Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop van fiets (hulp en tips nodig ) - Forum Wereldfietser

Aankoop van fiets (hulp en tips nodig )

Hallo beste wereldfietsers,

Komende zomer ga ik met een vriend fietsen naar de Middelandse zeekust in Frankrijk. De bedoeling is om via de Ardennen de jura, de Alpen en de Ardeche naar onze eindbestemming aan de middelandse zee te fietsen. We willen oa ook een dag uittrekken voor het beklimmen van de Alpe d Huez ( hiervoor zullen we eerst een tentje opzetten op een camping en voor de verandering een stuk fietsen zonder bagage ).

Ik heb alleen nog geen geschikte fiets, en daar zou ik graag wat hulp bij hebben.


Ik ben eigenlijk alleen helemaal niet thuis in de fietselarij en hoop dat jullie me een fiets kunnen aanraden. Of voor en nadelen kunnen geven van bepaalde fietsen. En natuurlijk zijn alle tips natuurlijk ook welkom.

Ik heb zelf natuurlijk ook wel gezocht en heb enkele fietsen gevonden die mij geschikt leken. Veel info en specificaties zeggen me echter niet bijzonder veel en ik weet ook niet wat voor zo een toch als deze super belangrijk is.

De fietsen die mij geschikt leken zijn:
van Gazelle:
Medeo Trekking ( extra vraag: Zijn schuimrubbere handvatten fijn of niet? )
Cayo Comfort

van Dracat:
Tender
Mayor

en de Expedition serie van Giant.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,
Marco

Enkele specefieke vragen die ik heb:

1: Hoe erg merk je het verschil van een grammetje meer of minder? ( en welk gewicht moet dan de max zijn? )
2: Zijn er nog bepaalde eisen aan bagagedragers? Ze krijgen een grotere belasting dan een fiets normaal zal hebben en bij de Medeo Trekking staat dat de bagagedrager extra sterk is ( maar wie weet is dit slechts een verkooptruck)
3: Hoe belangrijk zijn al die veringen? ( voorvork vering, verende zadelpen, gebruik van Carbon dat alle schokken schijnt op te vangen )

Verder wil ik graag nog benedrukken dat ik het echt heel lastig vind om fietsen te vergelijken. Soms heb ik het idee dat bepaalde fietsen precies hetzelfde zijn en dat er toch een prijsverschil is.

Ik heb dus echt hulp nodig. Bij voorbaad dank.

hi,

een aantal vervolg vragjes,

wat is je budget?
wat voor type fiets zoek je? (26"of 28")?
over wat voor route ga je rijden?
Wat ben je in de nabije toekomst nog van plan om met de fiets te gaan doen?

zo maar een paar dingetjes....

kijk zeker eens op deze sites
http://www.vakantiefietser.nl/
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... =1&sort=4a

is een kleine start...

over fietsen is al errug veel geschreven hier op het forum, kun je ook veel info uithalen.

Succes

Bas

B@se schreef:hi,

een aantal vervolg vragjes,

wat is je budget?
wat voor type fiets zoek je? (26"of 28")?
over wat voor route ga je rijden?
Wat ben je in de nabije toekomst nog van plan om met de fiets te gaan doen?

zo maar een paar dingetjes....

kijk zeker eens op deze sites
http://www.vakantiefietser.nl/
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... =1&sort=4a

is een kleine start...

over fietsen is al errug veel geschreven hier op het forum, kun je ook veel info uithalen.

Succes

Bas
Het belangrijkste vind ik dat ik gewoon een goede fiets heb. Ik had in mn hoofd iets van 900 euro zitten, maar als het goedkoper kan is dat natuurlijk mooi meegenomen en als duurder verstandig is dan moet het dus maar duurder.


Na de fietsvakantie ben ik van plan de fiets gewoon in Nederland te gebruiken. Voor de ritjes naar de supermarkt en naar vrienden en voor het fietsen van tochtjes. Ik zou er ook graag mee willen trainen ( sportief gebruik dus ), maar een race en trekfiets in 1 lijkt me niet realistisch, zeker niet als je niet al te duur uit wil zijn.

Type fiets (26"of 28") zegt me niet veel, dus ik kan er ook geen antwoord op geven.

