Additionally, paste this code immediately after the opening tag: petfles houder (op koga WT 2004 (57)) - Forum Wereldfietser

petfles houder (op koga WT 2004 (57))

Dag

Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met petfleshouders en of deze ook passen op een koga WT. Alle relevante informatie is welkom.

Vriendelijke groeten

Toon

ik heb er een staan op m'n koga en die past prima hoor ;)

Ik kan zo'n petfleshouder trouwens wel aanbevelen, maar ik zou ook een drinkzak (zoals ik m'n camelbag zit) meepakken. .. DAT ding heeft echt zijn nut al bewezen

Yep, WT 2005, 57cm, wil ook.

Is er ook een petfleshouder die past op een Giant Expedition 1.0 (2006) XL (60 cm)? Heb er nu 2 geprobeerd en die passen niet (als ik de 2e bidon wil behouden). Of ik moet met losse nokjes gaan werken...maar kunnen die dat gewicht houden?

jugglebrother schreef:Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met petfleshouders en of deze ook passen op een koga WT. Alle relevante informatie is welkom.
Je hebt verschillende petfleshouders en verschillende versies en maten Koga WT's dus het is een lastige vraag. Ik ben tevreden met de mijne (zie knopje www hieronder)
Leon

Jaren geleden heb ik een petfles/wijnfles/melkpak/benzinefles/siggfles-houder gemaakt. Past op "alle" fietsen. Stukje dakgoot en je bent een heel eind. Op de weekenden van de wereldfietser hebben velen dat systeem al gezien. Anders even op www , portfolio en dan outdoor.
succes,
marco

toch nog een plaatje gevonden

Afbeelding

Hoi, :)

Ik heb ook zo ‘n “MM” (Marco Meijerink) petfleshouder gemaakt en deze is echt IDEAAL een vrij eenvoudig te maken :idea:

Zie fotio's
http://tinypic.com/4kdprip.jpg
http://tinypic.com/4lqqw6e.jpg

Groetjes, :D
Mladen

Is er eigenlijk ook al één van de snugggere 'topmerken van vakanitiefietsen' of anderszins handeldrijvende geest op het idee gekomen om een pallet blanco lege PETflessen in te slaan? Want ik krijg ze niet meer gevonden in de schappen van de supermarkt.

Hoi mladen,
Leuk om te zien dat je de "mm-houder" ook hebt gemaakt :P
En nog leuker om te lezen dat hij ook bevalt!

Marco Meijerink schreef:Jaren geleden heb ik een petfles/wijnfles/melkpak/benzinefles/siggfles-houder gemaakt. Past op "alle" fietsen. Stukje dakgoot en je bent een heel eind. marco
Marco,
Heeft jouw Bidonhouder ook een dichte onderkant? Is nl slecht te zien op de foto. Ben een tijdje geleden zelf ook aan het dhz-en geslagen voor een anderhalve lt. fleshouder, maar kon geen dakgoot eindstuk vinden om het passend te krijgen.
Roosje

Roald schreef:Is er eigenlijk ook al één van de snugggere 'topmerken van vakanitiefietsen' of anderszins handeldrijvende geest op het idee gekomen om een pallet blanco lege PETflessen in te slaan? Want ik krijg ze niet meer gevonden in de schappen van de supermarkt.
Bij de AH zag ik er net nog staan, van 1 liter. Er zat sisi halflight en nog iets vaags in.
Leon (die een voorraadje voor eigen gebruik heeft - niet te koop)

roosje schreef:
Marco Meijerink schreef:Jaren geleden heb ik een petfles/wijnfles/melkpak/benzinefles/siggfles-houder gemaakt. Past op "alle" fietsen. Stukje dakgoot en je bent een heel eind. marco
Marco,
Heeft jouw Bidonhouder ook een dichte onderkant? Is nl slecht te zien op de foto. Ben een tijdje geleden zelf ook aan het dhz-en geslagen voor een anderhalve lt. fleshouder, maar kon geen dakgoot eindstuk vinden om het passend te krijgen.
Roosje
ja, aan de onderkant heeft de houder een eindstuk. Is te koop bij elke dhz-zaak (gamma, karwei,ens.). Als je er een dakgoor kunt kopen dan kun je er ook een dakgooteindstuk kopen. Zorg er wel voor dat de onderzijde goed vast zit!
Daarnaast is het verstandig om aan de binnenzijde een alu strip te maken op de plaats waar de boutjes door de goot het frame in gaan. Even laten verzinken natuurlijk.

succes,
marco
Bedankt voor de vele reacties.

Het doe DHZ-idee spreekt me wel aan. Weet je tenminste wat je in huis hebt en bespaar je ook nog wat geld.

Ik vraag me ook nog af hoe jullie al je water meenemen op een meerweekse trektocht (hoofdzakelijk wildkamperen)? Doen jullie alles in pet-flessen of nemen jullie ook een waterzak mee? Kamelbag heb ik overwogen maar is een beetje boven mijn budget en ik zie het niet echt zitten om altijd iets op mijn rug te dragen.
En hoe houden jullie je water min of meer koud?

Marco: Is het echt zo simpel als het klinkt: dakgootje met eindstuk juist afzagen, gaatjes maken op de juiste plaats, vastzetten, riempje errond en klaar is kees?? Wat bedoel je met verzinken en wie of waar kan men dit?

Vriendelijke groetjes aan allemaal

Toon

Hoi Toon,

Standaard kan ik 3 liter water per persoon meenemen in mijn flessen op de fiets. de grote fles is een alu sigg-fles. Dat heeft als voordeel dat er kokend water in kan. Niet dat ik graag kokend water drink maar in 3e-wereld landen is een van de methodes om drinkbaar water te krijgen het water een aantal minuten te laten koken. Probeer kokend water maar eens in een petfles te gieten :lol:

Daarnaast heb ik 2 waterzakken van elk 5 liter. Als je niet op campings staat of in hotels slaapt is het meenemen van een waterzak erg makkelijk. Neemt weinig ruimte in wanneer ze leeg zijn. De 5 liter zakken zijn zo groot dat ze prima bovenin mijn achtertassen passen wanneer ze zijn gevuld (achtertassen heb ik nooit tot de nok toe vol met spullen) waardoor mijn fiets ook met 10 liter extra water prima in balans is. Mocht ik dan nog meer water nodig hebben (en dat komt bij woestijnritten toch nogal eens voor) dan stop ik petflessen met water in mijn voortassen (en ook die zijn niet tot de nok toe vol). En het geheel ziet er dan zo uit:
Heb je hier wat aan?

Afbeelding

Het water hou je koud door een natte lap om je fles heen te wikkelen. Af en toe wat nat maken (hoe dikker de lap hoe beter). Door de verdamping van het water koelt de fles. Werkt prima.

In weze is het wel zo simpel. Zorg er alleen voor dat er een alu (metaal) strip over de hele lengte aan de binnenkant van de buis loopt. Dat zorgt voor stevigheid. Boor hier twee gaatjes in (je boort dus door het alu en door de kunstof heen). Zorg ervoor dat de gaten een beetje taps toelopen (even met de hand met behulp van een flinke boor de gaatjes schuin maken). Zet het geheel vast met twee boutjes met tapse koppen.