Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe modellen banden - Forum Wereldfietser

nieuwe modellen banden

Weinig heeft zo'n grote invloed op de snelheid en het gevoel van je fiets als de banden. Bij de snelheden waarbij een tourfietser gewoonlijk rijdt is rolweerstand veruit de belangrijkste weerstand die je moet overwinnen. Slechts bij klimmen wordt dat anders (dan moet je gewoon weinig meenemen). Gelukkig is juist die bandentechnologie steeds in ontwikkeling. Je hoeft bovendien geen nieuwe fiets te kopen om te profiteren van deze belangrijkste technische verbetering in fietsenland: steeds betere banden.
Ook dit jaar is het weer prijs. Zowel Conti als Schwalbe komen met top of the line reisfietsbanden met een Vectran anti leklaag (en allebei ook met een smalle top raceband met dezelfde techniek). Uit een bespreking in Aktiv Radfahren maak ik op dat die banden eigenlijk niet meer lek te krijgen zijn, maar toch heel licht en soepel zijn. De rolweerstand zou gemiddeld zijn, maar het gewicht duidelijk lager dan normaal. De prijs is bij allebei helaas duidelijk hoger dan normaal. De Schwalbe heeft een heel modern profiel dat doorloopt op de zijwand (en dus geen ruimte meer geeft aan een traditionele dynamo - toch wel jammer voor een vakantie fiets). De Conti is - heel interessant - ook leverbaar in een speciale winteruitvoering, met granulaat in het oppervlak, als een compromis tussen een gewone band en een band met spikes. Misschien is dat ook wat voor stadsfietsen hier in het Noorden.
Verder zijn er ook meer snelle banden bij gekomen. Schwalbe heeft naast de Marathon Racer (die ik deze zomer in Zwitserland met succes gebruikt zag worden door niet al te zwaar beladen vakantiefietsers) van vorig jaar nu ook de Kojak (in plaats van de Marathon Slick). Dat is een heel erg lichte snelle slik geworden, ondermeer leverbaar in 26x2,0. Dat laatste is misschien een idee voor vakantiefietsers die eens wat anders willen. Haal je zware Marathon XR vakantiebanden eraf, en je transformeert je slome stugge vakantiefiets in een klap tot een lenige snel geruisloos zoevende sportfiets, voor tochtjes in het weekend of op de zomeravond, of voor korte vakanties zonder bagage. Helaas zonder zijreflectie (de Marathon racer heeft dat wel).
Verder worden nu alle maten van de gewone Marathon in de nieuwe 2006 uitvoering geleverd, inclusief zo langzaamaan exotische maten als 27x1,25. Ik heb laatst zo'n Marathon 2006 gemonteerd op een van onze stadsfietsen, en ben er erg tevreden over. De band lijkt soepeler dan de vorige generatie Marathon, en rolt erg goed.
Tot slot heb ik nog een vraag. Op de website van Idworx staat dat zij Big Apple vouwbanden monteren. Op de site van Schwalbe kan ik die niet terugvinden. De enige dikke vouwband daar is de 28 inch Smover, in een wat afwijkend profiel. Weet iemand hier het naadje van de kous?
Wim

willem,

IK heb dit ook gelezen en het spreekt mij wel aan. Hoewel 40 euro best wel veel geld is natuurlijk. Maar als je dit een goede vakantie geeft, geeft het natuurlijk niet.

Op de site van Eelco-die fiets van Amsterdam, naar japan en verder- las ik dat hij pas na 15000 km zijn eerste lekke band kreeg.

Ik heb nog een vraag aan een ieder die dit leest, ik kocht enige tijd geleden een Schwalbe M-band 26 inch, 50-559 en heb er nu ongeveer 4000 km mee gereden en kwam er gisteren achter, bij het oppompen van de band, dar er aan zijn zijkant, heel veel, scheuren in zitten. Althans zo lijkt het. Dit is nog een band van 2005.

