Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat kan mijn naafdynamo nog meer? - Forum Wereldfietser

wat kan mijn naafdynamo nog meer?

Beste Forummers,

ik loop wat vooruit op de zaken, ga binnenkort een VSF T400 (derailleur) kopen en daar zit dus een shimano DH-3N71 naafdynamo op... Nu had dat niet gehoeven maar als die er dan toch op zit ;) laten we hem dan ook maar (mis)bruiken :D :twisted:
Punt is alleen dat ik niet echt genoeg informatie kan vergaren / ervaring heb om het volgende te doen:

De reden
Mn huidige PDA/mobiel (SPV M500) kan met bluetooth met mn GPS module praten maar dan is die met 3 uur leeg en overleeft dus niet een dag lang fietsen.
Ik krijg binnenkort een (nieuwe) PDA/mobiel (Orange SPV M700) met gps erin en weet niet hoe snel die leeg is, maar het leek me sowieso makkelijk om deze tijdens het fietsen op te laden (geen zin om 3 uur in het wc/was hok te kamperen)
Ik wil (ALS het kan/slim is) een schakelingetje maken waarmee ik dus dat ding kan opladen terwijl ik fiets. Hij laad normaliter op via USB poort of via USB lichtnet adapter. Veel stroom vraagt ie dus niet (usb poort levert max. 500mAH en voltage hangt tussen de 4,4 en maximaal 5,5 volt.)
M'n lichtnet-adapter geeft 5V en 1A... dus dat lijkt mij dan meteen ook het max amperage wat veilig is.
Tevens lijkt mij dit handig voor de mensen die een Ipod of ander USB handigheidje bezitten en het overdag willen laden

De vraag
- heeft iemand ervaring met een soortgelijke wens?
- heeft iemand goede ideën over de te bouwen schakeling (schakelschema of te gebruiken onderdelen)?

Bij voorbaar dank,
Matthijs

EDIT 31-05-07 / 21:16 : Het gaat dus niet om batterij-opladers, maar om usb apperatuur op te laden / van stroom te voorzien.
EDIT 02-06-07 / 12:28 : specs. van mn lichtnet adapter toegevoegd

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt en zoekt op "oplader and naafdynamo" kom je dit linkje tegen.
Ik denk dat je hier het antwoord wel vindt.

Groet,
Robbert

oke... misschien had ik iets eerder kunnen googlen.. dit is wat ik tot nu toe al gevonden heb:

- verschillende websites gevonden met zelfbouw info, maar nog niet precies en duidelijk genoeg voor mijn basis kennis electronica en solderen.

Basis lijkt: Diode + spanningsregelaar en eventueel weerstand... nu nog gaan ontdekken welke en waar ik onderdelen kan halen die doen wat ik wil.

En google zoek vond ook dit:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5263
Hier wordt veel mogelijk geacht maar heb geen antwoord kunnen vinden op mn vraag. Ik heb echt het hele forum afgezocht naar mijn idee.

oke.. nog ergens dit gevonden:

Bij conrad kun je ook een printplaatje bestellen. Het heet een spanningsregelaar, bestaat uit en gelijkrichter met electr. componenten.
Als extra moet je een 5 Volt pos. regelaar low drop mee bestellen.
Artn. 11 55 76 voor de Spannungsregelaar printplaat 5.09 Euro
Artn. 11 57 14 Voor de low drop, spannings-regelaar 2.81 Euro

Dit klinkt al een stuk makkelijker :D

Hiermee kun je in een IXON gewone batterijen opladen: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1333

@ Robert + Willem:

Dank u wel voor de reacties, maar dat gaat idd over batterij-opladers.. wat ook interessant is. Echter ik heb nog niet iets simpels kunnen vinden wat mij kan helpen met het opladen van USB apperatuur.

Even voor de duidelijkheid. Ik ben geen electronicaexpert :( .
Wist alleen dat er al meerdere discussies op het forum waren geweest. Daar heb ik naar willen verwijzen. Vind het overigens wel interessant om te volgen maar zodra er met allerlei technische gegevens gegooid gaat worden stijgt het boven mijn petje uit :oops: . Ben meer geinteresseerd in een kant en klare oplossing voor mijn T400 :wink: .

