Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoogste bergpas van Zuid Amerika - Forum Wereldfietser

hoogste bergpas van Zuid Amerika

In september vertrek ik naar zuid Amerika voor een reis van 9 maanden door zuid Amerika. Nu zijn er een aantal dingen die je graag wilt doen als je op de fiets door een wereld deel trekt. Een van die dingen is de hoogst fietsbare bergpas overfietsen. Weet iemand welke het hoogst is in zuid Amerika, of misschien passen die je niet mag missen als je van Ushuaia naar Quito fiets?
Ben benieuwd!

groetjes,

Maurits

de Paso Agua Negra mag je natuurlijk niet missen, iets van 4779 meter hoog. ;)

Welke de hoogste pas is, weet ik niet...

Foto's zijn te hier te vinden, linkje onder Chili/Argentinie.

Erg mooie pas vonden wij...

En het zuid-westen van Bolivia is ook erg mooi...

Hoogste weg van Zuid-Amerika

Wie biedt er meer??

In Ecuador is het mogelijk om een heel stuk een vulkaan op te fietsen, (volgens mij de Chimborazo).

Veel plezier met het voorbereiden :D

Ojos del Salado in Chile.....6.646 meter.....
De plan is om dat begin 2008 te gaan fietsen....met een aantal bikkels.....

Ben benieuwd wie meer "biedt".

Groet,
Marco en Lisette

Fietsjunks: Erg mooie foto's dit zijn de beelden die mij hebben doen besluiten om naar zuid Amerika te gaan.

D&M: bedankt heb de pas gevonden op de kaart, zal een zware tocht worden om daar door het gebied te fietsen.

Marco: Waar is die berg, misschien is het wat om te proberen, ben benieuwd of ik het hl eind naar boven kom. Als jullie daar aan het begin van 2008 zijn ben ik misschien ook in de buurt! Misschien wat afspreken?

Algemeen wordt de Abra del Acay erkend als de hoogste pas in een reguliere weg, in dit geval de Ruta 40 in Argentinië. Het is een stukje ten noorden van Cachí. Hij is onverhard, in slechte staat en 4900 meter hoog. Als je deze naam in een zoekmachine stopt kun je mooie verhalen lezen.
PS. Wij vonden het iets te veel van het goede om er met bagage overheen te fietsen.

Marco Meijerink schreef:Ojos del Salado in Chile.....6.646 meter.....
Pas of een top? Gaat hard richting het hoogte punt van Zuid-Amerika.

Wel een mooie uitdaging!

In Peru, net onder Huaraz, ligt PN (Parc National) Pasto Ruri. Daar loopt een niet-doorgaand pad doorheen. Niet-doorgaand voor auto's, maar dus wel doorgaand voor fietsers. "Slechts" ca. 4800m hoog, maar ik vond het zeker wel de moeite waard.

Als je daar toch in de buurt bent: trajecten in het gebied tussen Cerro de Pasco, Ocros, Chiquián en Conococha (alles rondom de Yerupaja en de Siula Grande bergen) zijn nog niet vaak gefietst. Uitdagend onverhard, en veel omhoog/omlaag. Tot zo'n 4300 m hoogte, maar naar beneden tot zo'n 400 m hoogte (? Van Ocros benedenlangs naar Cerro de Pasco, eigenlijk eerst richting de kust maar dan bij de rivier linksaf weer een heel stuk omhoog).
Toen ik er was (3 jaar geleden alweer) was de "auto"brug tussen Llipa en Cerro de Pasco weggeslagen door overtollig water, maar het ezelsbruggetje zou er wel zijn. Ik heb dat niet geprobeerd (i.v.m. half uur met fiets op de schouder lopen (incl. bagage) of dragers huren), maar ik ben daar naar beneden gefietst richting kust.

Het is dus niet hoger dan wat al aangedragen is, maar de tocht door het Nationale Park vond ik zeker de moeite waard. Sowieso is het erg mooi in de buurt van Huaraz, als je van gebergtes houdt. Het wordt niet voor niets het "Chamonix van Peru" genoemd. Je kunt bijvoorbeeld ook de prachtige Santa Cruz-trek lopen ten noorden van Huaraz.

Tussen Bolivia en Cuzco zijn er weinig passen die je gedaan móét hebben: Abra La Raya stelt weinig voor vergeleken met de (hoogte van de) tocht door PN Pasto Ruri.
Tussen Loja en Quito (in Ecuador dus) geldt hetzelfde. Maar de paar dagen tussen Loja en Cuenca zijn wel heeeeel mooi. Erg mooi gebied gewoon. Deed mij een beetje Schots aan, maar dan op iets grotere hoogte. Daar dus niet specifiek de passen, maar gewoon het gebied. Alleen het stadje Oña is een tegenvaller: een erg commerciële hoteleigenaar en verder ook een communistisch stadje. Ik ben er snel doorheen gefietst.

Ten zuidoosten van Quito heb je ook leuke weggetjes om Quito te benaderen. Ik ben bij het verlaten van Quito eerst richting het dorpje Rumipamba gefietst. Erg leuk. Je fietst dan via Sangolquí (andersom kan uiteraard ook). Het is in feite het gebiedje oostelijk van de Panamericana en tussen de Cotopaxi en Quito. Let wel: het zijn daar oude Inca-weggetjes. Geen asfalt, geen zandpaden en geen gravel: redelijk onplezierige ondergrond, en korte maar felle hellinkjes.