Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 banden, help mij kiezen - Forum Wereldfietser

3 banden, help mij kiezen

Ik zoek een band geschikt voor binnen europa, meestal goede wegen maar ook af en toe ook slechte, beetje bagage, relatief lichtlopend, goed lekbestendig, goed bochtgedrag ook bij regen.
Een allround vakantieband dus.
Ik heb deze 3 banden op het oog

Schwalbe maraton 26x1.50 40mm 660gr 100psi

http://www.schwalbe.de/nl/nl/fiets/on_t ... =On%20Tour

Conti travelcontact 26x1.75 47mm 660gr 80psi

http://www.conti-online.com/generator/w ... ct_de.html

Schwalbe marathon xr 26x1.60 42mm 595gr 85psi

http://www.schwalbe.de/nl/nl/fiets/on_t ... =On%20Tour

Lijken mij allemaal goede banden maar wat ik moeilijk kan inschatten is het bochtengedrag.
Welke stuurt het lekkerste in een bocht?

Voor goed bochtengedrag heb je een mooi ronde band nodig. Van deze drie is dat vast de gewone Marathon. Anderzijds, je rijdt meestal rechtuit. Daarom lijkt me dat je opeen andere manier moet beginnen. Er zijn allerlei redenen om voor een brede band te kiezen, dus begin met de breedste band die in je frame past. Er is een goede kans dat dat 50 mm is. Dan heb je een hele reeks mogelijkheden, van een Schwalbe Kojak voor de snelle trainingsritten in het weekend, tot de Marathon XR 50 mm voor de echte expedities, met veel er tussen in. De vraag is dus gewoon wat je zelf wilt gaan doen, en hoe zwaar je bent. Snel over asfalt? Misschien de Big Apple. Toch ook veel over onverharde paden? Misschien de Schwalbe Hurricane? Wat zwaarder? Dan misschien de gewone Marathon of de Marathon Supreme. Kortom, je moet zelf beslisen wie je bent en wat je wilt doen. Er is voor alles een prima band (maar bochtgedrag is eigenlijk alleen voor de racefiets echt heel belangrijk).
Wim

Hallo,

IK fiets zelf naar volle tevredenheid op contnentel travel contact banden.

IK heb er al ruim 8000 km opzitten nooit problemen mee gehad, nog niet eens een lekke band. IK fiets ongeveer 80% over asfalt en 20% over ander wegen.

Conti garandeerd dat als je ook een Conti binnen band monteerd, en de band gaat toch lek of stuk dan krijg je kosteloos een nieuwe band.

Mario

mario schreef:Hallo,

IK fiets zelf naar volle tevredenheid op contnentel travel contact banden.

IK heb er al ruim 8000 km opzitten nooit problemen mee gehad, nog niet eens een lekke band. IK fiets ongeveer 80% over asfalt en 20% over ander wegen.

Conti garandeerd dat als je ook een Conti binnen band monteerd, en de band gaat toch lek of stuk dan krijg je kosteloos een nieuwe band.

Mario
Ik snap niks meer van het Conti bandenprogramma, en heb ook niet zo'n zin meer om te proberen of er tussen de huidige banden nog een zit waarvan de zijkant heel blijft. Sinds ze uit Azie komen zijn ze niet beter geworden

m-gineering schreef:Ik snap niks meer van het Conti bandenprogramma, en heb ook niet zo'n zin meer om te proberen of er tussen de huidige banden nog een zit waarvan de zijkant heel blijft. Sinds ze uit Azie komen zijn ze niet beter geworden
Van mij hoeven ze ook niet nog beter te worden want ik rijd nu al twee jaar en vele duizenden kilometers zowel verhard als onverhard (ca. 15%) op Travel Contact zonder ook maar één lekke band en ze zien er nog prima uit. In mijn ervaring zijn ze beter dan de zo geprezen Top Touring want die gingen wel eens lek.
Kortom een prima band, die Travel Contact

Zie ook ander topic maar ik vond ie Travel contact echt helemaal niks. :evil: Bij mijn vriend waren ze al na 2000 km versleten en daarna elke dag een lekke band. (we waren opweg naar Israel). Zoals Marten ook schrijft gingen de zijkanten helemaal stuk. grrrr. Marathons gemonteerd in Turkije en nooit meer problemen gehad.

We hebben diverse mails naar Continental gestuurd maar nooit iets van hen gehoord!!! Dus vergeet die beloftes maar......
:(

Gewoon Marathons van Schwalbe en lekker fietsen!

Groet Marieke

Okee, nu is het genoeg! We starten een nieuw forum 'Marathon Liefhebbers vs de Rest van de Wereld'. Graag alle technische data (materiaal, sterkte, testen etc) bij elkaar op 1 topic zodat iedereen objectieve informatie heeft.