Groet,
Robbert

Lol... mn eigen zoektocht begint toch wat op te leveren:

http://www.hikingsite.nl/prikbord/dcboa ... &mode=full

In tegenstelling tot de ouderwetse banddynamo kan de spanning van een naafdynamo veel hoger worden. Hij kan ook veel meer energie leveren. Als je echter een spanningsstabilisator gebruikt van b.v. Conrad kan je daar heel goed je PDA mee opladen. In principe maakt het niet uit wat je oplaadt, dat kan een batterij, GSM of iets anders zijn zolang je de spanning van de stabilisator maar goed kiest. Waar je wel op moet letten is dat de stabilisator zijn overtollige energie door middel van koeling kwijt moet kunnen raken. Als n.l. je PDA accu leeg is zal er tijdens het fietsen door de stabilisator een stroom van 0,5 lopen. Als je naafdynamo dan 12 Volt afgeeft moet er (12 Volt min 5 Volt) is 7 Volt maal 0,5 Ampere is 3,5 Watt in warmte worden omgezet.

Succes gewenst, Ronald

Ik ben bang dat ik toch te weinig kennis van electronica heb om iets handigs te maken, ik snap bijvoorbeeld al niet waar je die low drop aan moet solderen. Zou makkelijk zijn als ik dit met iemand samen kon doen ;) :P

Maar misschien moet ik het gewoon empirisch proberen.

En, ben je al wat meer te weten gekomen?
Zie ook dit topic waarin ik ongeveer dezelfde vraag stelde:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6329

Beste Tovernaar,

mijn zoektocht is geëindigd met de conclusie dat de "duitse" forumlader de beste oplossing is die er op dit moment is. Helaas is er niets kant-en-klaar te koop, dus het wordt toch solderen. Ik heb alleen op het moment niet bizar veel vrije tijd, dus het zal effe moeten wachten... dat geeft me meteen de tijd om mn vriendengroep af te struinen naar electro-tovenaars die me kunnen (helpen met) dat ding bouwen.
Op het forum lees ik vaak over de wens om de dynamo voor andere doelen te gebruiken. Dat kan natuurlijk goed, maar de manier waarop dat gaat met low-drop regelaars verbaast me een beetje. Daarom gewoon eens wat gedachten:

- Gemiddeld levert een dynamo 3 W bij een normale rijsnelheid. PDA en GPS gebruiken aanzienlijk minder vermogen. Er is dus meer energie mogelijk dan er gebruikt wordt.
- De spanning die een dynamo levert is sterk afhankelijk van de rijsnelheid

Eigenlijk volgt hieruit de behoefte aan een energiebuffer, die de geleverde energie zzo volledig mogelijk opvangt. Vanuit deze buffer kunnen dan apparaten gevoed worden. Een boordaccu voor de fiets dus.

Ik denk daarbij aan een 12 V loodaccu. Door een geschakelde voeding te plaatsen die de spanning van de dynamo omhoog transformeert naar 13,8 V kan deze accu worden opgeladen. Je 'vangt' dus zoveel mogelijk energie. Is de accu vol dan zal er ook geen stroom meer worden afgenomen. Je fietsenergie gaat dan weer gewoon in de rijsnelheid zitten ;-)

De boordaccu wordt daarna met een geschakelde regulator omlaag getransformeerd naar 5 V. Deze 5 V is niet afhankelijk van je fietssnelheid, en kan grotere pieken leveren dan je dynamo. Je kunt dus zelfs je mobiel gewoon in een uur opladen terwijl je in het gras van een broodje geniet!

noot1: geschakelde voedingen hebben een veel beter rendement dan gewone spanningsregelaar. Ze verspillen weinig energie als warmte
noot2: de meeste laders bij mobiele apparatuur zijn 5V/1A . Dat is niet omdat de apparatuur die 1A nodig heeft, maar omdat het een mooi standaardproduct is dat in grote aantallen goedkoop geproduceerd wordt.
gartnl schreef:
- Gemiddeld levert een dynamo 3 W bij een normale rijsnelheid..
Een naafdynamo is een stroombron en levert ca 0.5 amp. Het aantal watten is sterk afhankelijk van de belasting en of de dynamo al voldoende toeren maakt om bij die belasting aan z'n maximale stroom te komen

220v en 100 watt lukt ook als je maar hard genoeg fietst ;)

220v en 100 watt lukt ook als je maar hard genoeg fietst
Heb je toevallig het adres van dr. Fuentes voor een EPO kuur?
De naam van mijn hond heet Fikkie :lol:

Even serieus, als ik kijk naar de plug van de B+M Ixon, zou die ook aangesloten kunnen worden op een standaard batterijoplader die voorzien is van 12V aansluiting voor een autostekker. Dergelijke apparaten zijn m.i. ook beveiligd tegen overladen en piekmomenten?