Weet iemand hier iets meer van?

mario

Ik heb diezelfde band op onze tandem zitten, en ik schat dat ik er een vergelijkbare afstand mee heb afgelegd. Er is echter nog niets te zien van scheurtjes in de wangen. Heeft je fiets veel in de zon gestaan?
Banden ontwerpen blijft natuurlijk een compromis. Je wilt dat ze lekker rollen (heb je hard rubber voor nodig en een soepel en dus kwetsbaar karkas), goed grip hebben in de regen (heb je zacht rubber voor nodig dat snel slijt en een wat hogere rolweerstand heeft), lekbestendig zijn (maakt ze meestal wat stugger en langzamer), en ook nog een lange levensduur hebben. Ieder jaar lukt het die ontwerpenvelop weer wat groter te maken, maar een compromis blijft het altijd. Zelf kan het me niet zoveel schelen als een band niet heel erg lang meegaat, als aan de andere eisen maar wordt voldaan. Maar als je de halve wereld afreist ligt dat natuurlijk anders.
Wim
Willem Jongman schreef:Bij de snelheden waarbij een tourfietser gewoonlijk rijdt is rolweerstand veruit de belangrijkste weerstand die je moet overwinnen. Wim
Interessant stuk, Willem. Maar volgens mij is bij een snelheid waarbij een tourfietser gewoonlijk rijdt (laten we zeggen een vaartje van 20 km/uur), luchtweerstand toch nog steeds de grootste bron van weerstand. Luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid, dus dat loopt al snel op; helemaal als je ook nog eens tegenwind hebt. Vergelijk maar eens een gewone fiets met een ligfiets.
Maar goed, dat terzijde...

Ik hebinderdaad wat overdreven, al hangt het erg van je fietstijl af. Je hebt gelijk dat rolweerstand lineair oploopt, en luchtweerstand exponentieel. Als je snel fietst is het dus vooral de luchtweerstand (en zijn ligfietsen en tandems duidelijk in het voordeel), als je langzaam fietst gaat het vooral om de rolweerstand. Uit alle onderzoek dat ik gezien heb blijkt dat luchtweerstand beneden de 15 km nauwelijks een rol speelt, maar boven de 20 km flink oploopt. Het omslagpunt zit er een beetje tussenin, en het hangt er dus maar vanaf hoe snel je fietst: ik ben niet zo snel. Zelfs voor de wat snellere vakantiefietsers geldt echter nog altijd dat de rolweerstand een belangrijk deel van de weerstand uitmaakt. Wel is het inderdaad zo dat zij er ook goed aan doen een aerodynamische houding aan te nemen (racestuur), en vooral om strakke kleding te dragen.
Wim
Willem Jongman schreef: Op de website van Idworx staat dat zij Big Apple vouwbanden monteren. Op de site van Schwalbe kan ik die niet terugvinden. De enige dikke vouwband daar is de 28 inch Smover, in een wat afwijkend profiel. Weet iemand hier het naadje van de kous?
Wim
Gewoon Schwalbe bellen en net zo'n grote stapel banden bestellen als Idworx, en dan maken ze deze versie ook voor jou ;)

(ps spelen met rol, helling en luchtweerstand: www.kreuzotter.de)

Wim,

Jij kan wel zeggen dat je het niet veel uit maakt als een band niet zo lang meegaat, maar als ik een band koopt van ongeveer 25 euro, wil ik wel een tijdje probleemloos kunnen fietsen, anders kan ik net zo goed een goedkope band kopen en dan veel plakken kom ik ook ver, maar niet op de manier, hoe ik tegen een fiets vakantie aan kijk.

heb net even gebeld met Schwalbe en zegde mij toe dat als ik de band op stuur zij deze zullen controleren, en als blijkt dat ik gelijk heb krijg ik een nieuwe band.

De man vertelde mij wel, dat die nieuwe band die 2007 op de markt komt niet voor lange fietsreizen is. Hij raadde mij de xr aan.

Wim

Wat het mij om ging is dat iedere band een compromis is. Wil je een langere levensduur, dan moet je iets anders opgeven, zoals lekker licht lopen. De Marathon XR heeft inderdaad een lange levensduur, maar loopt erg zwaar. Daar heb ik geen zin in, maar een ander maakt misschien een andere afweging. Overigens is lekbestendigheid niet hetzelfde als lange levensduur.