Ha, ha een objectief verhaal op een forum vol ervaringsdeskundigen?!??

Nee dat wordt um nie denk ik.

Lekker fietsweer trouwens!

travelcontact loopt wel lekker licht iig.

Er is nu ook de Conti Top Contact, handgemaakt in Duitsland. Ik rijd op Conti Goliaths, Schwalbe Silento en Marathon Plus. Ik vond die Silento heel goed, ik heb die gebruikt op een hele slechte gravelafdaling met uitstekende stenen en ze zijn niet lek gegaan. Daar was mijn reisgenoot van geschrokken, hij reed met crossbanden. Ze lopen licht en zijn eigenlijk budgetbanden.

Ik reed ook altijd op Goliaths, maar die worden niet meer gemaakt.

Groetjes,
Frank

Ik heb gekozen voor de standaard marathon in 40mm.
- relatief weinig rolweerstand omdat ze keihard opgepompt kunnen worden
- kunnen met lagere bandenspanning ook slechtere wegen aan
- redelijk lekbestendig
- goede langeduur reputatie
Breder als 40mm heb ik niet nodig, ik gebruik maar 2 achtertassen, nog breder verhoogt de rolweerstand alleen maar.

De conti travelcontacct heeft een wisselende reputatie en valt daarmee af.
Jammer want op papier zag het er goed uit.

Ik had gedacht dat de 42 mm versie van de marathon xr redelijk zou rollen maar dat schijnt toch nog tegen te vallen en valt daarom af.

Iedereen bedankt voor de reacties.

NurEinTier schreef:nog breder verhoogt de rolweerstand alleen maar.
www.schwalbe.de schreef:Brede banden "lopen" lichter
Wie nu vreest, dat bredere banden de rolweerstand verhogen heeft het mis. Brede banden "lopen" zelfs lichter. Hoe breder de band, des te geringer de rolweerstand. Een brede band veert minder in en het afplatten van het profiel is ook veel minder. Resultaat: de band vervormt minder, blijft "ronder" en rolt dus beter af.
:wink:

Gerd

Vandaar dat ik op mijn racefiets zo langzaam ga. Ik ga er morgen meteen van die brede banden op leggen!

(broodje aap?)

willem.megens schreef:(broodje aap?)
Misschien? Maar dan wel een broodje Schwalbe-aap.

Gerd

willem.megens schreef:Vandaar dat ik op mijn racefiets zo langzaam ga. Ik ga er morgen meteen van die brede banden op leggen!

(broodje aap?)
Even puur theoretisch: een band moet afvlakken in het wegcontact om de last te kunnen dragen. Bij een smalle band krijg je een langwerpige strook, bij een brede een veel kortere. Om een lange platte kant op de smalle band te krijgen moet je meer rubber vervormen dan voor het korte brede vlak op de dikke band.

De uiteindelijke rolweerstand wordt bepaald door de constructie van de band, de bandenspanning die je prettig vindt rijden en het wegdek. Dus zijn er genoeg variabelen dat iederen gelijk kan krijgen ;). GA je hard dan heeft een brede band sowieso meer luchtweerstand

Maar bij een bredere band is de vervorming in de lengte misschien wel minder, maar in de breedte meer, toch?

willem.megens schreef:Maar bij een bredere band is de vervorming in de lengte misschien wel minder, maar in de breedte meer, toch?
Een grote straal is een betere benadering van een vlakke weg dan een kleine

Ik heb mijn keuze nu gemaakt. Ik had 2 nieuwe Schwalbe Silento 2 banden besteld bij bike4travel. Ik reed altijd voorheen altijd op 32-37mm.
Nu twee 40mm banden erop gezet, breder gaat niet lukken, nu is het al nipt met het voorste spatbord dat beetje scheef staat van ooit eens te vallen.
Ze lopen comfortabeler en ik kan er ook 5bar opzetten. De prijs van de Silento's is uitstekend, zo rond de 15 euro.
Misschien gaan ze geen 10000km mee, maar ze hebben heel weinig rolweerstand en zijn ideaal om op verharde wegen te rijden.
Onverhard gaat minder maar zolang je niet te veel off-road aandoet, red je jezelf hiermee ook wel.
Nu had ik 2 banden voor de prijs van 1 Marathon Supreme/XR.

Universiteit van Oldenburg (?) heeft onderzoek gedaan waaruit inderdaad bleek dat van gelijke banden onder gelijke druk de dikste het lichtste loopt. Snap ik ook wel, er is nu eenmaal meer luchtkamer om oneffenheden op te vangen (en dat is eigenlijk een andere versie van hetzelfde als Marten zegt).

Verder is meen ik rolweerstand recht evenredig met bandendruk (ooit gelezen) en daar zit dan dus het voordeel van smalle bandjes: die kan je harder oppompen.