Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lekbestendig? - Forum Wereldfietser

lekbestendig?

Ter voorbereiding op mijn komende fietsvakantie nieuwe banden op mijn fiets gemonteerd. Tijdens mijn laatste fietsvakantie in het zuidwesten van de VS (berucht voor de lekke banden) heb ik met mijn Big Apples 10 lekke banden gehad in 6 weken. Dus deze keer maar weer eens voor een andere band gekozen. De keuze viel uiteindelijk op de gewone Marathon (versie 2006) van Schwalbe, die wat lekbestendigheid betreft redelijk hoog scoort en wat betreft rolweerstand betreft beter dan de XR.

Mede omdat ik ook de cassette en ketting vervangen had, ben ik een paar dagen met mijn vakantiefiets naar mijn werk gegaan om te controleren of alles goed functioneert. Gisteren - de 2e dag - kom ik in het fietsenhok en ...... je voelt 'm al: een lekke achterband!! Amper 10 kilometer op gereden. Ik was zo pissig dat ik naar huis ben gaan lopen. Vandaag de band geplakt. Oorzaak: glassplinter. Wat nou ondoordringbare kevlar-laag?

Gerd
GerdC schreef: een lekke achterband!! Amper 10 kilometer op gereden. Vandaag de band geplakt. Oorzaak: glassplinter. Wat nou ondoordringbare kevlar-laag?
Gerd
Wie zegt dat een aramidelaag (van 40 gram ofzo) ondoordringbaar is? Schwalbe zelf in ieder geval niet, zelf voor de Marathon plus (die beter met glas overweg kan) wordt zo'n claim niet gemaakt.

En statistisch*) gezien ben je nu weer duizenden kilometers lekvrij


*) statistiek is raar, het kan best zijn dat IK nou geen lekke banden krijg :D
m-gineering schreef:En statistisch*) gezien ben je nu weer duizenden kilometers lekvrij
*) statistiek is raar, het kan best zijn dat IK nou geen lekke banden krijg :D
Zo was ik laatst statistisch gezien ook aan de beurt. Ik had zo'n 5000 km lekvrij gereden op mijn Marathons en ik reed lek. Eén lek in de voorband en één lek in de achterband :shock:
Leon

Ik blijf relatief gespaard van lekke banden.
De laatste keer was mijn eigen schuld, mijn buitenband was iets te hard versleten. Ik rij met Schwalbe Silento's, Marathon Plus en Conti Goliaths.

s0lar schreef:Ik blijf relatief gespaard van lekke banden.
De laatste keer was mijn eigen schuld, mijn buitenband was iets te hard versleten. Ik rij met Schwalbe Silento's, Marathon Plus en Conti Goliaths.
Op 1 fiets? :wink:

Haike schreef:
s0lar schreef:Ik blijf relatief gespaard van lekke banden.
De laatste keer was mijn eigen schuld, mijn buitenband was iets te hard versleten. Ik rij met Schwalbe Silento's, Marathon Plus en Conti Goliaths.
Op 1 fiets? :wink:
Nee hoor,

Ik heb een Giant Melbourne, een Giant expedition en sinds een paar dagen een Koga Terraliner Oval (voor mijn pa eigenlijk bedoeld maar ik kan het niet laten ook hier wat mee rond te rijden).
m-gineering schreef:En statistisch*) gezien ben je nu weer duizenden kilometers lekvrij
Dat is een meevaller. Dus statistisch gezien hoef ik geen plakspullen mee te nemen naar de Filippijnen.

Gerd

Op de Filippijnen kun je je banden laten plakken.

bert sitters schreef:Op de Filippijnen kun je je banden laten plakken.
Moet je dan lid zijn van de Filippijnse ANWB???

John.

Als je buurman Preeker laat plakken telt dat dan ook mee voor de statistieken dat jezelf niet geplakt hebt?

Wat is eigenlijk statistisch de kans op een lekke XR?

eindgebruiker schreef:Wat is eigenlijk statistisch de kans op een lekke XR?
p = 0,0000165897 * (d^3,71 - a * SQRT(z - 0,98790876), waarin d het aantal doornen langer dan 0,5 inch en harder dan 25 hV per vierkante voet, z het aantal doornen tussen 0,25 en 0,5 inch, harder dan 20 hV, ook per vierkante voet. A is het zogeheten dynamisch fractiologisch hulpquotiënt, dat bepaalt wanneer tijdens de rit de kansoprek gestabiliseerd wordt. De kans geldt hier overigens per mijl, maar dat had je al in de gaten. Het is immers een Amerikaanse formule. Ontwikkeld door prof. dr. Schweinenbergstein aan de universiteit van Wyoming :wink:
Leon

Die kans hangt niet alleen van de kwaliteit van de XR af, maar ook van waar je fietst. Mijn schatting: tussen de 1/2000 en 1/3000 per kilometer per fiets (=twee banden).

Tijdens een reis door Argentinië en Bolivia hadden we met zijn tweeën vier lekke XR-banden in 4600 km. Vier keer een lullig doorntje.

Lisette

Er zijn heel gemene piepkleine Spaanstalige doorntjes. Waarschijnlijk als verstekeling meegereisd met de conquistadores naar Latijns-Amerika. Duurt eventjes, maar ze dringen door alles heen. Ze zijn met velen en ze prikken niet allemaal gelijk door je binnenband, maar achter elkaar. Heb je eenmaal die supergemene espinaatjes in je band, dan rest er nog maar een ding: die buitenband wegdoen en een andere buitenband monteren.

bert sitters schreef:Op de Filippijnen kun je je banden laten plakken.
Bert, weet je het adres van de fietsenmaker in Bongabong, want ik heb het gevoel dat ik daar waarschijnlijk een lekke band krijg?

Gerd

Pas vooral op in Pangapang!
Wat geeft Google bij Bongabong?
Voordeel van de Filippijnen is dat iedereen Engels spreekt, dus kom je er altijd wel uit.

Leon schreef:
eindgebruiker schreef:Wat is eigenlijk statistisch de kans op een lekke XR?
p = 0,0000165897 * (d^3,71 - a * SQRT(z - 0,98790876), waarin d het aantal doornen langer dan 0,5 inch en harder dan 25 hV per vierkante voet, z het aantal doornen tussen 0,25 en 0,5 inch, harder dan 20 hV, ook per vierkante voet. A is het zogeheten dynamisch fractiologisch hulpquotiënt, dat bepaalt wanneer tijdens de rit de kansoprek gestabiliseerd wordt.
En als je minder dan 0,98790876 doornen aantreft tussen 0,25 en 0,5 inch, harder dan 20 hV, per vierkante voet gaan we de wortel uit een negatief getal trekken :wink: of krijgen we dan imaginaire lekke banden? :lol:

RJ

Leon schreef:kansoprek
Kans_op_watte???
Ik dacht dat de statistische kans op een lekke band 50% is?
Wel, of niet, dat zijn maar 2 mogelijkheden, dus 50%...?

Robertjan benik niet mee eens je hebt drie kansen ;-)
Je rijdt lek
je rijdt niet lek
je rijdt niet