Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht herenfiets maat 50/52 - Forum Wereldfietser

Gezocht herenfiets maat 50/52

beste mensen,

Ik, Yvette 1.64 en een liefhebber van fietsen, is op zoek naar een kleine herenfiets. Tot nu toe heb ik 2 keer een fiets gekocht die te groot voor mij zijn en waar ik nu aardig van begin te balen! ik wil nu een fiets kopen die past en dit zal een framemaat moeten zijn tussen de 50 en 52. ik heb een nieuwe Jan Jansen voor eventuele inruil. hij is nog zo goed als nieuw. Ben er namelijk voorzichtig mee om gegaan!

weet jij iemand, een zaak, of heb je zelf een fiets in de aanbieding? laat het me dan weten aub! ik ben van plan om in juli de KK te gaan fietsen in Pakistan.. dus een goeie fiets is niet verkeerd..

OOK MOGELIJK:
Heb of weet je alleen een frame in deze maat, laat het me ook weten.. kan ik mijn fietsonderdelen gewoon ´overzetten´..

kosten graag zo laag mogelijk..

hoop iets van iemand te mogen horen!

groeten Yvette

Je bent niet de niet met dit probleem (mijn vrouw bijvoorbeeld is net zo klein). Het gaat er in de eerste plaats om dat je inderdaad een frame heb waar de zitbuis korter is. Te vaak krijg je een frame aangesmeerd waar zelfs de zitbuis eigenlijk wat te lang is. Maar daar houdt het niet bij op. Voor de meeste fietsontwerpen geldt dat naarmate een frame kleiner is, er meer compromissen gesloten worden met de overige maten. Een kleiner frame moet niet alleen lager zijn, maar ook korter. Dat nu is niet zo makkelijk, want je wilt niet met je voeten tegen de spatborden aan, en touringfietsen moeten ook nog eens ruimte hebben voor dikke banden. Verder zitten er op standaardfietsen meestal ook in de kleine maten 170 mm cranks, en dat is niet alleen veel te lang voor het welzijn van je knieen, maar vergroot ook nog eens het probleem dat het frame lang genoeg moet zijn om je voeten niet in de knoop te laten komen met het spatbord. De meeste kleine frames zijn gewoon relatief te lang, en dat is juist voor veel vrouwen een probleem omdat die relatief korte armen hebben. Wat je dus ook nog wilt is een mogelijkheid het stuur relatief hoog te zetten, en niet te ver weg. Met ahead balhoofdstellen is dat niet steeds makkelijk. Een slechte oplossing voor veel van deze problemen is de trapas hoger te plaatsen, en een erg steile zitbuis te nemen. Een ander probleem is dat als het frame lager wordt, de balhoofdbuis ook te kort dreigt te gaan worden, en dat is slecht voor de levensduur van het balhoofd. Kortom, met een sloping frame is het veel makkelijker een goede zit te realiseren. Het probleem is immers steeds dat je wel allerlei andere maten kunt verkleinen, maar niet zomaar de maat van de wielen. Om een goede geometrie te krijgen is dat nu precies wat er moet gebeuren. Bij deze lichaamslengte zit je eigenlijk vast aan een fiets met 26 inch wielen (en die zijn dan zelfs al aan de grote kant). Helaas zijn de meeste 26 inch fietsen vooral afgeleid van mtb's en de meeste mtb's hebben juist vrij lange frames. Een goed voorbeeld is de Santos Travelmaster 2.6 alu die mijn vrouw heeft. Zij heeft een relatief kleine maat, maar toch is die voor haar gewoon nog wat te lang. De chromo heeft wat dat betreft een betere geometrie. Wat je nodig hebt is een kort 26 inch frame, en die zijn niet dik gezaaid. Je ziet ze wel in de categorie rechtopgebouwde 'comfort mtb's' maar daarvan zijn er in Nederland weinig op de markt. Ik heb er zo eentje voor mijn dochter van nu 11 jaar oud (een Trek Navigator 100 met vaste vork, gekocht in de VS). Helaas zijn die meestal erg matig afgemonteerd (en met wat jij wilt is dat wel een probleem) en niet meer zonder verende vork te krijgen. In Engeland (waar de mensen ook gemiddeld wat kleiner zijn) heeft Thorn geschikte kleine en korte frames vanaf 400 pond voor derailleurs (de Sherpa) en 500 pond voor een Rohloff naaf (de Raven). Amerikaanse mtb fabrikanten als Trek en Specialized hebben ook specifieke damesmodellen (met kortere bovenbuizen etc). Misschien dat daar iets voor je tussen zit. Omdat mtb's tegenwoordig allemaal vering (met steeds meer veerweg) hebben, zit daar ook wel weer een probleem: die vering vraagt ook weer ruimte die er bij kleine frames nu juist niet erg is.
Cranklengte is ook nog iets om op te letten. Eigenlijk moet jij denk ik cranks van ongeveer 160 mm hebben, of misschien zelfs nog korter (en zou het mooi zijn als het frameontwerp de zo beschikbaar gekomen ruimte ook benut). Die kortere cranks zijn er minder en minder te krijgen voor niet teveel geld. TA maakt mooie dure (hun Vega is dan nog het goedkoopste model), maar goedkoper weet ik het even niet. Tot voor kort leverde Truvativ de goedkope ISOflow in 160 mm, maar dat lijkt niet meer zo te zijn. Shimano levert zijn goedkope 160 mm cranks in Nederland niet aan particulieren, en hetzelfde geldt voor Suntour. Vanwege mijn beloeienis met de fietsenmetkinderen site probeer ik deze markt te volgen, en op het moment weet ik het even niet. Dotek (een heel grote maar bij de particulier onbekende Taiwanese fabrikant) lijkt hier niet vertegenwoordigd te zijn.
Als je wat minder ver en ruig zou gaan fietsen, dan had je kunnen denken aan de adembenemende kinderfietsen van Islabike, en in het bijzonder de Beinn 26: http://www.islabikes.co.uk/

