Additionally, paste this code immediately after the opening tag: jan janssen fietsen - Forum Wereldfietser

jan janssen fietsen

ik ben opzoek naar een nieuwe treking fiets om mee door zuid-frankrijk te fietsen.
op het internet kwam ik de millenium fiets van jan-janssen tegen wat mij een goede fiets lijkt.

http://www.janjanssen.nl/07/index.php?m ... ge=det.php

wat vinden jullie hiervan
welke onderdelen kan ik er het best op laten zetten.

alvast bedankt,

michel. :D

Ik rijd nu zo'n 8 jaar op een millenium en ben er nog steeds erg blij mee. Ik heb er deore LX op laten zetten, maar ben verder niet zo technisch om je daar tips over te geven. Mocht ik ooit aan een nieuwe toe zijn is de kans best groot dat het weer een JJ wordt.

Zoals altijd: wat ga je ermee doen? Ik ga ervan uit dat je er niet alleen maar in Zuid-Frankrijk gaat fietsen. Verhard, onverhard? Volle bepakking, of zonder tent en kookspullen? Zo'n fiets gaat lang mee. Komt er een lange reis in zicht?

LX is een prima groep voor fietsreizigers (zoek maar eens in het forum). Als je flink zwaar bent kun je overwegen de draaiende onderdelen in XT te nemen.

Verder veel goede dingen gehoord over hydraulische remmen (zoek ook eens in het forum).

Ook over eventuele voorvering, verende zadelpennen etc. staat veel op het forum.

Precies: wat wil je eigenlijk? Er is een aantal belangrijke beslissingen die je moet nemen: ga je met veel bagage of met een credit card, vooral over asfalt of toch ook over kleine en onverharde weggetjes, wil je een stalen frame (mijn voorkeur) of een alu frame, wil je een racestuur (mijn voorkeur) of een recht stuur? Mijn ideale fiets heeft een (goed passend)stalen frame, een racestuur, 26 inch wielen, en als het geld er is een Rohloffnaaf. Als je toch al veel uitgeeft is een maatframe te overwegen. Die Jan Jansen heeft een paar dingen waar ik over zou aarzelen: een geintegreerd balhoofd, een carbon voorvork, plus natuurlijk 28 inch wielen, een recht stuur, etc.
Kortom, kijk eens op deze site naar eerdere discussies. Dan zul je ook zien dat er gepassioneerde verschillen van mening zijn.
Wim

Heeft die Jan Jansen een carbon voorvork? Lijkt me geen goed idee voor een reisfiets.

Hi Haike, je moet de fiets even door de configurator trekken, dan zie je hoe de fiets kunt laten opbouwen..... als ik wat leuks bij elkaar klik zit ik op 1445 euro. das dan met vakantiefiets opbouw.
Bas

Kijk ook eens goed rond op de Fiets en Wandelbeurs. a.s zaterdag en zondag in de Amsterdam RAI. een fiets in het echt is toch iets anders dan een afbeelding op internet. Verder kun je op de beurs aan diverse deskundigen advies vragen.
www.fietsenwandelbeurs.nl

Je stelt een vraag over een fiets en krijgt aanprijzing voor een beurs...

Natuurlijk kun je daar veel fietsen zien, maar om te voelen of een fiets bij je past kun je beter bij een goede fietsenmaker op een pasfiets plaatsnemen, verschillende typen (met verschillende geometrieën) proberen en zo mogelijk een proefrit maken. Het wel of niet passen heeft vooral te maken met de verhouding zadelbuislengte:bovenbuislengte en de hellingshoek van de zadelbuis. Natuurlijk valt er door een wat langere of kortere voorbouw en de vorm van het stuur nog wel iets te corrigeren.

De Jan Jansen lijkt me een prima aluminium 28 inch fiets, mits ie je past.

Over staal vs. aluminium is op dit forum heel veel geschreven. Over 26 vs. 28 inch ook. Het eerste is denk ik een kwestie van smaak, het tweede een kwestie van wat je ermee gaat doen. Met een lange reis buiten europa in het verschiet zou ik zeker voor 26 inch gaan. Als je ook veel onverhard wilt fietsen is het belangrijk dat er brede banden op kunnen (minstens 47 mm). Op de JJ worden standaard 37mm banden gezet, dus dat is het navragen waard.

