me bekend voor. In mijn geval was de derailleur bij het kleinste kransje echt op zijn verste bereik. Eraan trekken helpt natuurlijk want een derailleur heeft nu eenmaal aardig wat speling.
Je kunt dan aleen de afstand vergroten door een dun ringetje te monteren achter de moer van de as of achter de montage van de derailleur. In mijn geval was het spontaan opgelost na spuiten met de hogedrukspuit in combinatie met nieuwe kransjes...
Groet,
Leon
Wendy1 schreef:Hoi Allemaal, Kan iemand mij vertellen wat ik nou fout doe. Ik heb vandaag mijn fiets schoon gemaakt. Want er zat wel wat zand op plekken waar het niet hoort. Na de schoonmaak beurt wilde mijn achter versnelling niet meer naar het kleinste kransje (shimano acera) Dus ik geprobeerd met de kabelspanner bij te regelen maar dat hielp niet.

Afijn ik dus de kabel los gemaakt om hem maar weer is opnieuw af te stellen. Gekeken of de derri recht onder het kleinste kransje staat. En natuurlijk ook netjes onder de grootste. Dat staat naar mijn mening nu goed.

Ik zet de kabel netjes vast terwijl de ketting op het kleinste blad ligt. Dus ook de versnellingshendel staat op 8. Op schakelen gaat prima. Naar benden doet hij tot de 5de versnelling goed. Daarna gaat het niet meer goed.

Ik heb bij dit gebeuren de kabelspanner helemaal in gedraaid. Dus ik probeer de kabel straker te zetten. Dit help 1 kransje maar verder wil hij nog niet. Zet ik hem nog straker schakelt hij inplaats van naar het benden naar boven.

Wat doe ik fout...??? Is de kabelspanning te hoog. Dus moet hij minder strak. Of doe ik iets anders niet goed???

Gr Wendy
Hallo een goeie oplossing en dan ben je er weer voor duizende kilometers vanaf de binnen en buitenkabel vernieuwen gebruik wel sis buitenkabel en de binnenkabel niet invetten.
[quote="Leon]Het kan dat die roestig is of dat er wrijving is, maar veren worden niet slapper door ouderdom. Ik zou bijna een webpagina http://www.hoekomthettochdatdeeiffeltor ... opstaat.nl beginnen...
Leon[/quote]


Volgens mij zit er heel wat verschil tussen verenstaal en constructiestaal....
:)

Wendy1 schreef:Busjes zitten goed...

Tja hoe maak ik dat schoon... Ik probeer idd met water het zand en dergelijk er tussen uit te krijgen. Daarna smeer ik hem weer met vet.

Ga denk ik maar is nieuwe kabels halen.. Zo duur zijn die niet... kijken of dat helpt... anders toch maar een andere achter derri... Vervang ik die wel mee met de rest

:wink:

Bedankt iedereen voor het mee denken... Het lijkt zo makkelijk versnellingen af stellen.. maar het lukt me eigenlijk nooit echt goed... maar daar hebben er meer last van volgens mij :?
Mijn advies zou zijn, ga op fietsreparatiecursus bij Bike4travel van Marco de Wit, als Rotterdam een te overbruggen afstand voor je is. Heb in die basiscursus reteveel geleerd o.a. afstellen van een derailleur. Als dat voor jou ook geen soelaas biedt zou ik HET paardemiddel voorschrijven: koop een Rohloff :lol: , ben je van al dat derailleurgezeik af.

gr Walter

Het valt me op dat fabrikanten vooral het achterste stukje buitenkabel altijd superkrap afsnijden. Gezien de Acera verwacht ik ook nog niet het beste stukje buitenkabel. Maar zelden is de derailleur zelf de oorzaak. Als ie het doet zonder kabel, hoort ie het ook met kabel te doen.

Dus ik ben benieuwd of een nieuwe buitenkabel helpt. Zo een met teflon coating. Afsnijden met een dremel slijpschijfje, anders moet je zo'n dure tang kopen. Restjes plastic in de kabel wegpeuteren, als de kabel ingedeukt is door het knippen weer rond knijpen met tang. Of de fietsenmaker vragen op maat te knippen. Gaatjes in de eindkapjes groot genoeg? Dat plastic deukt wel eens in. Neem een ruuuiiiime bocht. Als de bocht groot genoeg is staat de kabel zonder scheeftrekken recht in de eindkapjes.

Over binnenkabel: afknippen gaat beter als je de kabel eerst vertint ( als je ergens een stevige soldeerbout kunt vinden, en soldeervet). Je hoeft dan ook geen loodje te knijpen, zodat je de kabel er altijd makkelijk weer uit haalt.

Met invetten bedoel je hoop ik dat je olie in de scharnierpunten laat druppen? Vet helpt op een derailleur niet.

Walter B. schreef:... afstellen van een derailleur. Als dat voor jou ook geen soelaas biedt zou ik HET paardemiddel voorschrijven: koop een Rohloff :lol: , ben je van al dat derailleurgezeik af.
Als een derailleurkabel afstellen te moeilijk is denk je dat een Rohloff dan wel lukt op den duur?
Leon

Wendy1 schreef:Busjes zitten goed...

Tja hoe maak ik dat schoon... Ik probeer idd met water het zand en dergelijk er tussen uit te krijgen. Daarna smeer ik hem weer met vet.

Ga denk ik maar is nieuwe kabels halen.. Zo duur zijn die niet... kijken of dat helpt... anders toch maar een andere achter derri... Vervang ik die wel mee met de rest

:wink:

Bedankt iedereen voor het mee denken... Het lijkt zo makkelijk versnellingen af stellen.. maar het lukt me eigenlijk nooit echt goed... maar daar hebben er meer last van volgens mij :?
Hoi Wendy,

Wat voor advies geeft jouw fietsenmaker :shock: :shock: :shock: ??????

Fietsenmaker???

Ik ben er 1 die het liever zelf doet. En idd het gaat niet altijd goed. Maar je leert er wel van...

Wendy1 schreef:Fietsenmaker???

Ik ben er 1 die het liever zelf doet. En idd het gaat niet altijd goed. Maar je leert er wel van...
Afbeelding

heb je al geprobeert de derailleur iets te verschijven door het L schroefje iets te draaien.

en is je derraileur niet een beetje verbogen? zoja; naar de fietsenmaker!