Dag mensen, een tijdje geleden had ik op het forum gevraagd of er iemand een fijn trekkingkader voor niet veel geld kon up-googlen.
Lang rond gekeken en ook een spotgoedkoop ATB frame gekocht, een uitgedund stalen koga. Heb dit dan maar als kado aan een vriend gegeven omdat het net iets te klein was.
ik dus op zoek naar een goede fiets. Omdat ik in eerste instantie elke dag er naar mijn stage plaats wil mee rijden en die is toch 18km enkel, dus dat maakt snel een kleine 40km per dag, keek ik vooral naar trekkingfietsen en niet naar stadsfietsen.
Wel de kogel is door de kerk, meer dan dat zelf: het ding is besteld. Het is een Snel safari geworden. Zowel belgie als nederland heeft toch prachtige kleine ateliers waar nog mooie dingen worden gebouwd. Ben ik helemaal door het dolle heen ?: niet echt. en waarom niet hoor ik iedereen denken: de prijs.
Ik schrijf dit topic om even mijn ideen te posten voor mensen die een nieuwe fiets willen kopen en voor diegen die een fiets hebben gekocht.
Wat heb je zoal op de markt: Veel: om een paar mooie merken te noemen: snel, avaghon, santos, vsf: dat zijn de merken die ik in nauwkeurig heb bekeken. Eentje springt er echt wel uit : de vsf (wat betreft prijs dan).
Eerst een klein intermezzo : ik heb even een vergelijk gemaakt van de verschillende prijs van de groepen. (een goedkope duitse online winkel)
alivio deore lx xt
voorder 10 15 16 23
achterder 18 23 29 40
crank 23 51 85 129
voornaaf 6 8,5 13,5 20,5
achternaaf 13,5 18 22,5 32,5
remmen 13 20 30 44
remhendels20 26 35 100
schifters 24 30 37 60
cassette 7 14 20 35
ketting 10 10 10 10
144,5 215,5 298 494
ik zelf heb een snel safari: dat is een trekkingfiets uit staal met lugs, en 28 inch wielen. Ik heb het gekocht in opwijk: "de fietser" de enige dealer van snel in belgie. aardige mensen en vooral ook al veel zelf getrokken. aan het materiaal te zien dat hij allemaal verkoopt een prima vakman. (echt met liefde voor de fiets, zo zie ik het graag).
De groep die erop zit is de beginnersgroep: dus volledig alivio materiaal. Dat is misschien wat te licht uitgevallen, alhoewel dat ik heel weinig slecht hoor over de laatste alivio groepen. Ik ga er ook niet mee in de modder rijden en kan zelf meer dan behoorlijk aan fietsen werken, en met goed onderhoud kom je heel ver vind ik. de deore groep was 200 euro duurder, de lx 400. Behoorlijk veel geld omdat de groepen qua prijs niet zover uit elkaar liggen. ik heb even de som gemaakt van de volledige onderdelen zonder de kostprijs van het frame (400 euro) en dan zat de alivio groep heel dicht bij de prijs die snel vraagt. (er iets onder, maarja assemblage enzo). Hoe beter de groep hoe meer je in verhouding moet betalen.
ALs je bijvoorbeeld naar naar VSF kijkt dan val je echt achterover wat je daar krijgt,. heb even uitgerekend voor een vsf 700: de onderdelen alleen zijn ongeveer de prijs van de fiets: maw je krijgt het frame erbij hahaha.
waarom dan toch een snel. wel misschien een beetje te impulsief beslist. Maar anders blijf ik maar tobben. Toch is er een ding dat volgens mij de meerprijs kan waarmaken. het Frame: het frame van snel is van simpel cromo staal en met LUGS; de vsf is butted en zonder lugs. Heb ooit met double butted staal en zonder lugs gereden: dat rijdt "bijna" zoals alu. gewone buizen en met lugs is veel comfortabeler om mee te rijden.
nu ja uiteindelijk, als je vijftien jaar op een degelijk fiets zit, en ongeveer 100.000km achter de kiezen hebt, zijn de meeste onderdelen al vaak vervangen. daarom dat ik ook voor alivio ben gegaan. Na 20.000km zal het meeste wel versleten zijn. En 250 euro meer betalen, valt na zoveel kilometer in het niets (prijs /km). maar voor diegenen die het allergoedkoopste willen is denk ik vsf niet te kloppen.
