Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankstel ellende. - Forum Wereldfietser

Crankstel ellende.

Ik ga binnenkort op mijn eerste fietsvakantie. Nu heb ik een 2ehands Giant Expedition gekocht die ik nog een beetje moet opknappen. Echter heb ik iets heel stoms gedaan tijdens het vervangen van de kettingbladen.

Ik heb een cranktrekker gekocht die op verschillende cranks past. Echter met een verloopstukje die ik er af had moeten halen voor mijn vierkante as. Niet op gelet en vervolgens het schroefdraad van mijn crankarm stukgetrokken. na mijn verbazing over hoe makkelijk je uberhaupt door het schroefdraad heen trekt zit ik nu dus met een kapotte crankarm zonder schroefdraad.

Ik kan dus geen cranktrekker meer gebruiken en mijn crankarm zit er nog op.

2 vragen:

Ten eerste: heeft iemand suggesties hoe ik de crankarm er nu af krijg? Hij zit er toch alleen op geklemd? Is dat een kwestie van veel kracht op zetten? Ik kan in mijn wanhoop niet meer bedenken dan de arm losslaan met een hamer, maar ik wil graag mijn as en de rest van mijn fiets heel houden . :S

Ten tweede: Kun je crankarmen ook los kopen? Ik heb tot nu toe alleen complete crankstellen gezien.
Erwin T schreef:Ik ga binnenkort op mijn eerste fietsvakantie. Nu heb ik een 2ehands Giant Expedition gekocht die ik nog een beetje moet opknappen. Echter heb ik iets heel stoms gedaan tijdens het vervangen van de kettingbladen.

Ik heb een cranktrekker gekocht die op verschillende cranks past. Echter met een verloopstukje die ik er af had moeten halen voor mijn vierkante as. Niet op gelet en vervolgens het schroefdraad van mijn crankarm stukgetrokken. na mijn verbazing over hoe makkelijk je uberhaupt door het schroefdraad heen trekt zit ik nu dus met een kapotte crankarm zonder schroefdraad.

Ik kan dus geen cranktrekker meer gebruiken en mijn crankarm zit er nog op.

2 vragen:

Ten eerste: heeft iemand suggesties hoe ik de crankarm er nu af krijg? Hij zit er toch alleen op geklemd? Is dat een kwestie van veel kracht op zetten? Ik kan in mijn wanhoop niet meer bedenken dan de arm losslaan met een hamer, maar ik wil graag mijn as en de rest van mijn fiets heel houden . :S

Ten tweede: Kun je crankarmen ook los kopen? Ik heb tot nu toe alleen complete crankstellen gezien.
demontage:
-Universele twee of driepoot trekker (garage, afdeling bromfietsen) gebruiken
of
-Gat ruimen, nieuwe overmaat schroefdraad tappen en overmaatse trekker gebruiken. De betere fietsenmaker heeft daar een speciale set gereedschap voor want je bent niet de eerste ;)

Zo te horen heb je een klassiek 'zo maken ze ze niet meer' crankstel met vierkante as, een nieuwe rechtercrank wordt lastig en duur. Wat is het merk, de lengte en het typenummer?

Ok, blij om te horen dat er een oplossing is. Zo'n driepoot trekker, is dat een poelietrekker?

Zoiets?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... rekker.jpg

Ziet er uit alsof het daar wel mee gaat lukken ja. :D

Misschien kan ik die ergens goedkoop op de kop tikken, dan kan ik ook deze crankarm blijven gebruiken.

De crankset is volgens mij shimano Deore, maar typenummer en lengte weet ik zo even niet. Ik zal kijken als ik thuis ben.
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb weer hoop. :D

Met een poelietrekker met twee of drie armen moet je de crank er in principe af kunnen krijgen. Het is wel lastig omdat de haakarmen gemakkelijk van de gladde crank glijden. Een professionele trekker is aan te raden. Met het goedkope ding waar ik het laatst mee probeerde, lukte het niet. Ik heb de crank uiteindelijk maar doorgeslepen met een haakse slijper.
Later toonde de fietsenmaker een andere mogelijkheid: twee gevorkte stalen wiggen die je tussen de crank en het frame (bracket) tegenover elkaar aanbrengt en dan met twee hamers naar elkaar toe slaat. Gegarandeerd dat de crank er dan af springt.

Je kunt tegenwoordig vrijwel alleen nog een complete crankset kopen. Dus met de twee armen en de tandwielen. Dat irriteert me mateloos als je eigenlijk alleen het middelste tandwiel wil vervangen. Met wat zoeken en doorzeuren heeft een fietsenmaker vaak toch nog wel liggen wat je nodig hebt. Dat geldt althans voor de "goedkopere" kwaliteiten. Bij de duurdere sets kun je de onderdelen vaak wel apart krijgen.