Wel is het misschien verstandig om te melden dat ik 1,95 meter lang ben en dat de fiets ook beschikbaar moet zijn in grote maat. ( Ik heb begrepen dat dat verschilt per fiets, bij Gazelle moet ik het zoeken in minimaal maat 64 en bij de meeste andere merken zal maat 61 voldoende zijn. )

De route hebben we nog niet precies uitgestippelt. Het plan is om in het begin de "groene weg deel 1" route ( deze route gaat van Maastricht naar Marnay ) aan te houden tot vlak voor het eind om vervolgens naar de Jura te gaan. En vanuit de Jura naar de Alpen, waar we sowieso naar de voet van de alpe d'huez willen ( Le Bourg-d'Oisans ) en optioneel naar Chamonix ( om ook nog even de Mont Blanc te bewonderen ). En dan via de Ardeche ( pont d arc ) naar de Middelandse Zee te gaan. Om van daaruit per trein ( of vliegtuig als dat goedkoper kan ) weer naar huis te gaan.

En bedankt voor de sites. Ik zal ze spoedig bekijken, eerst even genieten van mn nachtrust om te dromen over de aanstaande vakantie ;)

Lastig dat je jouw nieuwe rijwiel wilt gebruiken als vakantiefiets en als boodschappenfiets.
Ik gebruik daar twee totaal verschillende fietsen voor.
Een vakantiefiets moet met bepakking tijdens een lange rit gewoon lekker fietsen, voldoende versnellingen hebben om de Alpe d'Huez aan te kunnen en ook nog duurzaam zijn. Niets is vervelender dan pech onderweg.
Een vakantiefiets moet ook goed op maat voor je zijn, anders ga je dat onderweg toch merken.
Is je fiets echt in orde, dan heb je grote kans dat je na een fietsvakantie de smaak te pakken krijgt. Je smakt naar meer, ook om eens tussendoor een langer weekendje op je fiets rond te trekken, bijvoorbeeld de Ardennen in. Investeren in kwaliteit is geen slechte optie. Kwaliteit mag ook iets meer kosten. Ga daar niet op uitsparen, want je kunt er immers jaren plezier aan beleven. Reken dat maar eens om ten opzichte van een goedkope fiets die na een vakantie niet meer bevalt.
Ik zou zeker géén Gazelle kopen. Gazelle voert een breed assortiment, maar is niet echt een specialist in vakantiefietsen. Het overgrote deel van de Gazelle-dealers weet absoluut niet welke eisen moeten worden gesteld aan een fiets waarmee je een vakantieperiode bepakt mee rondtrekt.
Voor een goede vakantiefiets kijk je eerst bij een van de (of beter nog meerdere)vakantiefietsenspecialisten:
Snel in Utrecht, Van Herwerden in Voorburg, de Vakantiefietser in Amsterdam, Vittorio in Heerhugowaard, Bike4travel in Cappele(Rotterdam), Recycle in Wageningen (Zoek deze zaken op via Google).
Laat daar op de pasfiets goed je maten opmeten en een second opinion is nooit slecht.
Gebruik voor je boodschappen een simpele stadfiets. Je hebt voor een gangetje naar de supermarkt al die dure onderdelen die op een vakantiefiets zitten gewoonweg niet nodig. Verder is de kans dat je kostbare karretje voor de supermarkt gestolen wordt gewoon te groot

Hi,

ben het deels met Bert eens,

zelf rijd ik rond op een omgebouwde ATB, zelf een andere groep opgezet, dragers ed...

Maar als ik je verhaal goed lees ben je opzoek naar zoiets:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... c8e8af620d

een iets degelijkere maar ook wel ander concept is deze t400 van VSF
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... c8e8af620d
is al erg veel over geschreven op het forum.

Zelf heb ik indertijd gekozen voor een atb vanwege het comfort, en omdat ik altijd op deze fiets rondrij, heb geen andere terplaatse.

Succes

Bas

hallo,
Ook ik ben het helemaal met Bert eens.
Ik heb zelf op een Gazelle Cayo door de heuvels van Ierland gefietst met bepakking, maar daar bleek op de eerste dag al van alles aan mijn fiets los te trillen, zodat ik steeds de bagagedrager vast moest zetten. Gevolg: ik kon niet de leukste kronkelweggetjes volgen, want die hadden slecht wegdek. En het ergste: ik kon niet op mijn fiets vertrouwen. Dat is niet fijn fietsen. Die fiets is leuk voor tochtjes over de Veluwe, maar hang er geen bagage aan.

