Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optimus Nova+ - Wie heeft ervaring? - Forum Wereldfietser

Optimus Nova+ - Wie heeft ervaring?

Wie heeft er ervaring met de Optimus Nova+.

Ja, die hebben wij als ik het goed heb!~

Plussen:
- geen plastic dop
- multifuel
- superhandig en klein opberghoesje
- zo'n systeem van het omkeren van de fles, zodat je alles leegbrandt ofzoiets
- het op temperatuur komen duurt even, maar daarne brandt ie erg goed, constant en goed te regelen.


Minnen:
- het afkoppelsysteem hapert wel eens en dan spuit er een zooi benzine uit. (likje olie en je hebt er geen last meer van).
- een keer hield ie er gewoon mee op... toen heeft Elmar even zitten knutselen en nu brandt ie weer als een zonnetje!
- veel lawaai, maar dat hebben al dit soort branders denk ik


Kijk ook eens naar de MSR dragonfly, dat is toch wel een hele populaire!

Succes met je keuze!

ik heb een MSR dragonfly. Voordeel is dat de toevoer prima te regelen is, dus sudderen kan ook.

Nadeel is de kwaliteit/levensduur van de pomp.

Na 6 jaar intensief gebruik is het plastic pompje afgebroken. De service van MSR is wel goed (ik kreeg een nieuwe pomp mee). Helaas had ik hem van tevoren niet getest toen ik dit jaar op vakantie ging. Op een of andere manier paste hij niet meer op mijn oude fles en hield de pomp er na een maaltijd er mee op :(
Daarna snel in de supermarche een camping gaz brandertje gekocht, die toch een stuk makkelijker is in gebruik.

Ik heb al meer mensen gehoord die dezelfde ervaring hebben dus ik zou niet voor de MSR gaan


groet

Luddo

Hoi,

Ik heb ook een optimus nova en ber er meer dan tevreden mee.
Alle soorten brandstof, zonder verstuiver te hoeven verwisselen.
Zeer goed te regelen, harde of zachte vlam.
Een van de zachtste branders kwa geluid, ben het dus absoluut niet eens met voorgaand berichtje.
Een van de branders mer de hoogst verbrandingswaarde.

Je leest het, niets dan lof, echt een wereldbrander !

Groetjes

Na jarenlang een Primus Himalaya Multifuel te hebben gebruikt, ben ik zelf laatst overgestapt op de opvolger van deze brander.
De Primus Gravity VF: Stiller, zuiniger en lichter dan z'n voorganger.
Voordeel van de Himalaya Multifuel is dat hij ook op gasblikjes kan branden, maar aangezien ik dat nooit gebruikt heb is het geen gemist dat de Gravity VF het niet kan.

Ik heb ook een keer een week op een Nova mogen koken en dat was ook best goed.
Makkelijk voorverwarmen, stevige constructie en redelijk stil.
Zeker een aanrader als het om werking gaat, de nieuwe kleur van Optimus is een kwestie van smaak...... 8)

Je hoort er vrijwel alleen lovende verhalen over. Volgens mij is dit ookde brander die je in een grote Trangia set kunt hangen als je het meest efficiente van alles wilt hebben.
Wim

Dat klopt wat Wim zegt, ik heb dat gezien bij een fietser en dat werkte echt super goed !!!

De brander die in een trangia set past is idd een aangepaste nova, welke presies weet ik niet.

Zelf heb ik al weer jaren een msr brander en moet zeggen dat deze wel bevalt. Maar ook regelmatig mogen koken met andere multifuels en eerlijk is eerlijk, vindt ze allemaal net zo prettig werken. Nog nooit ellende gehad eigelijk. de werking is eigelijk altijd het zelfde, alleen de volgorde van verwarmen enzo is vaak een klein beetje anders. Voordeel aan de nova vindt ik wel de fijne afstelling. De nova + brand iets gunstiger (2 1/2 tegen 3 uren) maar is weer twee maal zo kostbaar als mijn huidige brander. Zelf heb ik wel eens staan kijken naar gravity serie van Primus... maar eers de msr maar eens verslijten.

