Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zwaarte van merenroute en carretera austral - Forum Wereldfietser

zwaarte van merenroute en carretera austral

hoi, eind dit jaar (nov. en dec.) wil ik twee maanden fietsen in Argentinie en Chili (de merenroute en de carretera austral). Alleen heb ik nu zoveel stukken gelezen over regen, wind en zwaarte op m.n. de carretera austral dat ik me afvraag of het niet te zwaar gegrepenn is. De enige tocht die ik tot nu toe gemaakt heb is vorig jaar naar Rome...Mijn vriend heeft wat meer fietstochten gemaakt, maar alleen in Europa.

Maakt 't in het weer veel verschil of we fietsen in nov/dec of jan/feb? We hebben met name gekozen voor deze tocht vanwege de natuur die schitterend moet zijn. Heeft iemand andere routetips in Chili en Argentinie die minder zwaar zijn, maar ook zo mooi zijn? Ik zou als beginner graag tips horen van meer ervaren fietsers.

Groet, Lianne
Hallo Lianne,

Allereerst is jullie keuze voor de carretera en het meren gebied een uitstekende! De beste tijd voor het merengebied lijkt ons nov./dec. vanwege de in bloei staande vergetatie. Wij zijn daar zelf in december 2005 geweest. Echt een prachtig stukje natuur. (veel onverhard!)

Wat de carretera betreft moet je geluk hebben met het weer. Op de carretera heb je elke dag kans op regen. Daarom is het daar ook zo mooi groen!! Wij hebben in Januari 2006 in 26 dagen de 1000 km vanaf Futaleufu naar O'Higgins gefietst. Maarliefst 20 dagen zonder regen en veel zon!

Wij hebben de carretera als het meest zware stuk ervaren. Er zijn niet hele lange klimmen, maar vooral korte steile. Wat het echter zo zwaar maakt is de slechte staat van het wegdek. Vooral waar men de weg aan het asfalteren is, ligt er soms kilometers grof grind. Maar er zijn ook hele goede stukken en er komt dus steeds meer asfalt. Dat is best wel jammer, want het avontuurlijke gevoel verdwijnt daardoor wel een beetje en de natuur wordt behoorlijk verkracht. Een bijkomstigheid zijn de horsels die er in grote getale zijn in de maanden nov tot jan. Het is echter zo'n ongeloofelijk mooi stukje aarde dat je al die ontberingen daar voor over moet hebben!

Als jullie de hele carretera gaan doen lijkt het ons zinvol om ook het laatste stuk door een stukje ongerepte wildernis doen om uiteindelijk in El Chalten en dan naar El Calafate te fietsen. Vandaar kun je met het vliegtuig terug. Anders moet je weer dezelfde weg terug of een pick-up zien te regelen. Er is geen openbaar vervoer vanaf O'Higgins.

Voor meer info zie onze website www.geocities.com/vandijkonbike

groetjes Christel & Robin

Hallo Christel en Robin,

Hartelijk bedankt voor jullie reactie! Ik had jullie site al eens bekeken voor informatie. Het zijn juist de enthousiaste verhalen over de schitterende natuur waardoor we voor deze route hadden gekozen.

De twee maanden die we voor ogen hadden zijn inmiddels gereduceerd tot vijf weken. Daarom overwegen we nu uit te wijken naar Nieuw Zeeland. Al is dat met grote twijfel... :roll: Moet onthouden dat ik nog maar net het fietsen ontdekt heb, en nog de rest van mijn leven heb om tochten te maken. ;-)

gr. lianne