Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verkocht - Forum Wereldfietser

verkocht

Nieuwe Koga Myata Globe Traveller (collectie 2005) te koop aangeboden.
Framemaat 57. Aankoopdatum oktober 2006. Kleur grijs.
Ik liet bij de aankoop het racestuur vervangen door een vlinderstuur, maar realiseerde mij niet dat de bijbehorende Shimano 105 ST groep iets zwaarder trapt dan de Shimano Deore XT groep. Daar kwam ik pas achter na een aantal korte ritjes. Omdat ik met de fiets de bergen in wil,heb ik besloten deze fiets te verkopen een een nieuwe Globe Traveller met Deore XT schakelgroep te kopen. Ik heb er 215 km mee gefietst.
De vaste verkoopprijs is 1400.- Euro.
Je kan de fiets zien en uitproberen aan de Clovisstraat 32 in Haarlem-Noord, tel. 023-5371855. De advertentie staat ook op marktplaats met fotos.

Als je bedoelt dat deze groep een wat zwaarder verzet heeft dan klopt dat natuurlijk, maar dat is natuurlijk wel wat te veranderen zonder een fortuin uit te geven. Bovendien mag je de handelaar hierop best aanspreken.
Wim

30 tanden voor, met 25 achter, is toch ook weer niet een al te beroerd verzet? Maar goed, als je nog lichter wil trappen zou ik inderdaad de tandkransjes verwisselen, of misschien een voorblad? Lijkt me inderdaad wat zinniger dan meteen maar je hele fiets ver-ramsjen! :shock:

Ik heb me laten vertellen dat je met een 105 ST derailleur niet zo maar
kransjes naar believen kan verwisselen.

Desnoods zet je er een heel nieuw blok op, is nog altijd goedkoper dan wat je nu doet...
En zoals ik al zei: wellicht hoef je alleen maar een ander voorblad te zetten?
Ellenberger schreef:Nieuwe Koga Myata Globe Traveller (collectie 2005) te koop aangeboden.
Ik liet bij de aankoop het racestuur vervangen door een vlinderstuur, maar realiseerde mij niet dat de bijbehorende Shimano 105 ST ...
Een Globe Traveller heeft origineel nooit een racestuur en een 105-groep gehad. Hoe ben je in dit probleem terechtgekomen?
Leon

De Koga Myata Globe Traveller (collectie 2005) is wel degelijk uitgerust met racestuur en Shimano 105ST groep. Zie website van Koga Myata (collectie 2005)!!

Ellenberger schreef:De Koga Myata Globe Traveller (collectie 2005) is wel degelijk uitgerust met racestuur en Shimano 105ST groep. Zie website van Koga Myata (collectie 2005)!!
Was volgens mij 2006 en 2005 !!!
Afbeelding

Shimano CS-HG70 9-speed 12-13-14-15-17-19-21-23-25t zit er standaard op. Gewoon een andere cassette erop zetten dus.
Shimano CS-HG70 9-speed 11-12-14-16-18-21-24-28-32t.
Ellenberger schreef:Nieuwe Koga Myata Globe Traveller (collectie 2005) te koop aangeboden.
Ik liet bij de aankoop het racestuur vervangen door een vlinderstuur, maar realiseerde mij niet dat de bijbehorende Shimano 105 ST groep iets zwaarder trapt dan de Shimano Deore XT groep. Daar kwam ik pas achter na een aantal korte ritjes. Omdat ik met de fiets de bergen in wil,heb ik besloten deze fiets te verkopen een een nieuwe Globe Traveller met Deore XT schakelgroep te kopen. Ik heb er 215 km mee gefietst.
De vaste verkoopprijs is 1400.- Euro.
Je kan de fiets zien en uitproberen aan de Clovisstraat 32 in Haarlem-Noord, tel. 023-5371855. De advertentie staat ook op marktplaats met fotos.
waarom bouw je de fiets niet om, had de verkoper zoooon goed verhaal? ;)
Een trapas, mtb crankstel en voorderailleur verwisselen is een uurtje werk plus 100-200 euro aan spullen. Een andere cassette is ook nog wel te overzien

Volgens mij heeft die Globetraveller al een 3-voudig crankstel! Dus alleen achter wat wisselen volstaat al...

Spironski schreef:Volgens mij heeft die Globetraveller al een 3-voudig crankstel! Dus alleen achter wat wisselen volstaat al...
<diepe zucht, we leggen het nog een keer uit> een 105 crankstel heeft boutcirkels van 76 en 130mm.
standaard zit daar iets in de geest van een 30-40-52 combinatie op. De 30 is erg groot, de 52 op een vakantiefiets compleet onbruikbaar.

Rekening houdend met Shimano voorderailleurs die niet van meer als 10-12 tanden verschil houden kun je de bestaande crank eventueel ombouwen naar 28-38-48 of zo, en dat (-7%) tikt niet echt aan. Een 22-32-44 MTB crankstel is dan veel practischer! </diepe zucht, we leggen het nog een keer uit>

Sorry hoor Marten, dat ik niet net zo intelligent ben als jij, maar wat is er tegen om Michael W.'s oplossing? Dan kan je 30-32 rijden, is toch voor de meeste hellingen voldoende?
Maar misschien is het omdat ik nog uit het tijdperk stam dat 42-28 het lichtste verzet was... zucht.