Dus koop een goede fiets, zoals de merken die Bert noemt. Bij die zaken kunnen ze je prima voorlichten als jij ze vertelt wat je er mee wilt doen.
Nu fiets ik op een Snel, samengesteld in overleg met de mensen van Snel en ik heb er erg veel plezier van. De kwaliteit is bv. voelbaar dat als ik met 50 km/u van de berg afsuis, het frame niet eens trilt, terwijl er wel vijf tassen aan hangen! Kijk, voor dat comfort en die zekerheid betaal je een prijs.
Klein nadeel van deze merken voor jou wellicht: er is een (lange?) levertijd.
Misschien nog een tip: het blad Op Pad van de ANWB heeft verschillende keren testen gedaan met dergelijke fietsen. Misschien kun je er iets op hun site over vinden. Uit die testen komen dezelfde betere merken naar voren die Bert opsomt. Ik miste overigens Santos in het rijtje.

En als je denkt dat het duur is, een "half op maat"-fiets (dus samengesteld met voor jou geschikte onderdelen), dan valt dat nog mee met een niet samen te stellen Koga.

ik hoop je wat geholpen te hebben.

inky schreef:Ik heb zelf op een Gazelle Cayo door de heuvels van Ierland gefietst met bepakking, maar daar bleek op de eerste dag al van alles aan mijn fiets los te trillen
Een nieuwe fiets is nog niet op zijn best. Zelfs bij de beste fietsen zal gedurende de eerste 1000 km het een en ander even bijgesteld moeten worden. Ga dus liever niet met een nagelnieuwe fiets op reis.
Leon

De fiets was al een paar jaar oud en had al wat tochten zonder bepakking gedaan.
Ik wilde er alleen mee zeggen dat een fiets waar je bagage aan wil hangen en mee door bergachtig gebied wilt fietsen beter een echte vakantiefiets kan zijn.

inky schreef:De fiets was al een paar jaar oud en had al wat tochten zonder bepakking gedaan.
Ik wilde er alleen mee zeggen dat een fiets waar je bagage aan wil hangen en mee door bergachtig gebied wilt fietsen beter een echte vakantiefiets kan zijn.
Dat lostrillende boutje kun (en zul) je natuurlijk bij elke fiets meemaken. Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag denk ik samengevat dat de lengte en het (totaal) gewicht van Marco Knijtert de voornaamste reden zullen zijn om wat meer geld uit te geven. Dit om de zaak stabiel en heel te houden.
Voornaamste zoektocht: een frame dat stijf genoeg is bij die hoge maat en een goed achterwiel.
Mijn tip is dan: beter een goedkoop model van een vakantiefietsmerk dan een duur model van een niet-vakantiefietsmerk - en alles vermijden waar Light op staat natuurlijk :D
Leon

Er zijn al veel verstandige dingen gezegd. Laat ik nog eens even kijken naar wat er nog niet gezegd is. Een budget van tegen de 1000 euro moet genoeg zijn, al heb je dan zeker nog niet de top. Met jouw lengte zul je ook wel sterk en zwaar zijn, en dat betekent dat je niet teveel op kwaliteit moet bezuinigen en je geld niet moet uitgeven aan overbodige onzin of luxe. Vergeet bij dit budget vering, schijfremmen etc. De kwetsbaarste delen zullen wel de wielen zijn. Handgebouwde 26 inch wielen met 36 spaken, xt naven en dikke velgen zijn het sterkst. Tegelijk vind ik zulke kleine atb wielen esthetisch een beetje wringen bij zulke grote kerels. Maar goede 28 inch wielen hebben voor zulke berijders misschien toch wel 48 spaken nodig, en dat is duur.
Vering is niet echt nodig als je dikke banden kiest. Goede vering is bovendien duur, en niet echt binnen dit budget te realiseren.
Goede (dwz sterke en stijve) bagagedragers zijn erg belangrijk. De topmerken die hier in Nederland goed te krijgen zijn zijn Tubus (staal) en Old Man Mountain (alu, en handige bevestigingsmogelijkheden voor lastige gevallen).
Ik zou geld uitgeven aan een lekker leren Brooks zadel met veren zoals de Conquest of de Champion Flyer.
Probeer langere cranks te krijgen. Die moeten proportioneel zijn met je beenlengte. Dus in elk geval 175 mm (makkelijk) maar misschien liever 180 mm (moeilijk/duur).
Op dit prijsniveau zit je vast aan confectiefietsen zoals de Dawes Sardar, de Fahrradmanufaktur T 400 of de Giant Expedition. Voor fietsen met handgebouwde wielen en keuze in de afmontage (zie de eerder genoemde merken) moet je minstens een paar honderd euro meer uittrekken.
Wim

Knijtert had ook nog een vraag over gewicht, een heikel onderwerp! Toch denk ik dat je veilig kan stellen een grammetje meer geen probleem hoeft te zijn. Buiten dat kan het "grammen jagen" een leuke hobby op zich worden waar je èrg veel geld aan kunt besteden.
Ikzelf neem best veel spullen mee, en omdat ik ook heb geïnvesteerd in lichtgewicht spullen, zit ik op ongeveer 20 kg bagage. Vind ik geen probleem. Een extra bidon met water weegt al 800 gram...

