Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tikkende fiets - Forum Wereldfietser

tikkende fiets

hallo allemaal,

Ik heb een tikje in mijn fiets en dat wil ik niet!

volgens mij zit het tikje in mijn trappers. als ik weinig kracht zet tikt het niet. en ik weet ook vrij zeker dat het niet de trapas is, die heb ik laatst ook vervangen en het tikken bleef.
ik heb mijn trappers op mijn reisfiets al 2 keer vervangen maar iedere keer komt er na verloop van tijd weer een tikje in.

op mijn reisfiets is het nu zo erg dat ik mijn fietsbel wel weg kan doen! bespaard wel gewicht maar...

op mijn racefiets heb dat zelfde tikje trouwens ook.

Iemand raad!?

Hi,

zelf heb ik dit ook een aantal maal mee gemaakt... gewoon alle draaiende delen even losaken, ver er tussen en weer vast zetten, doe dit ook met je zadelpen en ben je van de kraakjes/ tikjes af. Vet tussen het schroefdrad danwel he.

Bas
frank F schreef:hallo allemaal,

Ik heb een tikje in mijn fiets en dat wil ik niet!

volgens mij zit het tikje in mijn trappers. als ik weinig kracht zet tikt het niet. en ik weet ook vrij zeker dat het niet de trapas is, die heb ik laatst ook vervangen en het tikken bleef.
ik heb mijn trappers op mijn reisfiets al 2 keer vervangen maar iedere keer komt er na verloop van tijd weer een tikje in.

op mijn reisfiets is het nu zo erg dat ik mijn fietsbel wel weg kan doen! bespaard wel gewicht maar...

op mijn racefiets heb dat zelfde tikje trouwens ook.

Iemand raad!?
www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Ik had ook geregeld last van een tik in mijn fiets. Zowel race- als vakantiefiets. Nadat ik mijn zadelpen even los en weer vast had gemaak, was de tik weg.

Zelfde geldt voor het stuur. Daar kan het geluid ook vandaan komen.
Wow, relaxte site! 8)

m-gineering schreef:
www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Wow, relaxte site!
Ik mis bij de bijgeluiden alleen nog een krakende ketting...

willem.megens schreef:Ik mis bij de bijgeluiden alleen nog een krakende ketting...
Ik mis de krakende bevestigingspunten van de dragers. Die kunnen zelfs als er geen bagage op zit kraken als gevolg van torsie van het frame. Je zou zweren dat het uit de trapas komt :shock:
Remedie: losse boutjes aandraaien en zomogelijk van zelfborgende moertjes voorzien.
Leon

Kan het niet een veter zijn die ergens tegen aan tikt?
niet erg waarschijnlijk echter je weet maar nooit.

bedankt.
nee het zijn geen tikkende veters, die zitten net als mijn broek goed weg gestopt in sokken en schoenen.
zadel is het ook niet want het blijft tikken als ik op mijn trappers sta.
stuur is het ook niet, als ik zonder handen aan het stuur fiets tikt het nog
eh...
bagage drager is het ook niet.
ik weet zeker dat het mijn trappers zijn ik kan de frequentie laten veranderen door sneller te trappen of als ik met 1 been trap (spd) tikt het de helft zo vaak.
goed dat klinkt al bijna als muziek maar niet mijn genre. nu moet ik alleen nog even mijn trappers er af halen schoon maken in vetten en er weer op zettten.
ik hoop dat het dan over is.

groet,
frank

ik rij zelf niet met SPD pedalen, maar kan het dan niet in je klikschoentjes en hun bevestiging zitten. Als ik het goed heb begrepen van vrienden die met SPD rijden, kan je ze zelf stellen qua hoe strak ze zitten... dus misschien staat dat wel heel erg los, en haal jij je klikschoentjes er half uit bij het optillen van je trapper, en duw je ze er weer in bij het naar beneden gaan. ( want tsja als het nog steeds niet te vinden is, kan wat raarder denken soms helpen ;))

of je hak tegen de crank?

En is het bij het omhoog of omlaag brengen van je voet? Of juist op de top of bodem?

Als het de hele tijd terug blijft komen na het vervangen van trappers, is dan niet misschien je crank krom, waardoor de trappers uit het lood getrapt worden?

Groet,
Maurits

Bevestiging crank aan spider?

Na 2 keer opnieuw monteren (teflon, kopervet etc.) van de trapas en uiteindelijk vervanging daarvan was de tik/kraak nog steeds niet weg.
Totdat mijn oog op de bevestiging crank/spider (deore) viel. Beetje WD40 erop en de tik was weg (eens in de 1000K WD40 oid erop blijft nog wel nodig).
Bleek dat deze tip ook in Marten's bijgeluiden stond, helaas overheengelezen :oops:

Johan

bedankt allen,
Ik heb mijn trappertjes er af gehaald en het schroefdraad van de trappers en de ckranks mooi schoon gemaakt. Beetje vet er op en ik rol nu weer geruisloos door Rotterdam.
Nu heb ik echter een nieuw probleem! Een nieuw geluidje in mijn fiets of eigenlijk iets achter mijn fiets. geen tik of kraak maar eerder iets dat op ggvdme lijkt. weet iemand hier iets op?