Lisette

ik ben van plan om met de trein naar zuid frankrijk en dan per fiets daar 2 weken rond touren met volle bepaking en op kleine campingtjes overnachten.

waarom zou het niet handig zijn om een carbonen voor vork te nemen het is een stuk lichter dus makenlijker te tillen.

daarnaast rij ik vrij veel over zand weggetjes omdat je daar weinig last van het verkeer hebt.

michelj90 schreef:ik ben van plan om met de trein naar zuid frankrijk en dan per fiets daar 2 weken rond touren met volle bepaking en op kleine campingtjes overnachten.

waarom zou het niet handig zijn om een carbonen voor vork te nemen het is een stuk lichter dus makenlijker te tillen.

daarnaast rij ik vrij veel over zand weggetjes omdat je daar weinig last van het verkeer hebt.
Een carbonvork is vreselijk gevoelig voor beschadigingen.
Een kras in het oppervlak kan funest zijn, je stoot makkelijk een gat in de buis en ook kan de vork in een valpartijtje of tijdens transport inwendig beschadigd raken terwijl je dat er aan de buitenkant niet aan afziet. Voor vakantiefietsen zijn dat geen aantrekkelijke vooruitzichten.

Hi,

het probleem met carbon is juist dat het zo enorm licht is. beschadigt erg gemakkelijk (bv tijdens transport) en eenmaal beschadigt loop je grote kans dat de vork stuk is. Maar je kunt ook kiezen voor een andere vork, ze bieden er meerdere aan bij dit frame. Ook kun je aan zo een lichte vork geen dragers hangen.

Bas

michelj90 schreef:ik ben van plan om met de trein naar zuid frankrijk en dan per fiets daar 2 weken rond touren met volle bepaking en op kleine campingtjes overnachten.
Waarom zou het niet handig zijn om een carbonen voor vork te nemen het is een stuk lichter dus makenlijker te tillen.
Carbon is niet zo geschikt hier omdat de zandweggetjes in Zuid-Frankrijk super-bonkig kunnen zijn. Het is jammer als je dan een fiets hebt waar je van weet dat hij daar niet voor bedoeld is. Als je het net als ik gaaf vind om over deze wegen te fietsen kies dan een stevig uitgevoerde fiets met zo dik mogelijke banden. 28" kan prima, maar van banden van 47 mm breed zul je veel comfort hebben op slechte wegdekken.
Leon

Ik mag aannemen dat je die fiets niet voor één vakantie koopt. Als je geluk hebt (geen ernstige transportschade e.d.) gaat zo'n frame wel een jaar of tien mee. Vandaar mijn vraag om wat verder vooruit te kijken. Als je denkt binnen een aantal jaren een grote reis te maken, kan het handig zijn voor 26 inch te kiezen.

Ik heb wel een beetje spijt dat ik dat bij de aanschaf van mijn eigen fiets niet had bedacht. Hoewel het ook praktisch is dat mijn vriend en ik dezelfde wielmaat (nu 28 inch) hebben i.v.m. het meenemen van reserve(binnen)banden.

Lisette

B@se schreef:Hi Haike, je moet de fiets even door de configurator trekken, dan zie je hoe de fiets kunt laten opbouwen..... als ik wat leuks bij elkaar klik zit ik op 1445 euro. das dan met vakantiefiets opbouw.
Bas
Aha! Op die fiets! dat is dus niet standaard; die configurator doet het bij mij overigens niet, maar ik heb Safari als brouwser, iemand anders ook problemen mee?

m-gineering schreef:

Een carbonvork is vreselijk gevoelig voor beschadigingen.
Een kras in het oppervlak kan funest zijn, je stoot makkelijk een gat in de buis en ook kan de vork in een valpartijtje of tijdens transport inwendig beschadigd raken terwijl je dat er aan de buitenkant niet aan afziet. Voor vakantiefietsen zijn dat geen aantrekkelijke vooruitzichten.
Plus dat de fietsenman in verweggistan voor jou geen nieuwe carbon heeft liggen, dus moet je alsnog daar een stalen nemen, met het risiko dat het net niet helemaal is wat je wilt. Kun je dus beter bij de aanschaf meteen een goed passende metalen nemen.

ik ga denk ik maar voor een voorvork van staal met shimano lx

bedankt voor de reacties. :D

michel

Haike schreef:die configurator doet het bij mij overigens niet, maar ik heb Safari als brouwser, iemand anders ook problemen mee?
Ik heb er geen problemen mee, maar dat komt omdat ik niks wil configureren op de site van Jan Janssen :lol:!
In Safari pakt'ie 'm niet goed idd, misschien ook Camino (Mozilla) installeren :roll:? Die pakt 'm wel.