Bas

apropos, je vindt hier een plaatje van de multifuel van trangia.
Hallo allemaal,

Ik ben zelf ook geinteressseerd in de Optimus Nova. Dus ik naar de Zwerfkei. Daar had men van de oude versie (Nova - geen Nova +), alleen het demonstratiemodel te koop. Men ging deze brander niet meer verkopen. Op mijn vraag waarom niet, kreeg ik eerst veel geschreeuw...(geblaat), waaruit ik opmaakte dat men waarschijnlijk veel korting krijgt bij MSR als men die in (grote) getale verkoopt. Later met een goed gesprek met een andere verkoper, zei die dat de brander op zich goed was, het zat hem in de kleinigheden. Dit betrof vnl. de verkrijgbaarheid van onderdelen in het buitenland, omdat de MSR gewoon wereldwijd meer verkocht wordt. Ook vond hij dat de grotere pannen wat steviger stonden op de MSR. Terwijl ik dat van die staaldraden eerder een minder solide constructie vond lijken. De Optimus heeft, weliswaar een kleiner ondersteunend oppervlak, maar steviger metalen constructie.

Nu ben ik benieuwd naar de volgende zaken:
- hoe denken jullie over de verkrijgbaarheid van onderdelen in het buitenland;
- en moet je dan altijd een compleet reparatiesetje kopen;
- en omdat de Optimus compacter is, zou deze moeilijker schoon te maken zijn,...wat is jullie ervaring? Moet je de brander dan zo vaker schoonmaken? Ik kan mij dat voorstellen als je regelmatig van brandstof wisselt, of autobenzien gebruikt.

Alvast bedankt.
groetjes Fokko

Wij hebben al 10 jaar een MSR Whisperlite en nog steeds met de orginele plastic pomp. Voor iedere vakantie wat vet op de zuiger en andere onderdelen en dan werkt hij weer maanden probleemloos. Het koppelen van de branderslang aan de pompunit gaat soms wat stroef maar met een beetje spuug op het O-ringetje gaat dat een stuk soepeler. Waar we wel altijd veel last van hadden is rook en veel roetvorming op de brander tijdens het voorgloeien. Er komen dan "vellen" roet aan waar je heel vieze vingers van krijgt als je de brander inklapt na gebruik. Met de Coleman brandstof is dat allemaal wat minder dan met autobenzine maar Coleman benzine is bijna nergens te koop en benzinepompen vindt je overal. Om roetvorming te voorkomen nemen wij de laatste jaren een klein flesje spiritus mee om de brander mee voor te gloeien, dat werkt uitstekend en de brander blijft nu prachtig schoon.

Ronald van der Perk

Ik heb al 32 jaar een Optimus petroleumvergasser (zo'n brander in een vierkant blikje). Hij is vergeleken met het moderne spul zwaar, maar doet het altijd, al 32 jaar zonder onderhoud (behalve af en toe een drupje olijfolie op het leertje). En hij geeft veel warmte, ook in slecht weer. Het grootste nadeel is dat petroleum in Europa steeds lastiger te krijgen is. Als de kinderen niet meer mee gaan en het allemaal wat kleiner mag, ga ik een Trangia set met Nova kopen (dan kan ik dus kiezen welke brandstof ik gebruik). Maar nu nog eerst even een jaar of acht met mijn oude beestje.
Wim
Opa heeft het geluk om een Wisperlite en een Opyimus Nova te bezitten.
Die Wisperlite is echt een reclame verhaal op zich.
Tweede hands op de buitensport mart van de Zwerfkei gekocht ik geloof voor een lullig bedrag van HFL 35,= :D Diverse trips hier in de buurt mee gemaakt, daarna een grote trip van vier maanden :D meestal op loodvrij gestookt af en toe roken als de neten maar blijven gaan.
Toen het voorverwarm bakje afgebroken, opgelost door een blikje van de tomatenpuree in te korten dat onder de brander te zetten en weer gaan met de banaan.
Thuis met lood/tin soldeer het bakje er weer onder gesoldeerd. ging twee weken goed moest toen weer het blikje gebruiken.
Zoonlief zit in de airconditioning en heeft dus zilversoldeer, bakje er weer onder gebakken, gredververde gredver draad van de schroef :evil: volgelopen met soldeer
MSR is Amerikaans, de draad in de airco's ook, nippel afgezaagd en er aan het bakje gebakken en het ding doet het weer. Ik gebruik hem niet allen om mee te kamperen maar ook om in de tuin vis mee te bakken wat ook te zien is.
Zolang als ik hem al heb is er een nokje van de pomp afgebroken maar het andere nokje houd het nog steeds.

