Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore XT 8/9 speed - Forum Wereldfietser

Deore XT 8/9 speed

Dag,

op onze nieuwe tweedehands vittorio tandem (Deore XT afgemonteerd) zit nu een 8 speed cassette. Het grootste achtertandwiel is alleen niet zo groot, we merken nouwelijks verschil tussen twee versnellingen. Nu ben ik ondertussen een beetje de weg kwijt geraakt in cassetteland.

Omdat het met een tandem door het extra gewicht, lastig is de berg op te komen, lijkt het ons belangrijk om een groot versnellingsbereik te hebben.

Zijn er ook XT 8 speed cassette's met een 11-34 bereik (ik heb ze nog niet gevonden)? Die cassette's bestaan wel in 9 speed uitvoering. Moet ik als ik naar 9 speed ga, echt een nieuwe ketting, nieuwe voortandwielen en nieuwe schakelknopjes aan het stuur, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Het is vast nuttig om er bij te vertellen dat we komende zomer de limes route willen rijden. Echt veel klimwerk schijnt daar niet in te zitten maar dat willen we later nog wel gaan opzoeken met deze tandem.

Met vriendelijke groet,

Jelmer

Kan je vertellen wat ik gedaan heb met mijn 9-speed LX cassette. De betere cassette bestaat uit losse kransjes. Ik had een 11-32 cassette maar met 11 rij ik niet of nauwelijks, eigenlijk alleen maar hard naar beneden. De 11 heb ik er af gehaald (volgende is 12 en dan kun je nog steeds goed mee bijtrappen naar beneden) na veel zoeken een losse 34 bij gekocht, zit nu nog te wachten op een losse 16 tandenkrans en een spacer maar dan zou het allemaal weer moeten draaien als een tierelier :lol: Volgens mij zou zo iets ook met jouw 8-speed XT moeten kunnen. Hoef je verder niks om te bouwen, tenzij je sowieso naar 9-speed wil.

Wat Haike gedaan heeft snap ik geloof ik niet helemaal. Wel weet ik dat we zelf op onze tandem een 8 speed cassette hebben met 34 t als grootste. De keus in kant en klare 8 speed cassettes is inderdaad niet zo groot meer, maar elke goede fietsenmaker (en zeker Vittorio) kan naar wens een 8 speed cassette in elkaar zetten.
Helemaal op 9 speed overgaan is behoorlijk duur, en totaal overbodig.
Wim

Willem Jongman schreef:Wat Haike gedaan heeft snap ik geloof ik niet helemaal.
Willem wat is er voor jou onduidelijk aan? misschien kan ik die alsnog dan wegnemen.

Hi, zoals je kan zien op een plaatje van de site van Marten kun je een cassette uitelkaar draaien en deze zelf opnieuw samenstellen...

Afbeelding

Succes met knutselen!

Bas

B@se schreef:Hi, zoals je kan zien op een plaatje van de site van Marten kun je een cassette uitelkaar draaien en deze zelf opnieuw samenstellen...

Afbeelding

Dat is wel het principe ja, maar er is ook nog zoiets als een schakelspoor wat maakt dat niet elke kransje zomaar nieuw (of minder goed) tussen de bestaande past. Let goed op de letters die in de kransjes staan. Heb je een nieuw kransje met dezelfde lettercode als op de overige kransjes dan past die het beste.

Ik dacht even dat je bedoelde dat je van een 9 speed een 8 speed kunt maken, mar nu ik het nog een keer lees bedoel je alleen te zeggen dat zoals jij het bij 9 speed gedaan hebt, het ook kan bij 8 speed. En dat klopt inderdaad - als je inderdaad op het schakelspoor let.
Wim

Willem Jongman schreef:Ik dacht even dat je bedoelde dat je van een 9 speed een 8 speed kunt maken, mar nu ik het nog een keer lees bedoel je alleen te zeggen dat zoals jij het bij 9 speed gedaan hebt, het ook kan bij 8 speed. En dat klopt inderdaad - als je inderdaad op het schakelspoor let.
Wim
Nee geen 8-speed van maken. Van de originele 9-speed 11-32 cassette is de 11 eraf en achter de 32 een 34 met spacer erbij. Blijft dus gewoon 9-speed.

Dat stukkie over die zestien mag je vergeten dat heeft alleen maar te maken met vervanging vanwege een kromme tand op de oude zestien.

En ja volgens mij zou de door mij gevolgde methode ook toepasbaar moeten zijn op een 8-speed. :wink:

O ja en een andere sluitring die beter tegen de 12 aanpast

Bedankt voor alle reacties,

Het leek me sowieso al niet zo nuttig om over te gaan op 9 speed, behalve omdat spullen daarvoor beter beschikbaar lijken. Ik zal dus maar eens kijken naar een geknutselde cassette. Dan moet ik nog maar even nadenken of ik zelf ga knutsellen (leuk, leerzaam) of het de fietsenmaker(snel, beter) laat doen.

Jelmer

B@se schreef:Hi, zoals je kan zien op een plaatje van de site van Marten kun je een cassette uitelkaar draaien en deze zelf opnieuw samenstellen...
Waar vind ik de site van Marten?
Er staan vast meer mooie knutseltips.

Jelmer

xin schreef:
Waar vind ik de site van Marten?
Er staan vast meer mooie knutseltips.

