Afgelopen jaar heb ik mijn oude fiets vervangen voor een t400 model 2005. Nu heb ik toch een aantal vraagjes over de draaiende onderdelen van mijn fietsje!
trapas
Op mijn vorige fiets heb ik problemen gehad met mijn trapas. Ik begon wat speling te voelen op mijn trapas, na een bezoekje aan een fietsenmaker in noorwegen was dit het resultaat:

Volgens de fietsenmaker was mijn trapas kapot en ik moet zeggen dat ik hem er ook wat geroest uit vind zien.
Afgelopen week hebben we een nieuwe fiets gekocht voor mijn vriendin (avaghon) en deze fietsenmaker wist mij te vertellen dat de DEORE trapas van een behoorlijk mindere kwaliteit was dan de DEORE LX trapas.
Daarom een paar vragen over de trapas:
1. Is het normaal dat een trapas kapot kan gaan?
2. Klopt het dat een deoreLX trapas een betere kwaliteit heeft?
3. Is het volgens jullie zinvol om mijn deore trapas te vervangen door een LX versie?
Balhoofd
Afgelopen jaar zijn we met mijn nieuwe T400 naar Istanbul gefietst. Onderweg heb ik echter wat problemen ondervonden met mijn balhoofd. Aanvankelijk zat er speling op, na het aandraaien van mijn balhoofd liep het stuur op een gegeven moment vast, na het enigszins losdraaien was dat weer verholpen. Maar dit proces bleef zich maar herhalen (speling en vastlopen) waarna ik het balhoofd maar vervangen heb.
Daarom ook een paar vragen over een balhoofd:
1. Is het normaal dat een balhoofd zo moeilijk kan doen?
2. Zijn er betere balhoofden?
3. Zou het eventueel ook aan het frame kunnen liggen?
4. Heeft het zin om er een beter balhoofd op te zetten?
Naven
Dan nog een paar laatste vragen over de naven. Op mijn fietsje zitten Deore naven.
1. Zit er een groot verschil tussen deore en LX naven?
2. Heeft het zin om deze te vervangen?
Hmm het zijn heel wat vragen geworden
Hoop op een zinnige reactie
trapas
Op mijn vorige fiets heb ik problemen gehad met mijn trapas. Ik begon wat speling te voelen op mijn trapas, na een bezoekje aan een fietsenmaker in noorwegen was dit het resultaat:

Volgens de fietsenmaker was mijn trapas kapot en ik moet zeggen dat ik hem er ook wat geroest uit vind zien.
Afgelopen week hebben we een nieuwe fiets gekocht voor mijn vriendin (avaghon) en deze fietsenmaker wist mij te vertellen dat de DEORE trapas van een behoorlijk mindere kwaliteit was dan de DEORE LX trapas.
Daarom een paar vragen over de trapas:
1. Is het normaal dat een trapas kapot kan gaan?
2. Klopt het dat een deoreLX trapas een betere kwaliteit heeft?
3. Is het volgens jullie zinvol om mijn deore trapas te vervangen door een LX versie?
Balhoofd
Afgelopen jaar zijn we met mijn nieuwe T400 naar Istanbul gefietst. Onderweg heb ik echter wat problemen ondervonden met mijn balhoofd. Aanvankelijk zat er speling op, na het aandraaien van mijn balhoofd liep het stuur op een gegeven moment vast, na het enigszins losdraaien was dat weer verholpen. Maar dit proces bleef zich maar herhalen (speling en vastlopen) waarna ik het balhoofd maar vervangen heb.
Daarom ook een paar vragen over een balhoofd:
1. Is het normaal dat een balhoofd zo moeilijk kan doen?
2. Zijn er betere balhoofden?
3. Zou het eventueel ook aan het frame kunnen liggen?
4. Heeft het zin om er een beter balhoofd op te zetten?
Naven
Dan nog een paar laatste vragen over de naven. Op mijn fietsje zitten Deore naven.
1. Zit er een groot verschil tussen deore en LX naven?
2. Heeft het zin om deze te vervangen?
Hmm het zijn heel wat vragen geworden