Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Google & privacy - Forum Wereldfietser

Google & privacy

De Google searchbot scant volgens mij alle berichten op dit forum.
Onlangs ontving ik een mailtje van iemand die via google op dit forum was gekomen en daar positief baat bij had gehad (het ging over een geformateerd geheugenkaartje).

Uiteraard is het maar de vraag of wij willen dat het forum gescand wordt en dus alle berichten openbaar worden en ook nog ergens anders worden opgeslagen (n.l. bij Google).

Ik ben wel benieuwd hoe andere hier over denken??
In principe kan je die searchbot's ook de opdracht geven dit forum gewoon te negeren.

Geef eens een nadere uitleg als je wilt?

Ik bedoel:

Wat is bv het voordeel als het wel via G zichtbaar is?

Wat is bv het nadeel als het niet via G zichtbaar is?

En:

Wat is bv het voordeel als het niet via G zichtbaar is?

Wat is bv het nadeel als het wel via G zichtbaar is?

En voor degene die nu denken "hier worden eigenlijk maar 2 vragen gesteld inplaats van 4," er zit inderdaad maar een klein verschil in de vraagstelling, maar ze kan leiden tot een geheel ander antwoord. :wink:

Haike schreef:Geef eens een nadere uitleg als je wilt?
Ik zie soms best wel "persoonlijke dingen" voorbij gaan in sommige topic's waarvan ik denk dat het niet "op straat" hoef te liggen. Uiteraard heb ik het dan niet over fietsbanden of stuurtasjes, maar over "persoonlijkere" zaken, zoals bijv. in de topic "stel je eens voor".

Voor en nadelen zijn geheel afhankelijk van het onderwerp en in de meeste gevallen ook niet echt bezwaarlijk.

Wel van belang lijkt mij dat je het weet; ook een toekomstige werkgever kan even googelen en zien/lezen dat je graag regelmatig een paar maanden er vandoor wil :-) om maar iets te noemen. Dit is natuurlijk alleen voor mensen die onder hun echte naam posten.

Ik zie eigenlijk geen echte voordelen, alleen wat nadelen !!!

Ik snap je probleem wel, maar het is een openbaar forum. Je kan de resultaten wel weghalen uit google, maar feit blijft dat het een openbaar forum is. Iedereen moet gewoon goed weten dat als hij/zij iets op het forum zet, dat openbaar is.

Vergeet niet dat er nu ook al veel mensen het forum lezen die nooit posten en zodoende ook niet bekend zijn en waarvan je ook niet doorheb dat ze meelezen.

Op zich zou ik het wel een goed idee vinden om inderdaad het forum niet te laten indexeren door Google (en andere zoekmachines).

Dingen die je niet aan de grote klok wilt hangen moet je natuurlijk niet op het openbare en doorzoekbare internet zetten...
En voor email geldt nog steeds dat het eerder vergelijkbaar is met een briefkaart dan met een gesloten envelop.
Dat lijkt me allemaal geen nieuws.

Betere vraag is misschien of beheerders op verzoek berichten moeten verwijderen. Zolang je je inlogcode en wachtwoord weet kun je zelf overigens ook berichten wijzigen.

Hoe werkt het verwijderen van resultaten bij Google, Giantus?

Lisette

Je kan op de website aangeven waar het Google-bot (het stukje software dat ervoor zorgt dat sites op Google vindbaar zijn) doorheen mag lopen.

Als je dus bijvoorbeeld op de pagina van het forum aangeeft dat de bot die niet mee mag nemen, worden vanzelf de forum-resultaten uit de Googleresultaten gefilterd.

Niet alleen Google kun je op deze manier 'uitschakelen', ook met andere zoeksites werkt het op deze manier.

giantus schreef: Op zich zou ik het wel een goed idee vinden om inderdaad het forum niet te laten indexeren door Google (en andere zoekmachines).
Ik ook.
Dat kan heel eenvoudig met een Robots.txt bestandje op de server met
User-agent: *
Disallow: /

Michael W schreef:
giantus schreef: Op zich zou ik het wel een goed idee vinden om inderdaad het forum niet te laten indexeren door Google (en andere zoekmachines).
Ik ook.
Dat kan heel eenvoudig met een Robots.txt bestandje op de server met
User-agent: *
Disallow: .
Dat snap ik niet, niet dat ik erop tegen ben ofzo; maar wat is het voordeel ervan?

Haike,

Het voordeel van het blokkeren van de bot is dat mensen niet langer via Google alle berichten op het forum kunnen vinden. Eenmaal op de wereldfietsersite blijven natuurlijk wel alle berichten voor iedereen zichtbaar.

Gudrun

Gudrun schreef:Haike,

Het voordeel van het blokkeren van de bot is dat mensen niet langer via Google alle berichten op het forum kunnen vinden. Eenmaal op de wereldfietsersite blijven natuurlijk wel alle berichten voor iedereen zichtbaar.

Gudrun
Als ik niks vraag blijf ik dom :wink: van computers heb ik weinig verstand, van fietsen enigszins. De zoeker moet dus meer moeite doen om hier uiteindelijk terecht te komen, en kan dan hier alles lezen; ingelogd of niet. Dat is wel een verschil maar het voordeel ervan is me nog steeds niet duidelijk....