Ben dus wel blij dat ik uiteindelijk een deftige fiets heb na zoveel jaren sukkelen. ben volledig opgemeten en was blijkbaar perfect symmetrisch, nog nooit hadden ze dat gezien haha. en blijkbaar ben ik ook wat te breed de software gaf een fout. lachen.
ik ga heel goed bijhouden hoelang ik met een cassette en ketting doe, en zal ook met verschillende kettingen rijden. Op die manier heb ik na een paar jaar een duidelijk beeld van de slijtage van de alivio vs deore (lx) groepen.
wat zit er allemaal op
dus de standaard uitvoering alivio groep zoals hij op de site van snel staat.
verder ga ik er nog een halfopen kettingkast opzetten. en er zit ook een dh-3n71 shimano dynamo naaf op. ik ga vaak inhet donker moeten fietsen en dan is dat toch wel een pluspunt. Had eerste gevraag om een son naaf. Maar wou die enkel met 48 spaken. Ben zelf redelijk zwaar en wielen krijgen bij mij heel veel te verduren. Maar snel levert de 48 gaats son niet. Wat spijtig is. want kan mij moeilijk voorstellen dat die naaf veel duurder wordt met 48 gaten erin. En een gewone XT 48 gaats voornaaf is echt nog wel duur.
Op het achterwiel zit dus een alivio 36 naaf met saprim strong spaken en sp19 velg. Een sterk wiel, maar wil die na verloop van tijd upgraden naar een 48 spaaks. heb evne rondgezien. op een site voor BMX heb ik voor 60 euro een achternaaf gevonden die blijkbaar echt super goed is, en die gebouwd is voor een cassette (dus geen singlespeed). Het is een halo spin doctor. ik vraag me af of iemand hiermee al aan de slag is gegaan.
het zadel moet ik nog upgraden naar een brooks, maar zal mijn zitbotjes eens moeten laten opmeten. tzal een conquest of flyer worden. Mijn zit is sportief en dus staat het stuur lager dan het zadel; geveerd moet het wel zijn. dat zal dan de enige verig zijn die erop zit. genoeg volgens mij.
enfin het is nogal een boterham.
ga in de juiste deelfora een aantal vragen stellen over kledij en het o zoveel besproken topic: tassen (de gevreesde ortlieb of vaude vraag, hahaha)
enfin als iemand mij wil feliciteren of mij een dwaas noemen vanwege de keuze dan kan ik dat allemaal aan. laat maar komen mensen
groetjes
the flying fillemon
Lang rond gekeken en ook een spotgoedkoop ATB frame gekocht, een uitgedund stalen koga. Heb dit dan maar als kado aan een vriend gegeven omdat het net iets te klein was.
ik dus op zoek naar een goede fiets. Omdat ik in eerste instantie elke dag er naar mijn stage plaats wil mee rijden en die is toch 18km enkel, dus dat maakt snel een kleine 40km per dag, keek ik vooral naar trekkingfietsen en niet naar stadsfietsen.
Wel de kogel is door de kerk, meer dan dat zelf: het ding is besteld. Het is een Snel safari geworden. Zowel belgie als nederland heeft toch prachtige kleine ateliers waar nog mooie dingen worden gebouwd. Ben ik helemaal door het dolle heen ?: niet echt. en waarom niet hoor ik iedereen denken: de prijs.

Ik schrijf dit topic om even mijn ideen te posten voor mensen die een nieuwe fiets willen kopen en voor diegen die een fiets hebben gekocht.
Wat heb je zoal op de markt: Veel: om een paar mooie merken te noemen: snel, avaghon, santos, vsf: dat zijn de merken die ik in nauwkeurig heb bekeken. Eentje springt er echt wel uit : de vsf (wat betreft prijs dan).
Eerst een klein intermezzo : ik heb even een vergelijk gemaakt van de verschillende prijs van de groepen. (een goedkope duitse online winkel)
alivio deore lx xt
voorder 10 15 16 23
achterder 18 23 29 40
crank 23 51 85 129
voornaaf 6 8,5 13,5 20,5
achternaaf 13,5 18 22,5 32,5
remmen 13 20 30 44
remhendels20 26 35 100
schifters 24 30 37 60
cassette 7 14 20 35
ketting 10 10 10 10
144,5 215,5 298 494
ik zelf heb een snel safari: dat is een trekkingfiets uit staal met lugs, en 28 inch wielen. Ik heb het gekocht in opwijk: "de fietser" de enige dealer van snel in belgie. aardige mensen en vooral ook al veel zelf getrokken. aan het materiaal te zien dat hij allemaal verkoopt een prima vakman. (echt met liefde voor de fiets, zo zie ik het graag).
