Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke verende voorvork - Forum Wereldfietser

welke verende voorvork

Ik wil een verende voorvork op mijn (over)stijve cannondale zetten, met
lockout en instelbare vering. Instelbare demping is meegenomen maar minder belangrijk.via eerdere forum vragen (maar dan van een paar jaar terug) heb ik begrepen dat luchtvering gevoelig is voor "zweten", oftewel lekkage. stalen veren tezamen met olie wordt aangeraden. lijkt me een goed plan maar het is nogal moeilijk te vinden in combinatie met lock-out.
ik wil een voorvork die subtiele oneffenheden kan absorberen - ik ga geen oof-road stunten uithalen, dus een vork die afgestemd is op grote kuilen maar de kleintjes niet kan verwerken hoef ik niet te hebben.
Mijn vragen zijn: klopt het (bericht over "zweten" was van 2005) dat luchtvering nog steeds niet lekvrij is? zo niet, welke luchtgeveerde is interessant? Als het nog wel zo is (lekken nog steeds), welke voorvork (stalen veren, subtiele absorbtievermogen, lockout) raad je me aan? de winkel komt niet uit; wie kan mij helpen?

Hi,

Zelf rijd ik ook met voorvering, maar een klein vraagje wat voor maat fiets rij je? 26 of 28" ? scheelt een stuk.

Zelf rijd ik alweer even rond met een Quake van Rond (nu Magura) waar ik erg tevreden mee ben. Je kunt eens kijken naar de vorken Menja en Odur van Magura, twee topvorkjes met stalen veer. Idd heeft een veer voorkeur boven lucht.
Manitou heeft de Axel met deze specs,

Zal nog eens verder zoeken, kom der op terug.

Heb nog even gekeken, de rockshock dart serie heeft ook coil springs met olie demping, en bij de dart 3 kun je een poplock lockout hendeltje op je stuur gebruiken.

Verder zo 123 geen verdere ingevingen.

Succes der mee!

Bas

kijk, daar heb ik wat aan! dank je wel. Ik rij op 28 inch wielen. Nog even een vraag; zijn er dingen waarvan je nu achteraf zegt, dat had ik erop moeten hebben (op de voorvork natuurlijk), of dat juist niet?Nogmaals, bedankt.

hmmm,

heb tot op heden alleen 26" vorkjes genoemd.... heb zelf ook een 26" reisfiets.

Vraagje, wat voor balhoofd heb? als je het grote cannondale balhoofdstel hebt (das 1,5 inch?) dan zou je ook kunnen opteren voor de eigen headshock van Cannondale?

In 28" zie OEM erg veel suntour vorken, maar hoe degelijk die zijn? En dan heb je over het algemeen ook niet die specs die jij zoekt.....

zal nog eens wat rondkijken.

Bas

Ik heb een oudewetse balhoofd (goeie vragen...), volgens mij is dat 1 inch dus dat is inderdaad ook een "uitdaging". Ik lees in de diverse forums (het zal toch niet fora zijn?) dat Suntour nou niet bepaald de Rolls Royce van verende voorvorken is dus.... Jammer inderdaad van de head shock van Cannondale, want daar lees ik weer wel goeie dingen over, maar die past er niet in volgens mij (?).

Inmiddels vraag jij je af waarom ik zo'n ouwe fiets wil "pimpen". Daar heb je, na zoveel inspanning wel recht op vind ik, dus daar gaat 'ie.
Nou, ik was toen (10 jaar geleden) op zoek naar een fiets waarmee ik behoorlijke fietsvakanties zou kunen maken. Ik heb een Engelse vader en dus Engels familie en dat wou ik combineren met fietstochten in de Pennines, Lake district enz. Cannondale was één (of misschien de eerste) van de eerste met aluminium/oversized randonneurs dus die stond hoog op de lijst maar.. destijdes veels te duur nieuw (3000 gulden). Ik bleef erover dromen totdat ik in Via Via (er was nog geen marktplaats enz.) een Cannondale T600 zag staan voor een belachelijke prijs in Hoorn. Ik er naar toe en het was te goed om waar te zijn; Amerikaan gaat van Lissabon naar Amsterdam fietsen en koopt daarvoor Cannondale randonneur in Amerika. Eenmaal aangekomen in Amsterdam valt hij als een blok voor een Nederlandse schone die in Hoorn woont. Daar woont hij een jaar mee samen maar het raakt uit en hij vertrekt hals over kop terug naar Amerika
- zonder fiets. Ex vriendin (die geen verstand heeft van fietsen) krijgt uiteindelijk, een jaar later de opdracht om de fiets maar te verkopen en zodoende loop ik tegen een fiets op die bijna nieuw is (3000 km) voor een hele lage prijs. De fiets was ook nog mijn framemaat en zelfs de kleur was goed. Snel gekocht en vervolgens...niks mee gedaan wegens huwelijk en vervolgens kinderen. Nu heb ik een andere baan, dichter bij huis (15 km) en fiets ik naar m'n werk, dus ik heb hem weer van stal gehaald. Ik ben langzaam bezig om hem "customized" te maken; naafdynamo, klik systeem voor versnellingen, schijfrem voor (de cantilevers zijn hopeloos) en nu dus de voorvork.

kortom, op het oog een fiets van ongeveer 12 jaar, maar met nog geen 5000 km op te teller...vandaar. Ben je er nog trouwens? lang verhaal maar het beantwoordt wellicht een aantal relevante vragen.In ieder geval bedankt voor de inspanning en...keep looking!

