Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op de fiets naar Everest-basecamp - Forum Wereldfietser

Op de fiets naar Everest-basecamp

Net gehoord op de radio:

De chinezen willen de nu nog onverharde weg naar Everest-basecamp gaan asfalteren. Als stunt voor de Olympische spelen. De Chinezen hopen dat na de spelen het een toeristische attractie zal worden.

Nou, op mij kunnen ze rekenen.........wat vinden jullie ervan?

Tegen. Berggebied wordt al teveel verpest.

De weg naar het basecamp was twee jaar geleden nog vreselijk slecht. Maar desondanks begon het kamp al flinke touristische trekjes te vertonen; verplicht betaald met paard en wagen van het Rumbuk klooster naar het basecamp, flink betalen als je van het basecamp naar de voet van de Mount Everst wilde lopen. Het eerste luxe hotel was net klaar.
Het gebied was toen alleen met een jeep te bereiken. Of met een mountainbike. Als er een asfaltweg komt is het hek van de dam en ziet het er zwart van de touristen met alle nadelen van dien. Dus wie er heen wil; ga nu en wacht niet tot het niet meer leuk is.

De alom bekende tegenstelling. Mijn gevoel zegt ook dat er geen asfasltweg mag komen maar dan moet de asfaltweg ook verdwijnen bij Kinderdijk, de Zaanse Schans of andere hot-places. Ik denk niet dat we energie moeten steken in het tegen houden van de weg (want die komt er toch wel) maar ons als toeristen zo gaan gedragen dat het voor de Chinezen financieel aantrekkelijk wordt een verantwoordelijke toeristenindustrie op poten te zetten. De weg wordt gebouwd voor de toeristen, wij zijn de toeristen dus hebben we wel degelijk enige macht.

Helaas hebben chinezen een andere kijk op toerisme als wij... Waar in er in Europa proberen om dingen zo authentiek mogelijk te houden, veranderen Chinezen alles in een soort (luidruchtige) efteling. En wij hebben er als europese toeristen niet zo veel over te zeggen, we zijn behoorlijk in de minderheid sinds (sommige) chinezen zelf iets te besteden hebben en ze daar massaal van genieten.

Wat kunnen wij in europa hier van zeggen? Wij hebben al zoveel bergen geasfalteerd en verminkt met tunnels maar we maken er wel massaal gebruik van en zeker niet alleen de forenzen...

Het gaat uiteindelijk om het geld nietwaar?

envege schreef:Helaas hebben chinezen een andere kijk op toerisme als wij... Waar in er in Europa proberen om dingen zo authentiek mogelijk te houden, veranderen Chinezen alles in een soort (luidruchtige) efteling.
Wat bedoel je met authentiek? In Nederland kan ik weinig authentieks bespeuren of het moet bv de waddenzee zijn. De rest is aangelegd, ingepolderd, afgesloten, geasfalteerd, aangeplant, gepland... :?

Fietsers hebben recht op zoevend asfalt!

Ik denk dat het voor de bewoners daar erg fijn is. Met een beetje geluk kan het veel welvaart brengen voor de mensen daar. In europa hebben we ook overal wegen aangelegd om onze eigen welvaart te verhogen, logisch dat ze het daar ook gaan doen.

Of het voor de avountuurlijk ingestelde fietsen en voor het millieu leuk is, geeft een ander verhaal...

@ Mazzeltov,
Gedeeltelijk heb je gelijk; ik word ook niet goed als ik door de toeristische sites rond Volendam e.d. loop. Maar ik krijg wel het idee dat dit soort toerisme op z'n retour is en dat er steeds meer vraag is naar dingen als kamperen bij de boer e.d.
Volendam is nog steeds wel een verademing bij plaatsen als het Stenen Woud Bij Kungming ,China; een prachtig natuurfenomeen wat door de Chinezen volledig ver(censuur)t is door het gebied te plaveien, overal geluidsinstallaties neer te hangen (ook een leuke chinese gewoonte) en een kudde in nylon-klederdracht gehesen "lokalen" er in te sturen. Ik hoop dat de Mount Everest een beter lot beschoren is.

