Additionally, paste this code immediately after the opening tag: droge voeten - Forum Wereldfietser

droge voeten

Water is niet erg. Het is kleurloos, geurloos, en mits in bescheiden mate genuttigd niet giftig. Nat worden in de regen is dus op zich niet zo'n ramp. Het probleem is dat je er door kunt afkoelen, en voorbij een bepaald punt is dat niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk. Dat geldt in het bijzonder voor je voeten. Ze worden makkelijk heel nat, en omdat ze uitsteken vangen ze ook veel wind. De meeste fietschoenen zijn niet erg waterdicht, en ik denk dat dat de reden was dat velen tijdens de Engeland tocht hun bergschoenen aanhadden. Die van mij (vrij nieuw, categorie B, met goretex) stonden op de laatste fietsdag echter binnen korte tijd vol water. Ik moet nog controleren of ze misschien lek ziijn, maar ga er vooralsnog vanuit dat het water er gewoon van bovenaf in is gelopen. En ik was niet de enige met soppende voeten.
Wie heeft goede ervaringen met een niet te zware oplossing (bij voorkeur in combinatie met spd)?
Wim
Hoi,
1. Een broek aandoen die warm genoeg is zodat je benen warm blijven en je voeten veel langer warm blijven. Moet tot 10 graden ook goed gaan als je voeten drijfnat zijn in de SPD-schoentjes.
2. Beenstukken met hetzelfde doel.
3. Gamaschen .(het is maar een idee :D )
4. Neopreen overschoenen. Die passen over wielrenschoenen, niet over de B-type bergschoenen :shock: Helaas worden je voeten dan wel nat van het zweet.
5. Rubberlaarzen... toch maar niet
Leon

Hoi Wim.

wat dacht je van waterdichte sokken, ik heb er zeer goede ervaringen mee. Beetje duur maar ze doen wat ze beloven.


Een (willekeurige) site:
http://www.rijwielpaleis.nl/nieuws/news ... NewsID=112

De groeten van Wim

natte voeten, koude handen, verzopen tent! Klinkt allemaal heel somber.
In Spanje heb je nu lekker droog en warm weer!
Leon schreef:3. Gamaschen .(het is maar een idee :D )
Was ook mijn eerste gedachte. Gewoon van die lage nemen. Werken perfect met backpacken, zal op de fiets ook zo zijn (afhankelijk van de volgende bestemming neem ik ze misschien wel mee, heb alleen hoge...)

Nog meer ervaringen? Het valt me op dat natte voeten voor velen het grootste probleem waren, maar dat nu daar net de minste tips over binnenkomen.
Wim

Bedacht me dat ik toch eens moest kijken op de icebike site: http://www.icebike.org/Clothing/clothing.htm
Droge amerikaanse poedersneeuw is iets anders dan natte Engelse regen, maar er staan wel veel goede adviezen.
Wim

In de winter fiets ik met Gearne Polar schoenen (spd), deze zijn waterdaicht en hebben een hoge schacht. Dit maakt het mogelijk om een regenbroek er overheen te laten vallen. In augustus neem ik deze schoenen ook mee naar IJsland. Ik verwacht daar de nodige regen.

Afgelopen zomer heb ik ook Sealskin waterdichte sokken geprobeerd. Je voeten blijven wel redelijk droog hoewel je toch wel zweetvoeten krijgt. Een nadeel was dat ze relatief dik waren en daardoor niet meer goed in mijn schoen pasten, gevolg: schoenen zaten te strak en daardoor juist weer koude voeten. De geur die uit die sokken kwam was ook niet zo geweldig, zeker omdat ze moeilijk uit te wassen zijn (het wassen is niet het probleem, het drogen wel).

Hoi Willem,

Ik ga over drie weken net als hierboven, twee weken op IJsland fietsen, dus moest hiervoor ook een oplossing vinden. Ik heb nu Goretex overschoenen gekocht. Deze gaan over mijn SPD schoene heen en steken onder mijn regenbroek. De eerste paar proefritjes in de regen met deze schoenen zijn erg goed bevallen. Ik heb nu ook een soort zeil pet die mijn gezicht en fiets bril (waar ik ook graag mee fiest), ook nagenoeg droog houdt. Ik heb het eigenlijk altijd al leuk gevonden om door de regen te fietsen, maar nu helemaal omdat ik het er niet meer koud van krijg.

Deze dus (wegen samen schat ik 250gr):

Afbeelding

Vroeger fietste ik met gamaschen, maar daarmee werden uiteindelijk mijn voeten toch nat als de naden van mijn schoen begonnen door te lekken. Toch ook geen slecht idee.

Hoi

Wij fietsen met Gore-Tex bergschoenen, lekkere stevige zool, geen last van koude en natte voeten!

Als het echt goed regent, een regenbroek erover, deze vallen mooi over de bergschoenen heen.

stijn de klerk schreef: Ik heb nu ook een soort zeil pet die mijn gezicht en fiets bril (waar ik ook graag mee fiest), ook nagenoeg droog houdt.
Hallo Stijn,

Zou je een foto kunnen plaatsen van je 'zeil pet'? Waar koop je die?
Alvast bedankt!