Ook de Optimus doet het goed en is zeker beter te regelen ook de service van Optimus is goed, een afgebroken boutje werd gelijk vervangen

Maar voor een volgende grote tocht gaat zeker de wisperlite mee, dat gekke ding kan je zakmes uit elkaar halen en schoon maken.
Voor de argwanenden onder ons : Ik word nog dooor MSR noch door Nova gesponsoord. Alhoewel een bakkie bier voor mijn altijd droge keel niet wordt afgeslagen :wink:

Opa
Leen

Ik heb zelf de Nova en het enige GROOTTE nadeel van deze brander is het Koppel mechaniek. Deze sloot bij mij niet altijd vanzelf weer af, wat zoals al eerder beschreven werdt een fontijn van brandstof opleverd, dus nooit in een tent of keuken gebruiken. Bij mij werdt de brander na een jaar nog geruild en heb er sinds geen last meer van had, maar ik blijf erg voorzichtig. Verder is hij goed te regelen en erg zuinig.

Ik last eerder in dit onderwerp, dat iemand auto benzine in zijn brander doet, deed ik vroeger ook, maar nu niet meer. Het schijnt echt erg ongezond te zijn met alle toevoegingen. Kerosene/parafine olie is overal goed te krijgen, dit wordt ook veel gebruikt in derde wereld landen om op te koken en is stukken minder giftig.

Ik heb zelf ook de Wisperlight en MRS XGK gebruikt, en heel vroeger de Hunter etc.

Als ik nu zou moeten keizen dan zou ik MRS XGK nemen.

Affijn, mijn ervaring,

Groet,

Stijn
:) ik heb sinds een week de Optimus Nova + in mijn bezit. Ik heb er nog niet mee gekampeerd...dat gaat waarschijnlijk volgend weekend gebeuren, ergens tussen de paasvuren in het Oosten.

Ik heb 'm al wel getest...is goed te regelen, maakt wat meer lawaai dan de whisperlite, maar volgens mij (aanzienlijk) minder dan de dragonfly.

Lekker klein van formaat omdat íe o.a. lekker opvouwt rond de brander. Verder een makkelijke snelkoppeling bij de fles.

Ook vond ik na wat google-werk een artikel waarin vermeld stond dat de brander in Amerka een Outdoor-prijis gewonnen had, vanwege het ontwerp, compactheid en kwaliteit.
Dus ook in Amerika is deze brander volop te verkrijgen.

Afijn,...ik zal het wel ervaren.... :wink:

groetjes Fokko
Fokko schreef::) ik heb sinds een week de Optimus Nova + in mijn bezit. Ik heb er nog niet mee gekampeerd...

Ik heb 'm al wel getest...is goed te regelen, maakt wat meer lawaai dan de whisperlite, maar volgens mij (aanzienlijk) minder dan de dragonfly.

Het doet voorkomen dat de brandstoftoevoer dmv de grote groene knop bij de fles te regelen is. Dat is ook zo, alleen die zit aan de leiding vast, zodat de gehele leiding draait. De brander wordt dus bij de brander/verdamper zelf geregeld. Dus je moet de leiding wat recht neerleggen. Geen idee dus hoe dat nog werkt wanneer je de leiding dagen/wekenlang in een tasje gebogen hebt gehad. Verder is 'ie met een kwart slag goed te regelen.

Om de leiding leeg te branden draai je de fles een kwart slag over de kop.

Verder lekker klein van formaat omdat íe o.a. lekker opvouwt rond de brander. Verder een makkelijke snelkoppeling bij de fles.

Ook vond ik na wat google-werk een artikel waarin vermeld stond dat de brander in Amerka een Outdoor-prijis gewonnen had, vanwege het ontwerp, compactheid en kwaliteit.
Dus ook in Amerika is deze brander volop te verkrijgen.

Afijn,...ik zal het wel ervaren.... :wink:

groetjes Fokko

Wie aan de Optimus Nova denkt, denkt misschien ook gelijk aan de Trangia branders+pannen ( de Nova past in de grote Trangia). Heeft iemand al ervaring met de nieuwe Ultralight sets van hoogwaardiger aluminium? Het scheelt ongeveer 200 gram per set (van 1100 voor 900 voor de grotere Trangia 25). Voor dezelfde prijs is dat toch een hele mooie winst.
Wim
Hallo luitjes,

daar ben ik weer.....
El en El, ik was benieuwd naar jullie ervaringen met de toevoerslang. Bij mijn eerste model ging die loeivast zitten!! Had dan een tang nodig om hem weer los te krijgen!!
Dus wil je na je eten even een kopje koffie zetten, dan moest eerst al het gereedschap er weer bij gehaald worden....

Tijdens een test die ik vervolgens deed.....:
- zonder een pan op de brander ...geen probleem...kon zo de toevoer weer open draaien.
- Wel een pan met water opwarmen (en dus terugkaatsing van de warmte van de onderkant van de pan) en ik liet het spul weer afkoelen, dan zat het geheid weer rotsvast!!!

Toen een nieuwe gekregen van Globetrotter.....
alleen deze heeft het ook,....het zij in mindere mate...nog net geen tang nodig....an omdat de groene knop aan het einde van de slang zit is het ook lastiger veel kracht te zetten....
Ben het beu om deze ook weer terug te sturen....dan misschien een klemmetje monteren op het andere eind om zo meer kracht te kunnen zetten....
heb ook al rond gekeken of ik een andere afsluiter (van een MSR of zo) er op kon monteren bij de fles....


afijn...zeer tevreden over de compacte omvang en stabiliteit en warmte e.d. van de brander...alleen dat euvel....
ook lastig dat die slang vol brandstof blijft zitten...dus misschien niet loskoppelen bij het opbergen en anders de fles omflipopen en de leiding leeglatenbranden (wat ook niet altijd lukt als de fles vol is)....

afijn,...wat zijn jullie ervaringen?

groetjes Fokko
Fokko schreef:...
ik was benieuwd naar jullie ervaringen met de toevoerslang. Bij mijn eerste model ging die loeivast zitten!! Had dan een tang nodig om hem weer los te krijgen!!
...
Toen een nieuwe gekregen van Globetrotter.....
alleen deze heeft het ook,....het zij in mindere mate...nog net geen tang nodig...
...
...alleen dat euvel....
ook lastig dat die slang vol brandstof blijft zitten...dus misschien niet loskoppelen bij het opbergen en anders de fles omflipopen en de leiding leeglatenbranden (wat ook niet altijd lukt als de fles vol is)....
Misschien weet ik de oplossing voor beide problemen??...

De koppeling tussen de slang en de brandstofbus is zo gemaakt dat deze onder druk zichzelf vast zet... Dus misschien is het weglaten van de druk wel de oplossing van je probleem. Wij draaien de fles altijd om, dan brand je de laatste brandstof uit de toevoerbus en daarna ontsnapt de lucht. Uiteraard doe je dit net voor je hapje klaar is zodat je geen brandstof verpest, na enige tijd oefening weet je precies hoelang de brander nog brand als je de fles hebt omgedraait.

Als de fles helemaal vol is leg je ff iets onder het uiteinde van de fles nadat je deze omgedraait hebt. Of de fles iets minder vol doen... wij beginnen met coleman fuel en daarna diesel, en dat is overal te krijgen en bij te vullen.

Het lost ook je tweede probleem op dat de slang vol brandstof blijft zitten.
bedankt voor de reaktie Torching Vark....

Daar was ik ook wel achter...maar vindt het vervelend om de fles telkens weer onder druk te moeten zetten...

Maar ik was vooral ook benieuwd naar (jullie) ervaringen met de toevoerslang...of die bij jullie ook klemt na gebruik....
vind het irritant om telkens een tang gereed te moeten houden om hem weer open te kunnen draaien.


Groetjes Fokko
Fokko schreef:Maar ik was vooral ook benieuwd naar (jullie) ervaringen met de toevoerslang...of die bij jullie ook klemt na gebruik....
vind het irritant om telkens een tang gereed te moeten houden om hem weer open te kunnen draaien.
Ik geloof dat ik je dan niet helemaal begrijp Fokko...

bedoel je dat deze ook klemt nadat je de druk uit het systeem hebt gelaten?

Ik denk dat de toevoerslang onder druk überhaupt niet ontkoppeld zou mogen worden...
Zie de gebruiksaanwijzing:
"If you have shut down the stove by closing the control valve
only, you will have to release the pressure in the bottle by way
of the pump."

Zo veel werk is het pompen ook niet?! Anders kun je volgens Brunton (was Optimus verkoper in USA) ze tijdens vervoer ook laten zitten.
(http://www.brunton.com/faq.php?faq_id=1 ... continued))
"Q= Is it safe to transport the Nova with the pump assembly attached to the fuel bottle?
A= It is completely safe to transport the stove's fuel bottle with the pump assembly installed. Even though there is no on/off knob, the fuel should not leak."