envege schreef:@ Mazzeltov,
Gedeeltelijk heb je gelijk; ik word ook niet goed als ik door de toeristische sites rond Volendam e.d. loop. Maar ik krijg wel het idee dat dit soort toerisme op z'n retour is en dat er steeds meer vraag is naar dingen als kamperen bij de boer e.d.
Volendam is nog steeds wel een verademing bij plaatsen als het Stenen Woud Bij Kungming ,China; een prachtig natuurfenomeen wat door de Chinezen volledig ver(censuur)t is door het gebied te plaveien, overal geluidsinstallaties neer te hangen (ook een leuke chinese gewoonte) en een kudde in nylon-klederdracht gehesen "lokalen" er in te sturen. Ik hoop dat de Mount Everest een beter lot beschoren is.
Ik snap 'm. Het is een proces. We hebben zoveel van de natuur afgepakt en nu willen we weer gebieden afstaan. Nu verkeren wij in Nederland in een luxepositie, wij kunnen het doen en er is vraag naar.

...Nu nog twee miljard Chinezen overtuigen :wink:

bert sitters schreef:Fietsers hebben recht op zoevend asfalt!
waarom hebben we dat recht?

waarom hebben we dat recht?
Wij misschien niet, de lokale bevolking wel. Wij zouden het in europa ook vreemd vinden als mensen die in de bergen wonen geen goede voorzieningen hadden.

De weg naar het Basecamp zal niet echt door dicht bevolkt gebied lopen. Bovendien is het basecamp nu een stuk sneller bereikbaar, waardoor voorzieningen onderweg zoals hostels, theehuizen e.d. (geleverd door de locale bevolking) niet meer nodig zijn.

Ik ben fel tegen.

Momenteel wordt de Chomolungma(oftewel everest) al aardig bevuild, door mensen die nog amper echte klim ervaring hebben maar wel veel geld. Deze mensen kopen een gids etc naar de top via organizaties(waaropzich niks mis mee is). Maar ze doen dat met tich zuurstofflessen, 4 sherpa's PP 1 gids pp en nog veeel meer zooi. En als er iemand anders in moeilijkheden is dan helpen ze 0,0, want immers, ze hebben 10.000-20.000 euro betaalt om die top te mogen beklimmen. En dan mag de rest erin zakken, zolang zij zelf de top maar halen.

Maar dat is een ander deel van de vervuiling. Het asfalteren brengt misschien "rijkdom"met zich mee. Maar het gaat ook weer een cultuur omver knallen. Want misschien klinkt het gek, maar ik weet zat mensen die gewoon helemaal gelukkig zijn, en geen kont verdienen. Geld heb je niet perse nodig in dat soort gebieden. Je hebt eerder elkaar nodig, en geen stampende bende touristen. Fedor, je vind dat de weg naar basecamp sneller bereikbaar een positief iets is? Wat is er mis met theehuisjes, hostels, overnachten bij lokale bevolking? voor mij is dat juist mooi. En ook voor die mensen. Momenteel kan het omdat het in hun cultuur gebakken zit, maar met de welvaart van de snelweg naar boven, zal ook de hebzucht etc komen. Daarnaast zijn theehuisjes etc toch prima voor de lokale economie? dat wordt nu dus ook weggenomen.

giantus: Is het niet eerder vreemd dat wij zulke extreem goede voorzieningen hebben? Is het niet opvallend dat kinderen uit de oostblok landen gezonder/vitaler zijn over het algemeen dan de kinderen uit de westblok landen? omdat ze wat minder goede voorziening hebben. Maar als gevolg hiervan wel meer weerstand opbouwen? En welvaart... ach het is niet altijd nodig, wat niet weet wat niet deert. Ik was gelukkiger/voelde me beter toen ik twee weken in ecuador werkte in een afgelegen arm gebied met alleen maar een koude douche, bedde die half uit elkaar vielen etc. dan dat ik me over het algemeen in NL voel. En ja ik heb daar onder de locals geleefd.

en Bert: ik hoop dat je provocerent bezig was, want gewoon off the road is ook lekker en leuk :D. Stel je voor een asfalt weg door de woestijn, dan is er toch geen kont meer aan? Hou in vredesnaam dat avontuur niveau met alle ellende vandien enigzins instand ;)

Maarja het zal allemaal wel doorgaan, china kennende. Hopelijk moeten alleen veel suffe touristen omkeren wegens hoogte ziekte :twisted:

en daarnaast: al die touristen in BC is ook niet fijn voor de klimmers. Gaat er nog meer zooi worden gejat, want sinds Chomolunga een betaalbaar iets is geworden om te beklimmen is dat probleem ook al gigantisch toegenomen.

