Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenmaat bij gemixt gebruik - Forum Wereldfietser

Bandenmaat bij gemixt gebruik

Hallo,

Mijn eerste vraag hier, maar ik moet zeggen dat ik al erg veel nuttige informatie heb gevonden hier!
Maar er is iets waar ik mijn hersenen over kan blijven kraken, en waarbij ik enige ondersteuning wel bij kan gebruiken.

In eerdere (vele) draadjes over het onderwerp "welke maat banden moet ik nemen" heb ik erg veel kunnen ontdekken over de pro's en contra's van zowel 26" als 28". Dat is allemaal wel duidelijk. Maar nou is het volgende het geval; de nieuwe fiets waar ik naar op zoek ben is primair bedoeld voor een 3-weekse vakantie door Bali, Lombok en wie weet iets verder. Daar zou dus 26" het best voor zijn. Maar de rest van het jaar moet hij dienst doen als goede (rappe) woon-werk fiets en wellicht langere tochtjes door Nederland e.o. (weekendjes e.d.), kortom 28" werk.
Andere vakanties zijn nog niet gepland maar zullen als het goed is uiteraard wel volgen; nou is het wel zo dat ik het liefst buiten Europa op vakantie ga, vergelijkbaar met Indonesië, maar niks concreets nog.

Dus mijn vraag: wat raden jullie aan voor mijn gemixte gebruik: 26" omdat de fiets toch bedoeld is als vakantiefiets of 28" omdat ie het grootste deel van het jaar toch over goede wegen gebruikt wordt?
En hoe 'slecht' zijn de wegen op Bali/Lombok eigenlijk? Echt 26" werk?

Tenslotte: weet iemand wat er onder de Giant Expedition 1.0 zit? Volgens mij 28, maar ik kan dat nergens bevestigd zien, zelfs niet op de Giant site...

Veel vragen, maar een tipje van de sluier ben ik al erg blij mee! alvast bedankt

Hi,

leuke vraag...

zelf rij ik jaar rond met 26", echt heel erg comfortabel.

apropos, de rigida grizzly is een 26" velg.....

Bas

De giant Expedition is 28".
Het beste wat je kan doen is gaan proefrijden. Op slecht terrein gaat een 26inch meer goedmaken dan een 28inch fiets op goed terrein. Je kan bredere banden monteren op een 26inch fiets en je rijdt comfortabeler zonder vering.
Zelf ben ik een voorstander van 28inch omdat ik toch net iets sneller wil rijden en zeker bij lichte afdalingen haal je net dat ietsje meer uit een 28inch. Wereldwijd zijn 26inch banden veel makkelijker te verkrijgen.
Moest ik ooit verder dan Europa gaan reizen met de fiets, zou ik zeker een 26inch fiets verkiezen, maar nu hou ik het meestal op de Belgische Ardennen, Duitsland, Frankrijk en ietsje verder. Ik doe heel graag die klimmetjes en hoewel bergop er weinig voordeel te halen is met een 28inch fiets, verkies ik deze toch aangezien ik hem het hele jaar door ook gebruik.
Moest ik nu een aparte vakantiefiets hebben, zou ie mss wel 26inch zijn, omdat je eens beladen toch niet veel voordeel meer er uit haalt. Met bagage rij ik 18 a 20 km/u.
Mijn medereiziger (meestal toch) gebruikt een 26inch fiets en enkel bergaf heb ik voordeel.
Maar ik zou hoe dan ook eerst gaan proefrijden en geef ook al ineens een goede tip en zeg voor jou 26inch.

s0lar schreef:De giant Expedition is 28".
aha, had bij een wielen boer gekeken, daar stonden alleen de Grizzly's van 26". Maar idd na wat googlen blijkt dat ie der ook in 700c is.

Bas

Hoi!

Neem anders een fiets waar je 26 inch big apples onder kunt zetten, die rollen lekker licht op asfalt. Maar er zijn ook zat conventionelere 26' banden die licht rijden. En ga je dan op reis dan zet je er XR's of zo iets onder.

