door
Sephi » wo 20 jun, 2007 09:04
Ik ben fel tegen.
Momenteel wordt de Chomolungma(oftewel everest) al aardig bevuild, door mensen die nog amper echte klim ervaring hebben maar wel veel geld. Deze mensen kopen een gids etc naar de top via organizaties(waaropzich niks mis mee is). Maar ze doen dat met tich zuurstofflessen, 4 sherpa's PP 1 gids pp en nog veeel meer zooi. En als er iemand anders in moeilijkheden is dan helpen ze 0,0, want immers, ze hebben 10.000-20.000 euro betaalt om die top te mogen beklimmen. En dan mag de rest erin zakken, zolang zij zelf de top maar halen.
Maar dat is een ander deel van de vervuiling. Het asfalteren brengt misschien "rijkdom"met zich mee. Maar het gaat ook weer een cultuur omver knallen. Want misschien klinkt het gek, maar ik weet zat mensen die gewoon helemaal gelukkig zijn, en geen kont verdienen. Geld heb je niet perse nodig in dat soort gebieden. Je hebt eerder elkaar nodig, en geen stampende bende touristen. Fedor, je vind dat de weg naar basecamp sneller bereikbaar een positief iets is? Wat is er mis met theehuisjes, hostels, overnachten bij lokale bevolking? voor mij is dat juist mooi. En ook voor die mensen. Momenteel kan het omdat het in hun cultuur gebakken zit, maar met de welvaart van de snelweg naar boven, zal ook de hebzucht etc komen. Daarnaast zijn theehuisjes etc toch prima voor de lokale economie? dat wordt nu dus ook weggenomen.
giantus: Is het niet eerder vreemd dat wij zulke extreem goede voorzieningen hebben? Is het niet opvallend dat kinderen uit de oostblok landen gezonder/vitaler zijn over het algemeen dan de kinderen uit de westblok landen? omdat ze wat minder goede voorziening hebben. Maar als gevolg hiervan wel meer weerstand opbouwen? En welvaart... ach het is niet altijd nodig, wat niet weet wat niet deert. Ik was gelukkiger/voelde me beter toen ik twee weken in ecuador werkte in een afgelegen arm gebied met alleen maar een koude douche, bedde die half uit elkaar vielen etc. dan dat ik me over het algemeen in NL voel. En ja ik heb daar onder de locals geleefd.
en Bert: ik hoop dat je provocerent bezig was, want gewoon off the road is ook lekker en leuk
. Stel je voor een asfalt weg door de woestijn, dan is er toch geen kont meer aan? Hou in vredesnaam dat avontuur niveau met alle ellende vandien enigzins instand
Maarja het zal allemaal wel doorgaan, china kennende. Hopelijk moeten alleen veel suffe touristen omkeren wegens hoogte ziekte
en daarnaast: al die touristen in BC is ook niet fijn voor de klimmers. Gaat er nog meer zooi worden gejat, want sinds Chomolunga een betaalbaar iets is geworden om te beklimmen is dat probleem ook al gigantisch toegenomen.