Additionally, paste this code immediately after the opening tag: te lange kooi? - Forum Wereldfietser

te lange kooi?

Beste technici! Ik heb onlangs een oude, maar nog heel mooie Koga Randonneur bemachtigd met maar liefst 18 versnellingen. Hij is afgemonteerd met Shimano xt spullen. Aan het stuur zitten losse rem- en versnellingshandels. Die handels zijn een soort buiscommandeurs, je kunt zelfs nog kiezen of je het sys-systeem wilt gebruiken of niet. Maar goed, het lukt me helaas niet om de versnellingen goed af te stellen. Bij het opschakelen wil hij niet van het zwaarste naar het volgende kransje. De rest loopt soepel, zowel op als af. Ik kan de draad wel verder opspannen tot het wel lukt, maar dan wil hij niet meer afschakelen. Nu zit er volgens mij een vrij nieuwe achterderailleur op (ook xt) met een kooi van zo'n 13.5 cm. Ik heb ook nog een andere fiets met 21 versnellingen, en daar zit een derailleur op met een kooi van 11 cm. Kan het 'm daarin zitten, dat de kooi te lang is? Hoort deze derailleur bij acht of negen versnellingen, waarbij de kransjes dichter bij elkaar zitten? Of doe ik het gewoon niet goed?

Hi Hans,

denk niet dat het direct met de kooi lengte te maken heeft,
kijk maar eens op deze site dan kom je der denk ik wel uit.

Succes

Bas

Het probleem lijkt me inderdaad waarschijnlijk te zitten in het aantal versnellingen waar de derailleur voor berekent is. De lengte van de kooi maakt niks uit. Kun je foto's maken van de oude en de nieuwe derailleur? Dan valt het veel beter te zien.

De derailleur bepaalt niet de zijwaartse beweging maar juist de shifter... dus een zgn 9sp derailleur werkt in de praktijk gewoon prima met 9-8-7-6 sp shifters... rij nu rond met een 7sp shiter in combi met een 9sp LX derailleur.

Denk dat het probleem zit in de afstelling van de schroefjes H en L zoals te lezen valt op de site van Marten

Afbeelding

Bas
Bedankt voor jullie snelle reacties. De lange kooi zal het waarschijnlijk niet zijn. Het gaat om een xt rd-m735 derailleur, en na even googelen op internet ben ik erachter gekomen dat die in 1993 (!) het licht heeft gezien en geschikt is voor 6/7 tandwielen. De stelschroefjes staan goed volgens mij; de kransjes staan mooi recht onder de geleidwieltjes. Ik heb inmiddels het uiteinde van de derailleurkabel gesmeerd en de buitenkabel een stukje ingekort, want die was aan de lange kant. Helaas zonder resultaat.
Hans van den Berge schreef:Helaas zonder resultaat.
Je kunt de kabel bij de derailleur eens losmaken om na te zien of de derailleur zelf wel soepel loopt. De volgende optie is dat de binnenkabel in de buitenkabel wringt. Nieuwe buitenkabels willen dan wel eens helpen als de voering ingesleten is. Derde is de commandeur.
Leon

Klopt het aantal kransjes wel met de shifter? Werkt ie wel als je de index uitschakelt?
Op de shifter staan zes streepjes, vijf op dezelfde afstand van elkaar en tussen het vijfde en zesde streepje zit iets meer ruimte. Met de index uitgeschakeld werkt het perfect. Ik heb het ook met een ander wiel met zeven kransjes geprobeerd en dat werkt zonder index ook prima.

hmmm, lijkt erop dat de indexering van die shifter ervan uitgaat dat de afstand naar de laatste krans iets groter is dan bij je huidige cassette.... geen idee hoe je dat kan oplossen...