Fiets de wereld (met 26' XR's, ook ik woon-werk verkeer),
Whisky

s0lar schreef:De giant Expedition is 28".
Het beste wat je kan doen is gaan proefrijden. Op slecht terrein gaat een 26inch meer goedmaken dan een 28inch fiets op goed terrein. Je kan bredere banden monteren op een 26inch fiets en je rijdt comfortabeler zonder vering.
Als je frame het toelaat kun je overigens ook op een 28" fiets bredere banden gebruiken. Zelf heb ik om mijn 28" Santos 50mm dikke Big-Apples liggen. Dit is echter niet op elk 28"frame mogelijk.

Zelf geef ik de voorkeur aan 26 inch, ook voor in de stad. In de stad is het voordeel dat ze wat makkelijker versnellen. Je kunt op een 26 inch velg dan alles monteren, van een supersnelle 50 mm brede Schwalbe Kojak (schijnt ook met reflectie uit te gaan komen) tot een oer stevige maar langzame 50 mm Marathon XR. Voor woon-werk verkeer zou ik misschien denken aan een 50 mm Big Apple.
Hetzelfde idee is natuurlijk ook mogelijk in 28 inch. Sommige 28 inch frames laten inderdaad 50 mm brede banden toe. Bij een standaard hybride frame houdt het meestal bij 42 mm wel op. Dan heb je bijvoorbeeld keus uit een snelle 40 mm Schwalbe Marathon racer, of een 42 mm brede Marathon XR.
Als je heel klein bent is 26 inch in alle gevallen te verkiezen omdat je daarmee makelijker een passend frame kunt maken. Ben je heel lang, dan vind ik een 28 inch frame een mooier gezicht.
Wim

Over de banden heb ik geen mening... maar ik ben wel afgelopen juli op Lombok geweest. Niet gefietst daar, overigens.
De wegen zijn er over het algemeen prima, de 'grote weg' rondom mount Rinjani is rustig qua verkeer en in goede staat (wel een paar stukken met wat gaten in het asfalt maar niet zo erg). Als je natuurlijk vanaf deze hoofdweg het national park inrijdt worden de wegen iets minder, maar alles wat doorgaande weg is, is wel verhard.

Ik kan je overigens aanraden om de trekking naar de mount Rinjani te maken, dat is echt dé attractie van Lombok en ik vind het nog steeds jammer dat ik er niet fit genoeg voor was.

Ik wens je een hele fijne vakantie! wat voor wielen je ook hebt, ze zullen het niet voor je verpesten. ;-)

Nu al ontzettend bedankt! Ben nog niet helemaal overtuigd, maar de neiging gaat dan toch wel richting 26". Betekent overigens wel dat de Giant waar ik naar zat te kijken dan afvalt...

Ik was inderdaad nog vergeten te zeggen dat ik vrij lang ben, zo tegen de 2 meter, maar ik geloof niet dat dat je keuze zou moeten bepalen in zo'n geval.

nee je lengte bepaald voornamelijk je keuze van frame maat... het gaat om afstand zadel tot trappers... en wielen hebben daar geen invloed op ;)

2 meter zal je ongeveer 63cm frame nodig hebben

Ik heb met 28" banden gefietst op Bali.
Wegen waren goed verhard, hier en daar een kuil in de weg en een verdwaalde aap die het hazepad koos. Het is er machtig mooi te fietsen.
Lombok heb ik niet met de fiets gedaan. Wel Sumatra, ook goede wegen.
Dit was in 1995, dus al wel 12 jaar geleden, niet meer zo update dus.
Groet,
Mia

