Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26-28 en staal-aluminium - Forum Wereldfietser

26-28 en staal-aluminium

Ik stel voor een subforum te maken met daarin slechts twee discussies: één over 26"versus 28" en één over staal versus aluminium.
Berichten die in andere fora gaan over dit onderwerp mogen door de beheerders in het nieuwe forum gedumpt worden. (inclusief de berichten van mij :D )
Leon

hmm,

is idd een leuke.

zelf heb ik zo om en nabij de 3 fietsen (ligt eraan hoe je het bekijkt)

1 is de reisfiets/ alle dagsfiets in BoZ, een 26" stalen frame met dragerts, spatborden ed. Rijd al jaren heerlijk, ook voor een beetje xc goed te gebruiken.

nr. 2 is een alu 28" laagvlieg fiets, beetje rond crossen over de veluwe (als het droog is..) Cross hybride.

Wat mij voornamelijk opvalt is dat ik beide fietsen met 98% gelijke geometrie heb maar dat de 26" echt heel heel erg comfi is, maar ook redelijk langzaam op de weg, wel erg snel wegtrekken maar met een lagere top. De 28" is erg stijf en wendbaar (!!) en ook echt kneiter hard.... voor het comfort pak ik deze fiets niet... Heb er al andere banden op gezet maar word er niet heel erg veel beter op. Nu het lastige is wel dat dit moeilijk terug te leiden is naar de wielmaat of het gebruikte frame materiaal.

Voordeel van staal zijn denk ik wel de looks, vind die mooie dunne buisjes wel wat hebben. Maar alu-lichtmetaal is dan ook wel weer een stuk stoerder, en met de huidige hydro technieken kunnen ze ook deze buisjes heel mooi vormgeven.

keuze is voor mij wel makkelijk, als ik lang ga fietsen de 26" er en voor een snel rondje de 28".... de crosshybride is echt heel erg snel.

Bas

Bas,
In hemelsnaam! Ik was niet van plan hier OOK nog eens te gaan bakkeleien over 26/28" :evil:
Het onderwerp is hier juist het aanmaken van een sub"dump"forum voor de ellenlange discussies.
Leon

euh, oeps??? :lol:

dacht dat dit je topic was om al deze chat neer zetten? :shock:

of lees ik het nu verkeerd?

Bas

ook graag een schwalbe marathon xr groep :twisted:
Leon schreef:Ik stel voor een subforum te maken met daarin slechts twee discussies: één over 26"versus 28" en één over staal versus aluminium.
Berichten die in andere fora gaan over dit onderwerp mogen door de beheerders in het nieuwe forum gedumpt worden. (inclusief de berichten van mij :D )
Leon
Een rubriek Plonk is toch wel genoeg ? :D

Over beide onderwerp heb ik de laatste twee jaar geen nieuw argument gehoord. Dus graag een aparte rubriek. Dan kan ik die overslaan.

Gerd

Gerd, je kan er ook gewoon niet op klikken :D

giantus schreef:Gerd, je kan er ook gewoon niet op klikken :D
Nee, dat is nu juist het punt. Gaat de discussie ergens over, en tipt iemand een oud onderwerp even per ongeluk aan, komen er gelijk een hoop reacties op met de bijbehorende bakerpraatjes en halve waarheden. Vandaar mijn voorstel.
Leon
Ik wil nog een draadje over helmen,
Als ik een helm op heb krijg ik hoofdpijn ook al heb ik de avond ervoor maar 1 1/2 fles rood op.

Opa Leen
Schlauch schreef:Verder is het zo dat er relatief nog maar weinig 26 inch reisfietsen voorhanden zijn (geen mtbees), en dat de leveranciers niet inspelen op de vraag naar meer ''stalen en aanverwante materialen'' reisfietsen.
:D
??????????????????
klopt niet! Er gebeurt op dit moment juist het tegenovergestelde.

Iets anders:
Graag ook een Vaude versus Ortlieb topic :twisted:

Hoi!

Het draadje over ligfietsen vs. zitfietsen niet vergeten net als een draadje over Rohloff vs. derailleur :twisted:
Oh, en 32 spaken vs meer spaken doet het ook altijd goed...

