Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebruik laptop op reis. - Forum Wereldfietser

gebruik laptop op reis.

Wij, Bert en Hilde, gaan een jaar fietsen. Wie heeft informatie over een lichte laptop?

Groet Hilde Huizinga

Ze zijn er wel, van Dell of van Acer, maar ze zijn niet goedkoop.

Je zou kunnen zoeken naar een 12 inch laptop.

Acer heeft volgens mij de goedkoopste en vrij licht.

Hoi,

Als je een laptopje zoekt voor op reis zul je geen snelle of nieuwe laptop nodig hebben, alleen voor wat tekstverwerken neem ik aan?. Ik neem aan dat hij klein en lang op batterij zal moeten gaan?

Ik zou zelf voor een 12 inch of kleiner laptopje kiezen. Ik zou hem zelf zeker niet van dell of acer kopen. Ze zijn wel erg goedkoop maar deze twee merken maken over het algemeen gebruik van slappe cases.
Eigenlijk zou je moeten kijken naar een topmerk business notebook (sterk en kunnen erg lang op batterij). De nieuwprijzen van deze laptops zijn echter erg hoog. (IBM, business lijn van compaq en HP en eventueel ook nog wel Fuijti siemens)

Maar je kan ook kijken naar een tweedehands laptopje. Kijk bijvoorveeld naar oude IBM laptops. Staan op marktplaats voor relatief weinig geld en zijn kwalitatief VEEEEEEEEL beter!

Ben ik met je eens Dell is niet zo geschikt.

Zie hier waarom:
http://www.downtheroad.org/Equipment/El ... mputer.htm

Sony heeft in zijn Vaio reeks ook een paar 11 inch modellen en die schijnen ook wel goed te zijn.

Kijk ook eens bij Toshiba, dat is ook een goed merk voor laptops. De Toughbook kan wel tegen een stootje, alleen die prijs..........

Groetjes,
Frank

Een paar voorbeeldjes!

IBM ultralight Nieuw maar wel 1100 euro!

HP ultralight Deze is tweedehands en kost 500 euro. Laag gewicht en goede prestaties 500 euro is echter nog wel te veel, maar je zal er vast nog veel af kunnen krijgen!

Maargoed voordat ik nog andere voorbeelden geef is het misschien handig dat jullie aangeven wat je wilt!

13 inch MacBook?

Ik zou inderdaad ook voor een Core2 Duo processor gaan. Geweldige prestaties en een stuk lager stroomverbruik ==> de batterij gaat langer mee.

Als ik me niet vergis, gebruiken ze amper minder stroom dan de oude pentium M proc uit het centrino platform.
Ze zijn inderdaad een stuk sneller, maar zolang je geen video's gaat bewerken of spelletjes gaat spelen is het totale overkill!

De Macbooks zijn inderdaad erg mooi. Houd er echter rekening mee dat het scherm met een magneet dichtgeklapt zit en in mijn ogen niet stevig vast zit. Verder is het scherm wel mooi, maar buiten absoluut niet te gebruiken :shock:

Oeps, ik ben geen computerfreak, maar ik meen dat die Core2 Duo's zo'n 27 watt gebruikten, en die Pentuim M 60-70 watt? (laat staan de Pentium 4 met 120watt).

Corrigeer me als ik het mis heb....

Spironski, mijn vorige reactie was te snel :D Je hebt inderdaad gelijk. Raar dat de notebooks niet veel langer meegaan dan. Waarschijnlijk vragen de grafische kaarten oid meer stroom nu :?

Giantus, je hebt dan wel weer gelijk over die prestatie-overkill. 't Is leuk, maar op reis natuurlijk helemaal overbodig.
Tenzij je op een regenachtige middag inderdaad heavy gaat gamen of direct je foto's bewerken :D

Spironski schreef:Oeps, ik ben geen computerfreak, maar ik meen dat die Core2 Duo's zo'n 27 watt gebruikten, en die Pentuim M 60-70 watt? (laat staan de Pentium 4 met 120watt).

Corrigeer me als ik het mis heb....
ff een gokje: is het niet zo dat het 27W per processor is? ik weet het niet, maar dit zou giantus z'n idee/mening kunnen verklaren en de batterij duur.

Heb me hierop (enigzins) georienteerd, was het gezeul met mijn Medion in de trein beu... ben alleen mijn aantekeningne kwijt :-/

Heb vorig jaar bij RAF in Amsterdam een tweetal kleine notebooks gezien. De ene A-5 formaat met draaibaarscherm. De ander iets groter en stijlvol wit (als het je iets doet ;).

Waarschijnlijk kleiner dan Dell of HP.

Beetje vage feedback. Hoop dat je er iets aan hebt.

aanvulling:

Is een organiser/gsm met bluetooth toetsenbord geen aardig alternatief? Als het alleen om tekst gaat... lijkt me dit aanzienlijk lichter dan een notebook?!

