Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant Expedition of Jan Janssen Millennium - Forum Wereldfietser

Giant Expedition of Jan Janssen Millennium

Nog (lang) geen wereldfietser, maar wel van plan er een te worden, vandaar dat ik -samen met mijn partner- op zoek ben naar een goede fiets. We zijn bij een goede fietsenzaak geweest (die hier in Friesland nogal dun zijn gezaaid) en twijfelen nu tussen een Giant Expedition 3.0 of 2.0 en een Jan Janssen Millennium, waarbij we zelf de onderdelen kunnen kiezen.
Ik moet erbij vermelden dat ik weliswaar lange benen heb, maar niet al te lange armen; ik moet dus niet een fiets met een stuur dat ver weg zit. Is die afstand te beinvloeden door het aanbrengen van een verstelbare stuurpen?
Eind deze week kunnen we proeffietsen, maar ik vraag me af of er technisch gezien voorkeur is in dit forum voor een van de genoemde fietsen. Willen jullie het dan laten horen? Alvast bedankt!

We hebben net een draadje achter de rug met min of meer dezelfde vraag over de zelfde fietsen. Maar de Giant is een goede keus. De Jan Janssen heeft echt een groot minpunt, en dat is de voorvork, die is van Carbon en dat kan maar weinig hebben, dus snel stuk. Gewoon je fiets een keer laten omvallen kan al leiden tot breuk bij Carbon. Superlicht dat wel, maar totaal ongeschikt voor op een reisfiets. Ik snap niet dat ze dat niet zelf bedacht hebben bij Jan Janssen.

Zou je niet zelf een voorvork kunnen kiezen bij Jan Janssen, die niet van carbon is? Je kunt toch (vrijwel) alle onderdelen zelf bepalen?

Ja je kunt een Cromo voorvork kiezen op de Jan Jansen (al blijft het raar dat ze zo'n carbon vork ueberhaupt aanbieden). Uit je keuze voor deze twee fietsen maak ik op dat je in de prijsklasse 800-1300 euro zoekt. Dan is er nog wel meer keus (Fahhrad Manufaktur T400, Dawes Sardar, Santos Travelmaster, Snel Safari of Savanne, Avaghon Series, etc). Twee dingen zijn echter vooral belangrijk. Het eerste is de pasvorm. Je zegt zelf dat je lichaamsproporties wat afwijken van het gemiddelde. Dan is het van heel groot belang zeker te weten dat de fiets toch goed past, zonder hele rare kunstgrepen zoals een te korte stuurpen of een erg klein frame. Wijk je erg af van het gemiddelde dan kun je misschien beter denken aan een echt maatframe. Vittorio in Heerhugowaard levert bij mijn weten de goedkoopste fietsen met maatframe - en het zijn hele goede.
Verder moet je goed nadenken over een aantal keuzes: staal of aluminium voor het frame, recht stuur of racebocht, 28 inch wielen of de kleinere 26 inch wielen zoals op mtb's. Zoek op deze site naar discussies hierover, en probeer eerst over deze zaken een keuze te maken. Dat alles hangt natuurlijk erg af van waar je wilt gaan fietsen, en met hoeveel bagage.
Wim
een carbon vork zorg voor minder trillingen en werkt geweldig ik heb nog nooit gehoord dat er een kapot is gegaan zelfs niet na een val
Ik wel. Even googelen geeft je een enorm aantal gevallen. Hij beschadigt bovendien makkelijk zonder dat je kunt zien dat het ding fataal verzwakt is. Denk aan vervoer per trein of vliegtuig.
Wim
Mijn ervaringen met de fietsen van Jan Janssen zijn erg goed. Beter dan Giant en dat zit 'm vooral in de kleinere dingen. Gewoon goed opletten hoe je jouw ideale fiets samenstelt en bij twijfel de carbon vork weglaten. Dat is het mooie van custom selected fietsen. Jan Janssen heeft de carbon vork niet in de collectie voor vakantiefietsers, maar voor mensen die de Milennium voor toer- en woon-werkverkeer gebruiken, zonder zware bagage dus.
MatthijsB schreef:een carbon vork zorg voor minder trillingen en werkt geweldig ik heb nog nooit gehoord dat er een kapot is gegaan zelfs niet na een val
Laatst (juni) op de BRM 400km in de Ardennen : collega rijdt trots rond met zijn gloednieuwe top-of-the-bill carbon racefiets (3300€.... :? , 7,5kg...). Bij een stop na 160km is ie effe verstrooid, vergeet zich uit te klikken, en valt in slow motion, half tegen een muur... niks erg, nauwelijks een schaafwondje maar kader heeft een scheur van 6-7cm....
Of hoe je een topcarbonkader met amper kilometers op de teller meteen op de schroothoop kunt doen belanden :!: :!:

Het vervolg van het verhaal is wel even ongelooflijk : de brave man heeft met een simpele kantoorplakband (!!) de scheur dichtgetapet, en heeft de 400km (nog 240km te gaan) uitgereden !! Maar dat doet in se niets af aan de aanbeveling : carbon is de verkeerde keuze voor reisfietsen en randonneurs.
jansenius schreef:
MatthijsB schreef: Of hoe je een topcarbonkader met amper kilometers op de teller meteen op de schroothoop kunt doen belanden :!: :!:

be afraid, be very afraid :twisted: : http://www.bustedcarbon.com/

maar soms is er hoop:

http://www.carboncyclerepairs.co.uk/index.php
http://www.polytube-cycles.de/
carbon is de verkeerde keuze voor reisfietsen en randonneurs.


Sterker nog: IMO is crabon fibré de verkeerde keuze voor welke recreatieve fietser dan ook. Ja, ook als je licentiehouder bent en niet over een materiaalsponsor beschikt.
m-gineering schreef:
jansenius schreef:
MatthijsB schreef: Of hoe je een topcarbonkader met amper kilometers op de teller meteen op de schroothoop kunt doen belanden :!: :!:

be afraid, be very afraid :twisted: : http://www.bustedcarbon.com/

maar soms is er hoop:

http://www.carboncyclerepairs.co.uk/index.php
http://www.polytube-cycles.de/
Het is mooi dat er hoop is en dat ook carbon gerepareerd kan worden, maar om onderweg mijn hele frame te moeten demonteren en het dan op te moeten sturen naar Engeland of Duitsland lijkt me ook zo wat. Plus dat vervoer waar ook al op gewezen is ook geen garantie is dat carbon heel over komt. Sta je dan met je net gerepareerde frame wat weer beschadigd is tijdens verzending....
m-gineering schreef:
jansenius schreef:
MatthijsB schreef: Of hoe je een topcarbonkader met amper kilometers op de teller meteen op de schroothoop kunt doen belanden :!: :!:

be afraid, be very afraid :twisted: : http://www.bustedcarbon.com/

maar soms is er hoop:

http://www.carboncyclerepairs.co.uk/index.php
http://www.polytube-cycles.de/
Hey,

I'm the owner of PolyTube Cycles and found this link to my site, here. From the little I understand of this discussion it seems to concern carbon repair. I would be happy to answer any questions that may arise but I unfortunately only understand English and German. I'm located just across the boarder near Roermond so sending frames should not be a problem.

Cheers

Kevin Steegmann