Ik heb ooit op een solo-tocht ruim 30 kg meegenomen omdat achteraf bleek dat de weegschaal kapot was en er steevast een factor 1,5 naast zat. In het begin was het best zwaar, maar mijn lichaam paste zich aan, en het was een geweldige tocht...

Maar goed: er zijn mensen die het minimum meenemen (mij lijkt het niet fijn om maar één onderbroek te hebben :-)) en die zoeven met 15 kg bagage de berg op, anderen nemen wat meer mee (mijn hele "keuken" is al 2 kg) en komen misschien ergens op 22 kg uit. Probeer het ergens daartussen in te houden, zou ik zeggen.
Bedenk dat je toch de meeste tijd in je fietskleren zit, en houd het adagium aan: "minder is meer".

Succes er mee!

Tja kan alleen uit eigen ervaring spreken over de Giant Expedition.

Bevalt goed, en waarschijnlijk kan je voor een leuk prijsje een overjarige 1.0 vinden, die voorzien is van echt goede onderdelen (Tubus, Magura).

Zou voor de boodschappen een brikje kiezen, of je moet km's buiten een dorp wonen :)

Een Giant Expedition is niet licht maar voor een vakantiefiets vind ik dat geen vereiste. Stevigheid en goed in staat zijn bagage te verwerken vind ik belangrijker.

Mijn lief is ook lang (1.95) een weegt bij tijden 100+kg. Een goedgespaakt 28 inch wiel met 36 spaken voldoet. XT-naaf is wel aan te raden. Een 48-spaaks velg is alleen maar moeilijker te vervangen en waarschijnlijk een stuk duurder. Goede ervaring met Exal SP19 velg.

Lisette

ter info, ik ben verleden jaar met volledige bepakking (voor tassen en achter ook) naar Santiago de Compostela gereden met de Medeo Trekking en die heeft geen krimp gegeven, heeft voldoende versnellingen (ben er het jaar voordien 2x mee de Ventoux opgereden) en ik toerde er hier ook lustig mee rond (boodschappen entripjes). Bovendein kon ik er sommige racefietsjes aardig mee bijhouden... 8) :lol:

Ik ben trouwens lang, maar niet zwaar.

Ik ben de nieuwe Michael Rasmussen ( hoop ik ;) )
Mijn gewicht is slechts ongeveer 70-75




Ik wil jullie bedanken voor de vele tips. Het maakt het niet makkelijker om een fiets te kiezen maar het zorgt uiteindelijk wel voor een betere fiets ( daar ga ik vanuit). Ik had namelijk een hybride Gazelle fiets in mn hoofd als voornaamste optie. Nou hoor ik dat Gazelle sowieso niet zo een slimme keuze is, en krijg ik de indruk dat ik beter voor een mountainbike achtig model kan gaan. Dit leek me van te voren voor een niet prettige houding zorgen.

Het klopt dat je op een echte mtb nogal gestrekt voorover zit. 26 inch vakantiefietsen zijn in meer of meerdere mate een ander verhaal. Op een T 400 of een Avaghon zit je best redelijk rechtop (een Santos travelmaster alu lijkt wat dat betreft meer op een mtb). Vaak is de trapas ook lager dan op een mtb, en zijn de liggende achtervorken langer (meer ruimte voor je hakken/tassen). Uitproberen is het devies. Mooi dat je niet al te zwaar bent. dat is weer een probleem minder, want 5 kg meer lichaamsgewicht is net zoveel als 5 kg meeer bagage.
Wim

Inderdaad. Maar denk eraan dat als je gebruik zou kunnen maken van een fietsplan van de zaak je in de praktijk nog een paar honderd euro fiscaal voordeel kunt halen op een nieuwe fiets.
W

Ik heb op een oxford greenland intussen al 2800 vakantiekilometers gedaan.

Dus als je niet teveel onverharde weg doet en geen materiaalfreak bent, kan het ook met een fiets van 400€ die je ook voor je dagelijkse verplaatsingen gebruikt.