Hi,

das idd wel een uitdaging om daar een geveerde vork in te krijgen....

maar anders een goede vaste vork? staal met een aardige sprong moet ook al een stuk comfortabelere zijn....

en anders een geveerde voorbouw. Weet alleen niet of dat zoiets past op een 1" vork.. klinkt als een uitdaging.

Even gezocht, is een "Flexstem" weet zo 123 niet of je zoiets passend kunt krijgen...

Apropos, lees ook eens http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm staat wel wat zinnige informatie waarmee je wat vooruit kunt.

Bas

Ja, je hebt gelijk, genn makkelijke opgave, maar ergens op deze wereld is er een ondernemer die zo slim was om dit als een potentiële markt te zien...maar ja, wie is dat. Ik heb gelukkig een hele goeie fietswinkel bij mij om de hoek (Kroone Liefting in Limmen) die actief meezoekt. Ze zijn niet voor niets fietswinkel van het jaar (ANWB): als ze zeggen dat ze op zoek zijn, dan kan je daar van op aan. Bovendien hebben ze een gigantische magazijn dus ik blijf optimistisch. Ik ga in ieder geval de vorken die jij noemde bekijken en met een google search kom je er vaak heel snel achter hoe hun reputatie is, dus ik heb er echt wel wat aan. Bedankt.

Roy Forster

hmm, bedenk me net dat geloof ik manitou in het recente verleden wel mooie vorkjes maakte voor 28"....

en nu dat er meer en meer mensen met een 29" atb rondcrossen denk ik dat daar zeker ook vorken voor moeten zijn ( maar die zullen denk ik wel 1 1/8 of 1,5 inch zijn... )

Ben trouwens nog een beetje aant rondkijken, misschien kom ik nog wat tegen...

Bas

Goede 28 inch vorken blijft een probleem. Bovendien weet je niet of de geometrie van de fiets wel berekend is op een verende vork (vast niet). Mijn suggestie zou zijn ook eens in een andere richting te kijken. Allereerst kun je kiezen voor de dikste banden die nog in je frame passen. Dat levert met een beetje geluk eigenlijk meer comfort op (tenzij je echt wilt downhillen) - zie ook het onderzoek van de fietsersbond. De tweede mogelijkheid om meer comfort te krijgen is een verende zadelpen te monteren. Airwings en de Cane Creek Thudbuster vertegenwoordigen hier de top van de markt. Dikke banden en een verende zadelpen brengen je misschien wel verder dan een verende voorvork. Er zijn ooit erg goede verende stuurpennen geweest, maar de meeste daarvan zijn weer van de markt verdwenen. Ik herinner me nog wel een erg dure Oostenrijkse bouwer van een beetje boutique achtige lichtgewicht onderdelen. Begin anders maar eens met dikkere banden. Zelfs 42 mm in plaats van de standaard 37 mm levert al veel comfortwinst op (om van 50 mm maar niet te spreken).
Wim

Eens met Willem. Zo te lezen gaat het je niet om zwaar off-road werk, waarvoor het behouden van wegcontact het belangrijkst is, maar vooral om extra comfort. Als er een Thudbuster LT op past win je een paar centimeter veerweg. Sommige bezoekers van dit forum combineren zonder problemen een verende zadelpen met een geveerd Brooks-zadel. Dikst mogelijke banden eronder en gaan.

Is misschien wel net zo duur als een verende voorvork, maar geeft geen problemen met veranderende geometrie (risico van shimmy-gedrag) en het monteren van een voordrager. Ook beter reparabel in de bush. Eventueel een rechte aluminium voorvork vervangen door een stalen met sprong (zie vb. m-gineering).

Lisette

Ik kan dit alleen maar onderschrijven (en ik ben zo-één met Brooks en Thudbuster). Ik zou voor dikke banden gaan.
Ik heb indertijd zo'n Flexstem gehad, die geeft inderdaad veel comfort, maar je bent je precieze stuurgevoel kwijt. Er zit teveel speling op, en dat wordt met de jaren alleen maar erger.

iedereen bedankt voor de informatie. Dikkere (bijv. Big Apple) banden hou ik aan als plan B (eigenwijs hè). Ik eerst kijken of er een voorvork is die past op een 1 inch balhoofd. zo ja, dan één die lockout heeft, verene en niet alleen de grote hobbels opvangt. Is die er niet, dan volgt plan B.
Bas, ik ben bezig jouw lijst af te werken m.b.v. een googlesearch en ik moet zeggen, de Manitou SX-R heeft een goeie reputatie. Nu nog kijken of hij past qua balhoofd en lengte.

