Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietscomputers en/of GPS - Forum Wereldfietser

Fietscomputers en/of GPS

Wij hadden een Cat Eye AT100 op onze fietsen. Vooral qua hoogtemeting waren we er niet erg tervreden over. Ondanks dat we op plaatsen de hoogte zelf corrigeerde, verdween Marguérite zelf een keertje 53 meter onder de grond na een afdaling van 3050 meter naar zeeniveau.
Wij willen dus andere meters maar op veel plaatsen waar je komt adviseren ze een GPS.
Nu zijn die dingen behoorlijk prijzig. De Garmin Streetpilot i-serie (bestemd voor motorfiets) is er met kaartmateriaal voor een redelijke prijs.
Wij willen graag van jullie horen of er al mensen zijn die met GPS rijden?
Ook adviezen m.b.t. een goede fietscomputer (incl. hoogtemeter) zijn welkom.
Bob&Marguérite schreef: verdween Marguérite zelf een keertje 53 meter onder de grond na een afdaling van 3050 meter naar zeeniveau.
Dat is dus een meetfout van minder dan 2%. Je mag blij zijn dat je afstandsmeting van je fietscomputer onder de 2% blijft!

Klassieke hoogtemeters (niet GPS) zijn gebaseerd op luchtdrukverschillen. Helaas voor de hoogtemeting blijft deze niet constant maar verschilt per plaats en tijd. De luchtdrukverdeling in de hoogte houdt zich ook niet altijd precies aan het model. GPS kan dit beter met het nadeel van de prijs en batterijverbruik.

Om meteen een GPS te kopen voor alleen een zeer nauwkeurige hoogtemeting lijkt me zwaar overdreven, maar het is niet mijn geld......

Sjirk

Ik heb maar besloten om de GPS nog even te laten voor wat het is.
Wat ik er van heb kunnen vinden, nog te veel in de 'fiets-kinderschoenen'.
Heb geen zin om avonden routes in te brengen en daarnaast het meeste kaartmateriaal is nog niet op fietspaden/routes gemaakt. Ook de nog te hoge prijs gaf enigzins de doorslag voor zo'n speeltje en/of bijbehorende software.
Het wordt weer een fietscomputer en gewoon kaartlezen. ook niet verkeerd.
SjirkM in ieder geval bedankt voor je respons. Ik ben geholpen door je antwoord, want misschien was de verwachting (2 cijfers achter de komma) te hoog. Ik had gehoopt meerdere meningen te horen. Helaas of eigenlijk ook niet, leeft het waarschijnlijk (nog) niet binnen de wereldfietser. Er is ook niets mis met het traditionele fietsklokkie!
Mogelijk als we wat jaartjes verder zijn is de GPS voor fietsers ook gemeengoed.

Groetjes Bob

Hi,

ik heb echt geen iedee wat je nu precies wilt met je gps, buiten je positie meten...

Voor routes zijn thans weinig goede oplossingen. Je zou kunnen kijken naar de rider van TomTom, deze doet het ook voor scooters dus fietsen zal ok gaan. Maar das dus een route planner. Zelf geef ik de voorkeur aan een traditionele gps, dus je positie weergegeven in coordinaten of geprojecteerd op een kaart. Routes gebruik ik daar niet bij, heb immers wel een route boekje bij. Som ssmokkel ik wel eens door idd gebruik te maken van bv route 66 voor het vinden van de overnachtingsplaats. Verder eigelijk gewoon altijd kaart en compas voor de navigatie.

En idd een avond van te voren op je pc alle routes plotten naar een route is best wat werk...

Bas

Ga in ieder geval niet voor een TomTom (o.i.d.) Je hebt er namelijk niets aan om op de fiets op een autosnelweg te worden gestuurd. Kijk eens om naar b.v. een Garmin Vista. Niet vanwege de prijs, deze ligt namelijk vrij hoog maar wel vanwege de mogelijkheden.

Zelf rijd ik al enige jaren primair op mijn GPS (door Spanje en Duitsland) maar wel met een papieren landkaart als naslag. Voor het uitstippelen van routes is het maken van een GPS-route sneller gedaan dan met een 'ouderwetse' routeplanner.

Huur desnoods voor een weekje iets om te zien in hoeverre het van pas kan komen.