Voor uitgebreide discussie (aan de hand van oudere fietsontwerpen, maar dat maakt vor het principe niet uit):
http://www.myra-simon.com/bike/tips.html

Veel fietsplezier,
Wim
Hoi Yvette,
Goed verhaal van Willem, maar waar kun je die fietsen die hij noemt kopen? Bij mijn plaatselijke fietsenmaker moet je in ieder geval niet zijn met namen als Thorn, want die zal hij in een encyclopedie op gaan zoeken...
Wellicht zijn de Avaghon-series-fietsen wat voor jou; verkrijgbaar in Wageningen. Je kunt vast een los frame kopen.
Op hun site kom ik al dit plaatje tegen: een kleine 26"-fiets.
Afbeelding
Wel een damesframe, maar ze hebben dit ook in herenuitvoering (48 en 52 cm). Bel ze maar eens op en doe ze van mij de groeten.
P.s. Marten Gerritsen wil vast ook wel een mooie fiets voor je bouwen!
Groet,
Leon

Ik was inderdaad even die Avaghon Series vergeten (toen wij een fiets voor mijn vrouw zochten was de kleine maat niet leverbaar). Ik vind dat inderdaad pracht frames (wat mij betreft zo ongeveer de mooiste confectieframes op de Nederlandse markt). Ik weet het niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat ze ook verstelbare achter padden hebben, zodat je later eventueel op een Rohloff naaf over kunt stappen. Ik weet niet of ze losse frames leveren, en of je huidige fiets als onderdelen donor kan dienen.
Thorn koop je inderdaad niet om de hoek: deze fietsen en frames zijn slechts per mail order leverbaar. Wij hebben zelf ooit zo bij hen een tandem besteld - tot volle tevredenheid. Als je zelf een frame kunt opbouwen valt dat te overwegen.
Het is gewoon moeilijk. Nederland is een land van lange mensen, en fietsen met 28 inch wielen. Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat er voor kleinere mensen en vooral vrouwen meer bij komt kijken dan een korte zadelbuis.
Wim
hallo lieve mensen!

graag wilde ik jullie heel erg bedanken voor jullie reacties, energie en moeite om mij in de juiste richting te helpen voor de juiste fiets! Bedankt!

heel waarschijnlijk ga ik een gaint expedition overnemen van Bert. hoop dat dit een goeie en relaxte fiets is?!...

bedankt nogmaals

groeten Yvette
Yvette,

Heb je de prachtig Vittorio van Yvonne gezien?

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5422

Is dat een optie mischien?

Groetjes,

James

Hallo Yvette,

Ben je al voorzien?

Kees

Re:

Ik ben een vrouw van 1.60 meter, en heb ervaren dat het heel moeilijk is om een passende fiets te vinden.
Ook op internet helpt Google me niet veel verder.
Met verschillende zoektermen ben ik dan uiteindelijk op deze posts uit 2007 terecht gekomen.
Vreemd dat ik niet meer recente bijdragen heb kunnen vinden.

Uit het verhaal van Wim begrijp ik dat hij goed heeft nagedacht over deze materie.
Ik zou het leuk vinden om met mensen zoals hij, van gedachten te wisselen over het ontwerp van fietsen in kleine maten.

Alle seriematig gebouwde fietsen zijn veel te lang en hebben een veel te hoge bracket.
Daarenboven wordt in de kleine maten de balhoofdbuis schuiner gezet (met handhaving van de standaard vork !!!), en wordt de zitbuis wat steiler gezet om te voorkomen dat je met je voeten het voorwiel raakt.
Waarmee goede rijeigenschappen worden opgeofferd voor een probleem dat ook anders kan worden benaderd.

Na een jaar zoeken, heb ik dan eindelijk een framebouwer gevonden die wilde maken wat mij voor ogen stond:
Een fiets met een lage bracket (zodat ik zittend in het zadel bij de grond kan), en een kort frame (500 mm tussen zadelpen en balhoofd).