Jelmer
http://www.m-gineering.nl/
xin schreef:Dag,

o
Zijn er ook XT 8 speed cassette's met een 11-34 bereik
in XT niet, maar er is nog een 8-speed CASSETTE, 8-SP (NI) 11-13-15-17-20-23-26-34T
Leverbaar als LX en Deore, Op een tandem wil je toch geen dure en niet zo sterke XT hebben met alumnium spider
Aha, ik ging er vanuit dat ik XT moest hebben omdat de rest van het spul ook allemaal XT is. Maar ik kan dus ook andere 8 speed casette's er op doen. Bedoel je trouwens de HG60-I cassette? (uit de tabel op je site). Kan de gemiddelde fietsenmaker die gewoon bestellen?

Jelmer
m-gineering schreef: in XT niet, maar er is nog een 8-speed CASSETTE, 8-SP (NI) 11-13-15-17-20-23-26-34T
Leverbaar als LX en Deore, Op een tandem wil je toch geen dure en niet zo sterke XT hebben met alumnium spider
xin schreef:Aha, ik ging er vanuit dat ik XT moest hebben omdat de rest van het spul ook allemaal XT is. Maar ik kan dus ook andere 8 speed casette's er op doen. Bedoel je trouwens de HG60-I cassette? (uit de tabel op je site). Kan de gemiddelde fietsenmaker die gewoon bestellen?

Als de desbetrffende dealer ook shimano service dealer is in ieder geval, met die aantekening, dat ik mijn Shimanodealer het juiste artikelno moest geven, anders wist hij het niet. Heb net mijn 16 tands opgehaald, die is goed, maar de mee geleverde spacer was een andere, die ik niet had besteld. en deze had ook een ander artikelno dan dat ik had opgegeven. Kan ook zijn dat ze bij Shimano er een slag naar geslagen hebben, en maar wat opsturen.

Je kunt het best zelf knutselen, ding kan namelijk maar op een manier in elkaar, en anders lukt het niet. En 1 nieuw kransje is goedkoper dan een hele nieuwe cassette.

De enige "maar" die er dan nu nog overblijft is die van slijtage, als de cassette die je nu hebt al flink wat km's heeft gemaakt, en het spul is afgesleten heeft het geen zin om 1 nieuw kransje erbij te zetten. Koop dan een nieuwe cassette en een ketting want die twee zijn op elkaar ingespeelt. Een nieuwe cassette met een oude ketting schakelt en fietst voor geen meter.
Haike schreef: Als de desbetrffende dealer ook shimano service dealer is in ieder geval, met die aantekening, dat ik mijn Shimanodealer het juiste artikelno moest geven, anders wist hij het niet. Heb net mijn 16 tands opgehaald, die is goed, maar de mee geleverde spacer was een andere, die ik niet had besteld. en deze had ook een ander artikelno dan dat ik had opgegeven. Kan ook zijn dat ze bij Shimano er een slag naar geslagen hebben, en maar wat opsturen.

Je kunt het best zelf knutselen, ding kan namelijk maar op een manier in elkaar, en anders lukt het niet. En 1 nieuw kransje is goedkoper dan een hele nieuwe cassette.

De enige "maar" die er dan nu nog overblijft is die van slijtage, als de cassette die je nu hebt al flink wat km's heeft gemaakt, en het spul is afgesleten heeft het geen zin om 1 nieuw kransje erbij te zetten. Koop dan een nieuwe cassette en een ketting want die twee zijn op elkaar ingespeelt. Een nieuwe cassette met een oude ketting schakelt en fietst voor geen meter.

Dan wordt het denk ik een nieuwe ketting + cassette. De huidige cassette heeft ongeveer 5000 kilometer gereden denk ik (volgens de fietscomputer van de vorige eigenaar). Daarnaast denk ik dat de overgang van het een-na-grootste naar het grootste tandwiel te groot is als ik alleen de grootste vervang.
Haike schreef:
Als de desbetrffende dealer ook shimano service dealer is in ieder geval, met die aantekening, dat ik mijn Shimanodealer het juiste artikelno moest geven, anders wist hij het niet
ICSHG408134 CASSETTE, 8-SP (NI) 11-13-15-17-20-23-26-34T
ICSHG60I8134 CASSETTE, 8-SP (AO) 11-13-15-17-20-23-26-34T

;)
m-gineering schreef: ICSHG408134 CASSETTE, 8-SP (NI) 11-13-15-17-20-23-26-34T

;)
Bedankt!

Is er behalve de prijs nog verschil tussen de twee?
xin schreef:

Dan wordt het denk ik een nieuwe ketting + cassette. De huidige cassette heeft ongeveer 5000 kilometer gereden denk ik (volgens de fietscomputer van de vorige eigenaar). Daarnaast denk ik dat de overgang van het een-na-grootste naar het grootste tandwiel te groot is als ik alleen de grootste vervang.
5000 km is een aannemelijk getal om op te vervangen, hangt er ook een beetje vanaf hoe je smeert onderweg maar een hoop kettingen zijn dan wel aan vervanging toe, en dus ook je cassette. Marten heeft al de juiste nummers neer gezet zie ik voor je 8-speed cassette :wink: dus dat kan niet meer missen.
xin schreef:

;)
Bedankt!

Schakelspoor zal wel anders zijn, of neem de oude cassette mee naar de winkel, weet je zeker dat je de goede straks weer mee neemt.
xin schreef:

;)
Bedankt!

iets anders glimmend en inbusboutjes ipv klinkjes denk ik. Reken op ca 20 vs 29 euro