Technisch gesproken is er inderdad geen reden een groter wiel te nemen als je erg lang bent (wel om een klein wiel te nemen als je klein bent). Sterker nog, wie groot is is ook vaak zwaar en sterk. Dat is dus nog een extra reden om voor een steviger 26 inch wiel te kiezen. Mijn voorkeur voor 28 inch bij heel grote mensen was dus esthetisch - maar het oog wil ook wat. Wel is het zaak bij zo'n lengte en gewicht (?) te zorgen dat het wiel sterk genoeg is (en het frame voldoende stijf). Bij 28 inch denk ik dan toch wel aan 48 spaken.
Ik zou ook bij 28 inch de mogelijkheid willen hebben brede (50 mm) banden te monteren. Die geven echt meer comfort, en ook een betere grip op onverharde paadjes (die je ook in Europa tegenkomt).
Bij 26 inch heb je het voordeel dat er in dezelfde breedte van 50 mm een heel scala aan banden is, van heel snel tot heel stevig, en van alles er tussenin (Marathon Supreme als je niet wilt wisselen?). Bij 28 inch moet je voor de heel snelle banden genoegen nemen met een wat smallere band.
Wim

Ik heb in die contreien gefietst met 28 inch wielen en 37 mm en later met 42 mm banden, waarbij vooral de 42 mm me uitstekend bevielen. Heel comfortabel en prima geschikt voor hobbelige en onverharde wegen.
Echt een heel verschil met de 37 mm banden.

No Brain'er, 28inch natuurlijk! :wink:

comfortabler
loopt lichter
Banden koop je daar toch niet
28inch wiel is tegenwoordig ook sterk met kwaliteit spaken en velgen

26inch is binnen kort achterhaalt, alleen voor kleinere of hele zware mensen.

Hoi,

Stijn

stijn de klerk schreef:26inch is binnen kort achterhaalt
Dat kan denk ik alleen als Bush, de EG en China die tegelijk gaan verbieden :wink:
Leon

Ja, en er staat wel meer vreemds:
No Brain'er, 28inch natuurlijk! Wink

comfortabler
:shock: :? :shock:

Ik heb me altijd afgevraagd hoe het zit met het verschil in % van aandrijfkoppel tussen 26 en 28 inch wielen.

De arm, straal scheelt 1 inch, de kracht is gelijk
uitgaande van een 26" wiel scheelt het dus 1/13*100% = 7,6%

Met een steil hellinkje is dat misschien net genoeg voordeel om niet af te hoeven stappen?

Dat is dan wel bij gelijksoortige banden hè :)

Dat verschil in koppel gaat er dan van uit dat je precies dezelfde verhouding van voor-, en achtertanden hebt, èn dat de banden precies even dik zijn.

Ik vraag me af wanneer je met die lichte versnellingen van tegenwoordig nog afstapt, eigenlijk, en vaak zijn 26# banden wat dikker, waardoor het verschil in radius kleiner wordt en het koppelverschil dus ook.

Dat is überhaupt iets wat ik me afvraag: als ik mijn 26# wiel naast mijn 28# zet is het verschil in hoogte helemaal niet zo groot, zeker geen 5,54 cm! (2 inch)
In hoeverre gaat het dan nog op dat 28# zoveel lichter rijdt (ìk kan het nauwelijks voelen, in elk geval) en rustiger stuurt? Dikke banden rijden, met geljike druk, lichter dan dunne. Nu kan je 28# harder kan oppompen, maar is dat dan het grote verschil? Valt dit allemaal niet een beetje in het niet bij de luchtweestand die je hebt als je fiets?

Wat wel blijft is volgens mij dat 26# veel comfortabeler rijdt vanwege de grote luchtkamer en dat de wielen wat sterker kunnen zijn.
Ik heb diverse keren met 28" 37 mm in Azie gefietst , gaat prima ,zeker als je verhard rijdt.
Echter, 28" bandjes zijn niet te krijgen in Azie, dus ik heb altijd een paar reserve binnenbandjes bij mij. Deze binnenbanden bewaarde ik in mijn zadeltasje. Dit jaar is dit tasje met de binnenbandjes in Laos van mijn fiets gejat, en dat gaf toch wel een vervelend gevoel.
Als ik een nieuwe vakantiefiets zou aanschaffen ,mn voor gebruik in Azie, zou ik zeker 26" nemen omdat daar wereldwijd veel beter banden voor verkrijgbaar zijn .
Succes met de aanschaf