Roy

Hi,

heb eindelijk de website van manitou gevonden..... (dat was lastig..)

Maar hier vind je de huidige vorken, kan de door jou genoemde vork niet vinden, is er nogwel aan te komen?

Succes met zoeken.

Bas

hmm, ben weer een stapje verder, heb een aantal vorken gevonden waarmee men ook met 29-ers (MTB) rijd. RS Reba's en een Maverick (???) alle drie wel met lucht...

en deze http://www.whitebrotherscycling.com/product-bw.php maar hoe wat waar?

En vervolgens zit je wel vast aan schijfremmen bij deze vorken, geen canti nokken....

Ook mazorcchi heeft 3 28" vorken, met lucht.. maar wel met canti nokken
http://www.marzocchi.com/Template/listS ... K&Sito=mtb

ok, RST heeft ook 2 29-er vorken met coils springs, canti nokken en poplock.. de macro
en de corsa

Bas

kijk ook eens op http://www.german-a.de/
naar de ge-force kilo 26 of 28"
Dit is hetzelfde paralellogram (parallelo?) principe als de zeer gewaardeerde Thudbuster LT of ST
Nadeel is echter de prijs ca 700 eurios, ben nog aan het sparen

marcoschriek schreef:kijk ook eens op http://www.german-a.de/
naar de ge-force kilo 26 of 28"
Dit is hetzelfde paralellogram (parallelo?) principe als de zeer gewaardeerde Thudbuster LT of ST
Nadeel is echter de prijs ca 700 eurios, ben nog aan het sparen
wow das idd wel cool, net een springer voorvork op een hogster. kun je net zo goed gelijk op een electra glide gaan rond toeren... en dan natuurlijk wel een degelijk hardtail met nucklehead.

Maar even serieus, is idd een erg mooie constructie, er zijn een aantal andere bouwers van dergelijke vorken, maar het blijft een erg fragiele constructie, de upsidedown piston voorvorken lijken mij beter dan deze (en goedkoper).

Bas

- tnx voor de leuke link! -

Mooi techniek inderdaad, met anti duik, verschillende soorten veren, zo te zien gevoelig voor kleine oneffenheden en geschikt voor low riders...wat wil je nog meer! Jammer inderdaad van de prijs, toch wel meer dan twee keer de prijs van "conventionele" voorvering (slik). Het is jammer ook dat het concept van 2002 het niet gehaald heeft, dat was echt, zoals ze zelf zeggen een "clean design"; dit is niet zo symmetrisch (één veer) en elegant. Ik geeft toe, voor een high tech freak als ik is het erg verleidelijk om inderdaad door te sparen maar ik hou van onopvallend, ingestogen techniek en dit is net even te grof. Ze gaan er vast wel aan werken.

net bericht terug van Cannondale Europe. De headshock wordt niet verkocht in 1 inch maat, wel 1 1/8 inch. Sterker nog, volgens hun is er geen enkele voorvering in 1 inch maat...lijkt me stug.ik ben ook maar verteld dat mijn balhoofd 1 inch meet dus ik heb gevraagd of ze dit willen verifiëren, maar headshock (zoals ik verwachtte) gaat niet door denk ik. Ik ben gebeld door de winkel dat ze toch een vijftal (!) voorvorken hebben gevonden in de magazijn dus ik vanmiddag maar even kijken. Toch wel 1 inch hoop ik, en ieder geval geen elastomeer. Ik hou jullie op de hoogte. En bedankt voor alle informatie. Ja kan toch merken trouwens dat de consument - en de fabrikanten - meer bezig is met voorvering op een toerfiets, gezien de reacties hier en de diverse producten.

Roy

Hoi!
De headshock wordt niet verkocht in 1 inch maat, wel 1 1/8 inch. Sterker nog, volgens hun is er geen enkele voorvering in 1 inch maat...lijkt me stug
Die bij Cannondale hebben echt geen idee blijkbaar. Er zijn meerdere geveerde 1' voorvorken waaronder die van Magura en RST maar die zijn voor 26' fietsen. Of die er ook voor 28' fietsen zijn weet ik niet.

RST maakt 1' vorken met lockout en olie geveerd (de Omega Combo SL ) en dat is een prima ding. Rijden met Lowriders en bagage valt bij RST trouwens onder de garantie.
Deze vork is dus wel bedoeld voor het zware werk om het contact met de ondergrond niet te verliezen en ik weet niet of die ook voor 28' fietsen te koop is. http://www.rst.com.tw/product/pd2007/omega.htm

Als je inderdaad meestal over asfalt fietst en slechts kleine oneffenheidjes op wilt vangen zou ik eerder voor Big apples, goede handvaten en een geveerde zadelpen+ geveerde brooks gaan en geen voorvering nemen.

Fiets der wereld (met een RST Omega Combo SL),
Whisky

das voor de 29-ers de macro, zie post van mij hierboven...

Bas