Als je me vraagt of ik 5000 km in een jaar of twee (?) genoeg vind, dan moet ik zeggen dat ik het ook weinig vind. Scheurtjes krijg je vooral door inwerking van het licht, en dat hangt dus af van leeftijd en de hoeveelheid zon die erop gekomen is. Bij de ruim drie jaar oude kinderfiets van mijn zoontje beginnen de Marathons die ik erop gezet heb overigens ook kleine scheurtjes te vertonen. Die fiets heeft op school wel vrij veel buiten gestaan.

Ik ben benieuwd wat Schwalbe zal zeggen.

Wim

Willem Jongman schreef:Je hebt gelijk dat rolweerstand lineair oploopt, en luchtweerstand exponentieel. Als je snel fietst is het dus vooral de luchtweerstand Uit alle onderzoek dat ik gezien heb blijkt dat luchtweerstand beneden de 15 km nauwelijks een rol speelt, maar boven de 20 km flink oploopt.
Hoi Willem,
Het spijt me dat ik het zeg, maar onderzoek dat beweert dat rolweerstand lineair oploopt en luchtweerstand exponentieel kan ik niet erg serieus noemen. Over de rolweerstand (en de vele andere fricties in een fiets) kun je denk ik beter stellen dat die constant blijft, waarbij het verloren vermogen lineair met de snelheid oploopt. Van de luchtweerstand volgt uit de fysica echter zonneklaar dat er spake is van turbulente sproming en dat de weerstand bij relevante snelheden kwadratisch met de snelheid oploopt en het te leveren vermogen dus met de derde macht. Dus 2x zo snel is 2x2x2 keer zoveel power voor wat betreft luchtweerstand.
Ik heb eens aan de hand van het boek Bicycling Science, wat nog steeds een van de weinige wetenschappelijke standaardwerken op fietsgebied is, een spreadsheet geschreven om allerlei dingen te berekenen. Je kunt het vinden op mijn fietspagina die je hieronder via de knop www bereikt.
Als ik er wat mee stoei lees ik af dat het percentage vermogen benodigd voor de rolweerstand voor een gemiddelde fietser met een hybride ongeveer zo verloopt:
3 km/u: 90%
5 km/u: 78%
10 km/u: 47%
15 km/u: 29%
20 km/u: 18%
25 km/u: 13%
30 km/u: 9%
Maar als je mijn spreadsheet bekijkt zie je dat er een niet gering aantal variabelen een rol spelen.
Over de exacte getallen kun je twisten, maar duidelijk is dat rolweerstand altijd relevant is maar pas bij lage snelheden de belangrijkste weerstand.
Groeten,
Leon

Ik moet duidelijk mijn huiswerk over doen. Ik had het wat slordig onthouden. Wat gelukkig wel blijft staan is dat rolweerstand er bij toursnelheden duidelijk toe doet.
Wim

Leon schreef:
Willem Jongman schreef: Het spijt me dat ik het zeg, maar onderzoek dat beweert dat rolweerstand lineair oploopt en luchtweerstand exponentieel kan ik niet erg serieus noemen.
dat is gewoon slordige redactie: de rolweerstand [N] is wel constant, maar het vermogensverlies [(P=F*V] is lineair met de rijsnelheid

Leuk onderwerp.

Ik heb net nieuwe banden dus zit er wel ff aan vast. Maar toch leuk om voor te bereiden voor de volgende keer.

Het natuurkundige verhaal is voor mij wat te hoog gegrepen. Mij lijkt vooral de relevante vraag wat de potentiele reductie in rolweerstand is van de bandenkeuze.
Ik fiets zo'n 18 km/uur. Volgens het staatje van Leon is dan circa 22% van het vermogen nodig voor het overwinnen van de rolweerstand. Wat is de invloed van bandenkeuze daarbij? Wordt het 28% met mountainbike noppenbanden en 16% met slicks? Of zitten de marges in 21%-23%? Is daar informatie over?

groet,

Teun

mario schreef:willem,


Ik heb nog een vraag aan een ieder die dit leest, ik kocht enige tijd geleden een Schwalbe M-band 26 inch, 50-559 en heb er nu ongeveer 4000 km mee gereden en kwam er gisteren achter, bij het oppompen van de band, dar er aan zijn zijkant, heel veel, scheuren in zitten. Althans zo lijkt het. Dit is nog een band van 2005.

