Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fjels in Noorwegen - Forum Wereldfietser

Fjels in Noorwegen

Nog maar net terug van vakantie en al plannen maken voor volgend jaar.
We willen in Noorwegen gaan fietsen over de Fjels (hoogvakten). Bijvoorbeeld Dombas - Vagamo. Geen hooggebergte, maar wel over de gruiswegen. Weg van de drukte en "wild" kamperen. Baden in een beek of meer. Lekker muggenbulten krabben.

Wie heeft hier ervaring mee en is bereid hierover wat prijs te geven?

Alvast bedankt.

Karel

Hoi,

We hebben wel in de buurt van Dombas gefietst, maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt.
Op onze fietsjunks-site staat de route vermeld en wat verhalen met foto's.

Noorwegen is erg mooi, dus veel plezier!

El & El

Ook de Rallarvegen (Hardangervidda) is aan te raden. Goed fietsbaar en erg mooie uitzichten. Gletsjer, watervallen, sneeuw en mooie meren!

Hardangervida lijkt een prachtig idee. Even googelen op Rallarvegen: ......
De NRK (Noorse R&TV omroep) meldt:

Rallarvegen er den beste sykkelruten i Norge. Det viser en test Syklistenes Landsforening har gjort.

I konkurranse med de fire mest populære rutene kommer Rallarvegen klart best ut, skriver VG.

Testet av vanlige folk
I testen er det blant annet lagt vekt på opplevelse, trafikk og tilgjengelighet. Og Syklistenes Landsforening har ikke selv utført testen. Vanlige syklister har trødd sykkelveien fra Haugastøl til Myrdal/ Flåm.
- Vi har sendt vanlige syklister ut og fått dem til å teste ulike sykkelveier. De tre gruppene som syklet Rallarvegen mente dette var den beste sykkelveien i landet, forteller Sissel Jenseth i Syklistenes Landsforening.

En stor opplevelse
At man må bære sykkelen over snø noen steder og at veien ikke har perfekt dekke er noe man må ta med, mener Jenseth.
- Opplevelsen av å sykle Rallarvegen er så stor, så de små problemene du møter blir borte. Det historiske med Rallarvegen og naturopplevelsen drar turen veldig opp, sier hun.

Is er iemand die Noors kan en een korte vertaling kan geven? Voor wat ik er uit op kan maken heeft de Noorse Fietsersbond, uit een test onder hun leden, deze route tot beste fietsroute van Noorwegen aangemerkt.

Ik spreek geen Noors maar met intertran translations,
http://intertran.tranexp.com/Translate/result.shtml
kan ik er dit uit opmaken :lol:

Rallarvegen is de beste fietsroute in Noorwegen. Dat laat een test zien die is uitgevoerd door Syklistenes Landsforening. In vergelijking met de vier meest populaire routes stak de Rallarvegen er met kop en schouders bovenuit, schrijft VG.

Getest door het publiek
In de testen is onder andere gelet op het gewicht aan beleving, verkeer en toegang. Syklistenes Landsforening heeft de test niet zelf uitgevoerd.
Gewone fietsers hebben het traject van Haugastøl tot Myrdal/ Flåm afgelegd.

Wij hebben gewone fietsers verschillende fietsroutes laten testen. Hieruit bleek de Rallarvegen de beste fietsroute van het land was, vertelt Sissel Jenseth in Syklistenes Landsforening.

Een avontuur met hindernissen.
Men moet bereid zijn de fiets over sneeuwvelden te dragen en de weg is niet altijd even perfecte conditie, meent Jenseth.
Het avontuur om over de Rallarvegen te fietsen is dermate groot , dat de problemen die je onderweg tegenkomt in het niet vallen. De historische Rallarvegen en natuurbeleving gaat er een wereld voor je open, zegt zij.

Hartelijk bedankt tovenaar.
Karel.

Hoi Karel,
Vers van de pers kom ik net terug uit Noorwegen en heb ik oa. ook de Rallarvegen gefietst. Een absolute must als je in die regio komt. Ik heb met schitterend weer gefietst van Voss via Myrdal en Finse naar Haugastol. De dagjestoeristen fietsen allemaal andersom en eindigen in Myrdal; die zondag ben ik honderden fietsers tegengekomen, van mijn kant praktisch niemand. Als je start in Finse, zit je nl. al op 1220m, in Voss zit je net boven zeeniveau. Ondanks die fietsdrukte mag geen fietser het eigenlijk overslaan, de omgeving is adembenemd, je zit echt in het hooggebergte met gletsjers; het is helemaal onverhard en er komt geen verkeer. Als je niet in het weekend fietst zal het wel rustiger zijn.
Verder ging mijn route over de weg, overigens ook verschrikkelijk mooi en meestal erg rustig dus enorm genoten, zie mijn site.
Ik lees trouwens dat je o.a. Dombas-Vagamo wil fietsen, dat lijkt mij een erg klein stukje, maar je zal wel meer in de planning hebben.

jim
Afbeelding
Rallarvegen (Jim van den Berg, 2006)

Ziet er prachtig uit Jim. Ook je foto's op de website bekeken. Geweldige trip moet je hebben gehad. Je hebt me overtuigd om deze route zeker in onze plannen op te nemen.


Overigens, iedereen bedankt die al heeft gereageerd.
bekijk dit eens!

http://members.chello.nl/e.eijsden/

mvg Reca Krikken

Houd er rekening mee dat je door onverlichte tunnels moet. Hoofdlamp is zeker aan te raden. Volgens mij is er op tunnelgebied voor fietsers vast her & der nuttige info te vinden.
Fantastisch fietsen daar.

Lijkt me een prachtige tocht die jullie hebben gemaakt, Reca. Mooie foto's ook. Zoals ik me Noorwegen herinner. Beleven vanaf de fiets lijkt me erg bijzonder, en misschien ook wel zwaar als ik jullie belevenissen mag geloven.

M.b.t. de opmerkingen van Nikopaul. Ik heb me suf gezocht naar het gidsje "Tunnelguide for syklister pa riksvegene i Norge". In de opgegeven sites in een eerdere tread in dit forum kon ik geen bestelmogelijkheid vinden. Wel ben ik er achter dat op de overzichtskaart "Cycle Routes in Norway 75" het al of niet mogen fietsen in de tunnels staat aangegeven. Deze kaart heb ik voor 120 NOK besteld op http://www.bike-norway.com/eng_bestilling_alle.asp.

Beiden bedankt voor jullie bijdragen.

Inmiddels hebben we een route samengesteld. Misschien wat ambitieus, maar ons lijkt het te doen, ookal zitten er een paar hele steile klimmen in (bij Lysebotn bv.) Je kunt ons routeplan bekijken op:

http://home.planet.nl/~karel.das/

Het samenstellen van de route en het opzoeken van alle informatie gaf al veel voorpret. Wat is internet dan een prachtig medium.

Karel