Kijk vooral op amerikaanse touring sites, want die lui sjouwen zich suf aan electronica ;) Dingen die je tegenkomt zijn nokia N800, OqO's en thinkpad x40 . MAar het ligt eraan wat je er mee wilt. Foto's editen stelt andere eisen als alleen de mail bijhouden

Wij hebben vorig jaar na een redelijk marktonderzoek een Averatec gekocht. Lekker licht en hij werkt -werkelijk- vier uur op een batterij!
Je kunt ook op een draadloos netwerk inprikken. Je ziet het steeds vaker (zeker in Azie) dat hotels en eettentjes voor hun klanten een draadloos netwerk hebben, zodat je vanuit je kamer je site kunt updaten, met Voip kunt bellen en je mail kunt checken.

16 jaar geleden heb ik 24.000 kilometer gefietst met de eerste notebook van Toshiba (die nu in hun museum staat). Later met een Toshiba Libretto (die het nog steeds doet). Aanvankelijk alleen als tekstverwerker, maar tegenwoordig met de Averatec als imagetank voor onze digitale foto's (die we meteen kunnen editten voor het web), als MP3speler op de kamer, enzovoort.

Hi,

zelf sleep ik altijd een msi s270 mee, een 12" widescreen werk machine die op een volle accu idd 4 uur of meer draait, lekker licht (2,5 kg) en in een magnesium behuizing (stevig). Zeker niet de duurste op de markt en toch goede prestaties. Wil je meer uit je accu halen dan zou ik zeggen installeer er een lichtgewicht Linux distro ernaast (met een fullblown kde install suse haal ik 15% meer uit de accu) en dan denk ik bv aan een hdd instal van bv knoppix of misschien puppy of dsl.

Ook heel erg mooie machines zijn idd de Thinkpads van Lenevo (voorheen IBM) erg degelijk en bewezen technologie, niet de snelste maar de 11" zijn iedeaal.

Ik weet niet precies wat je wilt doen op je laptop maar anders zijn er idd nog een boel andere opties denkbaar in de vorm van UMPC's of PDA/ smartphone.

Succes met je zoektocht

De x40 x41 x42 etc. Hebben dan wel minder gewicht. Voor 1,5 kilo ben je klaar. Ook de batterijduur is optimaal. 4-5 uur is geen enkel probleem.

Mijn vriendin heeft het groote broertje en na meer dan een jaar intensief gebruik haalt hij nog makkelijk 4 uur!

Suc6 met je keuze..

ps. Linux op een lenovo laptop is geen overdeeld suc6. Er zijn een aantal vervelende driver problemen. Ook werkt de harddisk beschermer niet optimaal onder linux. (harddisk wordt uitgeschakeld als de laptop valt of botst!)

giantus schreef:De x40 x41 x42 etc. Hebben dan wel minder gewicht. Voor 1,5 kilo ben je klaar. Ook de batterijduur is optimaal. 4-5 uur is geen enkel probleem.
is dat inclusief alles zoals snoeren, adapters, enz?

giantus schreef:ps. Linux op een lenovo laptop is geen overdeeld suc6. Er zijn een aantal vervelende driver problemen. Ook werkt de harddisk beschermer niet optimaal onder linux. (harddisk wordt uitgeschakeld als de laptop valt of botst!)
Lenovo bied zelfs standaard (ok business) modellen aan met oa red-hat/ suse pro/ novell desktop ed aan dus de ondersteuning zit opzich wel goed.

de 2,5 kg van mijn machine is dan ook met de lader ed mee gerekent.

Was aan het sparen voor een X11 maar toen stopte mijn vorige laptop er mee, en mijn huidige msi doet het prima voor zegmaar de helft € ....

@base

Ik zeg ook niet dat Linux niet mogelijk is. Het is alleen geen onverdeeld suc6. Ik heb zelf op mijn t42 altijd linux gedraaid.

@marco
Het gewicht van het model met een 4 cell batterij is precies 1.2 kilogram.
De AC adapter weegt 300 gram. Dat is bij elkaar 1,5 kilogram. Het is dus inclusief AC adapter maar wel met de kleinste batterij.
Met de groote 8 cell batterij weegt de laptop 1,5 kilogram en daar komt dan nog de AC adapter bij. 1,8 kilogram dus met alles erbij. Dit geeft een batterijduur van ongeveer 5 tot 6 uur.
Eventueel kan je er ook nog een extra batterij aan toevoegen wat nog eens 2-3 uur toevoegd aan het batterijleven.

Overigens vind ik de prijs ook veel te hoog, daarom koop ik ze tweedehands. Dat is geen enkel probleem bij IBM/Lenovo. Je belt gewoon op en je laat de garantie etc. gewoon over zetten.

De garantie is zowizo erg goed op alle modellen zit minimaal 3 jaar garantie.

Nog een tweedehands Thinkpad Vraagprijs is VEEL te hoog, maar je kan altijd bieden.

Ps. Ik werk niet bij IBM, maar als je eenmaal een IBM gebruikt zie je erg veel verschil met de andere notebooks