Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting test. En de winnaar is.... Campa! - Forum Wereldfietser

Ketting test. En de winnaar is.... Campa!

Hoi!

Een duitse wereldfietscollega heeft de laatste jaren verschillende kettingen getest tijdens woon-werk verkeer. Dus zonder bepakking.

Hier het resultaat:
Afbeelding

En de discussie: http://rad-forum.de/showflat.php?Cat=0& ... e=0#308644

Het verschil tussen de nr 1 (Campa Record UD C9) en nr 2 (Rohloff SLT99) zit hem in het inslijten. In hoeverre de verschillen statistisch significant zijn weet ik niet maar ik denk dat je met beide kettingen wel goed zit :)

De slijtage bij Campa is gestaag en is bij de Rohloff in het begin sterk en dan langzamer. Het verschil tot de 1mm verslijting is louter vanwege de grotere Intercept (start op de y-as). Zonder de 0.3 mm inslijten zou de Rohloff de winnaar geweest zijn.

Fiets de wereld (met een Rohloff SLT 99),
Whisky

Kan je zo een campagnolo ketting gebruiken op Shimano kettingbladen en cassette?

Ik heb dezelfde vraag want iedereen zoekt toch een ketting die makkelijk tot 5000km meegaat :).

En past daar dan ook zo'n geweldige SRAM powerlink in?

Als ik in deze test zie dat de SRAM PC-69 al na zo'n 1250 km aan zijn eind is, geloof ik de andere uitkomsten ook niet helemaal...... Bij mij gaat die toch IETS langer mee! :?

Het is niet omdat je ketting 1mm is uitgerokken dat ze totaal versletem is.

Hier kun je een Campagnolo Record UD-C9 kopen http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... &rd=1&rd=1

Een campa ketting past niet op Shimanotandwielen. Scram met powerlink wel, is volgens Marten G ook net weer ff sterker dan een Shimano ketting. En een losse powerlink kun je ook op een HG 73 negen speed ketting prutsen. En verder vraag ik me af met wat voor een middel die ketting is gesmeerd, volgens mij is de mate van smeren en waarmee je smeert ook van invloed op de slijtage.

Haike schreef:Een campa ketting past niet op Shimanotandwielen.
:shock: Daarom is bovenstaande test ook gedaan met Shimano (en SRAM) tandwielen zeker;)
Alle fietskettingen hebben tegenwoordig een 1/2" steek, waar je nog wel op moet letten is de breedte en die valt in 4 groepen uiteen: stadsfiets, 7-8 speed, 9 speed en 10 speed

Hmm mijn 3/8" rapid super comfort kettingen gaan nyet passen..? :? :lol:

Maar rij zelf wel lekker met een sram ketting.. maar vind zo een kmc gold wel erg bling. 8)

Bas

m-gineering schreef:
Haike schreef:Een campa ketting past niet op Shimanotandwielen.
:shock: Daarom is bovenstaande test ook gedaan met Shimano (en SRAM) tandwielen zeker;)
Alle fietskettingen hebben een 1/2" steek, waar je nog wel op moet letten is de breedte en die valt in 4 groepen uiteen: stadsfiets, 7-8 speed, 9 speed en 10 speed
:oops: foutje, ik beken, heb inderdaad dat met breedte door elkaar gegooid. Maar een powerlink op een campa ketting, dat gaat volgens mij echt niet. Ik geloof dat Lou Holtman het wel eens geprobeerd heeft.

B@se schreef:Hmm mijn 3/8" rapid super comfort kettingen gaan nyet passen..? :? :lol:

Maar rij zelf wel lekker met een sram ketting.. maar vind zo een kmc gold wel erg bling. 8)

Bas
Maar zou de gouden Rohloff (@150,-) niet meer streetcred hebben :D

Hoi!
Haike schreef:En verder vraag ik me af met wat voor een middel die ketting is gesmeerd, volgens mij is de mate van smeren en waarmee je smeert ook van invloed op de slijtage.
Staat er allemaal in hoor, wel in het duits dan ;)

Hier een stukje uit de Materials and Methods:
Nochmal zu den Rahmenbedingungen:
Kettenöl (Finishline Cross Country) minimalst etwa alle 500km, bei Regen nach Abtrocknen der Kette etwa nach 150-200km.
90% Asphalt, 5% Split mit Lehmstaubwolke.

De kettingen hebben dus dezelfde oliebehandeling gehad. Of er ook seizoenseffecten (winter vs zomer) zijn weet ik niet.

Er is inderdaad een storende factor want de sram kassette is vervangen door een shimano en er zijn geen 'controle kettingen' bij de verschillende kassettes gebruikt. Dit uit kosten- en tijdbesparing als ik het zo lees. Kijkende naar het verloop van de curves (vooral tijdens het inslijten), lijkt me de invloed niet al te groot.

De eerste 3 kettingen zijn gereden op een sram kassette in de volgende volgorde:
1.Rohloff
2.Sram
3.Connex

Op een shimano kassette en in deze volgorde zijn deze kettingen getest:
1. Campa
2. Kmc
3. Shimano

De kassettes waren van vergelijkbare kwaliteit:
'Es waren generell preiswerte Ritzel von Shimano bzw. Sram'

Ik heb helaas zelf de gegevens niet, anders zou ik een beetje kunnen statistieken.

Ik zou het experiment een stuk gecontroleerder aanpakken met een ketting opgebouwd uit schakels van de verschillende merken (gerepliceerd) en dan de lengte binnen de schakels van een merk meten. Het leuke is dan dat je seizoens effecten terug kunt vinden net als effecten van de gebruikte smering en kassettes etc.

Wie oh wie kan mij een kettingtest onderzoeksplek aanbieden? :D

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:Hoi!

Wie oh wie kan mij een kettingtest onderzoeksplek aanbieden? :D


Whisky
Een plek op internet ook goed?: http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/index.html#Div

whisky schreef:De eerste 3 kettingen zijn gereden op een sram kassette in de volgende volgorde:
1.Rohloff
2.Sram
3.Connex
Op een shimano kassette en in deze volgorde zijn deze kettingen getest:
1. Campa
2. Kmc
3. Shimano
Is het dan toeval dat de eerstgebruikte ketting steeds het minste slijt? In de prullebak met deze test. Inderdaad lijkt me overdoen met aan elkaargemaakte kettingen een beter idee.
En dan nog zal het moeilijk zijn om de andere factoren constant te houden.
Leon

s0lar schreef:Ik heb dezelfde vraag want iedereen zoekt toch een ketting die makkelijk tot 5000km meegaat :).
Ik heb ook een testuitslag van mezelf gewoon je kilometerstand bij houden en noteren bij welke kilometerstand je onderdelen vervangt.
cassete lx 9 speed 11500 kilometer ketting hg 73 lx (volgens het advies van m-geer twee kettingen om de duizend schoonmaken en uitkoken en wissellen) 5750 kilometer per ketting.
Conen achteras vervangen kilomerstand 16340 waren niet glad meer.
Banden swable marathon xr 16450 km nog steeds perfekt.
Binnenband vervangen vanwege losgeraakt ventiel 15692 km zonder ooit een lekke band gehad te hebben.
Enz je kunt je eigen testrapport maken.