Zelf ben ik ook op zoek naar een ander crankstel. Het moet passen op een vierkante as (er zit nu een crank van Ofmega, made in Italy, op; ik neem aan dat dit de Europese type ISO 'pasvorm' heeft, zie http://www.m-gineering.nl/trapas.htm).
Het liefst zou ik er degelijke TA-cranks opzetten (zie http://www.specialites-ta.com/produits/crank_gb.htm), maar welke Nederlandse fietsenwinkel verkoopt die? Of is er een goed alternatief voor TA, met een steek van 110-74? Op het internet is vrijwel alles Shimano en/of niet passend op een vierkante as.

keesswart schreef:Zelf ben ik ook op zoek naar een ander crankstel. Het moet passen op een vierkante as (er zit nu een crank van Ofmega, made in Italy, op; ik neem aan dat dit de Europese type ISO 'pasvorm' heeft, zie http://www.m-gineering.nl/trapas.htm).
Het liefst zou ik er degelijke TA-cranks opzetten (zie http://www.specialites-ta.com/produits/crank_gb.htm), maar welke Nederlandse fietsenwinkel verkoopt die? Of is er een goed alternatief voor TA, met een steek van 110-74? Op het internet is vrijwel alles Shimano en/of niet passend op een vierkante as.
Hi herrinerde me dit ineens van Sheldon:
Note: Old Ofmega/Avocet spindles were quite a bit skinnier/longer even than ISO. There are no modern bottom brackets that work with old Ofmega/Avocet cranks

dus weet niet welk type vierkant je hebt... iso/ jis of ofmega eigen...

Bas

B@se schreef:Hi herrinerde me dit ineens van Sheldon:
Note: Old Ofmega/Avocet spindles were quite a bit skinnier/longer even than ISO. There are no modern bottom brackets that work with old Ofmega/Avocet cranks

dus weet niet welk type vierkant je hebt... iso/ jis of ofmega eigen...
Dit crankstel, een Ofmega Alpine, is nog verkrijgbaar bij Optima (zie http://www.recumbentparts.com/main.html ... 601&q=1&e=, 8e afbeelding van boven), dus het lijkt me geen oud type. Of hebben de nieuwere cranks van Ofmega nog altijd een afwijkende asmaat?
Helaas passen op deze Ofmega crank van Optima geen kettingwielen met minder dan 34 tandjes. Daarom zoek ik nu een crank waar ook wieltjes van steek 74 op kunnen.
Een werkende website van Ofmega lijkt er overigens niet (meer) te zijn.

keesswart schreef:Zelf ben ik ook op zoek naar een ander crankstel. Het moet passen op een vierkante as (er zit nu een crank van Ofmega, made in Italy, op; ik neem aan dat dit de Europese type ISO 'pasvorm' heeft, zie http://www.m-gineering.nl/trapas.htm).
Het liefst zou ik er degelijke TA-cranks opzetten (zie http://www.specialites-ta.com/produits/crank_gb.htm), maar welke Nederlandse fietsenwinkel verkoopt die? Of is er een goed alternatief voor TA, met een steek van 110-74? Op het internet is vrijwel alles Shimano en/of niet passend op een vierkante as.
niks mis met een vierkante as, maar ga er vanuit dat je huidige de verkeerde lengte heeft
m-gineering schreef:Gat ruimen, nieuwe overmaat schroefdraad tappen en overmaatse trekker gebruiken. De betere fietsenmaker heeft daar een speciale set gereedschap voor want je bent niet de eerste ;)
Ik zal mijn oude fiets mee naar Kiel Windeweer nemen als ik ooit kom sleutelen, daar zit ook nog een mooi crankstel op met geen draad meer aan de linkerkant :oops: :lol:
Leon

Ow ja, nog even een update, hij is er af! :) Ik heb een tweepoot trekker bij Conrad besteld (E. 5,50) en daar is het mee gelukt.
Alleen blijkt nu opeens dat de vorige eigenaar van mijn fiets allemaal Deore LX onderdelen heeft gemonteerd, terwijl de crankset Alivio blijkt te zijn (FC MC20)! :S

Heb het toch heel eigenwijs even met mijn nieuwe LX bladen geprobeerd maar die zitten te ver uit elkaar op deze crank voor een HG narrow chain. De ketting gaat er soms tussen zitten.

Heb even gezocht en de enige opties voor de crank die ik nu nog heb voor een vierkante as zijn:

FC M440
FC M563
FC M460

Maar tot nu toe heb ik die nog niet gevonden.
Tips zijn welkom :)

keesswart schreef:Het liefst zou ik er degelijke TA-cranks opzetten (zie http://www.specialites-ta.com/produits/crank_gb.htm), maar welke Nederlandse fietsenwinkel verkoopt die? Of is er een goed alternatief voor TA, met een steek van 110-74? Op het internet is vrijwel alles Shimano en/of niet passend op een vierkante as.
Probeer eens: http://www.radplan-delta.de/
Levert o.a. TA en Sugino met vierkant as en diverse crank lengten. En losse tandwielen. Duits en Engelstalig. Goede ervaringen met bestellingen.

Groeten, Wouter

De mooiste 110/74 mm cranks zijn wat mij betreft de TA Zephyr cranks. Klassieke schoonheid die helaas niet meer gemaakt wordt maar hier en daar nog wel te krijgen zal zijn als je goed zoekt. De nieuwe TA vega en Carmina zijn ook prima, maar wat mij betreft minder mooi. Ze liggen hier in Groningen bij Cycle Trend gewoon in de vitrine.
Wil je minder uitgeven dan is de Sugino XD een mooie oplossing, en inderdaad via diverse kanalen te bestellen in het buitenland.
Wim