Weet iemand hier iets meer van?
Ik kan je vertellen dat ik een Marathon XR had van ± 3500 km oud net boven de velgrand (is dat nog hiel, of is dat al wang?) een scheur had waar de binnenband naar buiten kwam.
Willem Jongman schreef: Tot slot heb ik nog een vraag. Op de website van Idworx staat dat zij Big Apple vouwbanden monteren. Op de site van Schwalbe kan ik die niet terugvinden. De enige dikke vouwband daar is de 28 inch Smover, in een wat afwijkend profiel. Weet iemand hier het naadje van de kous?
Wim
Ik weet niks van dikke vouwbanden, maar mijn Marathon XR 32 mm zijn wel vouwbanden, maar misschien wist je dat wel.

Teun76 schreef:Leuk onderwerp.

Ik heb net nieuwe banden dus zit er wel ff aan vast. Maar toch leuk om voor te bereiden voor de volgende keer.

Het natuurkundige verhaal is voor mij wat te hoog gegrepen. Mij lijkt vooral de relevante vraag wat de potentiele reductie in rolweerstand is van de bandenkeuze.
Ik fiets zo'n 18 km/uur. Volgens het staatje van Leon is dan circa 22% van het vermogen nodig voor het overwinnen van de rolweerstand. Wat is de invloed van bandenkeuze daarbij? Wordt het 28% met mountainbike noppenbanden en 16% met slicks? Of zitten de marges in 21%-23%? Is daar informatie over?

groet,

Teun
(citaat uit een boek ;) )
Een slimme bandenkeus kan met dezelfde inspanning aan het eind van de dag 20 km verschil maken! Of anders gesteld: een uur gratis uitslapen, picknicken, terras hangen, lokale bezienswaardigheden doen of toch nog koken in de avondzon.

haike,

op de plek die jij beschrijft, zie ik veel haar scheurtjes. Ik fiets voor, al vele duizenden km lang met een continentel band. Nooit problemen mee gehad.

Als ik van Schwalbe een nieuwe XR krijg, dan wil ik die alleen nog maar gebruiken, als ik een fiets vakantie ga maken. leg er morgen achter ook een nieuwe conti op.

Mario

Voor een uitgebreide test van de fietsersbond uit 2004, zie www.fietsersbond.nl/urlsearchresults.asp?itemnumber=670 en dan doorklikken naar volledige test, en de pdf file van alle resultaten. De zwaarst lopende band heeft daar bijna twee keer zoveel rolweerstand als de lichtste. Het scheelt al gauw 10 watt, en soms nog flink meer. Dat is hetzelfde verschil als de extra weerstand van [i]twee [/i]gewone dynamo's.
Wim

Willem Jongman schreef:uit 2004
Het probleem is dat deze test inmiddels behoorlijk gedateerd is. Met name wat betreft Schwalbe is er volgens mij geen enkele band uit de test die nu nog hetzelfde is als in 2004. Andere bekende banden, zoals de TT2000 zijn uit het assortiment verdwenen.

N.B.: Weet iemand waarom de befaamde (geroemd en verguisd) Marathon XR indertijd niet aan de test heeft meegedaan?


Gerd

Dat die test verouderd is zal duidelijk zijn. Hij kan echter nog steeds dienen om aan te geven over welke orde van grootte we het hebben, en bovenal, om te onderstrepen dat de verschillen groot zijn, en dat er met een slimme keuze veel snelheidswinst te halen valt.
Ik denk dat de M XR niet meegenomen is omdat dit toch vooral een test was van banden voor het gewone werk.
Wim

Willem Jongman schreef:De zwaarst lopende band heeft daar bijna twee keer zoveel rolweerstand als de lichtste. Het scheelt al gauw 10 watt,
Wim
Dank je gecombineerd met de informatie van Leon betekent het dat dit toch wel zo'n 10% kan uitmaken.

@m-gineering. Bij mij is dat dan weer geen 20 km verschil:-).
Is dat soms een boek dat vele forumbezoekers nog in reader-versie uit kiel-zandeweer hebben gemeegenomen? :D