Spironski schreef:Sorry hoor Marten, dat ik niet net zo intelligent ben als jij, maar wat is er tegen om Michael W.'s oplossing? Dan kan je 30-32 rijden, is toch voor de meeste hellingen voldoende?

Dacht ik ook ja, dan ben je voor 60 euro klaar. Leek mij goedkoper dan een nieuwe fiets kopen :-)

Heb je echter ook nog een nieuwe achterderailleur nodig: een 105 kan achter maximaal 27 tandjes aan.
Wim

Geldt dat ook voor een 105 met lange kooi?
Wat mij een beetje bevreemd in het hele verhaal is dat er een reisfiets wordt geleverd met een groep erop die in het racesegment thuishoort, daar verbaas ik me echt over. Dat je wilt overschakelen naar XT lijkt me een logische keuze. Maar ik vind dat de fietsenmaker ook wel een duit in het zakje mag doen want die hoort beter te weten. Ik denk namelijk dat jij deze fiets zo niet verkocht krijgt. Omdat het geen reisfiets is en ook geen racefiets. Het frame is niet geschikt om mee te racen, en de groep die erop zit is niet geschikt om mee te reizen, het is dus net niks. Iemand die zich een beetje verdiept heeft in fietsen weet dat het een ongelukkig koop is, en zal denk ik niet snel in de buidel tasten. Waarom probeer je niet bij je fietsenman de 105 groep in te ruilen tegen een XT groep? Een 105 groep die maar 200 km heeft gefunctioneerd krijgt hij nog wel verkocht, jij moet misschien iets bijleggen, maar je bent wel meteen van het verhaal af dat het niet of wel past, qua bladen, derailleurskooien, shifters en wat nog meer zij, omdat er goedkope tussenoplossingen worden voorgesteld wat waarschijnlijk toch ergernis blijft geven. Je hebt dan een op en top reisfiets, en het is goedkoper dan een nieuwe. Je kunt natuurlijk een nieuwe kopen, maar nogmaals; ik denk dat je oude in deze configuratie slecht verkoopbaar is, en de kans dat je er mee blijft zitten niet onwaarschijnlijk is, en dan ben je zeker duurder uit, want om hem alsnog goed verkocht te krijgen moet er een reisgroep op, en dan kun je hem dus net zo goed zelf houden, lijkt me zo.

Dasia fietswinkewl in Haarlem (o.a. racefietsen) vertelde mij hetzelfde verhaal als dat van Willem Jongman hierboven (en dan zijn de tandwielen bij de pedalen ook nog steeds niet hetzelfde als bij de Deore XT). Al met al een heel gedoe , en dus voor mij als leek op dit gebied eenvoudiger om de fiets als nieuwe fiets in originele staat te verkopen en een nieuwe Koga Globe Traveller of World Traveller te kopen met Deore XT groep. Maar toch bedankt voor al jullie welgemeende adviezen.

Volgens de Shimano website wel. Het slimste is dus een mtb crankset te monteren (hoeft helemaal niet zo vreselijk duur te zijn). De volgende keer dat je een nieuwe cassette nodig hebt kun je dan een 27t cassette kiezen - alle beetjes helpen. Is het echt nog niet goed genoeg, dan heb je een nieuwe achterderailleur nodig.
Overigens is de oorspronkelijke keuze van Koga weinig gelukkig. Een racestuur of een ander stuur maakt immers niets uit voor de overbrengingsverhouding die je nodig hebt om met bagage omhoog te komen. Zo'n keuze als hier zou ik zelfs niet willen op een credit card tourer of audax fiets.
Ik denk dat het bij Koga als volgt is gegaan. Een racestuur met sti schakelaars, dat gaat slecht met een mtb voorderailleur. Dus nemen we een racederailleur. Die houden eigenlijk niet van al te kleine voorbladen, dus nemen we geen mtb crankstel, want die hebben standaard wel kleine bladen. De oplossing was geweest verder te kijken dan de neus lang is, en een crankstel met 74/110 mm steek te nemen (plus mtb achterderailleur en een cassette met bijvoorbeeld 30 tandjes), of een mtb crankstel met grotere bladen. Voor zulke cranks/bladen moet je niet bij Shimano zijn, maar bij TA, Sugino of Stronglight. En daar heeft de afdeling inkoop geen zin in.
Wim
Haike schreef: Wat mij een beetje bevreemd in het hele verhaal is dat er een reisfiets wordt geleverd met een groep erop die in het racesegment thuishoort, daar verbaas ik me echt over.
Haike, hij is zo afgeleverd door Koga hoor !!
Zie http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... ullSpecs=1

Bedankt Haike,
Ik denk dat jouw advies het beste is. Ik ben alleen bang dat de winkel waar ik de fiets kocht of een andere fietsenwinkel niet gauw geneigd is om 105 ST groep (het blijft een tweedehands groep) in te ruilen. Dat betekent dan gewoon een paar honderd Euro neer tellen voor een nieuwe Deore XT groep. Maar ik zal jouw advies in aanmerking nemen en bij de fietswinkels informeren.
J. Ellenberger