Zie ook dit plaatje voor een gewone 220V stekker voor de Ixon
m-gineering schreef: Een naafdynamo is een stroombron en levert ca 0.5 amp. Het aantal watten is sterk afhankelijk van de belasting en of de dynamo al voldoende toeren maakt om bij die belasting aan z'n maximale stroom te komen

Was dat maar waar, dan ging ik thuis trainen en energie terugleveren aan Essent!
Helaas gaat het niet lukken omdat de dynamo zelf roet in het eten gooit. De weerstand loopt op en de spanning komt maar een paar volt boven de 6 V. Onbelast loopt ie hoger op, maar al bij een kleine belasting stort het in. Je loopt dan tegen het plafond van je dynamo. Meer energie komt er niet uit. En dat is de 3W die ik bedoel.
De dynamo gedraagt zich dan als een stroombron. Het blijft in werkelijheid een spanningsbron, maar goed, dat is theorie.

In elk geval is dit gedrag juist de reden voor de buffering via een 12V accu. Het vermogen ( rechtstreeks afhankelijk van je trapsnelheid ) wordt zo optimaal mogelijk benut. Standaard 78xx stabilisators dissiperen de overtollige energie. En dat is wat (melk)zuur voor je benen.

Bij een 12V naafdynamo wordt het verhaal qua laden wel wat simpeler natuurlijk.
gartnl schreef:
m-gineering schreef: Een naafdynamo is een stroombron en levert ca 0.5 amp. Het aantal watten is sterk afhankelijk van de belasting en of de dynamo al voldoende toeren maakt om bij die belasting aan z'n maximale stroom te komen

Was dat maar waar, dan ging ik thuis trainen en energie terugleveren aan Essent!
Dan ben je mooi dom: als er iets stompzinnig is , is het je te barsten trappen op een hometrainer. Een dag trappen is een kilowatuur dus dan heb je 20 ct verdiend
Helaas gaat het niet lukken omdat de dynamo zelf roet in het eten gooit. De weerstand loopt op en de spanning komt maar een paar volt boven de 6 V. Onbelast loopt ie hoger op, maar al bij een kleine belasting stort het in. Je loopt dan tegen het plafond van je dynamo. Meer energie komt er niet uit. En dat is de 3W die ik bedoel.
Kom een keer langs: dan installeer ik weer een Son dynamo op de hometrainer en dan mag jij even de contacten vasthouden. Je bent dan in ieder geval van je ongeloof genezen
:D

(stroomkarakteristieken van dynamo's vind je hier
m-gineering schreef: Dan ben je mooi dom: als er iets stompzinnig is , is het je te barsten trappen op een hometrainer. Een dag trappen is een kilowatuur dus dan heb je 20 ct verdiend
En weer eeen tientje spinnen op de sportschool bespaard .. Nou nee, ik rij nog liever 20 minuten op rijwielvierdaagse tempo door de frisse lucht dan dat ik 'om dat het moet' op een hometrainer ga zitten.
m-gineering schreef: Kom een keer langs: dan installeer ik weer een Son dynamo op de hometrainer en dan mag jij even de contacten vasthouden. Je bent dan in ieder geval van je ongeloof genezen
:D
Laatst nog gedacht toen ik in de buurt reed: eens kijken hoe m-gineering gehuisvest is.
Gelukkig komt de spanning niet boven de 48 V als de dynamo belast is. Dat trek ik nog wel.:lol:
Volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde trouwens.
Als ik http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/Bel ... #figSON28P bekijk dan zie ik daarin dat er een grens is aan het vermogen dat een dynamo levert. Ik hou er daarbij rekening mee dat na 30 kmh de stijging in geleverd vermogen niet opweegt tegen het fietsvermogen dat ik er in moet stoppen.
Dat mis ik namelijk wel in de verder prima verhandelingen: het rendement. Sure, bij 100 kmh heb je meer vermogen uit je Son, maar hoeveel stop je er dan in?
gartnl schreef:
Gelukkig komt de spanning niet boven de 48 V als de dynamo belast is. Dat trek ik nog wel.:lol:
Ik zie vrolijk 200v op de Fluke, en die bureaulamp doet het dan ook prima!
(ok, je moet wel 200 km/h fietsen, of de naafdynamo als rollendynamo gebruiken ;) )
m-gineering schreef:
gartnl schreef:
Ik zie vrolijk 200v op de Fluke, en die bureaulamp doet het dan ook prima!
(ok, je moet wel 200 km/h fietsen, of de naafdynamo als rollendynamo gebruiken ;) )
Da's beduidend meer dan volgens de tabelletjes op die site. Je weet zeker dat de Fluke niet de mist in gaat ivm de hoge frekwentie?

( heb je nou echt de draaibank voorzien van een dynamo? )