Whisky

Snel, Santos, Van Herwerden, Avaghon, Mees, enz

Alleen Vittorio maakt in NL nog maatfietsen (wellicht RIH nog maar dat weet ik niet zeker). De rest is gaat uit van standaard frames en zijn dus geen maatfietsen. En juist bij NL bedrijven wordt er erg geluisterd naar de wens voor stalen frames (terecht of onterecht).

Marco Meijerink schreef:Alleen Vittorio maakt in NL nog maatfietsen (wellicht RIH nog maar dat weet ik niet zeker). De rest is gaat uit van standaard frames en zijn dus geen maatfietsen.
Er zijn toch ook een paar bedrijven in Nederland die een maatframe in het buitenland laten maken. Het zal toch niet uitmaken voor het resultaat waar de lasser cq. soldeerder zat?
En Kiel-Windeweer, is dat in het buitenland?
Leon

whisky schreef:Het draadje over ligfietsen vs. zitfietsen niet vergeten net als een draadje over Rohloff vs. derailleur :twisted:
Oh, en 32 spaken vs meer spaken doet het ook altijd goed...
en wat dacht je van Tassen versus Bob? :wink:

@Leon: hoe kon ik Kiel-Winderweer vergeten... :oops: Natuurlijk maakt Marten ook maatframes

@jac: excuses voor mijn korte antwoord. tussen het werk even snel wat typen en telefoneren en dan worden de antwoorden wat kort.
Op het gevaar dat deze topic echt inhoud krijgt (excuses alvast Leon :lol: ) toch even een antwoord. Het rijtje merken wat ik heb genoemd hadden altijd al stalen 28" frames. In de tijd van de mountainbike-rage zijn ze ook fietsen gaan bouwen rond de 26" wielen. De één heeft een meer sportieve reisfiets ontwikkelt dan de ander maar bij allen is het uitgangspunt geweest om een goede reisfiets te maken.
Aluminium is goedkoper te produceren en omdat de stevigheid van de frames op dit moment nagenoeg gelijk is was er 3 a 4 jaar geleden de tendens om over te schakelen op alu. Omdat de Nederlandse comsument vaak staal wil (vaak helaas gebasseerd op verkeerde denkbeelden, maar goed, dat is een andere discussie) hebben de bouwers ook staal in hun assortiment opgenomen. Oftewe: als de klant wil betalen dan kunnen ze het krijgen. En dat lijkt me een goed voorbeeld van luisteren.
Santos heeft naast alu frames ook stalen frames op de markt gebarcht. Snel had al stalen frames maar heeft nu ook alu frames. Vittorio heeft volgens mij ook een alu frame. Kortom: bij sommigen was het uitgangspunt staal en zijn ze daarnaast ook alu frames gaan leveren en bij anderen was het precies andersom.

Schlauch schreef:Met 'gemak' schrijf je dat de koop van stalen frames vaak gebaseerd is op verkeerde denkbeelden. Deze tekst draagt naar mijn mening bij aan de onduidelijkheid van het onderwerp van de draad als je daar niet bij schrijft {knip}
Dat brengt ons dus weer bij het eigenlijke onderwerp van deze draad: oeverloze discussies. Ik Ken Marco, en waarschijnlijk heeft hij gewoon geen zin om wéér op te schrijven wat hij wel degelijk, goed onderbouwd en uitgebreid eerder op dit forum heeft gedaan. Hoe vaak moet zo iemand een uitgebreid verhaal opnieuw intikken. Een keer in de 18 maanden, als een soort tegengas tegen de halfwaardetijd van eerder vergaarde kennis?
Leon

De frames van Santos en Velotrauma worden gemaakt door Fort in Tsjechie.

http://www.velotraum.de/neuigkeiten.php

Oranje collom, post van 11/02.

Even terug naar de aanleiding van dit topic: misschien zou het wel verstandig zijn om in ieder geval een nieuwe categorie te openen voor het onderwerp 'Help, ik wil een nieuwe fiets kopen!'.