Sephi schreef:Ik ben fel tegen.

En welvaart... ach het is niet altijd nodig, wat niet weet wat niet deert. Ik was gelukkiger/voelde me beter toen ik twee weken in ecuador werkte in een afgelegen arm gebied met alleen maar een koude douche, bedde die half uit elkaar vielen etc. dan dat ik me over het algemeen in NL voel. En ja ik heb daar onder de locals geleefd.
Makkelijk praten hè vanuit een (neem ik aan) westerse achtergrond, je kunt altijd weer terugkeren vanuit die armoe naar het lekkere rijke nederland (maar je dan wel schuldig voelen).
Ben je in Nederland op vakantie of verblijf je hier het grootste deel vh jaar om af en toe die armoe te zien om weer even gelukkiger te zijn dan in Nederland?

Ik snap dat niet. Welvaart/progressie is een proces en heeft zeker ook negatieve kanten maar ondertussen doen we er wel aan mee want waarom fietsen we anders niet meer op een oud barrel maar willen we een santos, koga, idworx (uitzonderingen daargelaten).
Maar ondertussen wel willen dat de rest van de wereld authentiek blijft en niet meedeeld in onze welvaart of misschien wel maar dan wel op onze manier want wij weten het zo goed. "Oh, wat een schattige fietsjes hebben die Nepalezen, even een foto maken". Dat snap ik wel want dat zien we in Nederland nauwelijks nog.

Maar ook de mensen daar* willen delen in de welvaart. Waarom zijn die steden daar zo groot, waarom trekken er zoveel mensen naar het rijke Noord-Amerika en Europa?

Ben wel met je eens dat de troep wel opgeruimd moet worden maar daar zal dan wel een sherpateam van vuilnismannen voor worden opgericht.
Trouwens, die sherpa's verdienen lekker aan die maffe westerse toeristen midden in hun midlife crises die eens iets anders dan anders willen
En ja ik heb daar onder de locals geleefd.
Wat wil je hier mee zeggen. Ik heb ook onder de "locals" geleefd en hier in Nederland begeef ik me ook dagelijks tussen de locals,

* derde wereld

Sephi schreef:Ik ben fel tegen.
giantus: Is het niet eerder vreemd dat wij zulke extreem goede voorzieningen hebben? Is het niet opvallend dat kinderen uit de oostblok landen gezonder/vitaler zijn over het algemeen dan de kinderen uit de westblok landen? omdat ze wat minder goede voorziening hebben. Maar als gevolg hiervan wel meer weerstand opbouwen? En welvaart... ach het is niet altijd nodig, wat niet weet wat niet deert. Ik was gelukkiger/voelde me beter toen ik twee weken in ecuador werkte in een afgelegen arm gebied met alleen maar een koude douche, bedde die half uit elkaar vielen etc. dan dat ik me over het algemeen in NL voel. En ja ik heb daar onder de locals geleefd.
Gezonder uit zien is echt geen argument hier. Kindersterfte in het westen is lager en levensverwachting is hoger.

Jij zegt dat je geleefd hebt met locals, maar daarna zeg je dat je er twee weken geweest bent. De andere kant van het arme leven zal je in twee weken niet echt meemaken. Kinderen kunnen niet naar school en als ze ziek worden is het helemaal een ramp. Dat is niet "leven met", maar op zijn hoogst op bezoek gaan. Bovenal heb je gewoon je westerse verzekering aangehouden, want als er echt iets misgaat dan is goede zorg toch wel fijn.

Bij het lezen van je stuk lijkt het wel of je het fijn vind dat ze in het buitenland lekker arm zijn. Dat is namelijk zo leuk als je daar op reis gaat om die mooie andere cultuur te ervaren :(
Maar die mensen verdienen ook een fatsoenlijk leven......

"stilstand is achteruitgang, een gezond mens wil vooruit"

Sephi schreef:ze hebben 10.000-20.000 euro betaald om die top te mogen beklimmen.
Reken eerder op 40-65k...
Fedor, je vind dat de weg naar basecamp sneller bereikbaar een positief iets is? Wat is er mis met theehuisjes, hostels, overnachten bij lokale bevolking?
Helemaal niets. Ik vind het juist jammer dat de plaatstelijke economie hier aan onderdoor zal dreigen te gaan (nog los van de sfeer). Ook al wordt het een tolweg dan nog ziet de plaatselijke bevolking daar niets van terug.