Additionally, paste this code immediately after the opening tag: piepende magura remmen - Forum Wereldfietser

piepende magura remmen

Hallo,

IK heb zoals ik eerder schreef, magura remmen op mijn fiets gemonteerd, maar ik heb last van piepende remmen en heb er al veel aan gedaan, maar het gaat niet echt over.

Moet je deze remmen anders dan V-brakes afstellen?

Mario
Piepende Magura's zijn een zeldzaam verschijnsel. Heb je misschien iets olie- of vetachtigs op je velgt geknoeid bv met smeren van de ketting. In dat geval helpt een keer door de stromende regen fietsen (en veel remmen), een grondige borstelbeurt van de velgen met heet water en zeep (en/of wasbenzine) en/of het opschuren van de blokjes.
In ernstige gevallen velgen opschuren en/of andere blokjes.
Welke blokjes heb je nu. Niet dat ik dan raad weet, maar anderen weer wel.
Leon

Leon,

Toen ik de remmen kocht zaten er zwarte remblokjes op. Het gekke is dat alleen het achterwiel piept.

Ik zal toch maar voor alle zekerheid de velg goed schoonmaken, omdat ik in een boek gelezen had, dat als er op de remblokjes olie komt, je deze gelijk kunt weg gooien.

Velg schoonmaken met wasbenzine zoals Leon al schreef, zorg dat je de band niet raakt want wasbenzine en banden gaan niet goed samen.
Wat ook nog wel eens wil helpen is de remblokken verwisselen; de rechter na links en andersom.

Ik ben terug gegaan naar de zaak waar ik ze kocht. Die monteur heeft mijn velg inderdaad met was benzine goed schoon gemaakt en de remblokken nog beter afgesteld op de velg. resultaat: alleen bij heel hard inknijpen nog piepen.

Mario

hallo,

Ik heb inmiddells alles al geprobeert, maar ik kan niet van die piepende remmen afkomen. Ik heb alleen van de achter rem last.

Ik heb deze gekocht bij mammoet in den haag en dacht dat die remmen misschien gewoon niet goed zijn.

Wie het weet mag het zeggen.

mario

Hoi Mario,

Raken de blokjes de velg eerst aan de voorkant? Zie het als vroeger voor het schoolbord. Als je het krijtje over het bord trekt krijg je een lijn, als je het krijtje over het bord duwt krijg je een piep (en een lijn :)). Hetzelfde gaat op voor de remblokjes, ze moeten dus over de velg getrokken worden. Magura's kun je onder een hoek zetten, het verschil tussen de voor en achterkant van het blokje mag 1 tot 2 mm zijn. Marten kwam dacht ik met het truckje om aan de achterzijde bij het monteren even een muntje onder het remblokje te leggen (zie het alleen zo snel even niet staan).
Als het oppervlak van je blokjes niet mooi is kun je het platvijlen met een ijzervijl.

Wat is de staat van de velgen? Kan het zijn dat de vorige remmen een profiel in de velgen gesleten hebben waardoor je magura's nu piepen? Ik weet het zelf niet maar d'r zijn hier mensen die het vast kunnen zeggen.

Ik heb het vermoeden dat of de magura's niet symmetrisch afgesteld staan of dat het achterwiel er scheef in zit, waardoor de remkracht op beide velghelften verschillend worden en dan wellicht gaan piepen.

marcoschriek schreef:waardoor de remkracht op beide velghelften verschillend worden
Voor zover ik weet zitten bij Magura's de linker en rechter kamer altijd met elkaar in contact. Aangezien het om oliedruk gaat kun je dus geen verschil krijgen tussen de klemkracht links en rechts (wat die Magura's zo geniaal maakt :)).

Stel het ene blokje komt eerder tegen de velg dan loopt daar in principe de oliedruk op. De gemakkelijkste manier om die druk te laten afnemen (wat de natuur het liefst wil) is door het andere blokje iets verder uit te drukken. Dit gaat zo verder totdat beide blokjes op de velg staan. De velg verhinderd dan dat er nog meer ruimte is voor de olie om heen te stromen dus loopt de druk op, en dat is dan klemkracht.
Zie het als een halve fietsband, daarbij is de druk ook overal gelijk.

Het rem blokje links staat wat ik ook doe, verder v/d velg dan rechts. I heb al alles geprobeerd. De blokjes anders afgesteld en ook het wiel iets anders vast gezet.

IK denk dat de deze blokjes tegen de velg moet andrukken en dan een keer kijpen, zodat de juiste olie druk ontstaat. Dit is voor mij ook nieuw natuurlijk.

Mario

Bij mij veert het blokje linksvoor ook niet meer helemaal terug en staat iets dichter bij de velg. Voor ene perfectionist frustrerend, maar voor de remwerking maakt het (als het niet te gek wordt) niet uit.
mario schreef:IK denk dat de deze blokjes tegen de velg moet andrukken en dan een keer kijpen, zodat de juiste olie druk ontstaat. Dit is voor mij ook nieuw natuurlijk.
Hoe bedoel je?

Mario,

draai eens het rode knopje op je stuur naar de min. Je zult zien dat dan het ene blokje (dat dicht bij de velg staat) dan iets verder van de velg komt te staan.
Anders gezegd, niet te enthousiast het rode knopje indraaien :cry: