Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op slot zetten van de fietstassen - Forum Wereldfietser

op slot zetten van de fietstassen

Binnen Europa ben ik met enige regelmaat op fietsvakantie geweest. Ik heb mij nooit echt druk gemaakt over mijn spullen. Nog nooit iets gestolen e.d. tot afgelopen jaar. Mijn fiets stond naast de tent en s'nachts werd ik (gelukkig) door de security van de camping gewekt met de vraag of wij met 2 fietsen op vakantie waren. Dit konden wij beamen waarna wij de fiets konden ophalen bij de receptie. Nu is mijn fiets goed verzekerd en heb ik een goede reisverzekering, maar sindsdien heb ik wel moeite mij fiets met fietstassen acher te laten als wij gaan winkelen. Je tassen zijn namelijk een makkelijk object om mee te nemen met die handige klic systemen. Zijn er mensen die hun tassen 'op slot' aan de fiets maken?

Ben het wel van plan... bij m'n komende grotere solo-trip zit waarschijnlijk nogal wat bezoeken aan musea e.d. Tja tassen kunnen ook worden opengemaakt maar de drempel daarvoor is (hopelijk) net weer wat groter.

Ortlieb en Abus hebben kleine kabelslotjes, maar met alleen hangslotjes moet het ook wel lukken.

Ik heb altijd van die kleine dunne staalkabel sloten met cijferslotje Van Abus bij me. Loop ik een supermarkt binnen dan haal ik die door tas en frame heen. Je moet al minimaal een nijptangachtig iets bij je hebben om dan een tas mee te willen nemen. Het garandeerd natuurlijk niet dat er niks gestolen wordt, maar werkt wel drempel verhogend. Maar ik ben alleen en jij hebt het over "we". Dan lijkt het me heel eenvoudig, de een blijft bij de fietsen en de ander gaat boodschappen doen. 's nachts op de camping de fietsen aan elkaar met een dik kettingslot

Dat mijn fiets zelf wordt gestolen, daarvoor ben ik niet zo bang. We nemen altijd stevige sloten mee om de fietsen, fietskar en aanhangfiets (dat is de huidige caravaan) aan elkaar vast te maken.
Het achterlaten van bepakte fietsen leidt bij ons ook wel eens tot discussie of twijfel. We doen het in ieder geval zo min mogelijk. Maar soms wel. Als we tijdens een fietsdag iets willen bezichtigen bijvoorbeeld. Voorwaarde is wel dat de fietsen op een goede plek staan met wat sociale controle (voor wat het waard is). Het is nooit bij mij opgekomen om tassen 'op slot' te doen. Maar wie weet als ik hier goede tips ga lezen....

Sandra

Haike schreef:Ik heb altijd van die kleine dunne staalkabel sloten met cijferslotje Van Abus bij me. Loop ik een supermarkt binnen dan haal ik die door tas en frame heen. Je moet al minimaal een nijptangachtig iets bij je hebben om dan een tas mee te willen nemen.
Tja de lusjes (van de tassen) kunnen ze ook doorsnijden, maar het is idd net tegen de "gelegenheidsdief".

Je doet de tas zelf niet op slot je haalt door het hengsel van de tas de staaldraad en vervolgens door drager en of wiel en weer terug om vast te klikken. Die slotjes kosten iets van een tientje bij de plaatslijke ijzerhandel. Bij de fietsenman is exact hetzelfde slot €2.50 duurder. Die staalkabel is iets dikker dan je (binnen) remkabel. De tas kan dus nog steeds geopend worden, maar het wordt moeilijker gemaakt, om hem er af te halen en er mee weg te lopen en uit het zicht eens te kijken wat er allemaal inzit voor een potentiele dief. Die komt sowieso bedrogen uit, want alle er werkelijk toedoende zaken zitten in m'n stuurtas en die heb ik altijd bij me.

Fedor schreef:
Haike schreef:Ik heb altijd van die kleine dunne staalkabel sloten met cijferslotje Van Abus bij me. Loop ik een supermarkt binnen dan haal ik die door tas en frame heen. Je moet al minimaal een nijptangachtig iets bij je hebben om dan een tas mee te willen nemen.
Tja de lusjes (van de tassen) kunnen ze ook doorsnijden, maar het is idd net tegen de "gelegenheidsdief".
Dat is het ook, maar ook voor de handvaten van je (in mijn geval) Vaude tas heb je dan toch nog steeds een tooltje nodig wat minimaal goed snijdt. En bij de supermarkt waar voordurend mensen in en uit lopen valt dat op, en is het misschien net genoeg om ze er vanaf te houden. Maar als er een werkelijk eentje kwaad wil, dan is er natuurlijk geen houden aan....

Let op de Ortlieb kabeltjes. Dit zijn geen sloten, maar staalkabeltjes die je dan alsnog op slot moet zetten. Bovendien werken deze kabeltjes alleen bij het QL-2 syteem. (bij de cordura-achtige tassen, dus niet te glimmende)

Shimano heeft een slotje van 60 gram (de Pro Lock) waarmee je je tassen heel goed op slot kunt zetten. Er zijn ook slotjes voor Vaude tassen (50 gram per tas). :lol:

Eric

Een paar jaar gelden heb ik bij een buitensportwinkel klemmetjes gekocht waarmee je standaard clipsluitingen (zoals van mijn Ortlieb Classics) kunt vergrendelen. Ze zijn voorzien van een klein hangslotje.Eigenlijk zijn ze bedoeld om backpacks af te sluiten. De kosten waren naar ik meen iets van eur 5,- voor twee sluitingen. Ook hiermee voorkom je alleen diefstal door de gelegenheidsdief, maar de hangslotjes schrikken toch iets meer af. Meestal neem ik een van beide tassen mee (degene waar m'n camera-apparatuur en andere waardespullen inzit) De ander laat ik aan de fiets ,vergrendeld met staalkabeltjes en de sluitclips voorzien van de slotjes.