Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cassette 7 speed shimano vervangen - Forum Wereldfietser

Cassette 7 speed shimano vervangen

Hoi dames en heren,

ik wil graag mijn cassette vervangen van mijn achterwiel. Ik heb de juiste tools ervoor. Zeg maar dat tooltje met die tanden om de sluitring tegen te houden + een kettingslinger...

Ik heb zelfs al opgezoch hoe het moet... Je houdt zeg maar met de kettingslinger de cassette tegen en draait dan de sluitring los...

Nou mijn probleem... Met alle kracht wat ik heb krijg ik er geen beweging in...

Doe ik nog iets fout???

Of zit het gewoon echt heel goed vast??

Gr Wendy

Ik had vorig jaar hetzelfde probleem, nadat ik die sluitring eventjes in de verkeerde richting gedraaid had. Aan de binnenkant van die sluitring zaten (in mijn geval dan) een soort tandjes/ribbeltjes, die ingrijpen met nog andere tandjes, waarschijnlijk om het lostrillen van de sluitring tegen te gaan. Probleem is dus als die ring te vast zit, dat je hem heel moeilijk terug los krijgt. Uiteindelijk heeft de fietsenmaker die toch losgekregen...

K.

Of probeer je tool en/of kettingslinger te verlengen met bv een holle pijp zodat je een grotere hefboomwerking hebt en meer kracht kan zetten.

Dennis.

Ze zitten altijd heel goed vast (dat moet ook).
Wel de goede kant op losdraaien, linksom dus !!

Ik heb hem wel eens losgemaakt door met een hamer tikjes op de baco te geven. De baco of sleutel verlengen is ook een goede optie.

Draai je wel de goede kant op? De goede kant opdraaien is linksom, of tewel tegen de wijzers van de klok in. Er staat op de meeste sluitringen een advies hoe vast je ze moet draaien, mijn ervaring is dat al tamelijk hoog is. Een kwart tot een halve slag vastdraaien is zat, het moet ook weer los kunnen. Doe daarom er ook een heel klein beetje vet tussen de sluitring en het tandwiel. En voor onderweg; neem de next-best thing II van Marten Geritsen mee, werkt uitstekend, kun je kettingzweep en Bacho thuis laten, scheelt weer gewicht wat je mee moet zeulen. Je krijgt er een gebruiksaanwijzing bij hoe je het tooltje moet gebruiken (de enige fout die erin stond heb ik eruit gevist :D) en bij hem op de site staat ook hoe het moet.

Groet, Haike

Hee haike, heeft hij die fout nu dan wel aangepast? Anders ben ik wel benieuwd wat die fout dan is... :D
Ik heb hem namelijk ook altijd bij me voor op reis (nog niet nodig gehad, vandaar...)

S@nne schreef:Hee haike, heeft hij die fout nu dan wel aangepast? Anders ben ik wel benieuwd wat die fout dan is... :D
Ik heb hem namelijk ook altijd bij me voor op reis (nog niet nodig gehad, vandaar...)
De nieuwste gebruiksaanwijzing kun je van m'n site halen, zoek dan de 10 verschillen ;)

S@nne schreef:Hee haike, heeft hij die fout nu dan wel aangepast? Anders ben ik wel benieuwd wat die fout dan is... :D
Ik heb hem namelijk ook altijd bij me voor op reis (nog niet nodig gehad, vandaar...)
Ik heb hem wel nodig gehad, en wat was ik blij dat dat ding bestond....... en ook goed werkt.

Destijds stond het op de site goed, Ik heb beide teksten vergeleken en die waren op een "woord" na identiek, maar in het bijgeleverde A-4tje stond een vlekje wat weggewerkt moest worden. Welke? Marten heeft mij een biertje beloofd als ik niet verklap waarom het gaat, en gedreigd dat ik niet in Kiel-windeweer m'n gezicht hoef laten te zien als ik het wel doe. Dus ja, ik zit goed in de fietstang bij hem. En ik kies liever voor dat biertje. En met of zonder A-4tje die tool doet het gewoon goed.

Wel heeft hij nog even overwogen om via levensgrote advertentie's in de Volkskrant alle "foute" gebruiksaanwijzingen op A-4 terug te roepen, naar Kiel-Windeweer, en een verbetert exemplaar ter beschikking te stellen. Als onbetaald en onafhankelijk adviseur heb ik hem dat af geraden. :wink:
@Haike: Verbetert, of verbeterd? :lol: