Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegveld Madrid Barajas heeft nieuwe terminal - Forum Wereldfietser

Vliegveld Madrid Barajas heeft nieuwe terminal

Hoi allemaal,

Dit jaar merkten we dat Madrid Barajas een nieuwe terminal heeft gekregen van waaruit alle Iberia vluchten ondernomen worden. Vorig jaar had ik een simpel weggetje gevonden vanuit de camping Osuna naar het vliegveld en kwamen daar binnen een kwartier aan. Dit jaar bleek dat we vanuit Terminal 4 terug zouden vliegen. We hebben het met de fiets op talloze manieren geprobeerd maar kwamen elke keer weer op een snelweg terecht. Ten lange leste maar eens gevraagd hoe we er wel zouden kunnen komen. PER BUS!!!! Maar wat dan met onze fietsen? Afladen en onder in de bus. Je komt dan bij de nieuwe terminal aan en kunt de fiets weer opladen. Als je een internet bevestiging hebt van de vlucht, moet je die eerst ingeven in een machine waaruit je je instapkaarten krijgt en de labels voor aan je bagage. Dus niet zoals wij eerst in de rij gaan staan. Als dat klaar is ga je in de rij staan en kan je je bagage afgeven zoals gewoonlijk. Je meld dan dat je twee fietsen hebt die je netjes in een fietspyama hebt gestoken. Dit gaat helaas niet meer in een nieuwe terminal, je moet een fietsdoos kopen. Dan maar weer in de rij voor twee dozen. Uiteindelijk alles in de dozen verpakt en opnieuw in de rij om te vragen waar die dozen heen moeten. Ben je halverwege de rij, komt de juffrouw er achter dat het pauzetijd is en laat iedereen staan! Dan maar andere rij zoeken. Uiteindelijk zijn we fietsen en bagage kwijt en kunnen op zoek naar de gate. Op onze instapkaarten staat gate M. De route volgen naar Gate M, via een schitterend treintje zo'n 10 minuten onderweg naar de gate. Daar aangekomen blijkt dat de gate op onze instapkaart afwijkt van die op de schermen. Terug in het treintje en op zoek naar de gate die op het scherm staat. Om kort te zijn, we waren om 09.30 uur voor de eerste keer bij de terminals en ons vliegtuig vertrok om 12.50 uur. Ruim tijd dachten we. Om 12.49 uur stonden we uitgeput als laatste in de rij om het vliegtuig in te stappen.

Wij zijn inmiddels gewend aan de spaanse cultuur en gebruiken en hebben daar absoluut geen moeite mee. Gisteren heb ik in mijn boekje toch even zitten zoeken naar het Spaanse woord voor GVD!! U zijt gewaarschouwd!!

P.S. Spanje blijft schitterend om te fietsen!!!!!!

Wat een toestand allemaal. Kon je niet eenmaal binnen het vliegveld van terminal 3 naar 4 lopen? Overigens had ik dan toch maar even een stukje over de snelweg gereden. Het mag wel niet maar het scheelt een hoop gedoe.
Ik ben in Juni met Transavia naar Spanje gevlogen. Ook een goedkope maatschappij en we landden en vertrokken gewoon vanaf terminal 1. Geen problemen dus. Bij de incheck in Madrid stond trouwens nog een fietser. Hij leverde zijn fiets gewoon zo af. Zonder gepakking. Zijn stuur en pedalen liet hij ook ongemoeid. In de eerste instantie zeiden ze dat de fiets in plastic moest. Maar uiteindelijk namen ze hem zo mee.

Ik ben blij dat we niet de keuze hebben gemaakt om over de snelweg te fietsen. Met de bus zijn we zo'n 10 minuten onderweg geweest. Het is een compleet nieuw gedeelte. Vandaar vertrekken alleen vluchten van Iberia en een enkele andere. De overige vertrekkende vluchten gaan vanaf de "oude terminal".
Het is duidelijk dat er op de nieuwe terminal striktere regels gelden, zo zijn we bijvoorbeeld ook twee keer door de douane-check geweest. Nou weet ik niet of dat door onze verkeerde gate-keuze kwam of niet.

Mooie site overigens Audrey!

De nieuwe terminal is met veel poeha aangekondigd. Ligt totaal ergens anders dan terminal 1 tot 3! Zou een gigantische verbetering moeten zijn voor passagiers van Iberia.

Dat die nieuwe terminal niet per fiets bereikbaar is, is natuurlijk een realiteit.
Dat je fiets in een doos moet, is ook een nieuw gegeven.
De nieuwe wijze van inchecken mag Iberia best beter uitleggen aan hun passagiers, zeker aan hun buitenlandse passagiers. Die regels gelden niet alleen voor fietsers, maar voor al hun passagiers. Dat je ook nog naar de verkeerde gate wordt gestuurd, waardoor je bijna je vlucht bent misgelopen, is toch duidelijk 'géén goede communicatie´.
Als ik jullie was zou ik dat melden bij Iberia hier in Nederland. Zij moeten gewoon zorgen dat hun passagiers goed worden voorgelicht over hun nieuwe procedures op hun nieuwe terminal in Madrid!

De terminal op zich is schitterend maar inderdaad heb ik ook veel boze Spanjaarden gezien die niet om wisten te gaan met de nieuwe regels. Ik zal eens kijken om Iberia Nederland aan te schrijven.
Afgelopen vakantie gevlogen op en van Madrid Barajas T4.
De metro is een goede optie om Terminal 4 te bereiken.
Fiets mag mee in de metro buiten de spits.

Het is nonsens dat de terminal niet per fiets bereikbaar is.
Je moet alleen niet op de autovia rijden, maar er zijn ook secundaire wegen. Zie google.maps.

Er is prima te fietsen naar terminal 4!
Dit hebben we al twee keer gedaan, je moet met de fiets de luchthaven door richting de metro. Hier bevindt zich een luchtbrug die je over de snelwegen brengt en bij een parkeerplaats, vandaar kun je prima je weg verder vervolgen. Voor een routebeschrijving en heel veel leuke routes: even kijken op fietseninspanje.nl van Raul, een "nederlandse" spanjaard.
Wij hebben ook geen doos nodig gehad, wel problemen gehad omdat de fietsen te groot waren voor de band.

Schijnbaar zijn de kinderziektes van die nieuwe terminal voorbij. Zijn er nog meer mensen met recente ervaringen?