Hoi!
Ik geef Eric gelijk
Ik heb lang met synthetische onderkleding gefietst maar ik vond het niks. Schuurde en voelde niet 'warm' aan bij koude dagen en wat klammig op hete dagen en na 2 daagjes fietsen stonk ik een uur in de wind.
Geef mij maar die lekkere merinowol dingen van Icebreaker. Zit geniaal lekker, is koel wanneer het heet is en warm wanneer het koud is en jeukt niet (bij mij dan). Heb het uitgeprobeerd hier in de Beierse winter bij -15 als onderlaag en in de Sinai bij +25 als buitenlaag. Gewoon geniaal.
Voordeel: zelfs na een week dragen stinkt het niet, moet je bij een syntethische eens proberen
En mocht het nat worden isoleert het beter dan dat synthetische spul.
Om op de Oktobervraag terug te komen, ik woon vlakbij de Tsechische grens (60km) en het valt erg mee met de kou. s 'Morgens is het wel fris, 4-8 graden maar de rest van de dag is het zo tussen de 10-20 graden.
Ikzelf draag altijd wandelkleding bij het fietsen met als extraatje een korte fietsbroek en fietshandschoenen.
Dus:
windstopper handschoenen (niet waterdicht want je zweet je dan kapot)
regenkleding (liefst gore XCR, wordt je iets minder nat vanbinnen)
wollen odergoed voor in de slaapzak en koude dagen
1 T-shirt lange mouwen
1x T-shirt korte mouwen
1x wandel afrits broek
1x korte fietsbroek voor onder de afritsbroek.
2x dunne sokken
2 x dikke sokken
1x muts/balacava
wandelschoenen (categorie B)
dikke fleece (200) of 1x dunne fleece en een sofshell.
Ik ben de laatste tijd steeds meer het ouderwetse ui systeem gaan waarderen ipv het de laatste jaren steeds meer ingeburgerde 3 (k)lagen systeem. Nadeel van het 3 (k)lagen systeem is dat je het altijd of te koud en (vooral op de fiets) te warm hebt.
@Wout
Ik zou zeggen kom even langs voor een biertje/bratwurst/kloss mit soss. Plek in mijn kamer heb ik ook nog wel
Ik woon tussen Bamberg (70km), Nurnberg (100km) en Cheb (90km). Vooral de Fränkische Schweiz (Dolomiet laaggebergte) tussen Nurnberg en Bayreuth is erg mooi om door te fietsen in de herft vanwege de Indian summer hier. Of anders langs de Main naar Bamberg en dan naar Bayreuth en door naar Cheb via het Fichtelgebirge.
Fiets de wereld (met Merino en laagjes),
Whisky