door
Wim » ma 07 mei, 2007 11:43
Afgelopen februari stond ik op de Fiets en Wandelbeurs om informatie te geven, ondermeer over de vraag wat voor fiets je nodig hebt. Ik had daar tevoren goed over nagedacht, en in het bijzonder over de meer specifieke vraag hoe goedkoop een goede fiets mag zijn. Ook had ik nagedacht over de vraag welke bestaande fiets misschien nog goed genoeg zou kunnen zijn, of wat je zou kunnen doen om zo'n bestaande fiets (of een tweedehandse) voor weinig geld net dat beetje geschikter te maken voor een niet al te wilde vakantie. Van beide vragen had ik posters gemaakt, om mensen met een klein budget over de streep te trekken. Tot mijn verbazing en ook teleurstelling heeft niemand me daarnaar gevraagd. De vragen gingen steeds over de dure tot zelfs heel dure fietsen die daar in de stands als van Koga of Idworx stonden te glimmen. Het geld leek de mensen in de zak te branden (al kan het zijn dat mensen vooral over dure fietsen willen praten, om vervolgens een goedkope te kopen).
Ik weet niet of mensen hier op het forum een te dure fiets krijgen aangepraat. Kijk, er zijn verschillende soorten vragenstellers. De eerste categorie komt niet zoveel voor, en is die van de mensen die vragen of een fiets van Halfords of de Aldi geschikt is. Het antwoord is dan altijd een tamelijk massaal nee, en ik denk terecht. De volgende categorie is de groep mensen die echt weinig te besteden hebben (tot 500 euro), en advies willen. Het advies is dan meestal op zoek te gaan naar een goede tweedehandse, of te kijken of je valt binnen de termen van een fiets van de zaak regeling (scheelt al gauw 40% op de prijs).
De meest voorkomende categorie is die van mensen die al bij de fietsenmaker op de hoek zijn geweest, en daar een of andere glimmende hybride van meestal vaderlandse bodem aanbevolen gekregen hebben, meestal met voorvering etc. Hun budget is vaak best toereikend, maar hun kennis van de markt niet (en hun fietsenmaker weet evenmijn iets van vakantiefietsen). Die mensen krijgen hier het advies wat beter na te denken over de vraag wat ze precies met hun fiets willen, en na te denken over keuzes als staal vs alu, 26 inch vs 28 inch, brede vs smalle banden, recht stuur vs racebocht, etc. Ze worden dan ook gewezen op het meer gespecialiseerde aanbod van winkels/merken als van Avaghon, Snel, Santos, Vittorio etc etc. Volgens mij wordt er zowat elke keer dan ook gewezen op goedkope mogelijkheden als de nieuwe Dawes Sardar of de al langer bestaande Fahradmanufaktur T 400. Als je toch een nieuwe vakantiefiets gaat kopen, dan zijn die in mijn ogen niet alleen heel geschikt, maar ook ongeveer het minimum als je ook waar voor je geld wilt krijgen. Het is inderdaad deze categorie vragenstellers die dan vervolgens naar een gespecialiseerde winkel gaat, en eenmaal in de winkel meer uitgeeft dan ze aanvankelijk van plan waren. Ik denk dat ze daar dan ook vaak heel wat meer fiets voor krijgen, en ik denk ook dat ze pas in de winkel ontdekten dat er meer op de markt is dan de eerder genoemde glimmende zondagsfietsen. Ik geloof echter niet dat ik hier ooit iemand heb zien zeggen dat je voor een leuke fietsvakantie in Europa echt niet genoeg hebt aan een Sardar of T 400.
Tot slot is er dan de speciale categorie die niet alleen een goede vakantiefiets wil, maar daar ook elke dag mee naar het werk wil fietsen. Die mensen krijgen dan vaak het advies er een simpele woon-werk fiets bij te nemen, of na te denken over een Rohloff naaf, en ik denk dat dat inderdaad een goed advies is. Derailleurfietsen zijn in het dagelijks gebruik wel duur in het onderhoud.
Wim