De groep die erop zit is de beginnersgroep: dus volledig alivio materiaal. Dat is misschien wat te licht uitgevallen, alhoewel dat ik heel weinig slecht hoor over de laatste alivio groepen. Ik ga er ook niet mee in de modder rijden en kan zelf meer dan behoorlijk aan fietsen werken, en met goed onderhoud kom je heel ver vind ik. de deore groep was 200 euro duurder, de lx 400. Behoorlijk veel geld omdat de groepen qua prijs niet zover uit elkaar liggen. ik heb even de som gemaakt van de volledige onderdelen zonder de kostprijs van het frame (400 euro) en dan zat de alivio groep heel dicht bij de prijs die snel vraagt. (er iets onder, maarja assemblage enzo). Hoe beter de groep hoe meer je in verhouding moet betalen.
ALs je bijvoorbeeld naar naar VSF kijkt dan val je echt achterover wat je daar krijgt,. heb even uitgerekend voor een vsf 700: de onderdelen alleen zijn ongeveer de prijs van de fiets: maw je krijgt het frame erbij hahaha.
waarom dan toch een snel. wel misschien een beetje te impulsief beslist. Maar anders blijf ik maar tobben. Toch is er een ding dat volgens mij de meerprijs kan waarmaken. het Frame: het frame van snel is van simpel cromo staal en met LUGS; de vsf is butted en zonder lugs. Heb ooit met double butted staal en zonder lugs gereden: dat rijdt "bijna" zoals alu. gewone buizen en met lugs is veel comfortabeler om mee te rijden.
nu ja uiteindelijk, als je vijftien jaar op een degelijk fiets zit, en ongeveer 100.000km achter de kiezen hebt, zijn de meeste onderdelen al vaak vervangen. daarom dat ik ook voor alivio ben gegaan. Na 20.000km zal het meeste wel versleten zijn. En 250 euro meer betalen, valt na zoveel kilometer in het niets (prijs /km). maar voor diegenen die het allergoedkoopste willen is denk ik vsf niet te kloppen.
Ben dus wel blij dat ik uiteindelijk een deftige fiets heb na zoveel jaren sukkelen. ben volledig opgemeten en was blijkbaar perfect symmetrisch, nog nooit hadden ze dat gezien haha. en blijkbaar ben ik ook wat te breed de software gaf een fout. lachen.
ik ga heel goed bijhouden hoelang ik met een cassette en ketting doe, en zal ook met verschillende kettingen rijden. Op die manier heb ik na een paar jaar een duidelijk beeld van de slijtage van de alivio vs deore (lx) groepen.
wat zit er allemaal op
dus de standaard uitvoering alivio groep zoals hij op de site van snel staat.
verder ga ik er nog een halfopen kettingkast opzetten. en er zit ook een dh-3n71 shimano dynamo naaf op. ik ga vaak inhet donker moeten fietsen en dan is dat toch wel een pluspunt. Had eerste gevraag om een son naaf. Maar wou die enkel met 48 spaken. Ben zelf redelijk zwaar en wielen krijgen bij mij heel veel te verduren. Maar snel levert de 48 gaats son niet. Wat spijtig is. want kan mij moeilijk voorstellen dat die naaf veel duurder wordt met 48 gaten erin. En een gewone XT 48 gaats voornaaf is echt nog wel duur.
Op het achterwiel zit dus een alivio 36 naaf met saprim strong spaken en sp19 velg. Een sterk wiel, maar wil die na verloop van tijd upgraden naar een 48 spaaks. heb evne rondgezien. op een site voor BMX heb ik voor 60 euro een achternaaf gevonden die blijkbaar echt super goed is, en die gebouwd is voor een cassette (dus geen singlespeed). Het is een halo spin doctor. ik vraag me af of iemand hiermee al aan de slag is gegaan.
het zadel moet ik nog upgraden naar een brooks, maar zal mijn zitbotjes eens moeten laten opmeten. tzal een conquest of flyer worden. Mijn zit is sportief en dus staat het stuur lager dan het zadel; geveerd moet het wel zijn. dat zal dan de enige verig zijn die erop zit. genoeg volgens mij.
enfin het is nogal een boterham.
ga in de juiste deelfora een aantal vragen stellen over kledij en het o zoveel besproken topic: tassen (de gevreesde ortlieb of vaude vraag, hahaha)
enfin als iemand mij wil feliciteren of mij een dwaas noemen vanwege de keuze dan kan ik dat allemaal aan. laat maar komen mensen
groetjes
the flying fillemon