Additionally, paste this code immediately after the opening tag: G-boxx - Forum Wereldfietser

G-boxx

Hi,

zat net wat te bladeren op i-net en kwam voor de zoveelste keer een topic tegen over een gboxx, na wat verder surfen blijkt dit een duitse vinding te zijn met (yep daar heb je em) een 14 vertragingsnaaf (planetoide) maar deze keer vooraan gemonteerd terhoogte van je bottembracket.

iemand zoiets al werkend gezien? lijkt mij wel een redelijk degelijk concept en zeker goed voor je zwaartepunt. Zover ik heb begrepen zijn er al een aantal race modellen voor Downhill of freeride die met een dergelijk versnellingsbak rond crossen.

Wat zijn zoal de verschillen met een rohloff? Gezien het feit dat ie vooraan zit zie ik er wel een aantal voordelen in voor een vakantiefiets...

Ben benieuwd.

Bas.

Zo ver ik nu kan nagaan zijn er momenteel twee merken die deze transmissies fabriceren, de duitse firma en sr suntour.

Afbeelding

das een voorbeeld van de 14 speed.

Bas
B@se schreef:Hi,

zat net wat te bladeren op i-net en kwam voor de zoveelste keer een topic tegen over een gboxx, na wat verder surfen blijkt dit een duitse vinding te zijn met (yep daar heb je em) een 14 vertragingsnaaf (planetoide) maar deze keer vooraan gemonteerd terhoogte van je bottembracket.

iemand zoiets al werkend gezien? lijkt mij wel een redelijk degelijk concept en zeker goed voor je zwaartepunt.
zwaartepunt? op een vakantiefiets?

Op een Downhillfiets zal wel tellen dat je niet die anderhalve kilo op en neer moet gooien maar je beperkt tot een licht achternaafje. Het wiel kan dus beter de hobbels volgen en de fiets wordt wendbaardere omdat je die kilo's niet aan een lange hefboom hebt. Dus niet het zwaartepunt (gaat hier omhoog) maar het massatraagheidsmoment wordt kleiner
Zover ik heb begrepen zijn er al een aantal race modellen voor Downhill of freeride die met een dergelijk versnellingsbak rond crossen.

Wat zijn zoal de verschillen met een rohloff? Gezien het feit dat ie vooraan zit zie ik er wel een aantal voordelen in voor een vakantiefiets...
Suntour heeft een 7 bak, anderen gebruiken de Rohloff en een vermomde nexus kom je uiteraard ook tegen. Honda had geloof ik een gewone versnellingsbak. En Sunbeam heeft een twee versnellingsbak, maar dat is al weer 100 jaar geleden

Voor een ongeveerde vakantiefiets zie ik geen voordelen (of je moet iets met hele brede banden a la marco geurts willen maken), bij een geveerde lijkt mij de extra complicatie niet op te wegen tegen de iets betere veereigenschappen

Het binnenwerk van de Gboxx is een doodgewone Rohloff naaf.

Marco

Hmm,

duidelijk, dus is niet echt een serieuze kandidaat om te verwerken in een vakantie fiets... maar wel weer typisch dat er een rohloff zit in geschroeft...

Bas

Inderdaad niet echt een candidaat voor een vakantiefiets.
Alleen voor de mensen die 32 gaats wielen uit principe te weinig vinden. Nu kun je er van alles in stoppen.

Marco

wel opvallend dat het altijd rohloff is. Waarom is er geen aziatisch merk die dat eens even kopieeert voor een schappelijk prijsje en hem dan bij voorkeur in de trapas plaatst. Zo als het er nu uit ziet is het niet echt iets voor een vakantiefiets, maar het idee om het schakelmechanisme naar voren te verplaatsen heeft alleen maar voordelen, mits ze hem niet te breed maken. Wat mij betreft kunnen er dan wel wat minder versnellingen in zolang het bereik maar hetzelfde blijft.

Marco de Wit schreef:Inderdaad niet echt een candidaat voor een vakantiefiets.
Alleen voor de mensen die 32 gaats wielen uit principe te weinig vinden. Nu kun je er van alles in stoppen.

Marco
????, is dat een argument?

Een Rohloff naafhuis laten draaien met wat meer spaakgaten lijkt me ietsiepietsie minder werk. Od je zet een paar hulpflenzen ala vittorio op je Rohloff

Yep, das waar.

zat zelf te denken aan het feit dat alles lekker compact in het midden van je frame zit, je een sterker achterwiel kunt maken en dat de secundaire overbrenging een stuk efficienter zou zijn (primair ook trouwens, daar is het meeste te winnen denk ik).

Zat net te kijken naar een Lahar DH bak, zegmaar 90% carbon... ook niet echt geschikt voor een vakantiefiets...