Haike schreef: De zoeker moet dus meer moeite doen om hier uiteindelijk terecht te komen, en kan dan hier alles lezen; ingelogd of niet. Dat is wel een verschil maar het voordeel ervan is me nog steeds niet duidelijk....
Als gegevens opgeslagen zijn bij Google kan je ze niet meer veranderen, hier wel. Ook kan je hier iets laten verwijderen als je het de beheerders vraagt; opgeslagen data bij zoekmachines niet.
Maar zoals gezegd, in 90% van de postings maakt dat ook niets uit, het gaat meer om de "persoonlijkere zaken", dat die niet via Google zo eenvoudig vindbaar zijn.
Alles wat je bijv. zegt onder het topic "vertel iets over jezelf" is nu bij de zoekmachines opgeslagen.

Is dit forum openbaar of besloten? Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen uiteindelijk via Google op dit forum terecht zijn gekomen. Ikzelf ben in elk geval wel via deze zoekmachine hier terecht gekomen, en daar ben ik (en ik hoop toch ook wat anderen) best blij om.
Als je deze mogelijkheid uitsluit denk ik dat er aanmerkelijk minder "vers bloed" zal zijn, minder uitwisseling, minder bekendheid. Maar daar kunnen de leden natuurlijk voor kiezen...

Je bent een openbaar forum, en ik zie het vooral als een voordeel dat mensen via google hier terecht kunnen. Persoonlijke dingen (die je werkgever, buurvrouw of wie dan ook maar) niet mogen weten, moet je hier niet neerzetten. Of zodanig dat jezelf als afzender niet herkenbaar bent.

'uitschrijven' bij Google geeft je hooguit een gevoel van schijnveiligheid. Oke, iemand komt niet meer via Google binnen. Maar dan wel op een andere manier. Zie het forum als groot huis, met heel veel deuren en ramen, en je zet er een dicht. De andere deuren en ramen blijven gewoon openstaan.

Sandra

Haike schreef:Wat is bv het voordeel als het wel via G zichtbaar is?
Dat je via Google veel beter kunt zoeken in de berichten dan via zoekmachine op dit forum zelf. Kunnen terugvinden van informatie is een van de doelstellingen van dit forum.
Leon

Spironski, hoewel je gelijk hebt dat de forumberichten dan niet meer te vinden zullen zijn, blijft de website van de Wereldfietser natuurlijk wel gewoon vindbaar via Google.
Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de landeninformatie gewoon wel te laten indexeren, daarin staat ook erg veel informatie waardoor mensen de WF kunnen vinden.

Sandra, het vervelende is dat - zoals Michael als schreef - als je eenmaal iets geschreven hebt op het forum, dit geïndexeerd blijft in Google. Op het forum kun je berichten gemakkelijk veranderen of zelfs verwijderen maar eenmaal door Google geïndexeerd wordt dat lastig.

Leon, compleet mee eens, ik zoek ook (bijna) altijd via Google in het forum. Toch blijft de vraag of het goed is dat het hele forum via Google terug te lezen is. De Wereldfietser kan ook zelf Google-search op de site installeren om te zoeken op het forum.

Gudrun

Ik denk dat de beheerders van het forum maar een keus moeten maken.
Het is mischien mogelijk om bepaalde pagina's uit te sluiten van indexering en de rest wel.

Wel zinvol lijkt het mij dat iedereen weet dat alles wat je zegt opgeslagen en bewaard wordt bij de diverse zoekmachines.

Huh, waar gaat dit in vredesnaam over?

Dit is een openbaar forum. Alles wat je hier plaatst kan door iedereen worden gelezen. Google en andere zoekmachines maken het hoogstens wat makkelijker te vinden. Net zoals de zoekmachine van het forum zelf, die maakt het ook makkelijker te vinden.

Als je iets te persoonlijk vindt om openbaar te zijn moet je het niet op een openbaar forum plaatsen.

Over Google: als je een bericht aanpast of verwijdert zal Google dat uiteindelijk wel merken en zijn index aanpassen. Google probeert immers up-to-date te zijn.

Een indexeermachine die dat expliciet niet probeert is de Wayback Machine. Dit is bijvoorbeeld de voorpagina van het forum van een jaar geleden:
http://web.archive.org/web/200510260031 ... .nl/phpbb/
Ik ben via google op deze site gekomen en ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten vinden. Dus nee, ik ben er niet voor om de site te blokkeren voor searchbots.
Michael W schreef:Onlangs ontving ik een mailtje van iemand die via google op dit forum was gekomen en daar positief baat bij had gehad (het ging over een geformateerd geheugenkaartje).
Dan heb je waarschijnlijk in een van je berichten je e-mail-adres gezet. Dat is zowiezo af te raden. Behalve Google zijn er nog veel meer bots die het net afstruinen, waaronder veel malafide bots die op zoek zijn naar e-mail-adressen. Die versturen dan automatisch spam.

Als er dan toch hoognodig een mail-adres op een forum geplaatst moet worden, gebruik dan in plaats van @ zoiets als (at), of gebruik gewoon een ander teken. Mensen zullen het dan toch als mail-adres herkennen, computers niet.
Elstar schreef:Dan heb je waarschijnlijk in een van je berichten je e-mail-adres gezet.
Nee hoor, ik denk gewoon via de button E-mail hieronder.
Elstar schreef:Dus nee, ik ben er niet voor om de site te blokkeren voor searchbots.
Mijn suggestie was niet om de hele site te blokkeren (dat zou niet erg slim zijn), maar sommige topics,
zoals "VOORSTELLEN: Vertel eens wat over jezelf..."
Elstar schreef:Ik ben via google op deze site gekomen en ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten vinden. Dus nee, ik ben er niet voor om de site te blokkeren voor searchbots.
Het gaat dus NIET om het blokkeren van de gehele site. Alleen over het blokkeren van bepaalde delen van het forum.