Bas
Hans van den Berge schreef:Op de shifter staan zes streepjes, vijf op dezelfde afstand van elkaar en tussen het vijfde en zesde streepje zit iets meer ruimte. Met de index uitgeschakeld werkt het perfect. Ik heb het ook met een ander wiel met zeven kransjes geprobeerd en dat werkt zonder index ook prima.
Zit de kabel wel vast aan de goede kant van de klemschroef? Als je de klembout losdraait moet de kabel in het groefje liggen

B@se schreef:hmmm, lijkt erop dat de indexering van die shifter ervan uitgaat dat de afstand naar de laatste krans iets groter is dan bij je huidige cassette.... geen idee hoe je dat kan oplossen...

Bas
De laatste klik is vaak wat ruimer, want op de begin en eindstand heb je de aanslagschroefjes voor de afstelling
De kabel loopt aan de onderkant van de klemschroef, waar de groef zit. Bij het schakelen van 1 naar 2 voel ik minder weerstand dan bij de andere versnellingen. Het lijkt alsof daar meer ruimte zou moeten zitten. Op zich is het natuurlijk allemaal niet erg. Ik gebruik die zwaarste versnelling toch zelden en als ik twee keer op klik en dan 1 keer terug ben ik er ook en kan ik verder prima schakelen. Maar je wilt het toch graag perfect hebben he?
Hans van den Berge schreef:Bij het schakelen van 1 naar 2 voel ik minder weerstand dan bij de andere versnellingen. Het lijkt alsof daar meer ruimte zou moeten zitten.
Dat is bij al mijn fietsen zo. Ik heb alleen 7 en 8 speed fietsen.
Leon
Hans van den Berge schreef:De kabel loopt aan de onderkant van de klemschroef, waar de groef zit. Bij het schakelen van 1 naar 2 voel ik minder weerstand dan bij de andere versnellingen. Het lijkt alsof daar meer ruimte zou moeten zitten. Op zich is het natuurlijk allemaal niet erg. Ik gebruik die zwaarste versnelling toch zelden en als ik twee keer op klik en dan 1 keer terug ben ik er ook en kan ik verder prima schakelen. Maar je wilt het toch graag perfect hebben he?
Hoe oud is dat ding? Als je 5 tandwielen uit een Hyperglide cassette met een Uniglide sluitring hebt gecombineerd kun je dit ook krijgen. Of zit er een spacer te veel in?

Ai, nu moet ik afhaken. Zulke termen zeggen me helaas niets. De fiets is zo'n tien jaar oud en ik denk altijd door een plaatselijke fietsenmaker onderhouden. Ik ga binnenkort proberen een setje buiscommandeurs erop te zetten, ik wil er nl liever een racestuur op. Hopelijk werkt het dan weer zoals het hoort.

Hans van den Berge schreef:Ai, nu moet ik afhaken. Zulke termen zeggen me helaas niets. De fiets is zo'n tien jaar oud en ik denk altijd door een plaatselijke fietsenmaker onderhouden. Ik ga binnenkort proberen een setje buiscommandeurs erop te zetten, ik wil er nl liever een racestuur op. Hopelijk werkt het dan weer zoals het hoort.
6 of 7 speed SIS met duimschakelaars? Doe er minstens nog 5 jaar extra bij!

Lees alle derailleurverhalen op www.m-gineering.nl/techdex.htm, links in het menu onder aandrijving
Het frame is nog ooit vernieuwd nadat er een scheurtje in was gekomen. Garantie van Koga. Nou ja, beter duimschakelaars dan dat ik steeds van de fiets moet om de ketting met de hand op een ander blad te leggen...

Als je op racestuur wilt overschakelen kun je ook een setje Suntour Command commandeurs monteren, die werken erg goed en doen 't ook bij onorthodoxe combinaties. Suntour Command 7-vits doet 't prima in combinatie met een Shimano achterderailleur en 7 of 8 kransjes achter, zowel met Shimano als Campa steek.
Ik ben erachter, het probleem zat 'm in de shifter. Ik heb met een buiscommandeur (shimano 105) de proef op de som genomen en daarmee schakelt hij prima. Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!