Blanche ((Fiets)brildrager) 8)

fietsjunks schreef:Als het echt goed regent, een regenbroek erover, deze vallen mooi over de bergschoenen heen.
O, welke broek valt daar mooi overheen. Alle die ik gepast heb zijn voor fietsen te kort :?. Is die broek van jou ademend?

stijn de klerk schreef:Ik heb nu Goretex overschoenen gekocht. Deze gaan over mijn SPD schoene heen en steken onder mijn regenbroek. De eerste paar proefritjes in de regen met deze schoenen zijn erg goed bevallen.
Als het echt veel regent, zoals gisteren, geven die Gore overschoenen toch natte plekjes, die na een uurtjes echt doorweekte schoenen veroorzaken. Ik heb het idee dat het vocht van onder optrekt. Vandaag ga ik ze testen met mijn Shimano bergschoenen, die overigens samen met overtrekjes bijna de prijs hebben van
Gaerne Polar Competition. Mogelijk zijn die laatste dus de beste oplossing.

Neopreen valt voor mij af omdat het niet ademt.

En hier is de pet (Ik draag hem onder mijn regenjas capuson ):

Afbeelding
http://www.tackandski.co.uk/prodpage.asp?ProdID=83

Description:
Peaked hat with a Nylon showerproof, windproof, breathable shell.
Features:
Fleece lining
Fold down ear flaps

Als het echt veel regent, zoals gisteren, geven die Gore overschoenen toch natte plekjes, die na een uurtjes echt doorweekte schoenen veroorzaken. Ik heb het idee dat het vocht van onder optrekt.
Ik heb niet de indruk dat ze bij mij door lekken. Alle naden zijn "getapped". De randen onder de schoen zijn ook breed, dus opspattend water is bij mij ook geen probleem. Behalve als ik in een diepe plas ga staan. Ik denk dat jij het over een ander merk of type hebt.

Hoi,

Na jarenlang met natte voeten te hebben gefietst gebruiken we nu het volgende voor alle wereldelen en seizoenen. We fietsen met shimano SANDALEN. Verder hebben we wollen dikke sokken bij ons en gore tex waterdicht en winddichte sokken. Deze sokken zijn van zelfde materiaal als jassen handschoenen e.d. maar zijn GEEN overschoenen. Je draagt ze in je sandalen. Met warm weer hebben we sandalen met eventueel kleine race sokken aan. Kun je ook prima door beekjes waden en als het regent ook geen probleem. Wordt het kouder doen we de gore tex sokken aan, ook als het niet regent is dit een prima oplossing om warme voeten te houden. Wordt het echt koud doen we er nog wollen sokken onder. Dit heeft tot nu toe gewerkt van plus 40C tot min 5C, maar in sneeuw hebben we nooit gefietst. De gore tex sokken sluiten wel zo af dat ik af en toe de sokken van mijn vriend maar in de voortent laat hangen. Deze combinatie samdaal en sok it is vooral ook een lichte en eenvoudige oplossing en je bent altijd voorbereid op alle typen weer, we nemen nooit meer andere schoenen mee.

:o I*k heb gewoon miijn gewone rubberen laarzen zo afgeknipt dat mijn regenbroek nog flink over de randen valt. Ook op de camping in de regen bewijzen ze hun dient. Neemt niet zoveel ruimte in. De laarzen kun je vullen met allerlei dingen.Rob

R&R schreef:Na jarenlang met natte voeten te hebben gefietst gebruiken we nu het volgende voor alle wereldelen en seizoenen. We fietsen met shimano SANDALEN.
.....
Deze combinatie samdaal en sok it is vooral ook een lichte en eenvoudige oplossing en je bent altijd voorbereid op alle typen weer, we nemen nooit meer andere schoenen mee.
Ik vind dit een buitengewoon elegante aanpak!

Ik heb er wat vragen over.
- Sokken waar wollen sokken onder kunnen, zitten die niet wat ruim zonder? Goretex lijkt me toch al niet zo'n makkelijk materiaal om een goed zittende sok van te maken.
- Hoeveel paar van die sokken heb je bij je? Hoe zit het met de frisheid van de voet na een paar dagen, of wissel je elke dag?
- Welk merk is aan te bevelen?
Bikelike,

Zelf heb ik sinds kort SealSkinz gekocht en ben erg onder de indruk. Het is een kruising tussen een sok en een 'surf' laarsje. Zelf heb ik dunne halve sokjes er onder om de sok 'schoon' te houden van binnen. Ze zijn er in verschillende diktes maar dikke sokken er onder lijkt me wel heeeel warm. Er zit namelijk ook al Merino wol in verweven.

De voeten blijven echt droog zolang er geen water via de enkel via de band van de sok naar binnen loopt. Maar door plassen lopen of nat gras is geen probleem. Heb zelfs de sok binnenste buiten gevuld met 2 liter water en er kwam geen drup door. Toch zijn de voeten niet afgesloten want van zweetvoeten heb ik geen last gehad.

Voor fietsen met sandalen ideaal voor schoenen handig om bij je te hebben.

Wouter

Sandalen met wandelsokken is ook mijn oplossing bij kouder en natter weer. En een goede basisconditie. Mijn voeten kunnen erg koud worden maar als ik tien minuten ergens binnen ben is het weer warm aan de tenen. ZOlang ze niet bevriezen zit ik er dus niet mee.

(Al was het wel erg raar lopen zo koud waren ze boven op de pas in UK bij het restaurant waar we met vijf man overheen zijn gekropen met de fiets, allebarstend wat een weer was het daar 8) )