Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano naafdynamo - Forum Wereldfietser

shimano naafdynamo

wie weet raad wel of niet laten monteren ,alvast bedankt groet rene
rene 57 schreef:wie weet raad wel of niet laten monteren ,alvast bedankt groet rene
Ik weet niet of het ding al op de markt is, maar Shimano heeft nu een naafdynamo van XT kwaliteit zeggen ze zelf. Overigens staat er geen XT op.

De WHN71N is een goede naafdynamo van Shimano (stukken beter dan die Nexus dingen van vorig jaar :lol: . Maar een SON naafdynamo is natuurlijk te preferen! Hij is wat duurder, maar de komende jaren zullen er ongetwijfeld laders op de markt komen waarmee je je GPS, GSM, AA-batterijen etc. kunt opladen en dan gaat de kwaliteit van een naafdynamo nog belangrijker worden.

Vakantiefietsers rijden vooral overdag, en dan is het enige wat telt de weerstand zonder licht aan. Die is eigenlijk alleen bij een SON verwaarloosbaar. Heb je nut van een naafdynamo, dan zou ik dus kiezen voor een SON. Hoeft je licht slechts incidenteel aan, dan is een gewone dynamo een betere oplossing dan een Shimano naafdynamo omdat de onbelaste weeerstand van een gewone voornaaf nog altijd het laagste is. Wil je met licht aan dan toch weinig weerstand dan is een B&M S6 het antwoord, met een rendement dat maar weinig onderdoet voor een SON.
Wim

B&M is natuurlijk goed, maare ook niet goedkoop zeker die S6 niet. Ik heb een poos gezocht naar het goedkopere B&M broertje maar dat is me niet gelukt. Tot een gerenommeerde fietsenmaker in Amsterdam me vertelde dat dat had te maken met het overlijden van groothandel Vertex want die waren de nederlandse importeur van het spul. Nou zal ik er geen traan omlaten (en vele fietsenmakers met mij) dat Vertex er niet meer is, maar B&M dynamo's kun je daarmee niet meer krijgen. Gek genoeg kom je wel lampen en spiegeltjes van ze tegen, waarom die dynamo juist weer niet is me een raadsel. Er is overigens een alternatief voor die B&M S6 ook over de €100 maar ik ben de naam van die dynamo kwijt.

Het is waar dat die B&M S6 niet goedkoop is. Het voordeel is dat ie anders dan de Shimano naafdynamo's geen weerstand geeft als je hem niet gebruikt. Vind je het te duur dan heb je voor veel minder geld met een AXA HR dynamo ook een oplossing die volgens mij veel handiger is dan een Shimano naafdynamo. Als alternatief voor de S6 bedoel je waarschijnlijk de Lightspin dynamo, maar Lightspin is voorzover ik weet over de kop. B&M producten kun je makkelijk en goedkoop over het web in Duitsland bestellen, onder meer bij Meilenweit (prima service, en ze kennen nog Nederlands ook).
Wim

Ja Lightspin die bedoelde ik, ook over de kop? Alles heeft een begin en een einde. De exemplaren die ik dan gezien heb waren dan blijkbaar gewoon nog niet verkocht. En ik weet wel dat ik bij Rose en consorten een B&M kan krijgen, daar zit het punt niet. Het punt zit hem letterlijk in het volgende; aangezien je 371 verschillende vorken hebt en het ding dus dan op 371 verschillende manieren op die 371 verschillende vorken terecht kan komen, moet ik dus weer eerst op zoek naar het juiste beugeltje van die 371 mogelijkheden om het netjes pas te krijgen tussen band en vork. De kans dat dat via internet in een keer goed gaat lijkt me gering. Ik wil gewoon m'n fiets wegbrengen zodat de fietsenman kan zien welke van de honderdduizend beugeltjes die er zijn, hij moet pakken om de dynamo er op de juiste manier eraan te hangen. Dan koop ik ook gewoon die dynamo bij hem, maar ik wil wel een B&M en die kan-ie me niet leveren. Aankomen met fiets en dynamo gekocht bij Rose voor het juiste beugeltje ertussen vind ik ook zowat. :wink:

Haike schreef:Ja Lightspin die bedoelde ik, ook over de kop? Alles heeft een begin en een einde. De exemplaren die ik dan gezien heb waren dan blijkbaar gewoon nog niet verkocht. En ik weet wel dat ik bij Rose en consorten een B&M kan krijgen, daar zit het punt niet. Het punt zit hem letterlijk in het volgende; aangezien je 371 verschillende vorken hebt en het ding dus dan op 371 verschillende manieren op die 371 verschillende vorken terecht kan komen, moet ik dus weer eerst op zoek naar het juiste beugeltje van die 371 mogelijkheden om het netjes pas te krijgen tussen band en vork. De kans dat dat via internet in een keer goed gaat lijkt me gering. Ik wil gewoon m'n fiets wegbrengen zodat de fietsenman kan zien welke van de honderdduizend beugeltjes die er zijn, hij moet pakken om de dynamo er op de juiste manier eraan te hangen. Dan koop ik ook gewoon die dynamo bij hem, maar ik wil wel een B&M en die kan-ie me niet leveren. Aankomen met fiets en dynamo gekocht bij Rose voor het juiste beugeltje ertussen vind ik ook zowat. :wink:

B&M S6:
Hoogte rol boven bevestigingsbout 80 mm
Afstand centerlijn asje-bevestigingsbout 66 mm
(Versie voor montage links uit voorraad ) :wink:

Zo zie je maar weer. En met een (verstelbare) Zinkens Dynashoe monteer je iedere dynamo op een vork met cantilevernokken, eventueel samen met de koplamp: http://www.zinkens-berlin.de/
Wim

Willem Jongman schreef:Zo zie je maar weer. En met een (verstelbare) Zinkens Dynashoe monteer je iedere dynamo op een vork met cantilevernokken, eventueel samen met de koplamp: http://www.zinkens-berlin.de/
Wim
Daar had ik ook al naar gekeken maar ik vind het een lelijke (estetisch gezien) oplossing en die bout is gemaakt om een rem mee vast te schroeven op de nok. En niet om nog allerlei dingen tussen te voezelen. Geen geknoei aan mijn remmen daar zijn ze me te belangrijk voor. Overigens kun je dat ding ook bij Rose krijgen. Nietemin bedank voor de tip.

Enne Marten, die vooraad links van jou daar wil ik wel eens in grasduinen :lol:

Haike schreef:
Enne Marten, die vooraad links van jou daar wil ik wel eens in grasduinen :lol:

Opgelet: Momenteel speciale BOOMGAARDACTIE !!! :!: [/size]

Bij alle afhaalorders gratis appels (zolang de voorraad strekt ;))

Ik heb ook appels aan de boom
De wormen krijg je er gratis bij.......... :?

Als ik binnenkort mijn fiets ophaal, zijn de appels dan niet al opgegeten door de mussen???

Skate66 schreef:Ik heb ook appels aan de boom
De wormen krijg je er gratis bij.......... :?

Als ik binnenkort mijn fiets ophaal, zijn de appels dan niet al opgegeten door de mussen???
Vast niet, mussen zijn zeldzaam aan het worden;)